Stilo V1600 Crossi projekti

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.

Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 08.03.2013 01:36

Nyt se sitten pitäisi aloittaa seuraava Stilo projekti..
Eli pitäisi tehdä V1600 Stilo Ralli Cross ja rata käyttöön.
Aihioita on jo useampia, mutta lopulta tuli hankittua lievästi kyljestä kolhittu 1,6:nen -03. Auto on nokaltaan virheetön, eli ne osat pitää ottaa talteen ja lyödä kiinni valmiiksi kolhuisia osia.
Ralliautosta poiketen kaaret tulee minimi putkilla, tosi aika paljon lisävahvikkeita on tullut pakollisiksi.
Sähköjä karsitaan entisestään ja mahdollinen pohjapanssari tehdään aikalailla kevyemmin.
Eteen on jo hommattuna samanlaiset Ledan iskarit kun nytkin, paitsi ne ovat 10cm lyhyemmät. Alkujaan Alfa 155:een tarkoitetut, mutta kuitenkin samalla kiinnityksellä. Vakaajan paikka niihin täytyy lisätä.

Katsotaan nyt miten homma alkaa etenemään. Tuskin kuitenkaan vielä tänävuonna on iskussa.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Fiat 128 Rally r.2
Avatar
mikah
 
Viestit: 1043
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja ÄSSÄ » 08.03.2013 08:47

onnee vaan rojektille sekä voimia ja helevetin paljon rojektikuvia :D
ÄSSÄ
 
Viestit: 442
Liittynyt: 11.12.2012 09:46

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja FulviaHF » 08.03.2013 08:52

Mistäs muuten hommasit Ledat? Pitäisi hommailla pojan Alfa 155 rata-alustaa. Ledan omilta sivuilta kun ei löydy minkäänlaista luetteloa. Missähän hintaluokassa liikkuu? Varusmiehellä kun tuota rahaa ei ole turhan paljoa.
Lancia Fulvia 1.3 HF Gr4, Fiat Tipo Sport2000, ex Autonovo Gr2 128 Coupe
FulviaHF
 
Viestit: 182
Liittynyt: 07.12.2004 12:59
Paikkakunta: Mänttä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 08.03.2013 09:43

Nuo Alfan Ledat tuli joltain yksityiseltä englannista. Olivat uudet, mutta autoon sovitetut ja alapään kiinnitysreikiä oli vähän viilailtu isommaksi. Sillä oli etummaisia kaksi sarjaa, mutta en sitten raskinnut ottaa molempia..
Maksoi 200 puntaa pari.
Avatar
mikah
 
Viestit: 1043
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 23.03.2013 05:11

Auto tuli perille, ja osoittautui ihan kelvolliseksi aihioksi. Ajoin sen AVK:lta pajalle, ja se toimi ihan moiteetomasti. Kytkin oli aika herkkä luistamaan, tosin se jokatapauksessa menee vaihtoon.HAJUkuusi tosin kärysi järkyttävän pahalle koko matkan, ja löysin sen vasta perillä. Kuinka joku voi laittaa autoonsa tuollaisia?? Varmaan haisee itse todela pahalle jos tuollainen ei häiritse..
Kori oli juuri sellainen kun ajattelinkin ja yksi kalleimmista osista eli tuulilasi oli ehjä. Pohjassa oli pintaruostetta tankin ympäristössä, mutta ei ne menoa haittaa, Oikea ovi oli vähän pahempi mitä kuvista näytti, mutta ehkä siitä vielä kohtuulisen saa.
Hanskalokerossa oli kuitteja, joiden mukaan pakoputki on noin puoli vuotta vanha, taka jarrut on uusittu satuloita myöden pari vuotta sitten, eteen oli toinen alatukivarsi uusittu hiljattain, tosin se menee vaihtoon, koska en luota tarvike tukivarsien kestävyyteen.. Olen nähnyt taipuneita alkuperäisiä ja katkenneita tarvikkeita..
Seuraavaksi olisi edessä purkutyö ja oven sekä takalokasuojan oikominen.
Vaihtoon menee puskurit, etulokauojat, konepelti, etukehikko ja jotain muuta pientä. Ei siksi että niissä olisi vikaa, vaan siksi että ne ovat ehjiä.. Pannaan tilalle valmiiksi rikkinäistä osaa.
Tosin nekin pitää maalata, mutta koitetaan löytää HALPA maalari läheltä. Tosin nykyinenkään ei ole kallis muihin verrattuna. Mutta kun siellä tehdään aina virheetöntä jälkeä, ja se ei oikein sovi tuohon projektiin. Jos auto on kovin siisti, niin se vaikuttaa negatiivisesti vauhtiin kilpailuissa. (ei koske pele:ä, koska sillä siisteys asteella Lancian ei pitäisi liikkua mihinkään)
Laittelen kuvia jahka saan niitä otettua..
Ja jos jollain sisustan osien tarvetta 3 oviseen Stiloon, niin täältä niitä löytyy. Löytyy myös MW ja 5p sisustan osia ja muutakin.

