Eejii kirjoitti:Hei entäs B-ryhmäläiseksi J-ikäkauteen? Stellan espanjalaissisko Seat Fura Crono on kuulemma luokiteltu aikanaan B-ryhmään Fiat 124:n 1438cc koneella. Luokkarin numero ilmeisesti 244.
Löytyy tämä luokkari... Autoon on luokiteltu 5-v laatikko sinänsä asiallisilla välityksillä; perävälitys on ehkä turhan pitkä. Moottoriin taas 1 kpl 2-kurkkuinen kaasari, imusarja & pakosarja. Vai onko niin, että B-ryhmässä imusarja & polttoaineen syöttö olivat automaattisesti vapaat?
Edelleen eteen on luokiteltu tuuletetut - muistaakseni 2 mäntäiset jarrut. Alustaan mm. säädettät etutolpan yläpäät. Seatin kone on vanha 1438 tikkukone; 80 x 71,5 ja laatikko taas 128 pohjainen - voi sinänsä olla hankalasti haalittavaa tavaraa aihiot, koska eikös tuo tikkukone ole samalla kytkinkopalla kuin TC? Seatin laatikossa taas on tripoidit; ja taitaa TC:n vanhemmissa laatikoissa taas olla laippavetarit... voi olla, että olen väärässä.
Jos tämä crono fura olisi luokiteltu a-ryhmään, niin varmasti ajaisin sellaisella... 84 männillä pääsee 1600 cc luokkarajaan, ja koneen perään suoraan pulttaamalla Samaran laatikko...
Veikkaan, että v1600 menee kustannuksiltaan jo alle luokkarin optioita vastaavaan hisse seiskaan verrattuna - oletuksella, että seiskaan joutuu hankkimaan uuden lukon & välityssarjan - johon palaa reippaasti yli 2000 €, sitten päälle alusta - jossa ei taida siinäkään ihan satasilla pärjätä, sitten moottori - riippuu toki siitä, löytyykö ehjät käytetyt kaasarit, imusarja, nokka-akseli jne... Jos ei, niin taas menee tonneja...
Ja aika äkkiä pelkästään tekniikan hinta alkaa olla lähellä v1600:n hintaa alustan & kaarien kanssa. Jakkarat, vyöt taas on molempiin suhteellisen samat - paitsi, että uudempaan autoon saa paremmin penkit mahtumaan. Edelleen seiskan korin kanssa joutuu tekemään suhteessa enemmän töitä - ihan jo tyypillisten mätävikojen takia...
Sinänsä seiskalla on kiva harrastaa - lähinnä kannanotoissani on kyse siitä, että haluan kertoa mitä kaikkea seiska vaatii. Jos tykkää rakennella, tehdä salapoliistyötä osien perässä, niin parempaa harrastuskohdetta ei ole; minulle juuri rakentelu & osien haaliminen on ollut hauskaa ajanvietettä - bonus ajamisen päälle. Toisaalta MikaH:n stilosta lukiessani, on tullut mieleen, että kuinkahan paljon samalla rahalla ja ajalla olisikaan voinut ajaa, jos olisi vaan aloittanut jollain v1600 pelillä?
Ja sitten lopuksi; em. lista kaikista palikoista on "suomalaisen autourheilun taudinkuvaus" - kaikki kallis ja kiiltävä pitää saada ennenkuin päästään ajamaan - kun asian pitäisi olla juurikin toisinpäin; autosta viis, kaaret, jakkarat & vötä koppaan ja viivalle...