Sivu 22/24

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 28.11.2015 12:21
Kirjoittaja 131rally
Poksahti pari pakettia pihaan. Toisessa täydellinen 131 figen pohja hisseprojektiin. Mukana tuli myös 4d Specialiin uusi lasinpyyhkimen moottori ja takakontin verhoilu. Verhoilu on uustuotantoa ja voin vaihtaa päikseen virttyneeseen originaaliin. :D

Toinen paketti olikin vielä kivempi! Siinä oli g.4 leveät lokarit, 8" Cromodoran ulkokehät, kaksi täydellistä pakoputkea joista toiseen repro peltisarja ja toiseen original Stradalen peltisarja. Lisäksi sokerina pohjalla g.4 spec sylinterikansi jossa jotain vikaa ja uudet nokkapukit. Tosin venttiilit ja jouset puuttuivat. Ehjä kansi tulee myöhemmin perästä.

Kunhan tämä hisseprojekti valmistuu niin pitänee tehdä myös Stradale replica. Siihen onkin nyt hyllyssä samassa paketissa tullut penkkisarja original 131 Abarthista. On muuten heikkokuntoinen... Pitäisi keksiä mistä saisi oikeaa kangata ja kuka osaisi verhoilla. Stradalea varten tuli myös orkkis nokat, veivit ja uusi Gozzolin CP mäntäpaketti. Jos tuon risan kannen kunnostaisi siihen. Stradalen koneeseen siis myös alkuperäinen peltisarja. Vielä pitäisi löytää Stradalen imusarja yhdelle kaasarille ja ilmanputsari jolloin saisi kokonaisen koneen tehtyä. Alustaan löytyy kaikki osat paitsi etunavat ja katuiskarit. No, perä pitää myös etsiä jostain. :roll:

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 29.11.2015 23:41
Kirjoittaja 131rally

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 30.11.2015 16:28
Kirjoittaja fiat-boy
Minkä lohkon päälle tuo tulee?

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 30.11.2015 20:38
Kirjoittaja 131rally
2.0 TC lohkon päälle, orkkis abarthin leimalla olevaa on melko turha yrittää löytää. Mutta ero lienee lähinnä leimauksessa.

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 01.12.2015 22:58
Kirjoittaja 131rally
Oho. Löysin myös original lohkon. Tosin en tiedä raaskinko ostaa sitä.. Siinä kyllä tulisi mukana myös kuivasumpun pumpun pinnapultit, orkkis g.4 huohotin yms. diibadaabaa. Ja kampiakseli ja kuivasumpun öljypohja. Yksi kuivasumpun pohja jo on, mutta se on aika rumasti korjattu.

Sain viime talvena lainaan entisöitävästä autosta takatornin. Sitä oli joku rikkonut ja korjasin sen. Samalla tein siitä muotin. Ei siis ole tarkoitus tehdä niitä kuidusta, vaan sain tarkat mitat kopioitua helpoiten. Niin monimutkainen muoto että vaikea piirtää kuva. Nyt piirsin cad kuvan ja tilasin pellit laserista. Sitten sikkikoneen kanssa ajamaan sitä asentoon...

Stradale projektiinkin löytyi osia. Olisi vetarit, perä, etunavat, takatukivarret ja korikorvakko sekä vakaajat. Kaikki orkkis Stradalea. Kohta ei puuttuis paljoa osia siitäkään.

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 06.01.2016 10:45
Kirjoittaja 131rally
Lohko/kuivasumpun öp/kampura tulossa, jänskättää nähdä onko lohkossa AR leima!

Konepellin muottikin alkaa edistyä. Sisäpuolen muottia on nysvätty kohta vuosi, nyt saatiin jo maali päälle ja vahaus alkoi. Kohta saadaan siedettävä konepelti tehtyä!!!
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=570874C9" onclick="window.open(this.href);return false;

Esim nämä alareunan reiät kevennyksineen puuttui mallista kokonaan. Samoin nuo varsinaista konepeltiä vasten tulevat tasaiset pinnat piti lisätä...
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=571867CD" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 18.01.2016 20:01
Kirjoittaja 131rally
Turkista tulossa lähetys. Jos on innokkaita osallistumaan rahtiin niin sopii samaan kuormaan kaikenlaista. N. 1x1m laatikko Yagmurilta tulossa eli siihen pitää osien sopia.

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 22.07.2017 19:54
Kirjoittaja 131rally
Hoh. Nyt on laiskasti tullut viestittyä. Mutta tilannehan on seuraava. Kori on siis valmis ja teipattu. Sähköt on myös saatu alkuperäisen g.4 kytkentäkaavion mukaisesti tehtyä ja mittaristo mm. on paikallaan täydellisenä. Kabiinissa on myös penkki ja vyöt. Puutteita ohjaamon puolella lähinnä käsijarru. Perä on uudella välityksellä koottu ja saan ensi viikolla takaisin. Bigemin alusta on paikallaan ja tukivarret on myös valmiina. Jarruihin on huolto-osat mutta huolto kesken. Koneeseen odotan yhä venttiilejä. Piti ajaa tänä kesänä, ehkä tuurillaan ennen lumia.

