Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Moro,
Tuli lueskeltua piiiiiitkän tauon jälkeen forumia - yllätys oli melkoinen, kun kipinä on edelleen hukassa eikä seiska laula...
Omien kokemusteni mukaan tuossa kärjettömässä useimmin viikaantuvan komponentti on ollut puola. Pari puolaa (Boschilaista) meni niin rikki seuraavilla oireilla:
- auto pätki
- satunnaisia sammumisia
- lopullinen sammuminen
- puola kuuma kuin grilli
Lopulta ei suostunut lähtemään käymään lainkaan. ; Jos vaan nurkista löytyy passeli puola, niin kannattaa kokeilla. Sitten toki epäilemäsi kiekkamittari - piuha irti ja kokeilua.
Oletko muuten varmistanut jakajan puolelta anturin välyksen? Siinä on säätö; anturin mukana tulee välykselle ohjearvo, jos välys on suurin mahdollinen, voi olla, että jää jakajalta käsky saamatta...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

outlawjw kirjoitti:Oletko muuten varmistanut jakajan puolelta anturin välyksen? Siinä on säätö; anturin mukana tulee välykselle ohjearvo, jos välys on suurin mahdollinen, voi olla, että jää jakajalta käsky saamatta...
Uudella anturilla ei oo välystä mitattu.... Seuraavan kerran kun pajalle ehdin niin otan koko sytkäpaketin käteen ja koitan viilapenkissä saako sieltä kipinää kuinkaan... Kiekkamittarin johto ei vaikuttanut, samalla kokeiltiin maadoittaa systeemi suoraan akulta samoin kuin + vedettiin suoraan akulta.... EI VAIKUTUSTA....

Alkaa jo mietityttää onko jotain pientä jäänyt huomaamatta ja jotain perus systeemejä tarkistamatta... eli tulee sokeaksi tuolle systeemille...

[Kokeilin tosiaan jo ennemmin perus kärjellistä jakajapakettia => ei toiminut, katoin jakajaan sisälle tässä taannoin ja totesin että ei voi toimia kun kärjet on palanut]
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Samanlaista häikkää Savonmaalla... Laittelin sen hankkimani kärjettömän jakajan ja marellin ohjausyksikön/puolan paikalleen. Sytytys suunnilleen kohdilleen ja käyntiin. Kone kävi vähän pätkien mutta kävi silti. Arvelin että ajoitukset ei ole ihan kohdillaan ja jätin homman siltä erää siihen. Parin päivän päästä vaihdoin vielä uudet tulpat ja tulpanjohdot, jotta kaikki olisi sitten uutta ja sitten ajoituslamppu esille ja sytytystä hienosäätämään. Ei käynnisty. Ei sitten minkäännäköistä kipinää... Tarkistin kytkennät ja maadoitukset. Kaikki OK. Puolaa mitatessa resistanssit ei ollut ihan kohdillaan. Lähellä ohjearvoja, mutta ei ihan. Ilmeisesti puola vaihtuu sitten seuraavaksi.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Vahvasti viittaa eejiin probleemi puolavikaan... Puolan viimeisillä elinhetkillä kone käy miten sattuu ja sammuilee. Ja yleenäs jäähtymisen jälkeen kuolee lopullisesti...
Muuten, kun noita vanhoja osia laittelee vanhoihin vehkeisiin, niin kannattaa kyllä tarkistaa osat ja sitten asentaa.... säästyy aikaa...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Löytyiskö sulta Marellin tilalle käypäisen Boschin puolan tyyppi?
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Täytyy tsekata kotona tuo tyyppi illasta. Siinä on tosin aiemmin mainittu vastusero => vaatii kikkailua. Intermotolta löytyy suoraan arvoiltaan sopiva puola, joka on aiemmin forumilla todettu sudeksi....
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Oiskohan tuo käypäinen: http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=425 Ainakin siellä väitetään että kävisi kärjettömiinkin.

Uskaltaiskohan kokeilla kärjellisessä ollutta puolaa? Mulla oli siinä Lucasin DLJ100. Resistanssit oli aika lähellä Marellia.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Nyt on sitten kokeiltu uudella puolallakin(vastusarvoltaan vähän yli 10k oomia), ilman toivottua tulosta... Seuraavana koko järjestelmä irti ja testipenkkiin (lue ruuvipenkkiin) kiinni ja hakemaan vikaa... Tilailin jo paikalliselta varaosakaupalta uudet hilut perinteiseen jakajaan jolla sitten koitetaan saada laitteet tulille...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Boschilaisessa puolassa on seuraavat numerot 022119030 KW12V. Käyttö kärjettömissä sytkissä tai kärjellisten kanssa 1.8 ohmin vastuksella...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
mauri

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

Viesti Kirjoittaja mauri »

Mikähän siis tuon Boschilaisen arvo on ilman vastusta?

mulla on joutilaana hyllyssä Boschin punainen puola jonka kyljessä 1,8ohmia ja mukana lisävastus 1,8ohm jolla nousee 3,6ohmiin
siis kärjellistä varten kai..

jos tuo sopii jollekulle niin voin siitä luopuakin...

tuossa marellin omassa öljytäytteisessä arvo on kokolailla 1ohmi
Viimeksi muokannut mauri, 12.08.2010 07:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Houston, we have kipinä.....

Eli se kauan kadoksissa ollut kipinä löytyi sitten vihdoin ja viimein...

Purkasin koko syttypaketin ja siistin santapaperin kans puolapaketin kontaktipinnat ennen kasaamista... Ensin räpsi ruu... siis testipenkissä kipinää ja yllättäen teki sitä vielä autoon asentamisenkin jälkeen(yllättäen koska asensin kuitenkin kaikki ihan itte... :mrgreen: )... Huomenna pitää koittaa oikein käyntiinkinasti, tänään kiireessä ei sitä enää ehtinyt...

EDIT:

Lähtihän se vielä käymäänkin... Bensapumppu vaan oli kuivahtanu ja jumittanu joten seuraavaksi suunta lautamäkeen pumppu ostoksille...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

Viesti Kirjoittaja sport-power »

ite huomasin ppyörään sytkähiluja viritelles(suzuki pv:n sähköt) et esim toisiopuolan maadotuskin oli aika saakelin herkkää hommaa... pelkkä maadotuksen korjaus 2.5mm2----->6mm2 vaikutti siten että kipinää alkoi tulee...sikäli järjettömän kuulonen vika sekin mutta niin se perhana vaan lopultaan oli.... :lol: hienoo et edes joku saa koneet tulille...saas kattoo mihin toi oma seiskan kriisi päättyy... :roll:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hyvä juttu että taas kipinä leiskuu. :)

Jälkiviisastellaan tähän vielä että
- Jos puola on kuuma niin sen läpi on mennyt isohko jatkuva virta, näin ei kuulu olla eli puolan hajoaminen voi olla myös tämän asian seuraus. Vika voi olla sytytyksen pääteasteessa tai jakajan anturin johdotuksissa.
- Toisioresistanssilla (se n. 10k arvo) on merkitystä vain sen kanssa että toisiokäämi ei ole poikki, sinällään sillä ei ole merkitystä puolan sopivuuteen johonkin tiettyyn kärjettömään tai kärjelliseen systeemiin niinkuin ensioresistanssilla.
- Kärjellisen puolaa uskaltaa kokeilla kärjettömän kanssa koska resistanssi näissä on isompi. Kipinä saattaa olla tosin heikompi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Jeps...

Elikkä keksintö käy ja kukkuu... Sytkä säädetty lampulla, mutta silti ei oikein käy kunnolla... Ilmeisesti pitää kaasari avata ja putsata... Kun saa tuon kaasaripuolen pelaamaan niin pitää koittaa liikutellakkin tuota vehjettä....
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Kuva

Seiskaan on luokiteltu tuollaiset jäähdytetyt jarrut eteen, kuvasta selviää mittoja....

Kysymykseni kuuluukin: Missä fiatissa tuollaiset on ollut...? Ilmeisesti kuitenkin jonkin isomman fiatin jarrut... :?:
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Vastaa Viestiin