V1600 Radalle

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.

V1600 Radalle

ViestiKirjoittaja Wesulius » 22.09.2017 11:22

Radalle ei taida järkevää v1600 fiatilta löytä.
500 haaveilin , mut 1400 on vaan onnettoman tehoton.
Alffa 147 käynyt myös mielessä , mut etu ripustus taitaa olla aika susi ja koneessakin taitaa olla poni hevosia.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4456
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: V1600 Radalle

ViestiKirjoittaja wellu » 22.09.2017 17:36

Mitkä on V1600 säännöt? Ikärajoituksia?

Nyt joku oikein "for brasil only" 1.6 pikkukippo.... :mrgreen:
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3656
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: V1600 Radalle

ViestiKirjoittaja Wesulius » 22.09.2017 17:50

wellu kirjoitti:Mitkä on V1600 säännöt? Ikärajoituksia?

Nyt joku oikein "for brasil only" 1.6 pikkukippo.... :mrgreen:

Sarjatuotantoauto,jonka tulee olla mallivuotta 2000 tai uudempi, ja
auton moottorin kuutiotilavuus saa olla enintään 1600 cm3 ja auto
on varustettu vähintään neljällä istuinpaikalla. Vain ahtamattomat 2-
pyörävetoiset autot ovat sallittuja. Auton ei tarvitse olla FIA:n
ryhmään A tai N luokittelema.
Vähintään 2500 kpl samanlaista autoa täytyy olla valmistettu 12
peräkkäisen kuukauden aikana.
Auton, jonka passi on myönnetty 1.1.2016 jälkeen, tulee olla
vuosimalliltaan 2000 tai uudempi, tarkoitettu EU:n markkinoille ja
sen tulee olla tai olla ollut yleisesti myynnissä ja rekisteröitävissä EUmaissa.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4456
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: V1600 Radalle

ViestiKirjoittaja matti » 22.09.2017 19:03

Wesulius kirjoitti:Radalle ei taida järkevää v1600 fiatilta löytä.
500 haaveilin , mut 1400 on vaan onnettoman tehoton.
Alffa 147 käynyt myös mielessä , mut etu ripustus taitaa olla aika susi ja koneessakin taitaa olla poni hevosia.



Kaverin kanssa piti 147 tehä, hommattii hätäisesti AVK:n huutokaupalla aihio.. Sit jälkikätee huomattii et niitä on 105 ja 120 heppasia, tietysti meille sattu se heikompi malli, joten laitettiin kuntoon ja myytiin siviilipeliks..

Mitehä Pandasta 100hp mallina? koppa ei älyttömän painava ja Stilon tekniikan heittää siihe..

Meijän taloudessa noita Pandoja on kolme, ni vähä käyny mieles et jos heittäs Stilo 95 tekniikan yhteen.. Ku sattuu semmoset pihal lojumaan..

Eiköhä nuo verhoilut ja puskurit oo nii tarkkaa..
pessimisti ei pety.
Avatar
matti
GFF
 
Viestit: 311
Liittynyt: 27.02.2004 01:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: V1600 Radalle

ViestiKirjoittaja -HH- » 23.09.2017 15:17

Itse taas joskus pohdin myös 500:sta tuohon (tai ennen sitä jo Jupsilonia). Vaikka koneesta antaa tasoitusta on taas laatikko kivasti välitetty. Ja painokin jää aika maltilliseksi kuitenkin. Eikös tuo 100 heppanen ole myös jo ajoituksenmuuntimella?
- Ei taidot vaan selitykset -
Avatar
-HH-
GFF
 
Viestit: 8593
Liittynyt: 20.12.2002 13:44
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: V1600 Radalle

ViestiKirjoittaja Wesulius » 23.09.2017 18:44

-HH- kirjoitti:Itse taas joskus pohdin myös 500:sta tuohon (tai ennen sitä jo Jupsilonia). Vaikka koneesta antaa tasoitusta on taas laatikko kivasti välitetty. Ja painokin jää aika maltilliseksi kuitenkin. Eikös tuo 100 heppanen ole myös jo ajoituksenmuuntimella?

Juu on se ja multiair olis 105hv , mut ei noista taida millään saada 120hv ohjelmoimalla.
Meinaan ei kyllä pysy mitenkään suoralla perässä jos minissä 125hv alfassa 135hv ja tehokkaimissa jopa lähemmäs 150hv.
Vaikka onkin kevyempi niin suoralla ei pääse ohi vaan muut tulevat ohi , vaikka miten olisikin mutkassa nopeampi.
Tai en tiedä miten toi multiair, saako ohjelmoimalla ajoituksia lisää venttiileihin?
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4456
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: V1600 Radalle

ViestiKirjoittaja wellu » 23.09.2017 19:29

Mini kuulostaa kyllä itsessään ja pahalta/hyvältä kombinaatiolta. On tuo 500 siihennähden kyllä tehoton...

