Sivu 3/4

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 07.08.2013 07:54
Kirjoittaja ÄSSÄ
mikah kirjoitti:[quote



Mänttä 200 ralli jää nyt sitten kumminkin väliin, kun sattuukin olemaan yhden kartturinakin olleen kaverin nelikymppiset samaan aikaan...
No, säästyypä siinä olemattomat rahat.. Rallirenkaitakin olisi vielä pitänyt jostain hommata.
.
[/quote]
mitä, jätät mänttä rallin väliin jonkun tyypin nelikymppisen synttäreiden takia :roll: kyllä nyt taitaa pelottaa mänttän vaatimattomat tiet :)

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 12.08.2013 00:48
Kirjoittaja mikah
ÄSSÄ kirjoitti: mitä, jätät mänttä rallin väliin jonkun tyypin nelikymppisen synttäreiden takia :roll: kyllä nyt taitaa pelottaa mänttän vaatimattomat tiet :)
:D Ei pelota Mäntän tiet... Ne on mielestäni parhaita pätkiä mitä on tullut ajettua. Monta Mäntta 200 ajoa on takana ja monta pyttyä on kaapissa sieltä.

Mutta asiaan. Crossi painotteinen viikonloppu takana ja auto tuhannenpäreinä... Edellisessä osakilpailussa ei kuulemma tullut oikein mitään osumia kenellekään, mutta nyt tuli urakalla kaikille.
Bravossa seuraavanlaiset vauriot: Molemmat etulyhdyt, oikea etulokasuoja, maski, molemmat ovet, tuulilasi, pakoputki ja naarmuja etupuskurista takapuskuriin tasaisesti jokapuolella...

Mutta sitten itse kilpailuun.
Aamulla oli vapaat harjoitukset ja siellä tuli vedettyä huolella yhden kanttarin päältä kun perä lähti alta.. Katon oikominen ehti jo vilistä silmissä, mutta hirveän paukkeen säestämänä kaasu pohjassa auto kuitenkin oikeni. Ajattelin että öljypohja lähti vähintään irti.. Varikolla sitten ihmettelin ettei mitään isompaa alla näkynyt, ja myöhemmin selvisi että kanttareissa oli metrin mittaiset rautaiset "aurauskepit" jotka sitten vähän paukkuivat nokkaan..
Lauantaina oli mukana yhdeksän v1600 autoa ja ensin ajettiin pisteajona kolme karsintaa, sitten B ja A-finaalit. Kolme vähiten pisteitä kerännyttä pääsi suoraan A-finaaliin ja B-finaalista nousi kolme nopeinta A-finaaliin.

Ensimmäinen lähtö meni hyvin ja lisälenkki osui oikeaan kohtaan. kärjessä ajanut kävi minun jälkeen lisälenkillä ja seuraavassa mutkassa pääsin ulkoa sisälle kun Focus meni sisältä ulos ja jätti "oven auki". Kaasupohjassa väliin ja sitten kolahti.. Pääsin ohi ja lähdön 1.

Toisesta lähdöstä ei tarkempia muistikuvia, paitsi sija 2.

Kolmas lähtö meni sähläämiseksi ja sija 3.

Noilla sijoituksilla pisteissä kolmas ja suoraan A-finaaliin.
A-finaalissa lähdettiin kaksi rinna kolmesta rivistä ja olin toisessa rivissä sisäpuolella. Startista alkaen, rinnalla lähteneen Makkosen Focuksen kanssa oli tiukkaa vääntöä, ja taas osui lisälenkki oikeaan kohtaan eikä Focus päässyt kovasta yrityksestä huolimatta ohi. Ekasta rivistä lähteneet Koskimäki ja Oja pääsivät senverran karkuun ettei ollut mitään jakoa saada kiinni. Maalissa sija 3 ja palkintojenjaon kautta yöksi mökille.

Sunnuntai aamuna taas puoli kahdeksan paikalle ja uudet ilmoittautumista ja katsastukset, koska oli eri kilpailu.

Ensin meinasin jättää vapaat harjoitukset väliin, mutta menin sitten kuitenkin kun lisälenkkiä oli muutettu nopeammaksi.

Autoja koko kilpailussa oli mukana enää vajaa parikymmentä kun pari lisäluokka ei ajanut olenkaan Sunnuntaina ja siitä syystä pistelähtöjen määrä oli nostettu neljää joista kolmen parhaan lähdön pisteet ratkaisevat. Kaikissa pistelähdöissä oli neljä autoa kerralla, kun yksi auto jäi pois kilpailusta.

Ensimmäisessä lähdössä lähtö epäonnistui ja jäin viimeiseksi ja kauhealla raivolla yritin ohitusta ja taas saman kanttarin yli kun lauantain harjoituksissa ja pakoputki edestä haitariosasta poikki...
Varikolle viimeisenä körötellessäni ajattelin että tämä oli tässä ja ei rikota nyt autoa enempää..

Seuraavaan lähtöön ei ollut aikaa kun jotain 10 minuuttia ja ei tietenkään mitään millä putken olisi saanut edes jotenkin kiinni.
Nostin auton ylös ja laiton haitarin niin että sauhut menevät edes osittain pakoputkeen ja ajattelin että mennään nyt sitten kuitenkin koittamaan. Oli se lähtöviivalla onneksi vähän hiljaisempi, mutta hetihän se uudellen tietenkin irtosi kun liikkeelle lähdin. Kolmanneksi lopulta pääsin.

Sitten oli taukoa varttin verran ja Isä oli löytänyt jostain maastosta sopivan palan kattopeltiä ja galvanoitua vaijeria josta sai pätkittyä sopivia säikeitä rautalangan korvikkeeksi. 10 minuuttia tehokasta työskentelyä ja pakoputki oli korjattu...

Kolmannessa erässä meinasi toinen Bravo tulla kuskinovesta sisään... Heitin auton poikittain hevosenkenkä mutkaan ja kanssakilpailja yritti väkisin päästä ohi voimakeinoilla. Rinnalle törmäyksen ansiosta pääsi, mutta ei ohi. Ja sai siitä kipailun ainoan musta-valkoisen lipun eli varoituksen. Sija 2.

Sitten neljäs erä meni taas hyvin, sija 2.

Pääsin B-finaalissa valitsemaan paikan kolmantena, ja toisena valinneelle oli varmaan tullut ajatuskatkos kun oli valinnut toisen rivin sisäpaikan... Minä kiitin ja valitsin eturivin..
Lähtö meni nappiin, ja pääsin suoraan kärkeen ja senjälkeen koitin pitää reijät kiinni ja lopulta oli senverran etumatkaa ettei tarvinnut kovasti yrittää.

A-finaalissa pääsin toisen rivin ulkopaikalle ja lähtö meni taas nappiin. Makkonen oli taas Focuksella rinnalla ja pääsin senverran lähtösuoralla edelle, että sain käännettyä eteen.
Siinä sitten ajettiin taas Focus puskurissa kiinni loppumatka ja oli pieni sauma päästä kakkospaikallekin kun kakkoseksi tulleella Ojalla hajosi viimeisellä kierroksella jotain ja tultiin maaliin aivan peräkkäin.
Taas kolmospytty palkintojenjaosta. Järjestys sama kun edellisessäkin eli Koskimaa, Oja, minä ja Makkonen.

Viimeisenä oli Super finaali johon pääsi kaikista luokista kaksi parasta. Eli takatuupparit, etuveto/kardaani ja V1600. Ojan auto hajosi, joten minä olisin pääsyt siihen, mutta kun oli varikolle tullessa lämmöt tapissa ja ei jäähtynyt vaikka pistin lämppärinkin täysille. Sammutin auton lopulta ja heti alkoi tulla vettä pihalle. Sitten huomasinkin että jäähdyttimen tuuletin ei toimi. Ei auttanut kun luovuttaa paikka neljänneksi tulleelle Makkoselle. Tuulettimen sulaketta vähän liikautin niin se alkoi toimia... Ja niin se vaan Koskimaa vei voiton oikeiden Autokrossi laitteiden nenänedestä... Oli siinä porukka ihmeissään kun elettömästi ja äänettömästi liikkuneellä vakio F Astralla voitettiin kovaa ja korkealta kiekuneet oikeat krossiautot ylivoimaisesti... Makkonenkin piti takanaan krossi Corsaa viimeiselle kierrokselle asti, mutta Corsa pääsi lopulta väkisin ohi.
Ei se suorakytkentä, 200 heppaa ja 800 kiloa välttämättä auta.. Bravossa ei tarvinnut kun kahta vaihdetta, lähdössä ykkönen ja sen jälkeen kokoajan kakkosella. Lauantain kilpailussa lisälenkillä täytyi heittää ykköselle. Toinen Bravo ihmetytti kun se vaihtoi kaikilla lyhyilläkin suorilla heti mutkasta lähtiessään jo kolmosta... Ei luulisi lyhytiskuisessa olevan vakiona niin paljon enemmän vääntöä kun tuossa pitkäiskuisessa, jolla ei kannattanut kuvitellakaan vaihtavansa kolmosta. Kuitenkin autoissa PITÄISI olla samat välitykset. Aiemmin siinä toisessa oli ainakin vanhempi laatikko jossa on tiheämmät 3-5 vaihteet vaikkei sellaista saa edes käyttää. En tiedä mitä sitten nyt on.

Että muka V1600 autot hitaita!

Sitten auton vienti omistajalle.... Ei ainakaan isommin kuulunut perkeleitä kun auton näki..
Yli-Hellä menee viimeiseen osakilpailuun taas itse ajamaan ja autolle ei kannata tehdä tässä välissä mitää kosmeettista korjausta. Tuulilasikin vielä kelpaa, vaikka onkin kivenjälkiä täynnä ja halki vähän jokasuuntaan. Molemmat lyhdyt menivät myös rikki ja samaten maskin verkkoon oli joku isompi kivi tehnyt reiän. Pakoputken korjauksella pitäisi selvitä, ellei löydy yllätyksiä tarkemmassa tarkastelussa.

Että semmosta tälläkertaa.

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 13.08.2013 08:37
Kirjoittaja outlawjw
[quote="mikah"][quote="ÄSSÄ"]
Oli siinä porukka ihmeissään kun elettömästi ja äänettömästi liikkuneellä vakio F Astralla voitettiin kovaa ja korkealta kiekuneet oikeat krossiautot ylivoimaisesti...

Saakos rallicrossin puolella ajaa V1600 luokassa vehkeillä, joiden valmistus on loppunut ennen vuotta 2000; F-mallin astran valmistus taisi loppua 97/98 vaihteessa?

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 13.08.2013 08:49
Kirjoittaja mikah
outlawjw kirjoitti: Saakos rallicrossin puolella ajaa V1600 luokassa vehkeillä, joiden valmistus on loppunut ennen vuotta 2000; F-mallin astran valmistus taisi loppua 97/98 vaihteessa?
Juu ei, eli G mallinenhan se tietty oli..

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 13.08.2013 08:49
Kirjoittaja kappa12
http://jkralli.kuvat.fi/#/kuvat/2013/11 ... 0784_1.JPG

Tuo on kyllä pykälää uudempi astra...

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 13.08.2013 13:36
Kirjoittaja outlawjw
Juu ei, eli G mallinenhan se tietty oli..[/quote]

Paljons tuo sinkkiastra oikein painaa? Voisi olla ihan kiva lelu V1600:een ralliin; 1600 cc moottorivaihtoehtoja löytyisi 8V perinnemoottorista, 16V koneeseen normi-imusarjalla ja tuplaportti systeemillä... Ja auton pystyisi päivittämään myöhemmin 2.0 16V OPC:ksi ja äffään...

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 16.08.2013 23:05
Kirjoittaja mikah

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 04.09.2013 22:17
Kirjoittaja mikah

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 11.09.2013 08:55
Kirjoittaja 131rally
Mikä se on tuo rengas sääntö V1600 luokassa? Radalla ja rallissa?

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 11.09.2013 20:41
Kirjoittaja mikah
131rally kirjoitti:Mikä se on tuo rengas sääntö V1600 luokassa? Radalla ja rallissa?

Radalla kansallisissa kisoissa Hankook rs2, Toyo R888 medium, Yokohama A048. FINRace kisoissa taitaa olla tuo Toyo.
Ja koko on kaikilla 195/50-15.

Rallissa saa ajaa millä tykkää.

Ja krossissa periaatteessa samat kun radalla, eli sliksipohjaiset katurenkaat. Koosta ei säännöissä sanottu mitään.

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 11.09.2013 21:07
Kirjoittaja Pele
Asfallisprintissä saa ajaa kai millä lystää? Vai onko myös nuo samaiset asfalttirenkaat kuin radalla?

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 11.09.2013 21:20
Kirjoittaja JTP
FinRace-sarjan rengas on tällä kaudella ollut Yokohama A048 medium-seoksella. Kansallisissa on yleensä saanut ajaa myös kaikilla aiemmin hyväksytyillä renkailla eli Hankook ja Toyo. Ja koko on 195/50-15.
Sama sääntö on ollut käytössä myös sprinteissä.

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 11.09.2013 21:52
Kirjoittaja 131rally
Kumpi nopeampi rengas, Yokohama wai Toyo? Sopiiko 16" piikit pyörimään?

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 11.09.2013 22:27
Kirjoittaja mikah
JTP osaa kertoa kumpi on nopeampi ja paljonko.

Stilossa mahtuu 16 tuumainen piikkari pyörimään helposti. Pitäisi vaan jostain vanteita hankkia, kun on helpommin käytettynä löytyvä koko kun tuo 15".
Unollakin ajavat 16" piikkipyörällä..

Re: Stilo V1600

Lähetetty: 11.09.2013 23:11
Kirjoittaja 131rally
Paljon kiinnostaisi tehdä tuommoinen V1600. Saapa nähdä saisiko jotain aikaiseksi. Mikä vaikuttaa V1600 luokan autoista kilpailukykyisimmältä tätä nykyä?