Sivu 20/24

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 28.01.2014 19:48
Kirjoittaja TrooPerkele
Tämmönen löytyy työpaikalta: http://www.celette.de/product/12592
Jos tuolta jotain infoa saisi selaamalla.

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 29.01.2014 09:57
Kirjoittaja 131rally
En osaa tuolta kaivaa kaapelinpaksuudesta tietoa. Olisko teille jäänyt nurkkiin huonoksi menneitä/rikkinäisiä pihtejä tai elektrodeja?
http://images.mycdmm.de/image/a6ef5343c ... 3d27799f58

Jotenkin alkaa tuntua että kyllä sen pystyy tekemään, mistähän tekisi helpoiten/halvalla semmoiset pihdit joissa käpälät ovat toisistaan eristettyinä ja saisi puristusvoimaa edes jnkv. Esim. jousivoimallakin sen voisi puristaa, ei mielestäni ole pakko olla paineilmalla, eihän nuo halvat pistehitsaimetkaan ole kuin käden puristuksella hitsaavia.

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 14.02.2014 07:23
Kirjoittaja 131rally
Hirveästi kaikenlaista rakentelen, mutta mirre etenee hitaasti. Mm. lasinpyyhkimen pellin ja lämppärin pellin välissä oleva roskasuoja on ruostunut ihan pitsiksi ja kun aikoinaan tilasin (en ole saanut) molemmat pellit ei Turkista saanut tuota välipeltiä. Nyt piirtelen sitä CADille ja laseroin pellit. Tilasin sikkikoneen mallia halppis ja sillä meinasin ajella tarvittavat taivutukset. Jos joku tarvii näitä niin useampiakin tulee kerralla. Samoin vararengaskoteloista tulee jo toinen versio, prototyyppi oli laseroitu pieleen, kummallisesti reikälinjat menivät ohi pellin. Niitäkin saa jos joku tarvii, takakotelot 25€/kpl, laitan kuvia myöhemmin.

Jatkan yhä tuota pistehitsauskaaren rakentelua, tilasin 16mm kuparitankoa. Nyt piirtelen sen varsinaisen kaaren. Ongelmana on oikeastaan enää vain tuo kuparin kiinnitys rautaiseen kaareen, eli eristettyä pitäisi saada ja lämpöä saattaa tulla jnkv. Vanhan kansan bakeliitti olisi varmaan parasta, mutta mikä nykyisistä muoveista kestää eniten lämpöä? Pitäisi saada n. 25mmx50mm kulmikkaana tankona jotta saan sen kiinnitettyä. Ajatuksia?

Marko

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 14.02.2014 07:47
Kirjoittaja 131rally
http://www.etra.fi/uploads/pdf/Muoviluettelo2010pdf.pdf mutta eipä ole kulmikkaita tankoja???

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 14.02.2014 11:29
Kirjoittaja Sämpy
Ne kuparithan lämpenee tuhottomasti, sen takia niissä on vesijäähdytys. Meinaan että keraaminen kiinnitys pitää olla, kuparitanko vaikka jollain lattiatasoitteella valaen posliinikupin (tulppasulakekannen, pohjan?) sisään tms. Siinäkin olisi hyvä olla lämpölaajenemisvara jollain.

Taikka sitten kuparitanko istutetaan päähän poratun kierteen avulla U-raudan keskiosaan, ja tuo sitten sivuosistaan poikittaisilla läpipulteilla kiinni siihen puristinrunkoon ja sinne rungon reikiin jotkin lämmönkestävät eristeholkit jotka kestää myös puristuspainetta. Kovapuuta? Mahtaako alkaa sekin hiiltyessään johtamaan sähköä. Tuolla kiinnityksellä saisi sitten säädeltyä kuparitankojen asentoakin, että ovat linjassa keskenään.

Ei sitä kumminkaan malta joka hitsin jälkeen 5 minuuttia jäähdytellä paineilmalla.

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 01.03.2014 21:42
Kirjoittaja 131rally
Itse asiassa jos ei hitsaa ihan hirveitä määriä putkeen niin näkyy menevän ilman jäähdytystäkin. Joku 40x täppää maksimivirralla menee ennen kuin alkaa elektrodin kylkiä suojaava nahkahanska savuta :D Jos tuota enemmän hitsaisi niin sitten kyllä pitäis olla vesijäähdytys kytketty.

Sitten, jos joku tarvii niin opettelin hitsailemaan magnesiumia, voin jollain korvauksella hitsailla. Sain pari tikkua kokeeksi, ilmeisesti melko hirveän kalliita ovat mutta pitää käydä ostamassa muutamia kymmeniä tikkuja. Tuon kolon täyttöön ei mennyt kuin about puolet tikusta. Ja vähemmänkin olisi voinut hitsata mutta helppo on jättää jostain kohtaa vähän miinukselle niin mieluummin vähän yli hitsaan.
Kuva
Kuva

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 01.03.2014 22:11
Kirjoittaja Luigi
En tiennytkään, että magnesiumia voi hitsata. :shock: Lämpöjen kanssa varmaan oltava tarkkana, tai tulee kirkas soihtu?

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 01.03.2014 22:18
Kirjoittaja 131rally
Jos se on tuommoisena könttinä niin ei pitäisi syttyä. Mutta jos se tietty pääsee liiaksi kuumenemaan niin tokihan nuo isotkin kimpaleet palavat, kuulemma. Itse asiassa ihan mukavaa hitsattavaa, sattui vissiin tuo tikku kerralla oikeaa seosta. Toki tein hyvät valmistelut. Putsasin ensin lamellilla puhtaaksi, putsasin brakleenillä, hioin myös tikun hiomapaperilla, kuumensin hitsattavan reunan niin että sylki kiehuu (tieteellistä) ja sitten isohkolla virralla korventamaan. Se on jänskää hitsattavaa, ei voi kuvailla, pitää kokeilla, mutta hyvin omanlainen sulan käyttäytyminen.

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 01.03.2014 22:41
Kirjoittaja 131rally
Ostin halppis sikkikoneen. Mahoton paikka ajaa kaarevia uria peltiin jos samalla pitää veivata kammesta... Torista löytyi onneksi tämmöinen http://www.tori.fi/pirkanmaa/Kulmamoott ... m?ca=1&w=3 joka vissiin pyörii n. 50rpm/min, se on n. tuplat liikaa joten pitää vielä ratastaa tai laittaa taajuusmuuttaja. Mutta, pitäisi keksiä miten sillä ajetaan kahteen suuntaan. Se on voimavirtamoottori, joten kaiken järjen mukaan vaihtamalla vaiheiden järjestystä se vaihtaa suuntaa. Kysymys on miten sen toteuttaisi halvalla ja kivuttomasti jalkapolkimille?

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 02.03.2014 06:00
Kirjoittaja Sämpy
Kontaktorit 2kpl tukusta parikyppiä kappale + kotelo vaikka biltemasta. Jos haluaa olla paremmin turvassa niin pienellä virtalähteellä ohjaus pienoisjännitteellä ja kontaktorien kelajännitteet sen mukaan. Sitten vaan 2 poljinta tai nappia eteen-taakse, toisessa kontaktorissa 2 vaihetta eri järjestyksessä sisään- tai ulosmenossa suunnanvaihtoon ja sitten ne ulostulot yhdistetään moottorille. Mielellään mekaaninen lukitus kontaktoreitten väliin ettei mene yhtä aikaa päälle, pikkukontaktoreihin ei ole aina tarjolla tai sitten pitäisi olla kontaktorissa NC eli aukeava lisäpiiri jonka kautta kaverikontaktorin ohjaus maadoitetaan. Niin ja olisihan sulakkeen lisäksi moottorisuojakin hyvä olla joko erikseen tai kontaktorin lisäosana. Kuva kertoisi kaiken, ohjauksen kierrättämisestä ei osunut silmään valmista kuvaa mutta äkkiähän sen piirtää.

Ta sitten vaan ostat taajuusmuuttajan niin saat siitä sekä pehmytkäynnistyksen että halutun nopeuden että suunnan että pienoisjännitteen ohjaukseen että moottorin kuormitussuojan ja vielä momenttisuojankin ettet riko sikkikonetta 3mm levyllä. Helpompaa, maksaiskohan reilun satasen kun ei ota häiriöfiltteriä syöttöön. Tai en tiedä mistä pienostaja saisi noita edullisimmin?

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 05.03.2014 08:54
Kirjoittaja 131rally
Jahans, taitaa tamu olla järkevin jos saisi edullisesti. BTW, onko kukaan tutustunut ompelukoneen polkimen hengenelämään? Sitä ei voi hyödyntää, siinähän on portaaton nopeuden säätö jne.

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 05.03.2014 09:08
Kirjoittaja Sämpy
Sitä kanssa ajattelin, että potentiometrillä saisi tamun kanssa portaattoman nopeuden jalkapolkimella. Onko moottorista tarkemmat kilpitiedot?
Helpointa olisi, että poljin toimisi fyysisesti yhteen suuntaan ja siinä olisi potentiometri, suunnan vaihtoon olisi sitten eri katkaisija. Tosin en ole nyt varma, että pitääkö analogiatuloon saada 4-20mA ohjaus vai saako siihen liitettyä suoraan perus potenttiometriä?

Varmaan tuo 4-20mA onnistuisi hakea potentiometrillä ja sopivilla säätövastuksilla. Ville osaisi sanoa tuohon puoleen enempi.

LSK perustaa tilejä myös ykstyishenkilöille ja sieltä saa ainakin Omronin tamuja joita asiakkaalla käytetään. Mulla on siellä firman tili.

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 09.03.2014 12:49
Kirjoittaja 131rally
Lomilla oltu viikko. Huomenna saan moottorin matkahuollosta ja näen tarkat tiedot. Katsotaan tamu speksit sitten.

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 25.03.2014 21:06
Kirjoittaja mikahai
moro. tänään haastattelin Kallion Markkua tuon mirafiorin tiimoilta.
Markku oli nähnyt tuon auton n:5 vuotta sitten tässä lähikunnassa samassa kunossa ku oli markulta lähtiessä ollut.
tämän hetkisestä kunnosta tai paikasta missä auto on ei ole tarkempaa tietoa.
auto oli semmoinen kuin tuossa aikaisemmin muistelinki.
elikkä. 4ovinen kori, valkonen väriltään, ei mitään levityksiä, 1.6 tc, ladan vakio vaihteisto joka ei kuulemma kestänyt aina ku yhen kilpailun.
(purkaamolta muutamalla kympillä aina ehyt tilalle)

Re: Fiat 131 g.4 kilpuri-projekti

Lähetetty: 06.06.2014 19:53
Kirjoittaja 131rally
Projekti etenee koritöiden osalta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva