Sivu 4/4

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 13.09.2013 07:15
Kirjoittaja 131rally
Onko Stilossa Bilsteinit? Lueskelin jostain Citroen C2 V1600 ja siinä oli lisäsäiliöiskarit. Lailliset? Oli vain yhteen suuntaan säätö, minkähän merkkiset lienevät kun vain yhteen suuntaan?

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 13.09.2013 21:16
Kirjoittaja mikah
131rally kirjoitti:Onko Stilossa Bilsteinit? Lueskelin jostain Citroen C2 V1600 ja siinä oli lisäsäiliöiskarit. Lailliset? Oli vain yhteen suuntaan säätö, minkähän merkkiset lienevät kun vain yhteen suuntaan?
Stilossa on Ledan iskarit ympäriinsä. Niissä on nuppisäädöt putkien alapäissä ja edessä tietty kynäjouset. Säädöt ovat olleet rallissa löysimmällä ja omasta mielestä ovat pelanneet loistavasti. Yhdestä rallista on filmillä yhden rytkyn ylitys jossa kaikki muut nostelivat ja osa autoista otti jos jonkinmoista pomppua mutta Stilo meni kaasu pohjassa yli ilman mitään kuvioita ja pomppimisia. Noi Ledat tuli saksasta vähän käytettynä ja niiden piti olla soralle tehdyt. Edessä on samat jouset jotka niissä tuli mukana ja takana on nyt Uusikoppaisen T-Jet Sport Bravon jouset. Hinta oli kymmenesosa Kittelän tekemästä Bilstein alustasta..

Kyllä lisäsäiliöt on sallitut. Säätöjä saa olla yksi.

Kuva etutolpista:

Kuva

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 13.09.2013 21:27
Kirjoittaja JTP
Lisäsäiliöt on säännöissä sallittu. Lakihan ei iskareihin ota kantaa ;-)

Yritin vastailla aiemmin tuohon kilpailukykyisyyteen, mutta jostain syystä viesti ei löytänyt tietään perille...
Suurin tekijä tuohon menestykseen löytyy ratin ja penkin välistä, ei automerkistä/mallista. Radalla on paljon autoja ja voittajat ovat ajaneet Alfalla, Hondalla, Volkkarilla, Minillä jne.
Itse näkisin kisoissa hyvin mielelläni esimerkiksi Fiat 500sen 100 heppaisella koneella... Pieni haitta tuossa on 6-vaihteinen vaihteisto, joka tuo 25kg lisää minimipainoon. Mutta uskoisin viissatasen olevan hyvinkin kilpailukykyisen erityisesti radalla.

Ratarenkaista sen verran, että Yokohama on Toyoa nopeampi. Lisäksi Toyo on uutena n. 3 kierrosta nopea ja suorituskyky putoaa sen jälkeen. Toki pysyy sen jälkeen tasaisena. Vastaavasti Yokohamalla on ajettu parhaita aikoja jopa elinkaaren lopussa.

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 13.09.2013 21:33
Kirjoittaja 131rally
Toki kuljettajan vaikutus on suuri. Mutta, on autoja joissa on aivan liian pitkä perävälitys. Tai aivan liian harvat vaihteistovälitykset. Tai... On parempia aihioita, ja ei niin hyviä. Varmaan molempiin suuntiin on kalusto erottunut? Syitä esim. siihen että C2 on yleistynyt niinkin paljon lienee kuitenkin jossain muussa kuin että ihmiset arvostavat patonkimaan autoja erityisen korkealle! :lol:

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 13.09.2013 21:42
Kirjoittaja JTP
C2sia ei kuitenkaan ihan hirveästi ole nykyään viivalla. Radalla ei ainoatakaan tänä viikonloppuna Alastarolla... Lisäksi versioita on useita: VTR, VTS ja GT, jotka kaikki poikkeavat teknisesti toisistaan.
Olen edelleen sitä mieltä, että hyvä kuski on se suurin tekijä. Toki auto täytyy tehdä hyvin, oli merkki ja malli sitten mikä tahansa.