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 18.03.2018 10:30
Kirjoittaja 131rally
Ja uutta päivitystä kun alkaa taas aktivoitumisjakso. Konetta aletaan kasaamaan, Viimeisin puute on paineasetelma, tarvittaisiin hyviä ideoita 228mm paineasetelmaksi. Integralessa on mutta heikohkosti saatavailla. Mistä mallista löytyisi helposti asetelma, mieluiten Sachs MF tai vastaava "kunnollinen". Jos jollain on hyllyyn jäänyt niin ostaisin mieluusti. Myös kolmilapainen kuparilevy tarvitaan jos jollekkin jäänyt. Minulla on yksi original g.4 mutta en taida sitä laittaa kun boori kuitenkin jo kulunut. Muistelen että vanhassa äffäläisessä oli alkuun joku Ivecon asetelma?

Muuten tilanne, I-profiiliveivit sain Verdiltä, sarjan mäntiä briteistä, kampiakseli on lähdössä tarkistukseen ja lohko poraukseen. Cometic kannentiiviste on ja loput kannen tiivisteet pitää tilata. Kansi koottu mutta nokka-akseleiden kanssa on askarta kun pitää saada ratas kiinni pakonokkaan. Alkusarjan koneissa oli sama nokka imu ja pako puolella, myöhemmissä imunokka oli kireämpi. Minulla on vanhan sarjan imu ja uuden sarjan imunokat, joista vanhan sarjan imunokasta tehdään pakonokka. Ratas jo on jakajaa varten mutta rattaan reikä on liian iso joten pitää virittää jokin sovite.

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 18.03.2018 11:41
Kirjoittaja jykä
Helixiltä varmaan löytyy asetelma kunnon jousella.... ainakin turbo coupen väännöt saannu kuriin, tosin coupessa vetäväkytkin... mut tekee Helix Integraleenkin asetelmia

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 21.03.2018 06:53
Kirjoittaja 131rally
Kytkimen löysinkin Saksasta, eli se ongelma on ohi. Isommaksi ongelmaksi muuttuu moottori. Minulla on lohko joka on jo linjahoonattu. Oli tarkoitus laittaa 85mm CP männät, mutta sain paremmin muotoiltuja Rally Sport Developmentin mäntiä mitassa 84mm joita haluaisin käyttää. Tämä tarkoittaa että lohko pitää putkittaa. Ongelma tuntuu olevan TC lohkoon löydy sopivia putkia oikein mistään. Kolbenschmidt on tehnyt jotain Patrollin putkea joka on tähän sopinut, mutta tehdas on lopettanut valmistuksen. Minulla olisi myös aito Abarthin lohko, mutta se on joskus tuhoutunut ja kylkiin on hitsattu paikkapalat. Paikat on alkaneet murtua vähän jokapuolelta niin en viitsisi sitäkään käyttää. Erikoinen lohko sekin, runkolaakeripukit on tapitettu joka kertoo sen olevan tehtaan tekemä, tapitus on tehtävä raakalohkoon ennen runkolaakerilinjaa. Lohkossa ei ole Abarthin sarjanumeroa meistattuna, joka taas kertoo sen olleen varaosalohko joka on toimitettu irtaallaan. Kokonaisiin moottoreihin lyötiin sarjanumero pakosarjan alle.

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 21.03.2018 10:16
Kirjoittaja FIAT AUTO
Tervehdys

Itse olen kuivaputkittanut -85 vuonna Ritmo Abarthin lohkon jossa sylinterit ei vastannut luokituksia ja ne piti saada kokoon 84.6 koneistus työn teki Autohiomo Oy.
Moottori oli ralli käytössä eikä mitään ongelmia putkitukseen liittyen toiminnan kannalta tullut, Autohiomo toimisiko vielä pitäjänmäellä Helsingissä!.

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 21.03.2018 11:41
Kirjoittaja 131rally
Onkohan firman nimi vaihtunut kun ei löydy mistään googlamalla? Vaasan Autohiomo, Autokorjaamo Hiomo Kantanen Jyväskylä löytyy.

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 21.03.2018 13:32
Kirjoittaja FIAT AUTO
131rally kirjoitti:Onkohan firman nimi vaihtunut kun ei löydy mistään googlamalla? Vaasan Autohiomo, Autokorjaamo Hiomo Kantanen Jyväskylä löytyy.
Toimii nykyään nimellä GT-Motor Oy Takkatie Pitäjänmäki (Helsinki) puh: 010 666 2444

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 21.03.2018 16:14
Kirjoittaja 131rally
Soitettu ja alkoivat selvittämään.