Stilo V1600 Crossi projekti

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 24.05.2014 23:56

Taas hikoiltu päivä auton parissa.
Ohjaustehostin on vaihdettu ja taas toimii. Myös oikealle ovi ja lokasuoja, puskurinpalkki ilman pohjapanssarin rautoja, etupuskuri listoineen, ritilöineen ja maski (kaikki rikkinäisiä), sekä laitettu alumiiniverkkoa jäähdyttimen eteen koska säännöt sen sallivat. Vasen lokasuoja oijottu ja vaihdettu. Elulyhtyjen tilalle tehty muoviset peitteet, eli sahattu rikkinäisistä lyhdyistä ehjä "lasi" irti, maalattu sisäpuolelta mustaksi ja viritelty lyhdyn tilalle.
Tähän asti vetolenkkeinä molemmissa päissä on ollut alkuperäiset painavat lenkit, mutta nyt tein Coupen punaisista turvavöistä uudet kevyemmät versiot... Sitä toivottiin erään autoja rakentelevan ja vuokraavan toimesta kun tuollaiset rautatapit tuppaavat menemään aika syvälle kanssakilpailioiden autoihin ja joka kisan jälkeen on puskurit palasina.
Vielä olisi huomenna ohjelmassa vasen ovi ja takapuskuri, sekä öljyn ja tulppien vaihto sekä kaikenlaista muuta pientä.
Takajouset vaihdan varmaankin sen yhden alustan mukana tulleisiin, niin saa säädettyä perän korkeuden sopivaksi. Siinä kun tuli mukana ne säätöpalikat alapäihin. Ulosjouston rajoittimet pitää myös vielä takapäähän tehdä. Ostin piltemasta erilaisia pultattavia lenkkejä ja pientä rosteriketjua sitävarten..
Paljon ei varmaankaan autoa tarvitse laskea ralli säädöistä, koska vakio rengas koko on 195/65-15 ja krossissa pakollinen koko on 195/50-15. Laskee jo aika paljon pelkillä renkailla. Trailerille sitä tosin ei saa noilla matalilla renkailla, kun vanteet vähän levittää ja vakio renkaallakin ottaa melkein pohja kiinni kun ajosillat on aika lyhyet. Normi pyörällä jää noin 5mm tilaa sivuille. A-ryhmän Deltassa isoilla sorapyörillä jää monta senttiä tilaa, joten Stilo on kohtuullisen leveä auto..
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Fiat 128 Rally r.2
Avatar
mikah
 
Viestit: 1034
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 27.05.2014 22:00

Auto alkaa olemaan iskussa Taakse ajatellut madallusjouset olivat ihan lössöt ja millin ohuempää tavaraa kun alkuperäiset... Löysin varastosta jossain Lanciassa asvaltilla käytetyt kynäjouset joihin oli hitsattu kiinni apujouset... Laitoin ne säätöpalikoiden kanssa paikalleen ja vaikuttaa ihan hyvältä. Aika kova on, mutta niin sen pitää kai ollakin, ainakin mitä viimevuoden voittajan takajousitusta katselin. Ihan kun siinä Astrassa olisi ollu ratakiskon pätkät takajousien tilalla.. Rajoitin kettingit sain myös paikalleen.

Suurin parannus tulee akun kanssa. Vanha pienin auton akku mitä löytyi painaa 13kg ja uusi paikalleen laittoa odottava 900g! En uskonut että sillä saa edes käymään, mutta kyllä lähtee. Kymmenen kertaa starttasin peräjälkeen käyntiin ja jännite oli edelleen 13,2v.. Käsittämätön pieni muovilaatikko... Pahvilaatikko jossa se oli painoi melkein saman kun itse akku. Torstai iltana ollaan viisaampia miten se pelittää.

