Sivu 3/5

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

Lähetetty: 09.05.2015 02:58
Kirjoittaja mikah
Spesialistista niin tiiä, mutta kyllähän ne nyt pikkuhiljaa jotenkin alkaa tutuiksi käymään..

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

Lähetetty: 16.05.2015 23:04
Kirjoittaja mikah
Torstaina tuli haettua auto kaarien asennuksesta ja nyt oli hinta ja laatu kohdillaan. Koskimaan Jari Ähtäristä ne sinne hitsaili ja jälki on asiallista.
Nyt kaaret on luokan sääntöjen mukaan minimi putkilla. Kaikki on tehty niin ettei yhtään senttiä ole turhaan, mm. katossa v-tuki ristikon sijaan ja samaten taka diagonaalit on v-malliset. Yksi mikä vähän säännöissä ärsyttää on se että missään muussa luokassa ei tarvitse olla kahta putkea katossa ja repsikan puolen oviputkia jos autossa on vaan kuljettaja... Eli 500 heppaisessa krossiautossa ei tarvita, mutta 100 heppaisessa ne pitää olla..

Seuraavana vuorossa ohjaamon ja konepellin maalaus. Lokasuojat ja konepellin sovittelin paikalleen, kun on sarannat ja konepelli melko kieroja.. Romuun oli se konepelli menossa, mutta kyyl se tuossa menee..

Moottorin purin, ja totesin hyväkuntoiseksi. Sylinterit virheettömät ja pieni pyyhkäisy hoonilla, niin tuli uuden veroiseksi. Männät putsasin karstasta soodapuhalluksella ennen pesua. Kansi lähti myös oikaisuun ja ohjureiden vaihtoon. Tiivisteet tilattu ja enään puuttuu laakerit.
Kyllä huomasi että auto mistä moottori on peräisin, on ollut vanhalla vaarilla.. Oli vähän kytkinasetelma ja vauhtipörä sinisiä..

Just alkuviikosta kävin kattoon yhtä just rakennettua V1600 autoa, ja kyllä oli aika karua jälkeä kaaret... Hitsisaumat oli karun näköiset ja putket muutenkin vähän miten sattuu.
Ja hintaakin oli parisataa enemmän, tosin putkea oli vähän enemmän.

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

Lähetetty: 28.05.2015 21:07
Kirjoittaja mikah
Sisäpuoli ja konepelti maalattu viikonloppuna. Olihan viikonloppu.. :? Mutta hyvä tuli maalauksesta.

Moottorin osat kokolailla valmiina. Kansi tulee ehkä viikonloppuna ja kampiakseli ehkä huomenna tasapainotuksesta.
Vauhtipyörästä piti kytkinpinta oikasta sorvissa kun oli kiero, mutta jäi vähän kökköjä pintaan... Oli niin kuumana ollut.
No onneks sorvarilla oli myös sorvissa hiomalaite jolla sen sai tasaiseksi. Uusi kytkinkin tuli tänään.
Laakerit on samat kun alkuperäisetkin, mutta ei tietty ole Fiatin merkkejä. Vauhtipyörän pultitkin tuli varoiksi uudet. Yhdestä Ritmosta lähti pyörä liikenteeseen aikanaan Vammala rallissa.

Imusarja ja osa jakopään kopista pitäis vielä käydä hakemassa.

Ja etuiskarin yläpäät tulee tälläkertaa Cliosta...
Jarruputketkin tulee alumiinista, että ei paina liikaa. Ja on ihan siihen tarkoitettua putkea.. Samaten T-haarat on alumiinia, eikä pirun painavaa messinkiä, niin kun edellisessä autossa.

Periaatteessa alkaa oleen kasausta vaille moottori ja koko autokin.
Etuakselisto pitää vielä ottaa Multijet projektista ja vaihdella siihen tukivarret joissa on uretaani helat takimmaisissa kiinnityksissä. Samaten taka-akseliin pitäis vaihtaa vastaavat helat alkuperäisten kolistimien tilalle.

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

Lähetetty: 10.06.2015 21:52
Kirjoittaja mikah
Ei oikein homma etene.. Jalassa joku mystinen vika, josta lääkäritkään ei osaa sanoo mikä on.. On kuvattu ja kokeita otettu, mut ei missään vikaa :(
Moottoria sen verran kasattu että kampiakseli on paikallaan. Kampiakseli paketissa oli jonkinverran epätasapainoa. Imusarja ja jakopäänkopan osa haettu.
Kojelauta sovitettu ja pääkytkimen johdot vedetty radion reikään.
Etutukivarret valmiina jäykillä takaheloilla. Vaati pienet sovitteet, kun eivät olleet Stiloon tarkoitetut, mutta Fiattiin kylläkin...
Johtosarjat paikallaan ja testattu mittaristo, lämppäri, pyyhkijät ja valot. Sähköt pientä ohjelmointia vaille valmiina.

Eka kilpailu reilun kahden viikon kuluttua, mutta kyllä taitaa jäädä väliin. Ei vaan pysty kauheen pitkää päivää tekeen ton jalan kanssa...

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

Lähetetty: 24.06.2015 00:38
Kirjoittaja mikah
Nyt on etuakselistonpalkki kasassa. Tukivarret sopi paikalleen ja hammastanko putsattu ja voideltu. Toisen Fiatin etutukivarsien uretaani taka helat sopi pienellä sovittamisella. Holkit niihin sisälle piti tehdä alumiinista, mutta sorvari ei ollut noteerannut pyyntöä, joten ne on nyt sitten painavaa rautaa. Palkki tulikin T-Jet Bravosta, mutta välitukea lukuunottamatta sama kun Stilossa. Tukivarsien etu kiinnitykset vahvistin samaan tyyliin kun ralliautossakin, ei kyllä välttämättä olis tarvinnut. Välituki on säännöissä sallittu, eli Stilon palkista pystyy tekemään juuri tuollaisen. Ei olis uskonut että palkki oli suora, kun Bravo oli ottanut kontaktia pakettiauton kanssa.. Kuskin jalkatila oli lyhentynyt puolimetriä ja ripustukset vasemmalta kadonneet. Ja kuskillekkaan ei käynyt hyvin :(
Olka-akselit pitäis seuraavaksi putsata ja maalata, ja napoihin ruuvata pinnapultit.
Eteen taitaa löytyä varastosta 1,4 16v 500:sta uutena pois puretut jarrusatulat. Ovat samat kun Stilon pikkujarruissa, paitti Thuuninki punaiset...

Jarruputket valmiina takapään T-haaraan saakka ja paineensäätöventtiili kiinni vaihdekepin vieressä. Yli puolella keveni etupään putket alumiinisilla, alkuperäisiin rautaisiin verrattuna. Teräspunosletkut on kanssa jo vuoden odottaneet paikkaansa.
Brembon jarrulevyt pitäis muistaa huomenna pistää tilaukseen. Etujarrupalojen kanssa sama kun viimeks. Ei meinaa mitään merkkiä olla missään valmiina.. Vakio palakin toimis, mutta tulee pää kipeeks hytissä kun ne käryää niin älyttömästi. Kun ei osaa ajaa ilman vasurilla jarruttamista....

Tuulilasi pitäis kans liimata paikalleen. Ei tarvinnut uutta ostaa, kun kaverin varaosahylsyssä oli sopiva repsikan puolelta haljennut. Rikki se kuitenkin menee...

Alumiininen laturin hihnapyörä löytyi lopulta Englannista. Saman kokoinen ja näköinen kun rauta pyörä, mutta paino 40g vastaan 250g.... Laturiksi tulee mopoauton nyrkin kokoinen melkein uusi 55A ND kopio.

Digitaalisen volttimittarin tilasin kiinasta, tai oikeastaan useamankin. 1,30e/kpl lähetyskuluineen... Tarvii ton pikkuakun kanssa olla, kun pitäs kokoajan ladata yli 14v että pysyy sähkö sisällä..
Saman saa suomesta hintaan 20e + postikulut. Kyllähän tietty kotimaisia liikkeitä pitäisi tukea, mutta kun on persaukinen niin ei pysty....

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

Lähetetty: 24.06.2015 10:57
Kirjoittaja Luigi
mikah kirjoitti:Ei olis uskonut että palkki oli suora, kun Bravo oli ottanut kontaktia pakettiauton kanssa.. Kuskin jalkatila oli lyhentynyt puolimetriä ja ripustukset vasemmalta kadonneet. Ja kuskillekkaan ei käynyt hyvin :(
Kun tarpeeksi kovaa kolahtaa, niin ei viidestä tähdestäkään ole apua. Kovaa on kyllä pitänyt osua.
http://www.euroncap.com/en/results/fiat/bravo/15719" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

Lähetetty: 24.06.2015 17:41
Kirjoittaja mikah
Joo oli osunut ja kovaa, ja sitten vielä B-pilari oli sisällä kuskin pään kohdalta 30cm... Paku oli vielä ensimmäisen osuman jälkeen ajanut ikäänkuin kylkeen... Eli bravo pyörähtänyt eteen jotenkin ihmeellisesti tai sitten paku. Pakettiauto oli ollut virolainen ja se oli ohittanut edellämeniää ja ohitus oli menny vähän pitkäks ja paku oli riistäytynyt hallinnasta, lähtenyt heittelehtiin ja osunut vastaan tulleen Bravon etukulmaan ja kylkeen... Netistä sen tarinan joskus löysin, muttei löytynyt enään.

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

Lähetetty: 13.10.2015 21:03
Kirjoittaja mikah
Ei homma meinaa edetä millään... Rallikin jäi ajamatta kun ei oikein into eikä rahat riittäny kaikkeen tarvittavaan..

Moottoria sain sentää kasattua viikonloppuna. Alakerta on nyt kasassa ja seuraavaksi pitäisi kasata kansi ja laittaa paikalleen.
Nokka-akselien lukituspalat tosin on lainassa... Pitäis muistaa ne hakee kanssa.
Laturia sovittelin ja vaikuttais sopivan helposti alkuperäiselle paikalle.
Öljypohjakin tuli ihan uusi. Yhteen autoon piti jo pohja vaihtaa kun oli ruostunut puhki, tosi tuossa oli muuten hyvä pohja, mutta vähän kolhuilla.

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

Lähetetty: 23.10.2015 21:58
Kirjoittaja mikah
No nyt on moottori kasassa. Pakosarja puuttuu vielä, kun pitää alkaa pilkkomaan siitä kattia pois.
Viikonloppuna olis tarkoitus saada vaihdelaatikko paikalleen ja mahdollisesti paketti nokalle.
Etuakselisto pitää vielä ennen sitä vaihtaa, ja tuulilasikin olisi hyvä saada liimattua paikalleen, kun alkaa pakkausteippi päästämään vettä sisälle..

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

Lähetetty: 29.10.2015 22:23
Kirjoittaja mikah
Moottori / vaihteisto paketin sain vihdoin nokalle, tosin roikkuu vasta parin pultin varassa. Jos viikonloppuna sais etuakseliston vaihdettua ja muutenkin koittaa saada käyntikuntoon.
Tankki ja pa-putket puuttuu myös vielä, samoin vaihdekeppi ym..
Pakoputkea pitäis kans alkaa suunnittelemaan.

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

Lähetetty: 30.10.2015 21:42
Kirjoittaja mikah
Pätkä pakoputkee tilattu saksasta. Diisseli Bravoon tarkoitettu keskiputki ilman pönttöjä. On ainakin kevyempi kun motonetin mutkista kyhätty pätkä, ja ei paljon enempää maksanutkaan mitä läjä mutkia.
Ja just huomasin että oli sama firma jonka kanssa tappelin jarrupalojen kanssa kuukausi sitten, kun ei suostunut palauttamaan rahoja, niin piti eBayn kautta kinuta rahat takasin...
Huomenna jos käymään sais..
http://s191.photobucket.com/user/mikahe ... h.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

Lähetetty: 01.11.2015 15:49
Kirjoittaja jaketech
mikah kirjoitti: Pakosarja puuttuu vielä, kun pitää alkaa pilkkomaan siitä kattia pois.
eikö V 1600 pidä olla katti paikallaan? ainakin kaverin citikaan piti laittaa ja nyt oli kuulemma rallisprintissä joku hylätty ku katti puuttunut.

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

Lähetetty: 01.11.2015 17:17
Kirjoittaja mikah
Joo, pitää olla katti. Joko alkuperäinen tai Fia hyväksytty. Ja tohon tulee Fia katti ihan perään, niin kun toisessakin Stilossa on.

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

Lähetetty: 01.11.2015 23:44
Kirjoittaja matti
mikah kirjoitti:Joo, pitää olla katti. Joko alkuperäinen tai Fia hyväksytty. Ja tohon tulee Fia katti ihan perään, niin kun toisessakin Stilossa on.
Eikö vaimenninta tuu ollenkaan?

Ite kokeilin aikanaan n-ryhmän eskortis pelkällä fia-katilla putken päässä, ni äänet oli kyl aika tolkuttomat.

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

Lähetetty: 12.11.2015 23:17
Kirjoittaja mikah
Joo, toki tulee vaimenninkin.

Nyt on koko moottori paketti kunnolla kiinni ja sähkötkin melkein valmiina. Vielä pitää tehdä sääntöjen mukainen kiinnitys akulle.. Se on sama onko tuollainen 900g painava akku vai sitten 20kg painava perinteinen, niin silti molemmat on kiinnitettävä pannalla ja 10mm pulteilla paikalleen... Vetoakselit on myös paikallaan ja muutama pikkujuttu vielä konehuoneessa ja se on valmis. Tankki vielä on pois paikaltaan, mutta sen asennuksen jälkeen voi koittaa käykö se... Zimmermannin pinnoitetut jarrulevyt eteen on tulossa ja jarrupalatkin vihdoin löytyivät alennusmyynistä englannista.. Taka-akseli vielä vaatii vähän paneutumista ennen kun on valmiina kilvanajoon. Ja etujousiakin vielä arvotaan. Pakoputken keskiosan pitäisi tulla huomenna Saksasta.