Eikös multiair anna melkoiset mahdollisuudet venttiilien aukeamille...?
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3656
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: V1600 Radalle

ViestiKirjoittaja Wesulius » 23.09.2017 20:32

Vertailin autoja

Fiat 500 omapaino 930kg + kuski 75kg = 1005kg 73,5kw teho/paino 13.7kg/kw 60-160km/h 26.5 sec , kilpailupaino 999,8kg ja ohjelmoinnilla 83,8kw teho/paino 11.9kw/kg.

Alffa 147 omapaino 1200kg + kuski 75kg = 1275kg 88kw teho/paino 14.5kg/kw 60-160km/h 25.6 sec , kilpailupaino 1123,4kg ja ohjelmoinnilla 100kw teho/paino 11.2kg/kw.

Bmw 116 omapaino 1255kg + kuski 75kg = 1330kg 90kw teho/paino 14.7kg/kw 60-160km/h 24.5sec , kilpailupaino 1162kg ja ohjelmoinnilla 101.5kw teho/paino 11.4kg/kw

Mini one omapaino 1041kg + kuski 75kg = 1116kg 66kw teho/paino 16.9kg/kw 60-160km/h 41.7sec , kilpailupaino 973.8kg ja ohjelmoinnilla 92kw teho/paino 10.6kg/kw.

Jotenkin pikku bmw houkutelis, toki hieman ylipainoinen , mahtaako saada kisa painoon.
Ja no nää uudet autot muutenkin mielenkiintoisia sähköjen kannsa.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4456
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: V1600 Radalle

ViestiKirjoittaja Wesulius » 23.09.2017 20:53

Fiattiin joutuu laittaa lisäpainoa ja sen voi sijoittaa järkevästi, toki jarrut joutuvat koville.
Onko tässä levyjarruja takana?
Voima pula vaivaa ja muutenkin 1.4 16v fire on jotenkin puhditon, ainakin alarekisterissä vaikka onkin säätyvät nokat.
Kärsii 6 vaihteen lisäpainosta 25kg

Alffoja on myynnissä valmiita kilpa-autoja koska sillä ei vaan pärjää. Etupää lipsuaa.Säätyvä imunokka. Hinaltaan ylivoimaisesti ovat edullisin. eikä tarvitse rakentaa.


Bmw on painava mahtaako saada kisapainoon , mut siinä on isot jarrut ja selkeesti eniten voimaa koneessa.Säätyvä imusarja , erikseen säätyvä imu / pakonokka ja suorasuihkutus. Paino jakauma melkeen 50/50 joten hyvä , takaveto lähtee viivalta hyvin , mut sateella ylivoimaisesti vaikein ajaa.Kärsii myös 6 vaihteen lisäpainosta ja pitkistä välityksistä.

Minit on kalliita ja niitä on vähän tarjolla. Kone on hengeton alarekisterissä kun ei ole säätyvää nokkaa.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4456
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: V1600 Radalle

ViestiKirjoittaja wellu » 23.09.2017 21:11

Mitenkäa Punto? Grande? Evo?
Pandaa jo väläyteltiinkin....
Ideaa? :mrgreen:

Bravo/Brava/Marea lienee liian koeteltu, vanha tai laiska? Luulisi, että jos moottorinohjaukseen laittaisi kartat uusiksi (polttoaine/sytkä), voisi 1.6 Bravo olla melko hätäinen.

Isällä oli 3kk 1.6/16V bravo -00. ECUssa oli tarra, jossa leimassa jotain tämmöistä:
"20.08.-14 F/I r". Kulki "ihan vähän" eritahtiin kuin seuraavana ollut 1.6 Bravo.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3656
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: V1600 Radalle

ViestiKirjoittaja Stefa » 23.09.2017 22:18

Multiair olisi kyllä mielenkiintoinen, mutta eikös tuossa kuitenkin nokan maksimit määrää ihan se nokka. Tekniikalla vaan loivennetaan sitä tarvittaessa. Ei siis todennäköisesti mainittavaa etulyöntiasemaa.

Itsellä ollut bemarista se käsitys ettei ole kilpailukykyinen. Edes sillä automaatin perällä.. Paino vaan rankaisee liikaa.

Miten tuosta ministä saadaan noin paljon tehoa softalla ulos? Vaikuttaa hurjalta.