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 13.09.2013 21:54
Kirjoittaja 131rally
Fiat 500 tuntuu kyllä ongelmalliselta useistakin syistä. Aihiot ensinnäkin maksavat runsaasti enemmän kuin muut aihiot. Mitenkäs moottorit, niissä liekkö 1.6 litraista edes olemassa? Väännössä altavastaaja? Lisäksi pitää muistaa kolarikorjaukset, ovia sun muita ei saa käytettyinä.

Puntoakaan ei taida olla isommalla koneella? Fiateissa vain Bravo ja Stilo sopivia moottorin puolesta? Varaosien saatavuuden ja aihioiden hinnat kaikissa sopivia. Ja olikos se nyt niin että Stilo ei mennyt minimipainoon? Vai miten se oli, olen kyllä lukenut ketjun mutten enää muista...

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 13.09.2013 22:04
Kirjoittaja JTP
V1600-säännöissä sallitaan myös pienemmät moottorit ja ne saa tehdä kevyemmiksi, joten kilpailykyky säilyy.
Viissataseen saa peltiosia todella edullisesti. Itse ostin käytetyn oven keväällä 150 eurolla. Aihion hinta toki on korkeampi kuin Stilon tai Punton.

Punton saa tuolla samalla 100hp-koneella ja niitä ainakin yksi Suomessa onkin.

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 13.09.2013 23:46
Kirjoittaja mikah
Stilo on aika painava, mutta kyllä silläkin kerkiää. Ja on tuossa vielä varaa sääntöjen mukaan ehkä 30kg saada pois. Toki sitten radalla ja sprintissä vielä kuskin paino mukaan minimipainoon. Krossi autoa pitäisi alkaa tekemään ja se tulee ihan minimi kaarilla juurikin painon takia. Ja on se vähän eri kaataa jossain radalla verrattuna 150 km/h mettässä puun kylkeen.. Ja nuo nyky autot on jo ilman kaariakin turvallisempia kun joku tarletti kaarilla. 200 kiloa jäi pois, mutta tuli sitä jonkinverran lisää kaarista, pohjapanssarista ja muusta pakollisesta. Tuossa nykyisessä on putkea koko tupa täynnä. Ja tosiaan on punnittu vaan kerran ja vaakoissa on aikapaljon heittoa.

Bravossa on pirun pitkä perävälitys, mutta krossissa siitä oli etua. Eli ykkösen kokonaisvälitys on tietty pidempi ja kakkosta isompaa ei tarvinnut missään kohtaa. Käyttöalue on niin laaja että jaksaa mennä puhtaasti alhaalta rajoittajaan asti. Jos rajotin olisi säädetty 100 kierrosta korkeammalle niin ei olisi A-finaaleissa yhdellä suoralla mennyt rajoittajaan asti. Radallakin sillä varmaan pärjää, mutta rallissa se on haittana. Kakkosen ja kolmosen väli on jo liian pitkä. Paino on kuulemma aika lähelle rallin minimi. Eli kuskin painon verran saisi olla kevyempi nopeuskilpilussa. Mutta on siinä aikapaljon kevennettävääkin vielä ja talven aikana se joutuu laihdutuskuurille. Veikkaisin että 50 kiloa saa pois.

Punto on pienellä koneella ja 95 heppainen vaikka on ihan sama moottori kun 100 heppaisessa Pandassa ja viissatasessa. Välitykset on Punto Sportingissa hyvät. Pitkä ykkönen ja 4,07 perävälitys. "Karvalakki" 1,4 16v Puntossa on viisivaihteinen loota, jossa on tiuhempi ykkönen ja harvempi perävälitys. Mutta siinä taasen säästää vähän painossa ja puskurit on ilmaisia Sportingin vastaaviin verrattuna. Helmalevikkeitäkään ei ole turhana painona. Ohjaus on aavistuksen hitaampi. Sportingissa painon saa alle rallin minimin ja 5v saa olla vielä sen 25 kiloa kevyempi. Yksi 5 vaihteinen 1,4 16v Punto on tulossa v1600 luokkaan, mutta omistaja saa kertoa enemmän jos haluaa.

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 27.12.2013 02:00
Kirjoittaja mikah

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 13.08.2015 01:39
Kirjoittaja mikah
Nyt olisi ajatuksena lähteä Pirelli ralliin, eli Tampereella järjestettävään SM ralliin.
Saa nyt nähdä kuinka homma onnistuu, mutta auto olisi ainakin melkein valmiina, kun se tuli jo viimevuoden krossikisojen jälkeen muutettua takaisin ralliautoksi...
Moottorintyyny pitää vaihtaa, kun sieltä tuli liemet pihalle Kauhavalla ja pohjapanssari on irti, kun öljyt pitää vaihtaa. Niin, ja tuulilasi on päreinä....
Repsikan penkki on pois paikaltaan, ja vaihtoonhan se menee kumminkin, kun FIA peruutti siitä hyväksynnän... Tehtaalta saa uuden, ja ei tarvitse maksaa kun 44e ja rahti, mutta kun kestää pari kuukautta ennen kun sen saa ja ralli on 24-26.9.
Katsastaakin auto pitää, mutta onneksi se onnistuu lähi konttorilla.
Renkaita ei ole, mutta Tampereelta löytyy sopivaa käytettyä Pirelliä sopivaan hintaan. Ainoa huonopuoli kisassa on se että se on SM ralli ja ilmoittautuminen maksaa 600e....
Olisi ihan pakollinen ralli, kun osa pätkistä on hyvin tuttuja ja kilpailukeskus on 5 min ajomatkan päässä kotoa... Yksi pätkä lähtee mökkitieltä (Pengonpohja) ja toista on nuorempana tullut ajettua mopolla, kevarilla ja autolla ihan riittävästi (Savo). Tosin eipä sitä enään muista joka mutkaa ja tutut pätkät on aina pahoja....
Lisenssiä ei myöskään ole vielä. Pitää vaan varata aika lääkärintarkastukseen ja se pitäisi koittaa jättää viimetippaan, että todistus olisi voimassa vielä silloin kun saa ostaa ensivuoden lisenssin, eli on 3 kk voimassa. Säästäisi taas yhden lääkärintarkastuksen...
Katotaan nyt miten käy...
http://www.pirelliralli.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 14.08.2015 01:58
Kirjoittaja Janne_K
Lainaan sulle Mika hyvän penkin tarvittaessa Pirelliin ettei ainakaan siitä jää kiinni...
Rallitoverini Jukka(tulee kuskiksi mulle turva-autoon) puhui että samana viikonloppuna tai tänä syksynä joka tapauksessa pitäisi kokeilla tehdä kaupat siitä sun Kadetista, mistä on ollut puhetta pari vuotta sitten...

t. reitin turvapäällikkö Janne K
pirelliralli.fi
(myös EK:t on jo sivuilla!)

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 17.08.2015 21:41
Kirjoittaja mikah
Janne_K kirjoitti:Lainaan sulle Mika hyvän penkin tarvittaessa Pirelliin ettei ainakaan siitä jää kiinni...
Rallitoverini Jukka(tulee kuskiksi mulle turva-autoon) puhui että samana viikonloppuna tai tänä syksynä joka tapauksessa pitäisi kokeilla tehdä kaupat siitä sun Kadetista, mistä on ollut puhetta pari vuotta sitten...

t. reitin turvapäällikkö Janne K
pirelliralli.fi
(myös EK:t on jo sivuilla!)
Kiitos tarjouksesta :) Penkkejä on jo tarjolla enemmänkin. Pitää varmaan ostaa samanlainen kun kuskinpuolellakin on. Krossiautoon kumminkin penkki tarvitaan.
Katotaan nyt kuinka intoa piisaa, kun kumminkin aika puuha ennen kun kaikki on taas sillämallilla että ajaan pääsee.

PS. hyvä että muistuttelit taas Kadetista... Pitäis koittaa saada se jollain pois sieltä tallista. Edessä vaan aika monta autoa jotka eivät ole vuosiin liikkuneet.