Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

ViestiKirjoittaja kappa12 » 01.06.2015 10:01

Pikkuhiljaa on selvitelty tätä tehdasautoa, sen historiaa ja kohtaloa... Seuraavana jonkinlaista koottua historiikkia ja kuvia vehkeestä...


Kuva Kuva Kuva

6. Critérium Molson du Québec 13. 9. – 17. 9. 1978, Montreal

Carlo Cavicchi - Giulio Rancati

Giorgio Pianta rakenteli Fiat 127 1050L mallista kakkosryhmäläisen kilpa auton joka annettiin ajettavaksi Italialaiselle lehtimiehelle Carlo Cavicchille, tämä osittain henkilökohtaisena lahjana, osittain Fiatin mediatempauksena.
Auto oli täysin Abarthin pajan käsialaa, mutta omistajana oli Fiat Press Service
Teknisiä tietoja: Kaasarit 2 x Weber DCNF, tehoa 90 bhp/7000rpm, paino 860 kiloa

Kuva Kuva

Autolla lähdettiin kisaan Fiatin tehdastiimin huoltamana. Kisa lähti käyntiin mukavasti, ennen neljättä pätkää Alenin Markku oli psyykannut Cavicchia että sielä ei sitten turhaa nostella jalkaa kaasulta. Liiallisen yrityksen ja vetoakselin katkeamisen seurauksena Fiiatti pyörähti ympäri ja kisa jäi pätkän jälkeen kesken.

Kuva

Kilpailun jälkeen auto toimitettiin Kanadasta takaisin italiaan korjattavaksi. Seuraavaksi ko. auto siirtyi Ranskaan paikallisen Fiat merkkiluokan voittajan Bernard Donguesin ajettavaksi.
Hän ajoi 1979 Montecarlo rallissa ko. autoa numerolla 51. Sekin kilpailu jäi ulosajon takia kesken ja tämän kisan jälkeen auto on ilmeisesti romutettu, koska rungon numero ja rekisteritunnus on sen jälkeen poistunut lopullisesti ranskan rekisteristä.

http://rallyemontecarlo1979.unblog.fr/

Jos joku osaa täydentää tai tarkentaa tätä historiaa niin olisin kiitollinen tarkennuksista...

Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva
Avatar
kappa12
GFF
 
Viestit: 1341
Liittynyt: 15.01.2004 00:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

ViestiKirjoittaja kappa12 » 02.07.2015 09:51

Kuva

Fiiatti on nyt viettänyt hiljaiseloa reilun kuukauden sisätilois... Bellaan mennes se pitäis tuolta kaivella esille ja kelkkoa tammelaan...

Visiot toki pyörii vehkeen eteenpäin viemiseksi pyörii ja saattaa olla ettei tuolla ennen ens talvea ajeta kilpaa... Saa nyt ensin kaikki kuntoon ja sitten vasta viivalle...
Avatar
kappa12
GFF
 
Viestit: 1341
Liittynyt: 15.01.2004 00:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

ViestiKirjoittaja kappa12 » 02.09.2015 07:17

Kuva

Viiatti on jatkanut näyttelyiden kiertelemistä... Ukkohallassa se pääsi jopa tapahtuman aikataulun kuvaksi...

Ehkä nyt kuitenkin olis aika taas lähteä palauttamaan tuotakin kisakuntoon, jos kaikki menee nappiin niin alkuvuodesta viivalla... :o
Avatar
kappa12
GFF
 
Viestit: 1341
Liittynyt: 15.01.2004 00:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

ViestiKirjoittaja kappa12 » 05.09.2015 16:32

Kuva

Ranen varastoista löytyi oikeanlainen oven sisäkahva, nyt vain pitäis löytää toinenkin...
Samoin pitäis kattella mk2 mallisen ovipahvit, nuo stellan pahvit häirittöö kovasti... :lol:
Avatar
kappa12
GFF
 
Viestit: 1341
Liittynyt: 15.01.2004 00:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

ViestiKirjoittaja kappa12 » 09.09.2015 12:21

Kuva

Mitähän mahtaa olla nuo katkaisijat tuos paneelis...?

Ratista lukien:

1. katkaisja, ei mitään hajua (int. cener?)
Painonappi, käynnistys (Avviam)
2. katkaisija, bensapumppu (Pompe Benz.)
3. katkaisija, jotain valoihin liittyvää (Luci Prof.)
Merkkivalo ei mitään hajua (Frecce?)
4. katkaisija Jotain valoihin liittyvää (Lusi Suppl.)
Merkkivalo ei mitään hajua (Far. Fari?)
5. katkaisija, ei mitään hajua. (Vent. acqua)

Pitäis rakennella katkaisijapaneelia vastaavaan suuntaan ja sais nuokin sitten olla samallalailla tuos paneelis...
Avatar
kappa12
GFF
 
Viestit: 1341
Liittynyt: 15.01.2004 00:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

ViestiKirjoittaja outlawjw » 09.09.2015 13:53

Villiä veikkausta. Ratin lähin katkaisija sytytysvirralle (ei näy virtalukkoa missään), Starttinappi, bensapumput, valot; voi olla katkaisija / kaksi lisävaloa esim. Frecce = nuoli; vilkkujen merkkivalo(?). Toiset lisävalot + merkkivalo. Ja lopuksi syylarin flektin pakko-ohjaus. Osa tsekattu google translatorin avulla, osa veikkausta. Kannattaisiko haeskella esim. jonkun Mirafiorin koelaudan kuvaa ja verrata siihen. Voisi saada jotain vinkkiä.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
outlawjw
GFF
 
Viestit: 692
Liittynyt: 08.11.2004 18:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

ViestiKirjoittaja Eejii » 09.09.2015 15:26

Mirkkufoorumilla oli pohdittu joskus noita samoja: http://www.131mirafiori.com/smf/index.php?topic=3624.30

Pistin joskus linkin talteen. Harmittavasti monien kuvien linkit on jo katkenneet, mutta nuo selitykset teksteille löytyy tuolta. Varmaan tällekin foorumille kirjoittava 131rally osaa kertoa lisää, kun on käsittääkseni noita katkaisijoitakin hommannut.

Laitetaan tähänkin jos nuo tuolta joskus häviää:
Pompe benz. = fuel pump
Int. Gener. = general disconnect

Vant Acqua = coolant ventilator (for radiator fan manual override switch)

Luci Prof. = hi beam ( for high beam indicator light)

Luci Suppl. = supplementary lights (for driving/fog light switch/indicator light)

Luci Posiz. = position lights (for switch and indicator light)

Frecce = turn signal (for turn signal indicatir light)

Avviam = starter ( for starter ?? = the two position switch on of , or the push button to engage the starter)

Alternat. = alternator (for indicator lamp)

Ventilaz. = ventilation (for heater /internal vent blower switch)
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 654
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

ViestiKirjoittaja kappa12 » 09.09.2015 20:10

Kiitoksia, nuohan selvisi äkkiä...

Ittelle meinaan kyllä jättää virtalukon, pitää noita kytkimiä laittaa tuohon vaikka edes feikiksi... :lol:
Päävirtakatkaisijaa suunnittelin koetaulun alle vähä niinkun piiloon ja sulakerasioita takaisin konehuoneeseen omalle paikalleen, samoin releitä...

Onkohan tuossa ollut sitten samanlainen sulakerasia kun mirafioris...? Ratti ainakin oli sama kun abarth-mirafioiris...

EDIT:

Kuva

Samaan aiheeseen, mistähän tuo sulakerasia on peräisin...? Tuo taitaa olla ainut kuva missä tuo näkyy... Seiskan rasia tuo ei oo, olisko jonkun muun fiatin vakiomalli...? Nelosryhmäläises mirkus nuo sulakkeet tais olla koetaulus...
Avatar
kappa12
GFF
 
Viestit: 1341
Liittynyt: 15.01.2004 00:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

ViestiKirjoittaja Eejii » 10.09.2015 10:14

Nyt ois tommoinen Alitalia fiiu myynnissäkin. 18000e...
http://www.autoscout24.com/offers/fiat- ... -267683259
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 654
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

ViestiKirjoittaja kappa12 » 17.09.2015 14:36

Oho... En mä tiennykkään että nämä on noin arvokkaita kamppeita... :lol:

Koetauluun olis uudet paneelit olemas, pitäis vain löytää tuollaisia katkaisijoita ja tehdä niille reijät... Samoin mittaristolle on tehty uus paneeli jossa on paikat noille latauksen ja öljynpaineen varoitusvaloille, vilkun merkkivaloja sinne ei enää tuu...

Kuva

Tuo virtalukko asia vielä vähä mietityttää... Mun mielestä se sais tuola olla, mutta sitten taas toisaalta ei tuos alkuperäises tehdasautoskaan ollu virtalukkoa...
Avatar
kappa12
GFF
 
Viestit: 1341
Liittynyt: 15.01.2004 00:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

ViestiKirjoittaja outlawjw » 17.09.2015 16:14

kappa12 kirjoitti:Oho... En mä tiennykkään että nämä on noin arvokkaita kamppeita...


Hullu ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa...
Noinkohan kelpaisi meilä hisseen; pedal-boksit ja kaikki,


kappa12 kirjoitti:Tuo virtalukko asia vielä vähä mietityttää... Mun mielestä se sais tuola olla, mutta sitten taas toisaalta ei tuos alkuperäises tehdasautoskaan ollu virtalukkoa...


Mitäs sanoo Trafin säännöt virtalukon poistamisesta Suomen kilpisestä autosta? Trafin katsastusohje sanoo:
Ohjaus- tai vaihdelukon pitää olla toimintakunnossa. Virta-avainta ei pidä voida irrottaa virtalukosta moottorin käyntiasennossa. Jos näin voi tehdä, johtuu se usein avaimen kulumisesta. Kulunut avain kannattaa uusia.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
outlawjw
GFF
 
Viestit: 692
Liittynyt: 08.11.2004 18:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

ViestiKirjoittaja kappa12 » 17.09.2015 16:37

outlawjw kirjoitti:Noinkohan kelpaisi meilä hisseen; pedal-boksit ja kaikki,


Ihan samaa kattelin... :lol:

outlawjw kirjoitti:Mitäs sanoo Trafin säännöt virtalukon poistamisesta Suomen kilpisestä autosta? Trafin katsastusohje sanoo:
Ohjaus- tai vaihdelukon pitää olla toimintakunnossa.


Niin joo, tuokin juttu pitää selvittää... Ohjauskukkoahan tuos ei oo ollu missään vaihees, sehän olis ralliautos vaarallinenkin...
Avatar
kappa12
GFF
 
Viestit: 1341
Liittynyt: 15.01.2004 00:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

ViestiKirjoittaja Eejii » 17.09.2015 16:41

Ohjauslukoksi katsastuksessa pitäisi kelvata semmoinen rattiin lukittava tankomallinen lukko. Virtalukko ei käsittääkseni ole pakollinen.
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 654
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

ViestiKirjoittaja jaketech » 17.09.2015 19:21

outlawjw kirjoitti:
Mitäs sanoo Trafin säännöt virtalukon poistamisesta Suomen kilpisestä autosta? Trafin katsastusohje sanoo:
Ohjaus- tai vaihdelukon pitää olla toimintakunnossa. Virta-avainta ei pidä voida irrottaa virtalukosta moottorin käyntiasennossa. Jos näin voi tehdä, johtuu se usein avaimen kulumisesta. Kulunut avain kannattaa uusia.


kysyin katastusinsiltä joku vuosi sitte saako poistaa ni vastaus oli että hänen puolesta saat nakata virtalukkon nii pitkälle ku jaksat. mutta antaako historikissa ryhmäsäännöt poistaa? esim A-ryhmän säännöt sallivat lukonpoistamisen, mulla on äffäryhmäläinen ni on myös A-ryhmän sääntöissä sallitut muutokset voimassa.
jaketech
 
Viestit: 237
Liittynyt: 27.11.2009 03:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

ViestiKirjoittaja kappa12 » 17.09.2015 19:31

jaketech kirjoitti:kysyin katastusinsiltä joku vuosi sitte saako poistaa ni vastaus oli että hänen puolesta saat nakata virtalukkon nii pitkälle ku jaksat. mutta antaako historikissa ryhmäsäännöt poistaa? esim A-ryhmän säännöt sallivat lukonpoistamisen, mulla on äffäryhmäläinen ni on myös A-ryhmän sääntöissä sallitut muutokset voimassa.


Kysyin asiaa kaverilta, joka on katsastusinsinöörinä A-katsastuksella, niin itte virtalukko ei oo pakollinen, mutta ohjauslukko on... Lupas selvitellä kelpaako tuollainen tankomallinen ohjauslukko...

Ilmeisesti asia on sääntöjenmukainen, kun kerran tuollaisella varustuksella on ajettu aikakaudella mm-rallis... En löytäny yhtäkkiä säännöistä mitään joka tuon kieltäis...
Avatar
kappa12
GFF
 
Viestit: 1341
Liittynyt: 15.01.2004 00:01
Paikkakunta: Yistaro

EdellinenSeuraava

Paluu Moottoriurheilu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä