Sivu 1/2

Historic ratasarjaan uusi luokka

Lähetetty: 20.02.2013 22:18
Kirjoittaja FulviaHF
Historic ratasarjaan tulevalle kaudelle on lisätty 1-ryhmäläisille uusi alle 1300 luokka. Nyt rakentamaan ratakaksseiskoja. Tuon halvemmalla ei pääse kilpailemaan. Ja 128 SC todella kilpailukykyinen pikkuluokassa.
HISTORIC VAKIO/GT
Historic Vakio/GT –autot ovat ikäkautensa ”ykkösryhmän” mukaisia sarjatuotantoautoja. Autoissa sallitaan vain perusluokituksen mukainen tekniikka. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ne ovat viritysasteeltaan hyvin pitkälti siinä kunnossa kuin tehtaalta lähtiessään. Turvavarusteiltaan nämäkin ovat kuitenkin nykypäivän mukaisia.
HRF:n kilpailuissa on oma luokkansa ikäkausien G ja H (1.1.1966-31.12.1976) Vakio/GT –autoille:
Ikäkaudet G-H1 (1.1.1966-31.12.1975):

G-H1/r1A Ikäkaudet G - H1, yli 1600cc
G-H1/r1C Ikäkaudet G - H1, enint. 1600cc
G-H1/r1D Ikäkaudet G - H1, enint. 1300cc <-------
Ikäkaudet H1-I (1.1.1976-31.12.1981):

H1-I/r1: tilavuus vapaa

Luokitustodistuksia voi kysellä yv

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Lähetetty: 21.02.2013 11:07
Kirjoittaja jkedino
Onkohan tuohon 28 coupeen saatavana valmista turvakaarisarjaa? Voisi rakentaa tuon oman 28:n sittenkin kilpuriksi. Korihan on jo pellitetty tehtaan alkuperäisosilla, ja siinä ei ole tällä hetkellä mitään kiinni. Nyt olisi helppo tehdä siitä oikein hyvä kilpuri. Vai pitäytyisikö alkuperäisessä suunnitelmassa, ja tekisi siitä täysentisöidyn museoauton.

Mielipiteitä otetaan vastaan.

Juha

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Lähetetty: 21.02.2013 11:12
Kirjoittaja Eejii
jkedino kirjoitti:Onkohan tuohon 28 coupeen saatavana valmista turvakaarisarjaa? Juha
OMP:illa on ainakin: http://www.rallyshop.it/index.php?main_ ... a8f4b64de6

edit: ja Sparcolla tuolla samalla sivustolla myös.

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Lähetetty: 21.02.2013 12:18
Kirjoittaja outlawjw
Saishan tuosta 127 sportista kohtuu pelin 1-ryhmäläisenä; kuitenkin välityssarja ja perävälityksiä luokiteltu. Ja ei taida lukkoa radalla kaivata... Vaan olisihan ollut hienoa, että olisivat pistäneet samalla luokan alle 1150 cc. Siihen sitten seiskoja, fiestoja, poloja & kaseja - kuten Ratti Mäkelän aikoihin....

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Lähetetty: 21.02.2013 14:52
Kirjoittaja Eejii
Sportti taitaa mennä vaan tuohon I ikäkauteen, jossa taas tilavuus on vapaa... Kasi varmaankin on ideaali tuohon <1300cc H-ikäkauteen.

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Lähetetty: 21.02.2013 16:33
Kirjoittaja bambino
[quote="jkedino"]Onkohan tuohon 28 coupeen saatavana valmista turvakaarisarjaa? Voisi rakentaa tuon oman 28:n sittenkin kilpuriksi. Korihan on jo pellitetty tehtaan alkuperäisosilla, ja siinä ei ole tällä hetkellä mitään kiinni. Nyt olisi helppo tehdä siitä oikein hyvä kilpuri. Vai pitäytyisikö alkuperäisessä suunnitelmassa, ja tekisi siitä täysentisöidyn museoauton.

Mielipiteitä otetaan vastaan.

Täältä ääni museoautolle vaikka ei toki ole mitään historic kisapelejäkään vastaan.

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Lähetetty: 21.02.2013 16:59
Kirjoittaja FulviaHF
Voithan tehdä molemmat. Eli ensin museokatsastus ja sitten kaaret sisään. Mikäs tuon parempaa historian kunnioittamista kuin ajaa Coupella kilpaa radalla. Aikonaanhan -70 luvulla erittäin yleinen ratakilpuri 1-ryhmässä. Tääsä vielä linkki museokilpurin rakentamiseksi:http://www.hannunharrastesivut.net/MaTa ... liauto.pdf
Vielä linkki vuodelle 1974 ja Keimolaan, monennäköistä Fiatia kisassa mukana:http://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Keimol ... mola+1974/

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Lähetetty: 08.08.2013 11:19
Kirjoittaja 1300ti
Pitääkö historic-autoissa pilata katto hitsaamalla kaaret kattoon kiinni vai riittävätkö pulttikaaret, kuten nuo kasiin tarkoitetut OMP:t? Luokitustodistuksia malleille Fiat 128 1974/77, Fiat 1300/1500/1500TS, Alfa Romeo Giulia/GTJ/1750 ja 2000 Berlina voisi kyllä selailla ajan kanssa.

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Lähetetty: 08.08.2013 13:05
Kirjoittaja FulviaHF
Kaariahan ei saa hitsata kattoon kiinni! Eli ei mene "pilalle" kuin lattiavahvistusten osalta.

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Lähetetty: 11.08.2013 08:31
Kirjoittaja Jankos
Tässä jo muutaman vuoden vanha ohjeistus kuink museorekisteröinti hoituu kilpuriin http://www.saabclub.fi/www/images/stori ... liauto.pdf

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Lähetetty: 12.08.2013 12:47
Kirjoittaja 1300ti
No hyvä, jostain olen siis lukenut väärää tietoa noista kaarien hitsauksista. Täytyy ostaa uusin sääntökirja, omani on vuodelta 1972! Täytyy tilata syksymmällä pulttikaaret kasiin, ellei sitten ole kellään ylimääräisiä. Uudet olisivat tietysti uusimpien sääntöjen mukaiset jo valmiiksi.

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Lähetetty: 12.08.2013 13:15
Kirjoittaja Eejii
FulviaHF kirjoitti:Kaariahan ei saa hitsata kattoon kiinni! Eli ei mene "pilalle" kuin lattiavahvistusten osalta.
Tuosta taisi tulla n pari vuotta sitten kansallinen sääntö että kaaret saa kiinnittää kattopilareihin myös hitsaamalla. Omassa ne on ollut aina hitsaamalla kiinni ja tuo sääntömuutos tuli vain hetkeä ennen kuin meinasin ruveta rälläköimään hitsauksia irti... Toki jos uutta tekee niin kannattaa käyttää pulttiliitoksia.

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Lähetetty: 12.08.2013 13:24
Kirjoittaja kappa12
Eejii kirjoitti:
FulviaHF kirjoitti:Kaariahan ei saa hitsata kattoon kiinni! Eli ei mene "pilalle" kuin lattiavahvistusten osalta.
Tuosta taisi tulla n pari vuotta sitten kansallinen sääntö että kaaret saa kiinnittää kattopilareihin myös hitsaamalla. Omassa ne on ollut aina hitsaamalla kiinni ja tuo sääntömuutos tuli vain hetkeä ennen kuin meinasin ruveta rälläköimään hitsauksia irti... Toki jos uutta tekee niin kannattaa käyttää pulttiliitoksia.
JA tuohan on tosiaan vain kansallinen vapaus, jos meinaa ajella euroopas niin matka tyssää noihin hitsauksiin... Nimimerkillä nykyisellä korilla ei mitään asiaa lahteen... :oops:

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Lähetetty: 12.08.2013 16:36
Kirjoittaja FulviaHF
Kattoon ei saa hitsata vaan A ja B pilariin ;)

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Lähetetty: 12.08.2013 19:22
Kirjoittaja JTP
kappa12 kirjoitti:
Eejii kirjoitti:
FulviaHF kirjoitti:Kaariahan ei saa hitsata kattoon kiinni! Eli ei mene "pilalle" kuin lattiavahvistusten osalta.
Tuosta taisi tulla n pari vuotta sitten kansallinen sääntö että kaaret saa kiinnittää kattopilareihin myös hitsaamalla. Omassa ne on ollut aina hitsaamalla kiinni ja tuo sääntömuutos tuli vain hetkeä ennen kuin meinasin ruveta rälläköimään hitsauksia irti... Toki jos uutta tekee niin kannattaa käyttää pulttiliitoksia.
JA tuohan on tosiaan vain kansallinen vapaus, jos meinaa ajella euroopas niin matka tyssää noihin hitsauksiin... Nimimerkillä nykyisellä korilla ei mitään asiaa lahteen... :oops:
Jos en ihan väärin muista, niin FIAn liite K kertoo kaarien kiinnityspisteiden maksimimääräksi 8. Eli pilareihin voi lisätä 2 kiinnityskohtaa. Kannattaa myös muistaa, että kaarisäännöt eivät ole kaikille ikäkausille samat. Liite K kannattaa lukea huolella...