Edit. Toki molemmat alatukivarret menevät vaihtoon, koska ne pitää vaihtaa -05 mallin mukaisiin. Ja etupalkki vaihtuu samalla.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Fiat 128 Rally r.2
Avatar
mikah
 
Viestit: 1043
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 19.09.2013 23:25

Nyt menee vaikeaksi... Ei osaa päättää mistä lähtisi tekemään. Tuo yllä mainittu auto päätettiin laittaa vielä liikenteeseen. Sen jälkeen tuli 1,4 -05 lievästi kaadettu aihio, tosi se piti laittaa ensin osiksi, mutta totesin että siinä olisi joutilas kori tuohon käyttöön.
Lisäksi on vielä hakematta yksi ehjä pelkkä kori josta se myös oli tarkoitus tehdä.
Ja seuraava 1,4 -06 aihio mikä piti taas laittaa vaan osiksi tuli pihaan pari viikkoa sitten, mutta sekin olisi sopiva aihio ja siitä saisi vielä pienellä vaivalla ajoautonkin vaikka aluksi pahalta näyttikin. Tosin moottori siitä on jo menossa muuhun käyttöön.

Ehkä se kallistuu kuitenkin tuon kaadetun yksilön puolelle. Ei ainakaan tule tehtyä liian hyvästä. Ehjät osat talteen ja huonoja tilalle.

Tuossa muutama kuvatus aihiosta:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
mikah
 
Viestit: 1043
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja 131rally » 01.10.2013 13:47

Onko näissä 2000 luvun stiloissa mitään eroja joilla olisi vaikutusta V1600 käytössä?
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
131rally
 
Viestit: 809
Liittynyt: 10.01.2003 14:45

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 01.10.2013 21:02

Alkupään autoissa -01--03 aavistuksen harvempi perävälitys.
Kampiakselin hihnapyörä keveni jossain kohtaa, en muista nyt koska, ehkä joskus -04.
Ja sitten tietty -06--07 on OOPPELIN moottori...
Eipä niissä mitää ihmeempiä eroja muuten. Tosin joka vuosi muuttuu kaikkea pientä ja muutokset eivät tule koskaan vuodenvaihteessa ja eivät välttämättä edes malliuudistuksen yhteydessä.
Avatar
mikah
 
Viestit: 1043
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja 131rally » 01.10.2013 21:11

Miten tuo Fiatin ja Opelin moottori, onko ajettavuudessa eroa? Vääntöalue? Sama max teho ja vääntö? Tiheämmällä välityksellä kannattaisi varmaan valita eli 2004 ja uudempi.(?)
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
131rally
 
Viestit: 809
Liittynyt: 10.01.2003 14:45

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 01.10.2013 22:25

Äidillä on tuollainen Opel koneinen -06 MW ja ei siinä ajossa oikeastaan mitään eroa huomaa Fiat koneiseen.
Pitää vähän vertailla jahka saadaan firman -04 MW leimattua.
Välityksiltään Opel koneinen on liki sama. Paperilla tehoa on 2 heppaa enemmän, vääntöä en ole tutkinut.
Se on tietty sitten arvoitus mitä ohjelmoimalla saa Opelin koneesta irti, Fiatin koneesta pitäisi saada se reilu 120 heppaa jos säätö onnistuu yhtähyvin kun Bravossa. Sama moottori kuitenkin molemmissa moottorinohjausta lukuunottamatta.
Välitykset muuttuu jossain kohtaa -03 ja toki kannattaa tehdä mahdollisimman uudesta.
Avatar
mikah
 
Viestit: 1043
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja outlawjw » 11.10.2013 09:03

131rally kirjoitti:Miten tuo Fiatin ja Opelin moottori, onko ajettavuudessa eroa? Vääntöalue? Sama max teho ja vääntö?


Noissa Opelin koneissa on jonkunsortin tuplakanavaimusarja (twinport). 2007 eteenpäin tehoa löytyy Opelin nokalla 115 heppaa ja vääntöä 155 Nm. Tarkempaa tietoa ei ole, onko tehon nosto tehty ohjelmalla vai muilla muutoksila.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
outlawjw
GFF
 
Viestit: 692
Liittynyt: 08.11.2004 18:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 14.10.2013 22:04

outlawjw kirjoitti:
Noissa Opelin koneissa on jonkunsortin tuplakanavaimusarja (twinport). 2007 eteenpäin tehoa löytyy Opelin nokalla 115 heppaa ja vääntöä 155 Nm. Tarkempaa tietoa ei ole, onko tehon nosto tehty ohjelmalla vai muilla muutoksila.


Tuohon ooppeli koneiseen vaihdoin äsken jakoremmin, ja näytti siinäkin olevan jonkinlainen muuttuvapituuksinen imusarja.
Mutta tuo ooppelin 115 heppainen kone on varustettu muuttuvilla nokkien ajotuksilla eli on tyypiltään Z16XER, kun taasen tuo Stilon kone on Z16XEP.
Fiat 1,6 16v 103hv/5750rpm, 145Nm 4000rpm
ooppeli koneinen Fiat 1,6 16v 105hv/6200rpm, 150Nm 3900rpm
Noin siis paperilla.
Avatar
mikah
 
Viestit: 1043
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 24.01.2014 02:29

Pitkästä aikaa ehti taas illan olemaan kilpa-auton kimpussa. Tai aihiohan se vasta..

Tuli purettua nokasta puskuri, kehikko ja toinen lokasuoja oikaisua varten.
Lisäksi sain takapenkit ja takapään verhoilut irti.
Vaihdoin myös eteen toiset tolpat siirtelyn helpottamiseksi, kun oli molemmat jouset keskeltä poikki ja etupää makasi rajoitinkumien varassa..

Yksi säädettävä alustakin tuli hommattua kun reilulla satasella sai saksasta kotiin kuljetettuna. Asiallisen näköiset tolpat ja sopivan mittaisetkin ovat.
Ei ollut varmaan kun käyneet auton alla, koska Tüv paperissa oli puolivuotta vanha päiväys eli niitä ei ole edes myyty ennen sitä.
Lähinnä siksi ne tuli hommattua että mukana tuli takapäähän säädettävät palikat jousien alle. Etummaisissa on alapään kiinnitysosa kierteellä kiinni iskarissa ja mukana tuli myös kiinnitysosat isoihin olka-akseleihin eli Abarth ja 16v Jtd malleihin.

Sähköpuolta taas pitää pähkäillä myös. Ralliautoon sähköt onnistuivat hyvin, ja johtosarjoista lähti painoa pois yli 6 kiloa, mutta edelleen pitäisi saada painoa pois niistäkin.
Sähkölasien tilalle pitää kehittää veivillä toimivat, kaikki ABS anturit ja johdotukset pitäisi myös koittaa saada pois niin että nopeustiedon saisi vaihteistolta. Se pitäisi onnistua selvittelyjen perusteella, koska tehtaan tekemissä Stilo Abarth Rally:ssa on ABS yksikkö poistettu ja tilalla on pieni lisäjohtosarja ja vaihteiston anturi. Vielä kun saisi kytkentäkaavion siihen..

Kaarien tekoakin pitäisi alkaa kyselemään. Nyt ne tehdään niin kevyiksi kun vaan mahdollista. Ei yhtään ylimääräistä putkea eikä pulttia.

Moottoriksi on 70tkm ajettu aihio, tosin siitä on kansi rikki. Pelkkää kantta olen kysellyt, mutta ei vielä ole osunut kohdalle. Koko moottoriakin on tarjottu, mutta odotetaan nyt vielä hetki jos löytyisi pelkkä tyhjä kansi. Vaihteiston ajattelin koota kahdesta rikkinäisestä. Toisesta on kuoret rikki ja toisessa sisällä jotain vikaa. Kyllä niitä ehjiä koneita ja laatikoitakin löytyisi itseltäkin, mutta tulisi hyötykäyttöön nuo jämä osat...
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Fiat 128 Rally r.2
Avatar
mikah
 
Viestit: 1043
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 18.03.2014 21:46

mikah kirjoitti:Sähköpuolta taas pitää pähkäillä myös. Ralliautoon sähköt onnistuivat hyvin, ja johtosarjoista lähti painoa pois yli 6 kiloa, mutta edelleen pitäisi saada painoa pois niistäkin.
Sähkölasien tilalle pitää kehittää veivillä toimivat, kaikki ABS anturit ja johdotukset pitäisi myös koittaa saada pois niin että nopeustiedon saisi vaihteistolta. Se pitäisi onnistua selvittelyjen perusteella, koska tehtaan tekemissä Stilo Abarth Rally:ssa on ABS yksikkö poistettu ja tilalla on pieni lisäjohtosarja ja vaihteiston anturi. Vielä kun saisi kytkentäkaavion siihen...


Ei ole homma paljon edennyt, mutta jotain kuitenkin.
Kansi löytyi läheltä, kun osti koko auton..

Tänään koitin taas nopeustidon syöttämistä koritietokoneelle vaihteistoon tulevalla anturilla niin kun noissa tehtaan kilpureissa. Ensin piti vaan käydä läpi kaikki mahdolliset kaaviot eri malleista ja kytkennöistä.
Pari johtoa tyhjiin paikkoihin koritietokoneelle ja ABS jarrujen ohjelmointi pois käytöstä ja avot, nopeusmittari heräsi eloon kun anturia poralla pyöritti. Nopeustieto meni myös ohjaustehostimelle CAN väylää pitkin mutta moottorinohjainlaite ei näyttänyt nopeutta. Se nyt ei haittaa mitään, kun pääasia oli että ohjaustehostin saa tiedon. Muutama vuosi tuota tuli pähkäiltyä ja heti onnistui toisella yrityksellä..
Avatar
mikah
 
Viestit: 1043
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 13.05.2014 23:42

Hitaasti mutta varmasti..
Sisusta on purettu. Saksasta tuli kansi josta venttiilejä väärässä, mutta muuten ehjä. Maksoi 15e.. Kaikenlaista pikkunippeliä hankittu, mm. alumiinista jarruputkea, teräspunosjarruletkut, ratinkeskiö, jarrupaineensäätimiä kiinasta 2 kpl, kun yhdellä ei saa takapäätä tarpeeksi rajoitettua, ym..
Eihän tuolla tietenkään ensimmäiseen krossikisaan pääse, kun ei ole edes kaaria vielä, mutta on onneksi varasuunnitelma.

Vaihdan tuohon ralliautoon projektista puskurit, etuloksut ja ovet. Muutenkin pitää vähän keventää mm. pohjapanssari rautoineen pois, kaikki rallissa tarpeellinen tavara pois. Ohjaustehostin pitää myös vaihtaa, kun on jostain syystä mennyt rikki. Mitään vikakoodia ei ole ja eikä datan mukaan vikavalokaan pitäisi palaa, mutta palaa kuitenkin. Ainoa mikä viittaa vikaan on se että ohjauskulma-anturi näyttää nollaa kokoajan vaikka rattia kääntää. Laitetaan tehostin 30tkm ajetusta autosta, josko se kestäisi paremmin. Syy lienee se että päävirtoja on laitettu lähes päivittäin päälle ja pois.
Eka kisa on kokonaan asfaltodulla radalla, joten tuulilasikin saattaa pysyä ehjänä. Seuraavaan kilpailuun on siitä aikaa puolitoista kuukautta ja siinä ajassa tuo varsinainen auto periaatteessa pitäisi saada valmiiksi.

Tuossa kilpailukalenteri kansallisen krossisarjan osalta:
1. osakilpailu Lapua 29.5.
2. osakilpailu Kauhajoki 12.7.
3. osakilpailu Vilppula 10.8.
4. osakilpailu Kauhava 14.9.
www.jomotorsport.net
Avatar
mikah
 
Viestit: 1043
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Seuraava

Paluu Moottoriurheilu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä