Historiikki Beta Montecarlo r.4 ikäkausi I

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.
McJAS
Viestit: 236
Liittynyt: 09.10.2006 13:20
Paikkakunta: Hollola

Re: Historiikki Beta Montecarlo r.4 ikäkausi I

Viesti Kirjoittaja McJAS »

Nyt on rötäämistä tutkittu. Kolmospytystä pääsee paine vesitilaan, joten kannentiiviste ilmeisesti palanut. Ihmeen herkästi hajosi, kone nimittäin käväisi vain hetken 115 asteessa maaliin tullessa, ja pudotti heti siirtymälle tullessa lämmöt alle 90:n, kun ottaa huomioon, että on kisakannentiiviste. KitCarissa käytettiin kuitenkin ihan vakiotiivistetttä, eikä koskaan ollut mitään ongelmaa. Tosin ei minun autossa koskaan ollut mitään lämpöongelmiakaan, kuten muissa Kiteissä tuntui olevan, pojat kertoivat jopa 130 asteesta maaliin tullessa, eikä kuitenkaan ollut tiivisteongelmia.
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Historiikki Beta Montecarlo r.4 ikäkausi I

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Oon kyllä omien kokemusteni perusteella pitänyt Fiatin koneiden lämmöt aina reilusti alle 100 asteen kaikissa tilanteissa, ja taisipa Croftkin asiasta mainita. Miksi pitääkään korkeammalla, kun kilpurissa ei tarvitse huolehtia pakokaasupäästöistä tai lämmityslaitteen tehokkuudesta, kuten siviiliautoissa... Paras lämpötila on jossain 80:n nurkilla, isommilla saa vain lisää nakutusherkkyyttä. Ehkä nakutus tiivisteen rikkoikin?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
McJAS
Viestit: 236
Liittynyt: 09.10.2006 13:20
Paikkakunta: Hollola

Re: Historiikki Beta Montecarlo r.4 ikäkausi I

Viesti Kirjoittaja McJAS »

Ei se kovin herkästi nakuttanut. Lämpöjen kanssa voipi olla ongelma. Se kun ei noissa lyhyissä vedoissa lämmennytkään yhtään yli 85:n, joten nyt laitetaan iso öljynjäähdytin flektin kanssa, koska nuo oljyt siellä tuntuvat enemmänkin lämpiävän, ne oli pätkän jälkeen yli 140 asteen, ilmeisesti panssari estää pohjan jäähtymisen ja se taas aiheuttaa, ettei vesi kerkiä jäähtymään. Tietenkin jos jostain löytyisi matalampi termari, tämä tuntuu oleva joku 80 asteinen (letkuun tuleva kolmetorvinen).
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Historiikki Beta Montecarlo r.4 ikäkausi I

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Seiskassa oli aikanaan vastaavanlaisia lämpöongelmia. Ongelmat poistuivat seuraavilla resepteillä:
- termariin kolme n. 2 reikää
- laadukas Opel Kadett (e) paisuntasäiliö, josta paluukierto alavesiletkuun (ei laillinen Historicissa)
- vielä laadukkaampi nelitahtiwartburgin täysmessinki jäähdyttäjä (täysmessinkinen ja riittävän pieni seiskan naamaan) - ei laillinen Historicissa
- water wetteria pakkasnesteeseen sopivasti annosteltuna

Kuulemma tuo water wetter on hyvin paljon käytetty ratkaisu Historiceissa. Seiskassa lämmöt laskivat 5 - 10 astetta.

Ja sitten kesäkelillä meillä on aina lämppäri täysillä; sulaa hyvin keski-ikäisten kilvanajajien ihrat, kun sisällä on 50 - 65 astetta lämmintä. Onneksi on nuo tupakkaikkunat; saa mukavasti viilentävää ilmaa kaapattua pätkällä. Tosin suorilla nopeus laskee ja ei ihan kerkeä Bemareiden kyytiin... :lol:
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
McJAS
Viestit: 236
Liittynyt: 09.10.2006 13:20
Paikkakunta: Hollola

Re: Historiikki Beta Montecarlo r.4 ikäkausi I

Viesti Kirjoittaja McJAS »

No tässä, kun on nelosryhmäläinen, niin on aika vapaata. Syyläri tehtiin kaksi kertaa paksumpi kuin alkuperäinen, wetterit on käytössä, termari on tuollainen valettu paketti, mitä ei voi muokata. Ilmeisesti Ladassa on samantyyppinen, mutta löytyneekö jotain 75 asteista. Se nakutus täytyy vielä tutkia tuon öljynjäähdytyksen lisäksi. Täytyy vielä tarkastaa Rafulta tuon öljynjäähdyttimen paikka. Samalla voisi tutkia, millä saisi vääntöä siirrettyä alemmille kierroksille. Sehän tuossa on ongelma meillä päin, että missä pääsisi vetämään putkeen vähän pitempiä vetoja, kun tuo 3 km ei näköjään tuo kaikkia ongelmia eteen. Ajosilmäähän voi kehittää lähtemällä ajelemaan sorateitä ennen kisoja, nyt se jäi kiireiden vuoksi.
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Historiikki Beta Montecarlo r.4 ikäkausi I

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Onko tuossa pakkokierto jäähdytin - paisuntasäiliö - alavesiletku? vai samantyyppinen rakenne kuin seiskassa, että paisuntasäiliöön menevä vesi palautuu veden jäähdyttyä alipaineella takaisin? (kisakäytössä syvältä...)
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Historiikki Beta Montecarlo r.4 ikäkausi I

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ladan peltinen termari tulee ylävesiletkuun ja Fiatin alumiininen alavesiletkuun, mutta muuten ovat melko samankaltaisia. Ladan termareita en Suomesta ole löytänyt 80-asteista kylmempinä, vinkatkoon joku jos tietää löytyvän tai saa tuotua Venäjältä. :roll:

Yksi mahdollisuus on sekin että kuumentunut ilma ei pääse pois syylärin takaa, tai pääsee takaisin etupuolelle. Noiden kanssa joskus on tullut paljonkin pähkittyä. Lähinnä yhden Regatan kanssa, josta oli alkuperäiset muoviohjaimet poistettu 'jäähdytyksen parantamiseksi' päinvastaisin seurauksin.

Yksi vaihtoehto on sijoitella lämpömittarin antureita sinne tänne ja selvitellä sitä kautta katoaako lämpöä ja minne.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
McJAS
Viestit: 236
Liittynyt: 09.10.2006 13:20
Paikkakunta: Hollola

Re: Historiikki Beta Montecarlo r.4 ikäkausi I

Viesti Kirjoittaja McJAS »

Tuossa ainoa muutos ilmankiertoon on pohjapanssari.
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Historiikki Beta Montecarlo r.4 ikäkausi I

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mitenkäs kansitermarin käytön kanssa - onko sallittua? Niitähän on näkynyt jonain 74 asteisena ainakin. Myös jotkut niistä orgistermareista ainakin stanssien mukaan on 78 ast vaikka myydäänkin jonain muuna - jostain syystä :? .
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
McJAS
Viestit: 236
Liittynyt: 09.10.2006 13:20
Paikkakunta: Hollola

Re: Historiikki Beta Montecarlo r.4 ikäkausi I

Viesti Kirjoittaja McJAS »

Ei kai sitä mikään kiellä. Tuotahan voisi harkita, ei kai se kertoa häiritse, jos sen putkihäkkyrän tyhentää?
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
McJAS
Viestit: 236
Liittynyt: 09.10.2006 13:20
Paikkakunta: Hollola

Re: Historiikki Beta Montecarlo r.4 ikäkausi I

Viesti Kirjoittaja McJAS »

Taas jotain uutta. Tutkailtuani tuota rihveliä tajusin,että koko moottorin jäähdytysneste palautetaan n. 10mm:n reiästä. Siis vesipumpulta tulee 36mm putki kolmitieventtiilille (termari), johon tulee 36mm putket syyläriltä. Näistä ylempi kulkee nokkapyörien ohi ja niiden välistä on paluu kanteen termostaattikotelon kannen näköisen liitoksen läpi, jossa on vain pikkusormen paksuinen reikä. Eli neste ilmeisesti pyörii koko ajan vain konehuoneessa, eikä ehdi syylärille ollenkaan. Onko missään TC-koneessa tuossa jakopäänpuoleisessa päässä rehellisen isoa letkun lähtöä, jos laittaisi nesteen kiertämään kunnolla koneessa? Näin tänään ratkaisun, missä oli vedetty letkut takaisin kiertoon lämpömittarin- ja varotusvalon anturireiden reikiin.
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Historiikki Beta Montecarlo r.4 ikäkausi I

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Siis koneen lämmetessä vesi tulee sieltä nokkapukkien edessä olevan T-haaran oikeasta haarasta "oikoreittiä" termarin kautta vesipumpulle. Kun termari lämpeää tuo kanava sulkeutuu ja alavesiletkuun avautuu, jolloin vesi menee T-haaran vasemmalta puolen jäähdyttäjän yläosaan ja jäähdyttäjän alavesiletkusta takaisin termarin läpi vesipumpulle. Eli tuota supistettua haaraa ei lämpimänä käytetä. Kunhan se on sen T-haaran "oikopolun" puolella!

Näin päin ainakin kun moottori on etupäässä autoa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
McJAS
Viestit: 236
Liittynyt: 09.10.2006 13:20
Paikkakunta: Hollola

Re: Historiikki Beta Montecarlo r.4 ikäkausi I

Viesti Kirjoittaja McJAS »

Siinä ei ole vesiyhteyksiä lohkoon kuin lämppärin letku kolmos ja nelospytyn välistä, tämä t-haara ja vesipumppu, niin oudolta kuin se tuntuukin. Kasasin sen varaosakirjan mukaan, ja ihmettelin sen rakennetta silloin, mutta nyt vasta aloin tarkastella sitä tarkemmin, kun rupesi pitemmissä vedoissa lämpiämään. Eli vielä kerran vesipumpusta lähtee (tai palaa, kumminpäin se nyt kiertääkään) 1 kpl 36mm ja 2 kpl 16mm letkuja. 36:n menee termariin, josta lähtee kaksi 36:ta molemmat syylärille, toisesta otetaan paluu kanteen em. t-haaran kautta, toinen menee suoraan syylärille. 16mm:n letkuista toinen menee paisuntasäiliölle ja toinen lämppärin kennolle josta paluu kanteen kolmosen ja nelosen väliin. Eli koko jäähdytyskierto todellakin kulkee sen hemmetin t-haaran läpi tai käytännössä lämppärin kennon läpi :shock: . Ei ihme, jos ei jäähdy pätkällä'.
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Historiikki Beta Montecarlo r.4 ikäkausi I

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Väitän edelleen että olet ymmärtänyt jotain väärin.

-Otetaan ensin ajatus että vesipumppu imee. Eli vesi imetään pumppuun tuon yhden 36mm letkun kautta joka tulee termarilta, ja vesipumppu pumppaa sen moottoriin.

-tuo 36mm letku menee siis vesipumpulta termariin, joka taas ottaa vettä vastaan kahta kautta.

-termarin toinen tulohaara menee suoraan siihen kannen T-haarakkeeseen jossa supistus.Tästä vesi imetään kun kone on kylmä, eli kylmänä vesi kiertää: kansi->T-haara->termari->vesipumppu->alakerta->kansi.

-termarin toinen tulohaara menee jäähdyttäjän alaosaan. jäähdyttäjän yläosaan vesi tulee kannen T-haaran toisen puolen kautta. eli lämpimänä vesi kiertää: kansi->T-haara->jäähdyttäjän ylävesiletku->jäähdyttäjän alavesiletku->termari->vesipumppu.

-termarin pitää olla niinpäin, että lämpöisenä termari<->T-haara väli sulkeutuu ja termari<->alavesiletku väli avautuu.

-näin ainakin etumoottorisessa.

-lämmityslaite taas toimii niin, että kannesta siitä kolmosen ja nelosen välistä 16mm letkulla menee kuuma vesi lämmityslaitteelle ja sieltä vesi palaa vesipumpun 16mm liitäntään, eli kansi->lämppärin hana->lämppärin kenno->vesipumpun 16mm liitäntä.

sitten siellä tais olla joku toinen 16mm liitos paisarille vai miten se oli, tuota ei etumoottorisesta löydy.

Niin ja sitten kun on kansitermari, tuota T-haaraa ei ole, vaan vesi menee suoraan kannen termarikotelolta jäähdyttäjään, ja jäähdyttäjän pohjalta suoraan vesipumpulle. Tähän on 124:ssa ns. suora liitin termarikotelon päälle, joka korvaa T-haaran, mutta tuo on korvattu yleensä hitsaamalla supistettu T-haara kokonaan umpeen.'

Just lahjotin tuollasen suoran 124-vesiletkuliitännän yhteen Historic-nelkkuun, umpeen hitsatun tilalle niin näyttää nätimmältä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
McJAS
Viestit: 236
Liittynyt: 09.10.2006 13:20
Paikkakunta: Hollola

Re: Historiikki Beta Montecarlo r.4 ikäkausi I

Viesti Kirjoittaja McJAS »

Siis et ymmärtänyt. Moottorista on tasan kolme reikää, mistä vesi kulkee: kannessa 16mm:n lämppäriin, tämä t-haara kannen toisessa päässä ja vesipumppu. En ole tutkinut, kumpaan suuntaan vesi kulkee, mutta toiseen suuntaan menee 36mm:n letku ja toiseen suuntaan kuljetaan lämppärille ja t-haaran kautta kiertoon. Kun termari sulkee pumpulta tulevan letkun, se samalla katkaisee käytännössä nesteen kierron syylärissä (se kiertää tällöin ainoastaan lämppärissä), sillä silloin moottoriin on auki ainoastaan tämä t-haara, joten yhdestä reiästä on mahdoton saada kiertoa aikaiseksi vai mitä. Kun termari aukeaa, niin neste todellakin pääsee kulkemaan vain tämän t-haaran kautta (+ lämppäri), joten olettaen kierron olevan näin päin, pumppu painaa nestettä koneeseen, se pääsee sieltä ulos kannessa olevan lämppärin letkun ja t-haaran kautta. T-haaralta, koska pumppu imee, neste palaa termarille ja sen kautta pumpulle, samoin lämppäriltä paluu tulee pumppua ennen. Tällöin syyläri toimii ainoastaan sivuvirrassa, jos siinä kiertää neste yleensä ollenkaan. Summarum; Koneessa ei ole lämpöongelmaa vaan vedenkierto-ongelma. Miten muissa TC-koneissa on hoidettu nesteen paluu moottorille?
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Vastaa Viestiin