Tasanopeusrallia
Lähetetty: 24.10.2015 21:46
Kaudelle 2015 lähdettiin Mirafiorilla taiteilemaan autourheilun pariin, kun löytyi sille sopiva laji. Eli kyseessä Autoliiton tasanopeus kilpailut. Näitä oli kahdenlaisia, eli HRRT kilpailuja jotka ajettiin rallin suljetuilla erikoiskokeilla ennen oikeita kilpa-autoja ja sitten AL-Cup joka ajetaan kaiken muun tieliikenteen seassa. Säännot lajissa ovat hyvin vapaat, gps-pohjaiset mittarit, laitteet ja sovellukset on kielletty, lähes kaikki muu sallittu. Autot jaetaan kahteen luokkaan, historic-ikäiset (<-1991) ja siitä uudemmat sitten moderniin luokkaan. Autolle haetaan tasanopeus-passi joka on ilmainen. Lisäksi kuljettajat tarvitsevat lisenssit, joko kertalisenssi kilpailupaikalta, Autoliiton lisenssi tai AKK:n kilpailialisenssi. Apukuljettajalta ei vaadita ajokorttia, ainoastaan vähintään 15v ikä. Auton ei tarvitse olla siis mikään historic/museo auto, tekniikkaa saa rakennella vapaasti, tieliikenne katsastettu kuitenkin.
Aloitimme kauden käymällä tammikuussa harjoitusajossa Orimattilassa. Siellä homma oli vielä hiukan hakusessa, tuloksella harjoitusajon viimeinen.
Tammikuun lopussa oli vuorossa ensimmäinen HRRT kisa Savonlinnassa. Siellä rimpuiltiin joukon mukana, eikä edes viimeisenä, vaikka ensin ajoimme penkkaan ja siinä kului pari minuuttia, kunnes viimeisellä erikoikokeella hajosi virtalukon pohja. Siinä sitten vian löydyttyä tehtiin patentteja ja nilkutettiin maaliin kahdeksantena (viimeinen maaliin saapunut).
Helmikuun toisena viikonloppuna suuntana oli Mänttä-Vilppula, jossa ajettiin HRRT-kisana legendaarinen Mänttä 200-ajo. Odotukset olivat korkeammalla kuin ensimmäisessä kisassa, mutta sijoitukset pätkillä seilasivat kuin kuitenkin huonoimman kvartaalin osuudella. Lopuksi kartanlukuvirhe vielä pilasi kisan, viimeinen erikoiskoe jäi ajamatta. Liekkö sitten säälistä laittoivat nimen kuintekin tuloksiin, tälläkertaa 11. tusinasta lähtijästä. Kilpailuun oli saatu mukaan muutama muukin Fiat, joista parhaana Reijo Rintala nro 404 sijoittui toiseksi.
Kolmannen kerran tasanopeutta meidän osalta ajettiin Jyväskylän seudulla kesäkuun puolessa välin. Kyseessä AL-Cupin 1000-Lakes rally jossa ajettiin vanhoja suurajopätkiä muun liikenteen seassa. Mukana oli kolmenlaista mirafioria. Salmensuon Jari 1600L:llä, Mikkilän Olli Volumetrico:lla ja me Abarth-Replicalla. Nyt mentiin kauden parasta vauhtia, ollen välillä pätkäajoissa jopa viiden sakissa (25 autoa). Lopussa jotain meni taas kuitenkin vikaan, ja ajoimme liian kovaa, lähes edellä lähteneen kiinni. Jossittellen jos viimeinen pätkä olisi mennyt kuten muut, sijoitus maalissa olisi ollut noin 5 sijaa parempi, nyt maalissa 13., Olli parhaana mirafiorina 12., ja Jari Debyyttikisassaan 16.
Kauden päätös, Maxell ralli oli HRRT-kisa ja sijaintina Espoo ja sen pohjoispuolella sijaitsevat maakunnat. Kalusto kehittyy pikkuhiljaa, edellisviikolla oli saatu lainaan "kaks naamanen" Halda mutta eihän sitä tietenkään keretty edes laatikosta ottamaan pois ennen kilpailua. Joten ajoimme siis hiukan metsään näyttävän kiinalaisen nopeusmittarin, tiekirjan ja sekuntikellon perustella. Jälkeenpäin tuloksia tarkastellessa, joka pätkä on aloitettu erittäin hienosti, mutta siitä sitten ollaan jatkettu aina aivan liian hiljaa ja saatu aikalailla virhepisteitä. Ei kuitenkaan mitään ongelmia autossa ja kartturi pysyi oikealla sivulla tiekirjassa, joten maali nähtiin sijoituksella 17. (19 autoa). Muut italot sijottuivat; Reijo Rintala 128 SC 8., Jouni Pesonen Integrale 16V 12., Antti Mäntylä 1/9X 14.
Tässä vielä hommasta kiinnostuneille ensivuoden kalenteria (voi tulla muutoksia)
HRTT Kilpailut: 2016
Ennakkotietona sitoumuksetta
Kilpailu ja paikkakunta Kilpailupäivä
1. 52. Pohjola-ralli, Oulu 6.2
2. Pohjanmaa-ralli, Tuuri 20.2
3. Mäntsälä-ralli 21.5
4. Mänttä-200-ajo, Mänttä 18.6
5. VI Seinäjoki-ralli 17.9
6. XL Rantaralli, Naantali 1.10
ja AL-Cup ja NEZ kilpailu
1000 Lakes Regularity NEZ 17.-18.6.2016 (Jyväskylä)
Lisätietoa http://www.autoliitto.fi/autoliitto/al- ... egularity/
Aloitimme kauden käymällä tammikuussa harjoitusajossa Orimattilassa. Siellä homma oli vielä hiukan hakusessa, tuloksella harjoitusajon viimeinen.
Tammikuun lopussa oli vuorossa ensimmäinen HRRT kisa Savonlinnassa. Siellä rimpuiltiin joukon mukana, eikä edes viimeisenä, vaikka ensin ajoimme penkkaan ja siinä kului pari minuuttia, kunnes viimeisellä erikoikokeella hajosi virtalukon pohja. Siinä sitten vian löydyttyä tehtiin patentteja ja nilkutettiin maaliin kahdeksantena (viimeinen maaliin saapunut).
Helmikuun toisena viikonloppuna suuntana oli Mänttä-Vilppula, jossa ajettiin HRRT-kisana legendaarinen Mänttä 200-ajo. Odotukset olivat korkeammalla kuin ensimmäisessä kisassa, mutta sijoitukset pätkillä seilasivat kuin kuitenkin huonoimman kvartaalin osuudella. Lopuksi kartanlukuvirhe vielä pilasi kisan, viimeinen erikoiskoe jäi ajamatta. Liekkö sitten säälistä laittoivat nimen kuintekin tuloksiin, tälläkertaa 11. tusinasta lähtijästä. Kilpailuun oli saatu mukaan muutama muukin Fiat, joista parhaana Reijo Rintala nro 404 sijoittui toiseksi.
Kolmannen kerran tasanopeutta meidän osalta ajettiin Jyväskylän seudulla kesäkuun puolessa välin. Kyseessä AL-Cupin 1000-Lakes rally jossa ajettiin vanhoja suurajopätkiä muun liikenteen seassa. Mukana oli kolmenlaista mirafioria. Salmensuon Jari 1600L:llä, Mikkilän Olli Volumetrico:lla ja me Abarth-Replicalla. Nyt mentiin kauden parasta vauhtia, ollen välillä pätkäajoissa jopa viiden sakissa (25 autoa). Lopussa jotain meni taas kuitenkin vikaan, ja ajoimme liian kovaa, lähes edellä lähteneen kiinni. Jossittellen jos viimeinen pätkä olisi mennyt kuten muut, sijoitus maalissa olisi ollut noin 5 sijaa parempi, nyt maalissa 13., Olli parhaana mirafiorina 12., ja Jari Debyyttikisassaan 16.
Kauden päätös, Maxell ralli oli HRRT-kisa ja sijaintina Espoo ja sen pohjoispuolella sijaitsevat maakunnat. Kalusto kehittyy pikkuhiljaa, edellisviikolla oli saatu lainaan "kaks naamanen" Halda mutta eihän sitä tietenkään keretty edes laatikosta ottamaan pois ennen kilpailua. Joten ajoimme siis hiukan metsään näyttävän kiinalaisen nopeusmittarin, tiekirjan ja sekuntikellon perustella. Jälkeenpäin tuloksia tarkastellessa, joka pätkä on aloitettu erittäin hienosti, mutta siitä sitten ollaan jatkettu aina aivan liian hiljaa ja saatu aikalailla virhepisteitä. Ei kuitenkaan mitään ongelmia autossa ja kartturi pysyi oikealla sivulla tiekirjassa, joten maali nähtiin sijoituksella 17. (19 autoa). Muut italot sijottuivat; Reijo Rintala 128 SC 8., Jouni Pesonen Integrale 16V 12., Antti Mäntylä 1/9X 14.
Tässä vielä hommasta kiinnostuneille ensivuoden kalenteria (voi tulla muutoksia)
HRTT Kilpailut: 2016
Ennakkotietona sitoumuksetta
Kilpailu ja paikkakunta Kilpailupäivä
1. 52. Pohjola-ralli, Oulu 6.2
2. Pohjanmaa-ralli, Tuuri 20.2
3. Mäntsälä-ralli 21.5
4. Mänttä-200-ajo, Mänttä 18.6
5. VI Seinäjoki-ralli 17.9
6. XL Rantaralli, Naantali 1.10
ja AL-Cup ja NEZ kilpailu
1000 Lakes Regularity NEZ 17.-18.6.2016 (Jyväskylä)
Lisätietoa http://www.autoliitto.fi/autoliitto/al- ... egularity/