Huomenna pitäisi lähteä pelipaikalle jahka saa työt tehtyä ,auton valmiiksi ja kamat pakattua.
Ja kisahan on Lapualla torstaina.
Avatar
mikah
 
Viestit: 1034
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 31.10.2014 23:47

Nonii.. Ei ole paljon tullut kirjoiteltua, mutta tässä jotain kauden koostetta.
Kaikki kilpailut tuli ajettua ja auto on edelleen kohtuullisessa kunnossa.
Renkaiksi sain halvalla 7 kpl. -09 vuotisia kohtuukuntoisia Toyo:ja.

Eka kilpailu oli Lapualla. Rata oli aika mielenkiintoinen kohtuullisen jyrkkine mäkineen ja mutkineen. Myös se oli aika erikoista että rata oli kokonaan asfalttia.
Jotain pientä vääntöä oli AKK:n kanssa siitä ollut, kun krossi radassa pitää olla sääntöjen mukaan olisko ollu 40% soraa. Poikkeusluvalla kilpailu saatiin lopulta järjestää.

Paikkalla oltiin ajoissa, mutta pientä puuhaa ennen harjoituksia oli.. En sitten koittanut mahtuuko Revolutionin 7x15 vanteet pyörimään takana.. Eteen niitä kyllä sovittelin ja totesin että keskiö ottaa kiinni jarrusatulaan ilman levikepalaa. No oletin ettei takana mitään ongelmaa kun on pienemmät jarrut ja jarrulevyn keskiö paljon ulompana kun edessä.
Vaihdettiin pyörät ja ajattelin jostain syystä koittaa liikkuuko auto. Ei liikkunut.. Vanne otti takana kiinni taka-akseliin.. Sain Yli-Hellältä lainaan 7mm levikepalat ja ongelma näytti ratkeneen. Ensimmäisessä vapaassa harjoituksessa suoralla oli hyvä, mutta mutkissa jumalaton ryskytys takaa. Akseli vääntyi senverran että molemmat pyörät ottivat kiinni. 5 mm lisää palikkaa väliin, niin sitten parani.

Kilpailu itsessään meni niin kun meni.. Yhdessä alkuerässä tuli otettua vilppilähtö ja sen ansiosta sijoitus oli mitä oli.. Tosin en siinä mitään voittanut, mutta kun auto nytkähti siinä vaiheessa kun 10 sekunnin taulua oli jo näytetty, niin ei voi mitään. Oma moka (tosin viimeisessä kisassa vieressä tapahtui sama, muttei sitä noteerattu). Alkuerien jälkeen taululta tuloksia katsellessani totesin että ajot oli siinä. Olin ainoa joka ei päässyt finaaleihin.. Emäntä alkoi kuitenkin varikolla ihmettelemään ettei noilla sijoituksilla voi olla viimeinen, ja menin katsomaan uudestaan ilmoitustaululle. No sijoitus oli viimeinen, mutta pisteet sijoitusten perässä oli kolmen viimeisen osalta väärin päin.. Eli minun olisi pitänyt olla B-finaalissa. Siitä juoksin suoraan toimistolle ja kerroin että pisteet on perseellään ja siitä juostiin tuomaritorniin. B-finaali oli jo viivalla ja samalla kun kilpailun johtajalle asia saatiin selitettyä B-finaali starttasi.. Siellä kommentti oli suunnilleen että voi voi ja myöhäistä rutistaa kun on housussa. Siihen tuli täältä muutamia voimasanoja ja tornin ovikin meni perässä sen verran kovaa kiinni että oli kuulunut toiselle puolelle rataa...
B-finaalin jälkeen kilpailun johtaja kutsui V1600 kuskit ilmoitustaululle ja kysyi ajetaanko B-finaali uusiksi kun oli alkuerien sijoitukset väärin. Yksimielisesti päätettiin että ajetaan uudestaan. En onneksi ehtinyt riisua varusteita.. No Ei siinä sitten auttanut muu kun jäädä B-finaalin toiseksi, kun sarjan nopein kuskikin oli mukana B-finaalissa, ja tuolla ei noussut A-finaaliin kun yksi ja tiety olin toinen..

Tuossa Filmi tuolta: http://www.youtube.com/watch?v=kjjzvb6MBFI

Lisää tulee jossain vaiheessa.

Hieno rata ja hieno kilpailu pikku sekoiluista huolimatta.
Avatar
mikah
 
Viestit: 1034
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 21.02.2015 20:41

Lapuan Incar videot:
https://www.youtube.com/watch?v=qDjxaUe98Lw
https://www.youtube.com/watch?v=HeCmNlSDrZQ
https://www.youtube.com/watch?v=7dO3dkyduE8
https://www.youtube.com/watch?v=L3mlqntAlV4

Koitetaas taas jotain kirjoittaa..
Eli toinen kisa oli Sambacross Kauhajoella.
Rata oli muuten ihan hieno, mutta hirveitä röykkyjä sinne kyllä tuli.. Moottorintyynystäkin tuli heti ekassa lähdössä liemet pihalle.
Kisasta on jo niin paljon aikaa, etten siitä enää oikein mitään muista :)..
Mutta tuossa on kooste sieltä: https://www.youtube.com/watch?v=qKUqjSagLxU
B-finaalin kolmas, eli 7. sija.

Kolmantena oli vuorossa Vilppulan osakilpailu. Siellä tuli ajettua jo edellisvuonna, joten rata oli jo tuttu.
Ei sielläkään mitenkään kummoisesti mennyt. Ja tuulilasi tietty meni aivan palasiksi..
Kooste kisasta: https://www.youtube.com/watch?v=RHwBQPAETic
Sijoitus 5.

Neljäntenä Kauhavan kisa. Mukava rata, kunhan vaan olisi osannut ajaa viimeisen mutkan oikein..
Siellä meni jo vähän paremmin ja jonkinlaista taktikointiakin harrastettiin sarja voittajan hyväksi..
Kooste kisasta: https://www.youtube.com/watch?v=kdNL-PX9rDM
Sijoitus 3. ja sarjassa sijoitus 4. :)
Avatar
mikah
 
Viestit: 1034
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 21.02.2015 21:15

Crossi auto ei juurikaan ole edennyt, mutta sain sentään rikkinäisen kannen purettua... Siitä oli venttiilejä väärässä ja soodapuhalluksen jälkeen selvisi että kolme ohjuria on halki. Seuraavaksi se lähtee koneistamolle jossa rikkinäiset ohjurit vaihdetaan, väännetään uudet seetit ja varmuudenvuoksi vielä oikaistaan. Oli seeteissä senverran jälkeä ettei venttiilit ota tasaisesti kiinni.

Tänään sain tehtyä vaihdelaatikon. Kuoret tuli vaihdossa tulleesta rikkinäisestä laatikosta ja sisälmykset paritonnia ajetusta kuorivikaisesta Grande Punton laatikosta.
Perävälitys piti vaihtaa Stilon laatikosta, kun Puntossa on 4,07 ja Stilossa 3,8. Himotti kyllä laittaa punton välitys, kun pemari miehetkin ajaa V1600 luokassa automaatin 4,44 välityksellä vaikka sääntöjen mukaan sen pitäisi olla 3,38... Melko reilua ja Akk ei saa tässä asiassa mitään aikaiseksi. Puolivuotta sitten viimeksi kysyin asiasta, niin oli silloin "työnalla".

Seuraavaksi pitäisi saada moottori pajalle ja työnalle. Siitä on tosiaan kansi rikki moottorin kiinnitysten osalta ja todennäköisesti venttiilit väärässä, kun on hihna katkennut kolarissa.
Uudet männänrenkaat ja ventiilit siihen tuli saksasta ja alakerran tiivisteet on tulossa. Vielä laakerit ja yläpään tiivistesarja uupuu.

Kori vaan pitäisi saada jossain välissä kaaripajalle. Pientä oikomista ja purkamista on vielä ennen sitä.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Fiat 128 Rally r.2
Avatar
mikah
 
Viestit: 1034
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja outlawjw » 22.02.2015 17:23

mikah kirjoitti:Himotti kyllä laittaa punton välitys, kun pemari miehetkin ajaa V1600 luokassa automaatin 4,44 välityksellä vaikka sääntöjen mukaan sen pitäisi olla 3,38... Melko reilua ja Akk ei saa tässä asiassa mitään aikaiseksi. Puolivuotta sitten viimeksi kysyin asiasta, niin oli silloin "työnalla".


Eikös tuollaisen laittoman pelin saa purkuun ja sanktioiden alle seuraavaan sääntöön nojautuen:

Vastalause, joka koskee kilpailun aikana tapahtunutta erehdystä tai virhettä, ajoneuvojen luokitustodistuksen/ säännönmukaisuuden vastaisuutta ja tulosluette
loa on, mikäli tuomarit eivät katso sitä mahdottomaksi,jätettävä 30 minuutin kuluessa, sen jälkeen, kun kilpailun osan viralliset tai kilpailun lopulliset tulokset on julkaistu.

Toki, jos biimeri sattuu olemaan laillinen, niin riskinä on, että vastalauseen tekijä menettää vastalausemaksun, ja vaatihan toki vastalauseoikeus kilpailuun osallistumisen.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
outlawjw
GFF
 
Viestit: 692
Liittynyt: 08.11.2004 18:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 22.02.2015 17:56

No sehän noissa pemareissa on huonompi juttu että kaikissa on passissa toi 4,44 välitys... Joissain on alunperin ollut oikea välitys, mut niihinkin on muutettu passiin väärä välitys.
Eli se on vähän Akk:n mokakin että on tollaisen hyväksynyt. Autot ovat passin mukaisia, mutta kuitenkin sääntöjen vastaisia.
Sitten pemarimiehet rutisee ettei niillä kerkiä jos on vakio perä, ja toisessa kohtaa taas selitetään ettei se oo yhtään nopeempi tiuhalla perällä :shock:
Ja on Bravossakin yhtä harvat välitykset, ja niilläkin ajetaan...
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Fiat 128 Rally r.2
Avatar
mikah
 
Viestit: 1034
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 07.03.2015 21:40

Tänään projekti nytkähti liikkeelle.. Sai auton sisältä täysin tyhjäksi.
Pikipahvi projektiakin aloittelin. On se niin karmeeta puuhaa niiden irottelu. Leveällä puutaltalla ja kuumailmapuhaltimella niitä koitan poistaa.
On vaan aika työlästä kun koittaa saada ne irti ilman että maaliin tulee kovin paljon naarmuja. Lopuksi pesu bitumin irroitus sprayllä.
Takapään johtosarjan kevennyskin on edessä, mutta pitää nyt koittaa saada huomenna koria etenemään, kun kerran on auto sisällä.
Ekasta sarjan kilpailusta ei vielä tietoa, mutta tuskin pari kuukautta on aikaa...
Avatar
mikah
 
Viestit: 1034
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja JLaines » 07.03.2015 22:41

Ite oon käyttäny ainakin hytin bitumilevyihin paineilmatalttaa. Ei ehkä se kaikkein sivistynein työkalu mutta toimii, maalattavaa toki tuon vehkeen jäljiltä tulee.
Toyota Previa D4D -01 (oma sekatavarankuljetusväline)
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81 (liikkuu viellä joku vappu)
Seat Alhambra 1,8 VT -05 (mamman kauppakassi)
Valmet 500 -69
Helkama AX -9?
Helkama Ässä -88
Helkama Mini -68
JLaines
GFF
 
Viestit: 367
Liittynyt: 14.02.2010 13:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja jaketech » 07.03.2015 22:57

JLaines kirjoitti:Ite oon käyttäny ainakin hytin bitumilevyihin paineilmatalttaa. Ei ehkä se kaikkein sivistynein työkalu mutta toimii, maalattavaa toki tuon vehkeen jäljiltä tulee.


pakkasella lähtee hyvin irti ku ovat jäätyneet kovaksi.
jaketech
 
Viestit: 234
Liittynyt: 27.11.2009 03:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 07.03.2015 23:19

20c asteen pakkasessa oon itekkin irrotellu, mutku ei oo ny ollu sellasta tarjolla...
Seatista lähti hyvin pakkasessa kun nosti tunkilla lattiaa vähän ylös ja potkas sitten takasin....
Joku oli käyttänyt myös kuivajäätä tohon hommaan.
Ei siinä tuntia kauempaa mennyt tuolla kuumailmapuhallin konstillakaan toisen puolen lattiassa, mutta kun se vaan on niin vatenmielistä hommaa...
Ja katossakin on vielä 8 palaa ja takakyljissä 4 palaa ym...
Avatar
mikah
 
Viestit: 1034
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 07.03.2015 23:43

Onko muuten kenelläkään täällä havaintoa edukkaasta kaarien tekijästä noin 100km säteellä Tampereesta?
Jossain Luopioisten tai Kuhmalahden suunnalla on kai yks, mutta kun ei jäänyt nimi mieleen kun siitä mulle kerrottiin.
Avatar
mikah
 
Viestit: 1034
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 11.04.2015 17:57

Pikipahveja taas raavittu pois.. Enään takalokasuojien sisäpinnat putsaamatta.

Kaikki johtosarjat kevennetty. Sisäjohtosarjasta lähti taas pois edelliseen verrattuna. Alkujaan se painaa 6,8kg, ralliauton sarjan painoksi tuli 2,1kg ja tuo tähän tuleva painaa nyt valmiina 670g... Eli alle 10% alkuperäiseen verrattuna. Ralliauton sarjassa on ABS, keskuslukko, sähkölasit ym turhaa paikallaan.

Viikonlopun aikana pitäisi saada auto kaaritus kuntoon. Ähtärissä laitetaan kaaret tällä tietoa.
Avatar
mikah
 
Viestit: 1034
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja mikah » 08.05.2015 20:23

Huomenna kori lähtee kaarien asennukseen. Josko moottorin sais sitten kanssa pikkuhiljaa työnalle.
Alustaakin pitäis alkaa ihmettelemään. Tuo ralliauton alusta pikkusen madallettuna ainakin toimi niin kun pitää. Eteen on muuten samanlaiset Ledat kun ralliautossa, mutta ovat lyhyemmät. Taakse on KW:n säädettävät iskarit. Ja sitten on jotkut tuuninki iskarit eteen ja taakse vaikka sitten varalle. Etujousien jäykyydestä vaan ei oo mitään havaintoa.. Yleensä ne mitkä on sattunu olemaan ovat toimineet hyvin, mutta kun ei oo mitään vielä. Pitäis varmaan testata ralliauton etujousien jäykkyys, niin ei pitäis ainakaan paljoa pieleen mennä. Taakse laitan samat jouset mitkä oli jo viimevuonna käytössä.
Kisoistakaan ei ole vielä mitään havaintoa.

On vaan muitakin Stilo projekteja työnalla 7 kpl... Kaksi maalarista tullutta MW:tä odottaa kasausta, yksi MW on maalarissa, yksi MW pitäisi viedä maalariin, yksi 3 ovinen tyhjä hylsy odottaa -07 Multijet tekniikkaa nokalle, yksi konevikainen MW JTD odottaa tekniikan vaihtoa ja yksi MW JTD katsastusta ja Webaston korjausta vaille valmis, ym...
Avatar
mikah
 
Viestit: 1034
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo V1600 Crossi projekti

ViestiKirjoittaja Vode131 » 08.05.2015 22:04

Taidat olla sellainen voisiko sanoa Stilo Specialisti. :D
1100 R
132 GLS
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
http://vode131.kuvat.fi/#/
Avatar
Vode131
GFF
 
Viestit: 1456
Liittynyt: 25.02.2003 16:38
Paikkakunta: Äänekoski

EdellinenSeuraava

Paluu Moottoriurheilu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä