Historic ratasarjaan uusi luokka

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.
FulviaHF
Viestit: 192
Liittynyt: 07.12.2004 11:59
Paikkakunta: Mänttä

Historic ratasarjaan uusi luokka

Viesti Kirjoittaja FulviaHF »

Historic ratasarjaan tulevalle kaudelle on lisätty 1-ryhmäläisille uusi alle 1300 luokka. Nyt rakentamaan ratakaksseiskoja. Tuon halvemmalla ei pääse kilpailemaan. Ja 128 SC todella kilpailukykyinen pikkuluokassa.
HISTORIC VAKIO/GT
Historic Vakio/GT –autot ovat ikäkautensa ”ykkösryhmän” mukaisia sarjatuotantoautoja. Autoissa sallitaan vain perusluokituksen mukainen tekniikka. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ne ovat viritysasteeltaan hyvin pitkälti siinä kunnossa kuin tehtaalta lähtiessään. Turvavarusteiltaan nämäkin ovat kuitenkin nykypäivän mukaisia.
HRF:n kilpailuissa on oma luokkansa ikäkausien G ja H (1.1.1966-31.12.1976) Vakio/GT –autoille:
Ikäkaudet G-H1 (1.1.1966-31.12.1975):

G-H1/r1A Ikäkaudet G - H1, yli 1600cc
G-H1/r1C Ikäkaudet G - H1, enint. 1600cc
G-H1/r1D Ikäkaudet G - H1, enint. 1300cc <-------
Ikäkaudet H1-I (1.1.1976-31.12.1981):

H1-I/r1: tilavuus vapaa

Luokitustodistuksia voi kysellä yv
Lancia Fulvia 1.3 HF Gr4, Fiat Tipo Sport2000, ex Autonovo Gr2 128 Coupe
jkedino
Viestit: 366
Liittynyt: 18.11.2008 17:33
Paikkakunta: Pielavesi

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Viesti Kirjoittaja jkedino »

Onkohan tuohon 28 coupeen saatavana valmista turvakaarisarjaa? Voisi rakentaa tuon oman 28:n sittenkin kilpuriksi. Korihan on jo pellitetty tehtaan alkuperäisosilla, ja siinä ei ole tällä hetkellä mitään kiinni. Nyt olisi helppo tehdä siitä oikein hyvä kilpuri. Vai pitäytyisikö alkuperäisessä suunnitelmassa, ja tekisi siitä täysentisöidyn museoauton.

Mielipiteitä otetaan vastaan.

Juha
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Viesti Kirjoittaja Eejii »

jkedino kirjoitti:Onkohan tuohon 28 coupeen saatavana valmista turvakaarisarjaa? Juha
OMP:illa on ainakin: http://www.rallyshop.it/index.php?main_ ... a8f4b64de6

edit: ja Sparcolla tuolla samalla sivustolla myös.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Saishan tuosta 127 sportista kohtuu pelin 1-ryhmäläisenä; kuitenkin välityssarja ja perävälityksiä luokiteltu. Ja ei taida lukkoa radalla kaivata... Vaan olisihan ollut hienoa, että olisivat pistäneet samalla luokan alle 1150 cc. Siihen sitten seiskoja, fiestoja, poloja & kaseja - kuten Ratti Mäkelän aikoihin....
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Sportti taitaa mennä vaan tuohon I ikäkauteen, jossa taas tilavuus on vapaa... Kasi varmaankin on ideaali tuohon <1300cc H-ikäkauteen.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
bambino
GFF
Viestit: 405
Liittynyt: 22.08.2006 11:36
Paikkakunta: Suolahti

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Viesti Kirjoittaja bambino »

[quote="jkedino"]Onkohan tuohon 28 coupeen saatavana valmista turvakaarisarjaa? Voisi rakentaa tuon oman 28:n sittenkin kilpuriksi. Korihan on jo pellitetty tehtaan alkuperäisosilla, ja siinä ei ole tällä hetkellä mitään kiinni. Nyt olisi helppo tehdä siitä oikein hyvä kilpuri. Vai pitäytyisikö alkuperäisessä suunnitelmassa, ja tekisi siitä täysentisöidyn museoauton.

Mielipiteitä otetaan vastaan.

Täältä ääni museoautolle vaikka ei toki ole mitään historic kisapelejäkään vastaan.
Fiat 126 1975
Fiat 500 Nuova 1963
"Huvipuistolaite" reunion
500L 1,4
FulviaHF
Viestit: 192
Liittynyt: 07.12.2004 11:59
Paikkakunta: Mänttä

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Viesti Kirjoittaja FulviaHF »

Voithan tehdä molemmat. Eli ensin museokatsastus ja sitten kaaret sisään. Mikäs tuon parempaa historian kunnioittamista kuin ajaa Coupella kilpaa radalla. Aikonaanhan -70 luvulla erittäin yleinen ratakilpuri 1-ryhmässä. Tääsä vielä linkki museokilpurin rakentamiseksi:http://www.hannunharrastesivut.net/MaTa ... liauto.pdf
Vielä linkki vuodelle 1974 ja Keimolaan, monennäköistä Fiatia kisassa mukana:http://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Keimol ... mola+1974/
Lancia Fulvia 1.3 HF Gr4, Fiat Tipo Sport2000, ex Autonovo Gr2 128 Coupe
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Pitääkö historic-autoissa pilata katto hitsaamalla kaaret kattoon kiinni vai riittävätkö pulttikaaret, kuten nuo kasiin tarkoitetut OMP:t? Luokitustodistuksia malleille Fiat 128 1974/77, Fiat 1300/1500/1500TS, Alfa Romeo Giulia/GTJ/1750 ja 2000 Berlina voisi kyllä selailla ajan kanssa.
FulviaHF
Viestit: 192
Liittynyt: 07.12.2004 11:59
Paikkakunta: Mänttä

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Viesti Kirjoittaja FulviaHF »

Kaariahan ei saa hitsata kattoon kiinni! Eli ei mene "pilalle" kuin lattiavahvistusten osalta.
Lancia Fulvia 1.3 HF Gr4, Fiat Tipo Sport2000, ex Autonovo Gr2 128 Coupe
Jankos
Viestit: 334
Liittynyt: 31.03.2005 10:30
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Tässä jo muutaman vuoden vanha ohjeistus kuink museorekisteröinti hoituu kilpuriin http://www.saabclub.fi/www/images/stori ... liauto.pdf
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

No hyvä, jostain olen siis lukenut väärää tietoa noista kaarien hitsauksista. Täytyy ostaa uusin sääntökirja, omani on vuodelta 1972! Täytyy tilata syksymmällä pulttikaaret kasiin, ellei sitten ole kellään ylimääräisiä. Uudet olisivat tietysti uusimpien sääntöjen mukaiset jo valmiiksi.
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Viesti Kirjoittaja Eejii »

FulviaHF kirjoitti:Kaariahan ei saa hitsata kattoon kiinni! Eli ei mene "pilalle" kuin lattiavahvistusten osalta.
Tuosta taisi tulla n pari vuotta sitten kansallinen sääntö että kaaret saa kiinnittää kattopilareihin myös hitsaamalla. Omassa ne on ollut aina hitsaamalla kiinni ja tuo sääntömuutos tuli vain hetkeä ennen kuin meinasin ruveta rälläköimään hitsauksia irti... Toki jos uutta tekee niin kannattaa käyttää pulttiliitoksia.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Eejii kirjoitti:
FulviaHF kirjoitti:Kaariahan ei saa hitsata kattoon kiinni! Eli ei mene "pilalle" kuin lattiavahvistusten osalta.
Tuosta taisi tulla n pari vuotta sitten kansallinen sääntö että kaaret saa kiinnittää kattopilareihin myös hitsaamalla. Omassa ne on ollut aina hitsaamalla kiinni ja tuo sääntömuutos tuli vain hetkeä ennen kuin meinasin ruveta rälläköimään hitsauksia irti... Toki jos uutta tekee niin kannattaa käyttää pulttiliitoksia.
JA tuohan on tosiaan vain kansallinen vapaus, jos meinaa ajella euroopas niin matka tyssää noihin hitsauksiin... Nimimerkillä nykyisellä korilla ei mitään asiaa lahteen... :oops:
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
FulviaHF
Viestit: 192
Liittynyt: 07.12.2004 11:59
Paikkakunta: Mänttä

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Viesti Kirjoittaja FulviaHF »

Kattoon ei saa hitsata vaan A ja B pilariin ;)
Lancia Fulvia 1.3 HF Gr4, Fiat Tipo Sport2000, ex Autonovo Gr2 128 Coupe
JTP
Viestit: 309
Liittynyt: 02.10.2003 11:20

Re: Historic ratasarjaan uusi luokka

Viesti Kirjoittaja JTP »

kappa12 kirjoitti:
Eejii kirjoitti:
FulviaHF kirjoitti:Kaariahan ei saa hitsata kattoon kiinni! Eli ei mene "pilalle" kuin lattiavahvistusten osalta.
Tuosta taisi tulla n pari vuotta sitten kansallinen sääntö että kaaret saa kiinnittää kattopilareihin myös hitsaamalla. Omassa ne on ollut aina hitsaamalla kiinni ja tuo sääntömuutos tuli vain hetkeä ennen kuin meinasin ruveta rälläköimään hitsauksia irti... Toki jos uutta tekee niin kannattaa käyttää pulttiliitoksia.
JA tuohan on tosiaan vain kansallinen vapaus, jos meinaa ajella euroopas niin matka tyssää noihin hitsauksiin... Nimimerkillä nykyisellä korilla ei mitään asiaa lahteen... :oops:
Jos en ihan väärin muista, niin FIAn liite K kertoo kaarien kiinnityspisteiden maksimimääräksi 8. Eli pilareihin voi lisätä 2 kiinnityskohtaa. Kannattaa myös muistaa, että kaarisäännöt eivät ole kaikille ikäkausille samat. Liite K kannattaa lukea huolella...
Vastaa Viestiin