Sivu 2/2

Re: V1600 Radalle

Lähetetty: 24.09.2017 21:19
Kirjoittaja Wesulius
Jarkko kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:Tietääkö joku onko 500 1.4 16v levyjarrut takana?
On siinä 100hp:ssa levyt
No jarkko varmaan osaa kertoa minkäst kokoset levyt on edessa ja takana , edessä vissiinkin jäähytetyt.

Re: V1600 Radalle

Lähetetty: 24.09.2017 21:22
Kirjoittaja Wesulius
wellu kirjoitti:Vähän luulen, että jos hienoa moottoria halajaa, täytyy katseet suunnata ulkomaille.

Suomi on semmoinen byrokratian takapajula, ettei tänne ole mitään eksoottista eksynyt. Esimerkiksi Hondalla on noita pieniä, hiukan pippurisempia V-TEC -moottoreita, jotka vääntää ja kiertää vapariksi aika käsittämättömän hienosti.

Ja niitä "taskurakettimalleja" on melkein jokaisella pienautovalmistajalla, mutta suomessa on yleensä vain se halvin perusmalli, laiskalla moottorilla tai sitten turpokiisselillä.

Mikähän siinä alfan etupäässä on pielessä? Ei se noinniinkuin siviililiikenteessä ihan paska ole ajaa kuitenkaan.
No juu löytyyhän niitä ,mut esim hondan 160hv:sta tulee liian painava olis 1325kg taitaa siinä hyöty jo hävitä.

Re: V1600 Radalle

Lähetetty: 24.09.2017 21:27
Kirjoittaja Jarkko
Muistelisin että takana Punton 240 levyt ja edessä ne Stilon 257 jäähdytetyt

Re: V1600 Radalle

Lähetetty: 25.09.2017 08:21
Kirjoittaja Stefa
Olisi kyllä mielenkiintoista kellottaa tuo Multiairin nokka, että mihin siinä potentiaalia oikein olisi. Voihan se olla, että kokonaisasteita on, mutta eri kierrosalueilla vaan jompi kumpi pää loivennetaan.

Sikäli rata-auto on vähän hankala yhdistelmä, että toisaalta pitäisi olla kevyt ja tehokas, mutta myös leveys jeesaisi.

Perää ei saa tosiaan vaihtaa, mutta olen huhua kuullut, että automaatin periä olisi käytetty ja eikös jotkut ole valittaneetkin, että se pitäisi sallia kun on samasta mallista ja muuten ei pärjää ja kun on ainoa järkevä takaveto jne.

Olisiko tuo tehokkaamman aihion lisäpaino kuitenkaan niin huono asia? Kovemmassa vauhdissa (=suoralla) kuitenkin vastukset alkaa nostaa päätään ja silloin tehokkaampi ja painavampi auto saa edun. Mutkissa tulee ehkä takkiin, mutta hankala noissa on ohittaa. Kun minimipainossa on varaa, niin silloin painon saa sijoittaa hyvin ja nurkkapainot/ -jakaumat kohdilleen?

Itsekin olen näitä V1600:ia vähän mielenkiinnolla seuraillut, tosin aika ei kyllä riitä millään moiseen harrastamiseen tällä hetkellä.

Re: V1600 Radalle

Lähetetty: 25.09.2017 11:21
Kirjoittaja jaketech
https://www.nettiauto.com/toyota/yaris/9097734" onclick="window.open(this.href);return false;

kaverilla olis tämmönen myynnissä. en tiiä onko radalla nopee mutta ainaki soralla ja lumella.

Re: V1600 Radalle

Lähetetty: 09.10.2017 22:40
Kirjoittaja JTP
Fiat 500 tuolla 100hp- koneella olisi kyllä mielenkiintoinen. 6- vaihteinen laatikko tuo kylläkin lisäpainoa.

Alfa on moottoriltaan varmasti yksi parhaista V- autoista. Vaihteistokin on ihan ok, kunhan sen huoltaa ajoissa. Hampaita ei ole kyllä varmaan koskaan rattaista irronnut, Esson baarissa korkeintaan. Sama koskee tuota etupään "lipsumista". Valitettavasti viime vuosina Alfalla ei ole ajanut yksikään varteenotettava kuski, joten tuo on varmastikin suurin syy Alfojen huonoon menestykseen. Hyvin säädetyllä Alfalla hyvä kuljettaja pärjää radalla aivan varmasti.

Re: V1600 Radalle

Lähetetty: 14.10.2017 18:39
Kirjoittaja Wesulius
JTP kirjoitti:Fiat 500 tuolla 100hp- koneella olisi kyllä mielenkiintoinen. 6- vaihteinen laatikko tuo kylläkin lisäpainoa.

Alfa on moottoriltaan varmasti yksi parhaista V- autoista. Vaihteistokin on ihan ok, kunhan sen huoltaa ajoissa. Hampaita ei ole kyllä varmaan koskaan rattaista irronnut, Esson baarissa korkeintaan. Sama koskee tuota etupään "lipsumista". Valitettavasti viime vuosina Alfalla ei ole ajanut yksikään varteenotettava kuski, joten tuo on varmastikin suurin syy Alfojen huonoon menestykseen. Hyvin säädetyllä Alfalla hyvä kuljettaja pärjää radalla aivan varmasti.
500 olisi se josta kilpurin rakentaisin jos koneessa olisi voimaa enemmän, mutta se 115 hv jonka tuosta ehkä saa irtoamaan ei vaan mitenkään riitä kun muilla on konetehoa 130-150hv.
Se on totta , ettei alfalla ole viimeaikoina assä kuskeja nähty , toisaalta siihen myös on syynsä.
Taitava nuori kuljettaja haluua menstyä ja edetä urallaan joten valitsee tietysti parhaimman auton ja teamin.
Kyllä tiedän alffoja joista on 3 vaihteesta hampaat hävinneet.
Samoin jokainen alfalla ajanut on valittanut aliohjautuvutta, tiedä sitten eikö kukaan osaa säätää vai mistä johtuu, ilmeisesti eturenkaat lämpevät liikaa ja pito häviää, miksi näin on sitä en tiedä.
Toisaalta ei jaksaisi itse yrittää ja koittaa saisiko sen alfan toimimaan kun moni on siinä jo epäonnistunut.
Ja onhan tuo jo vanhakin auto , uudemmat vaan tahtovat olla nopemapia ja parempia.
Tosin edeleen alffoja saa edullisesti valiina joten voin siihen vielä päätyäkin.

Re: V1600 Radalle

Lähetetty: 15.10.2017 12:22
Kirjoittaja JTP
Rata-auton potentiaalin arvioinnissa puhdas moottoriteho ei ole tärkeimpiä kriteerejä. Itse laittaisin painon ja alustaratkaisun etusijalle.
V1600- sääntö on varsin toimiva, joten selkeästi suurin vaikutus on kuljettajalla. Teknisistä jutuista alustan toimivuus on ensisijaisen tärkeä, eli säätämisen opetteluun kannattaa panostaa.

Alfasta vielä sen verran, että siinä on omat hyvät ja huonot puolensa, kuten millä tahansa autolla. Mutta hyvä kuski oikein säädetyllä Alfalla ajaa voitoista, siitä ei ole epäilystäkään.

Re: V1600 Radalle

Lähetetty: 15.10.2017 20:29
Kirjoittaja Wesulius
JTP kirjoitti:Rata-auton potentiaalin arvioinnissa puhdas moottoriteho ei ole tärkeimpiä kriteerejä. Itse laittaisin painon ja alustaratkaisun etusijalle.
V1600- sääntö on varsin toimiva, joten selkeästi suurin vaikutus on kuljettajalla. Teknisistä jutuista alustan toimivuus on ensisijaisen tärkeä, eli säätämisen opetteluun kannattaa panostaa.

Alfasta vielä sen verran, että siinä on omat hyvät ja huonot puolensa, kuten millä tahansa autolla. Mutta hyvä kuski oikein säädetyllä Alfalla ajaa voitoista, siitä ei ole epäilystäkään.
Aihion valinnassa on.
Kun paino lasketaan moottorin vakio huipputehonmukaan , kannattaa todellamiettiä mikä on hyvä aihio.
Alustan saa v1600 autoissa rakentaa sellaiseksi kuin haluaa joten sitä ei kannata pitää tärkeimpänä.
Esim tuo mainitsemani bmw 1.6 N43 , vääntää vakiona 160nm, siihen ei muut pysty , ecun ohjelmoinnilla vääntöä löytyy 180nm josta muut voivat vain uneksia(toki muidenkin suoraruikkarit pystyvät) , vaikka se huipputeho ei olekaan kuin 122hp.
Fiatin 130nm ohjelmoituna 140nm , vaikka auto onkin 150kg kevyempi ei mitään toivoa pysyä suoralla perässä , saatika ohittaa.
Yli 100km/h alkaa voima vaan näkyä ja pieni tehoinen ei vaan jaksa mennä ja kun jokaisella radalla maaliviiva on suoralla niin....
Se on kyllä totta , esim bmw alusta on turhan monimutkainen , mutta painojakauma autossa on hyvinkin lähellä 50/50 kuin fiatissa ja alfassa se on 30/70 selvää on ,että etuvetoisissa eturenkaat voivat lämmetä liikaakin.
Toki tuollainen nokkapainoinen etuvetoisen alusta on helpompi säätä kun takapäällä ei niin suurta merkitystä ole kunhan on terpeeksi jäykkä.
Ajaminen sitten onkin vaikeampaa kun ei voi jarruttaessa yhtään kääntää , muuten pyörähtää heti.
Vetopitoa etuvetoisessa taitaa olla mutkassa enempi mut eipä näillä tehoilla hirvesti sudita muutenkaan.

Re: V1600 Radalle

Lähetetty: 15.10.2017 20:46
Kirjoittaja JTP
Jokainen valitsee tietysti omien kriteerien perusteella. Radalla painon merkitys on todella iso.
V600- luokan säännöt eivät salli alustan tekemistä sellaiseksi kuin haluaa.

Ei muuta kuin rakentamaan!

Re: V1600 Radalle

Lähetetty: 15.10.2017 22:02
Kirjoittaja Wesulius
JTP kirjoitti:Jokainen valitsee tietysti omien kriteerien perusteella. Radalla painon merkitys on todella iso.
V600- luokan säännöt eivät salli alustan tekemistä sellaiseksi kuin haluaa.

Ei muuta kuin rakentamaan!
No joo ei sitä ihan mielimäärin saa rakentaa, mutta iskunvaimentimet ja jouset saa vaihtaa samoin alustan puslat.
Koneeseen ai saa tehdä mitään , moottorin ohjaimeen saa.
Siksi tuo mini one on hyvä kun ihan ohjelmaa muokkaamalla saa 90 hevosvoimasta -> 120hv. +30hv
Toki tuo bmw:n koneeseenkin saa 27hv lisää. ja tästä on juuri hyötyä kun paino ei kuitenkaan enää nouse.
Samoin citroenin 1.6 vts 120hv ->148hv. +28hv
Yaris 115 hv ->130hv +15hv

No nyt tarveis päättää ostaako valmiin ja hiposteleeko sitä vaiko ihan alusta uutta tekeen.

Re: V1600 Radalle

Lähetetty: 16.10.2017 08:30
Kirjoittaja Stefa
En tiedä mikä on juju, mutta yksi Mazda olisi tulossa uutena radalle. Taustalla on ihan meriittejä omaavaa väkeä, että varmaan jotain tuossakin mietitty.

Vaikka mielellään jonkun 500:n karkeloissa näkisikin, niin jos uutta teet, niin tee edes sellainen mitä ei vielä ole viivalla.

Re: V1600 Radalle

Lähetetty: 16.10.2017 20:33
Kirjoittaja Wesulius
Stefa kirjoitti:En tiedä mikä on juju, mutta yksi Mazda olisi tulossa uutena radalle. Taustalla on ihan meriittejä omaavaa väkeä, että varmaan jotain tuossakin mietitty.

Vaikka mielellään jonkun 500:n karkeloissa näkisikin, niin jos uutta teet, niin tee edes sellainen mitä ei vielä ole viivalla.
Eikös siellä jo yksi mazda 3 ole.

Toi bimmeri jotenki houkuttelis , toki 500 fiudekin kumpaakaan ei radalla ei vielä ole.
Se vaan sulkee fiatin pois kun sillä ei tule pärjäämään.

Toki nuo mitä radalla jo on taitavat olla valikoituneet parhaina , tai sitten ei.

Re: V1600 Radalle

Lähetetty: 16.10.2017 22:12
Kirjoittaja mikah
Enempää nyt noihin muihin juttuihin kommentoimatta, niin se on täyttä kakka puhetta että 1,4 100hp koneesta otetaan pelkällä boksilla ja pakoputkella 115 heppaa... ;)
Mistäkö tiedän? Tiedämpä vaan... Ei tuollainen 1,4 16v koneella oleva Punto silti mikään kovin hidas auto ole, vaikka tehoa ei niin hirveästi olekkaan.
Kuuden eri tyyppisen V1600 Fiatin kanssa ainakin jossain määrin touhunneena jotain tietoa on jo päähän tarttunut.