Tosin eikös tuolla ole useilla merkeillä pärjätty aika hyvin. Sikäli vaan ennakkoluulottomasti jotain uutta. Jos joku ehdoton viisasten kivi olisi, niin kyllä se olisi jo keksitty.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2407
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: V1600 Radalle

ViestiKirjoittaja -HH- » 23.09.2017 22:41

Minimipainoon saaminen on ilmeisesti ollut monella ongelmana, niin kuulemma Minissäkin. Minissähän taidettiin saada hyvin tehoa lisää ilmoitettuun, se on tuossa luokassa tärkeää. Onko ilmoitus alakanttiin, vai jotenkin kovin alivireinen? Mutta varmaan oot Ilkkaa näistä asioista kiusannuta? Se on totta että 1.4:nen antaa radalla tasoitusta, ja mikä on tuon Fiatin pikku-kuuslovisen kesto? Askikin kun tuntuu noissa olleen välillä vähän ongelmana.

Kyllä tosiaan valmiita 147:ja ja Bravoja saa halvalla, ja tarjontaakin tuntuu olevan.
- Ei taidot vaan selitykset -
Avatar
-HH-
GFF
 
Viestit: 8593
Liittynyt: 20.12.2002 13:44
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: V1600 Radalle

ViestiKirjoittaja Wesulius » 24.09.2017 12:35

Ministä on olemassa cooper versio jossa 115hv ja tuo one mallin kone on ihan sama vain eculla rajoitettu tehoa.

Tietääkö joku onko 500 1.4 16v levyjarrut takana?
Juu taitaa olla niin , ettei enempää saa mitä nokka tarjoaa nostoa.
Jotenkin vaisu esitys tuo multiair, ei kone nyt mitenkään erityisen hyvin väännäkään, eikä sitä tehoakaan oikeen ole.

Alfassa on tullut vaihdelaatikko rikkoja , irtoaa rattaista hampaat kuin vanhalta vaarilta.
Ja se pito ongelma lienee , että etu renkaat lämpeävät liikaa, oisko sitten niin keulapainoinen, vai muuten vaan etu tuennan ongelma kun puskee..

Renu twingo rs 133hv ja suzuki swift sport 136hv vakioteho , noista irtoaa ohjelmalla jo lähemmäs 150.Mut jotenkin ei vaan renu nappaa ja suzuki on harvinaninen täälläpäin, ja tiedä miten näihin löytyy alustaan osia.

Noista bemareista ei taida olla 1 srj. (e81 nähty , eikä ainakaan radalla.
Bmw suorasuihku koneessa on hyvä vääntö 160nm vaikka ei huipputeho olekaan ihmeellinen, ja kun tuossa on eculla säädettävät nokat niin voi saada kikkailtua tehoakin reilusti lisää.
Aikasempi valvetronic kone on aika susi ja ei mikään ihme tehopaketti periaatteessa sama toiminta kun fiatin multiairissa.
Toki painava tuo 1 srj.kin on ja kun kaikilla on saman levyiset renkaat.
Tiedä sitte miten paljon kevenee kun purkaa eristeet ja sisustan, painaa ne saksalaiset nojatuolit eri tavalla kun 500 fiuden rantatuolit.
Saako noissa perää vaihtaa, ite olen ollu siinä käsityksessä ettei saa?

Kattelin yhtä videoo jossa honda tuli aina suorilla ohi alfasta vaikka alffa olikin mutkissa nopeampi. Nää on sen verta mopoja et pienikin tehoero vaikuttaa paljon ja jos vaikka käännät vähänkin liikaa etupyöriä loivaan mutkaan nopeus putoaa...
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4456
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: V1600 Radalle

ViestiKirjoittaja wellu » 24.09.2017 14:10

Vähän luulen, että jos hienoa moottoria halajaa, täytyy katseet suunnata ulkomaille.

Suomi on semmoinen byrokratian takapajula, ettei tänne ole mitään eksoottista eksynyt. Esimerkiksi Hondalla on noita pieniä, hiukan pippurisempia V-TEC -moottoreita, jotka vääntää ja kiertää vapariksi aika käsittämättömän hienosti.

Ja niitä "taskurakettimalleja" on melkein jokaisella pienautovalmistajalla, mutta suomessa on yleensä vain se halvin perusmalli, laiskalla moottorilla tai sitten turpokiisselillä.

Mikähän siinä alfan etupäässä on pielessä? Ei se noinniinkuin siviililiikenteessä ihan paska ole ajaa kuitenkaan.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3656
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: V1600 Radalle

ViestiKirjoittaja Jarkko » 24.09.2017 21:17

Wesulius kirjoitti:Tietääkö joku onko 500 1.4 16v levyjarrut takana?


On siinä 100hp:ssa levyt
Jarkko
GFF
 
Viestit: 320
Liittynyt: 20.12.2002 14:07
Paikkakunta: Raisio

Seuraava

Paluu Moottoriurheilu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä