Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Mitens te ajoitte nuo vedot; ilmaputsareilla vai ilman? Jos ajoitte ilman, niin alkoiko kone räkiä bensaa kurkuista korkeilla kierroksilla? Sen takia kysyn, että ainakin meikäläisen autossa käy näin ja syynä on pakosarja; jostain pitäisi saada rahaa, että saisi esim. Hämpyllä teetettyä uuden...
Vertailin noita käppyröitä 1337 cc version dynolappuun; tuossa 1050:ssä vääntöhuippu on n. 500 kierrosta korkeammilla kierroksilla, tehohuippu taas löytyy n. 120 kierrosta korkeammalta.
Kaiken kaikkiaan tuo moottori on aika ajettavan oloinen; nyt vaan opettelet ajamaan koko ajan lappulattiassa eli 6500 - 8500 kierroksen välillä...
Vertailin noita käppyröitä 1337 cc version dynolappuun; tuossa 1050:ssä vääntöhuippu on n. 500 kierrosta korkeammilla kierroksilla, tehohuippu taas löytyy n. 120 kierrosta korkeammalta.
Kaiken kaikkiaan tuo moottori on aika ajettavan oloinen; nyt vaan opettelet ajamaan koko ajan lappulattiassa eli 6500 - 8500 kierroksen välillä...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Vedot ajettiin putsarit kiinni... En ainakaan huomannu mitään sellaiseen viittaavaa, kun vedon jälkeen otettiin putsareita irti niin ne oli ainakin kuivat ettei sinne mielestäni kyllä räkiny...outlawjw kirjoitti:Mitens te ajoitte nuo vedot; ilmaputsareilla vai ilman? Jos ajoitte ilman, niin alkoiko kone räkiä bensaa kurkuista korkeilla kierroksilla? Sen takia kysyn, että ainakin meikäläisen autossa käy näin ja syynä on pakosarja; jostain pitäisi saada rahaa, että saisi esim. Hämpyllä teetettyä uuden...
Vertailin noita käppyröitä 1337 cc version dynolappuun; tuossa 1050:ssä vääntöhuippu on n. 500 kierrosta korkeammilla kierroksilla, tehohuippu taas löytyy n. 120 kierrosta korkeammalta.
Kaiken kaikkiaan tuo moottori on aika ajettavan oloinen; nyt vaan opettelet ajamaan koko ajan lappulattiassa eli 6500 - 8500 kierroksen välillä...
Nyt pitäis yleensäkkin opetella ajamaan...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Pahus; olisitte vaan kokeilleet myös ilman. Veikkaan, että olisi mennyt 100 muulia rikki konetehossa....kappa12 kirjoitti:Vedot ajettiin putsarit kiinni... En ainakaan huomannu mitään sellaiseen viittaavaa, kun vedon jälkeen otettiin putsareita irti niin ne oli ainakin kuivat ettei sinne mielestäni kyllä räkiny...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Sekin voi olla, toisaalta vedot ajettiin myös painavalla sorarenkaalla... Mutta noilla sitä kilpaakin ajetaan, en mä uskalla kisaan lähteä ilman putsareita...outlawjw kirjoitti:Pahus; olisitte vaan kokeilleet myös ilman. Veikkaan, että olisi mennyt 100 muulia rikki konetehossa....kappa12 kirjoitti:Vedot ajettiin putsarit kiinni... En ainakaan huomannu mitään sellaiseen viittaavaa, kun vedon jälkeen otettiin putsareita irti niin ne oli ainakin kuivat ettei sinne mielestäni kyllä räkiny...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
riippu putsareista kui ahistaa. omassa 1600 toyotassa vaivaset 3hv saatiin lisää ilman putsareita. mitattuna boschin fla 203 dynolla.outlawjw kirjoitti:
Pahus; olisitte vaan kokeilleet myös ilman. Veikkaan, että olisi mennyt 100 muulia rikki konetehossa....
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Jees, mitkä putsarit? Kaverin M3 rallivehkeessä katosi 50hp kun pipercrossin sukat menivät likaantuessaan lyttyyn imun voimasta. Suodattimeen kannattaa uhrata ajatus.
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
juurikin sen takia noista dynovedoista kysyin, että tulisi ymmärrys putsareiden vaikutuksesta. Meikäläisen raato hukkasi n. 3 heppaa putsareilla ja 5 Nm väännöstä.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
en muista merkkiä. vaahtomuovin tapasta materiaalia ne oli. molemilla kaasareilla omansa. sisällä oli teräsverkko ettei painu kasaan131rally kirjoitti:Jees, mitkä putsarit? Kaverin M3 rallivehkeessä katosi 50hp kun pipercrossin sukat menivät likaantuessaan lyttyyn imun voimasta. Suodattimeen kannattaa uhrata ajatus.
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Tee testejä jonnekkin pitkään loivaan ylämäkeen, aloitat vaikka kakkosella 5000rpm ja siitä lähdet kiihdyttämään mäkeen. Vaihdat vaihtovalolta, ja sitten vedät 500 ja toisen kerran 1000 yli parhaan tehon, matka semmoinen että ajat isoimman vaihteen tappiin jos mahdollista. Lentävä lähtö jotta ei tule lähdön onnistumisesta eroja. Kellotat X-puhelinpylväältä Y-postilaatikolle ja katot millä meni nopeiten. Erittäin hyvä ja käyttökelpoinen tapa testata melkein mitä tahansa. Pakoputkimuutoksia, nokan asentoja tms. Tasaisellakin voi tehdä mutta realistisempi tulos tulee jos kohtalaiseen vastamäkeen vetää, "ottaa mukaan" piikkirenkaan vastuksen yms.
Marko
Marko
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
hyvä tapa on jos löytää suletun tieosuuden missä on mahdollista. itekki harrastin tätä joku vuosi sitten mutta nyt se jätetty unholaan. on erilaiset testikalustot tänäpäivänä131rally kirjoitti:Tee testejä jonnekkin pitkään loivaan ylämäkeen, aloitat vaikka kakkosella 5000rpm ja siitä lähdet kiihdyttämään mäkeen. Vaihdat vaihtovalolta, ja sitten vedät 500 ja toisen kerran 1000 yli parhaan tehon, matka semmoinen että ajat isoimman vaihteen tappiin jos mahdollista. Lentävä lähtö jotta ei tule lähdön onnistumisesta eroja. Kellotat X-puhelinpylväältä Y-postilaatikolle ja katot millä meni nopeiten. Erittäin hyvä ja käyttökelpoinen tapa testata melkein mitä tahansa. Pakoputkimuutoksia, nokan asentoja tms. Tasaisellakin voi tehdä mutta realistisempi tulos tulee jos kohtalaiseen vastamäkeen vetää, "ottaa mukaan" piikkirenkaan vastuksen yms.
Marko
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Periaattees vois olla mahdollista tuolla mun reenipätkällä... Pitää tutkia kun pääsee tästä vesisateesta ja tulee joskus se talvikin...
Torstaille olis aika kulmien säätöön, toinen sammutin ja se sossikyltti paikoilleen, jne... Sitten tuo periaattees olis valmis...
Pääsis nyt vain ajamaan...
Torstaille olis aika kulmien säätöön, toinen sammutin ja se sossikyltti paikoilleen, jne... Sitten tuo periaattees olis valmis...
Pääsis nyt vain ajamaan...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Dodiin, nyt olis fiatiskin kulmat edes sinnepäin... Oli kuulemma melkoinen työmaa saada kulmat edes kohtuulliseksi(säätäjä ajaa itse mitsulla kilpaa)... Mutta nyt kuulemma olis niin hyvä kun sen saa... Siispä joulunpyhinä pientä nyppimistä ja sitten 11.1 -14 EPUA:n sprinttiin melkein kotikylälle, varikolta on linnuntietä reilun 2km kotitalolle... Viimeksi kun sämää pätkää ajoin(Pohjanmaa-ralli 2011) niin auto hajos heti ja jäätiin tuon pätkän puoliväliin...
http://www.foreca.fi/Finland/Seinajoki/Ylistaro/tenday
Vaikka eipä se nyt hirveän hyvältä näytä tuon kisan osalta...
http://www.foreca.fi/Finland/Seinajoki/Ylistaro/tenday
Vaikka eipä se nyt hirveän hyvältä näytä tuon kisan osalta...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Niistä putsareista: Mulla on tuola matalat sprint filterin pellikuoriset suodattimet, seiskan ongelma on tilan puute, sinne ei oikein korkeampia saa sopimaan, eihän noilla ja dcnf:ien rungoilla tuonne paljon jää tilaa...
Se siitä sitten, EPUA:n sprintti on peruttu... Ei sillä, eipä täälä oo kun vähä kuuraa nurmikolla, tänään taitaa olla mittari jopa nollas pitkästä aikaa, ei varsinainen talvirallikeli....
Seiska olis kerrankin(melkein) kisavalmiina, SOS/OK-kyltti on asennettuna kattoon ja toinen sammutin kuskin jalkoihin... Vielä öljyn vaihto ja laatikkoöljyjen tarkistus vielä ja sitten viivalle...
EPUA-sprintille ei oo ainakaan vielä tiedos uutta päivämäärää, helmikuun alkupuolella olis PokyUA:n sprintti vaasas, jos kelit sallii niin sinne sitten...
Se siitä sitten, EPUA:n sprintti on peruttu... Ei sillä, eipä täälä oo kun vähä kuuraa nurmikolla, tänään taitaa olla mittari jopa nollas pitkästä aikaa, ei varsinainen talvirallikeli....
Seiska olis kerrankin(melkein) kisavalmiina, SOS/OK-kyltti on asennettuna kattoon ja toinen sammutin kuskin jalkoihin... Vielä öljyn vaihto ja laatikkoöljyjen tarkistus vielä ja sitten viivalle...
EPUA-sprintille ei oo ainakaan vielä tiedos uutta päivämäärää, helmikuun alkupuolella olis PokyUA:n sprintti vaasas, jos kelit sallii niin sinne sitten...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
15.2 Laihian ralli (HRT) ??
jos mekin tultais...opelilla
Putsareista:
Meillä on ollut Pipercrossin (?) pitkä solumuovinen, jossa alumiinipeltinen pohjalevy ja muovikehikko. Olis vapaassa tilassa varman 200 heppasellekin käypä, mutta ei tuo ole hyvä kun nokkapelti tulee osin siihen kiinni. Luulis että tolle litraselle riittää että saa edes sivuilta mutta kyllä tuo ahistanee. Joskus siihen laitettiin ilmeisesti liian paksua suodatinöljyä (karkeampaan prätkän suod. tarkoitettua) ja ahistusta tuntui. Kerran talvikisassa sopivalla kelillä siihen taas kertyi hyhmää ja se piti heittää vallan pois. Eli tuntuu olevan ainakin rajoilla, voiko käyttää. Lisäksi noiden suodattavuus on kai aika heikko?
Joskus kattelin Free Technicsin sivuilla semmosta matalaa imukoteloa DNCF-parille, olikohan Matra Bagheeran alkuperäinen. Siihen tulee sitten letkun/muoviputken kautta joku putsari. Tuollainen systeemi olis hyvä jos matalimpaankin kohtaan jäisi riittävästi tilaa kotelolle, mikä lieneekään alamitta etäisyydelle suhteessa kurkun halkaisijaan?
Virtausoppineet voivat opettaa asiasta lisää.
jos mekin tultais...opelilla
Putsareista:
Meillä on ollut Pipercrossin (?) pitkä solumuovinen, jossa alumiinipeltinen pohjalevy ja muovikehikko. Olis vapaassa tilassa varman 200 heppasellekin käypä, mutta ei tuo ole hyvä kun nokkapelti tulee osin siihen kiinni. Luulis että tolle litraselle riittää että saa edes sivuilta mutta kyllä tuo ahistanee. Joskus siihen laitettiin ilmeisesti liian paksua suodatinöljyä (karkeampaan prätkän suod. tarkoitettua) ja ahistusta tuntui. Kerran talvikisassa sopivalla kelillä siihen taas kertyi hyhmää ja se piti heittää vallan pois. Eli tuntuu olevan ainakin rajoilla, voiko käyttää. Lisäksi noiden suodattavuus on kai aika heikko?
Joskus kattelin Free Technicsin sivuilla semmosta matalaa imukoteloa DNCF-parille, olikohan Matra Bagheeran alkuperäinen. Siihen tulee sitten letkun/muoviputken kautta joku putsari. Tuollainen systeemi olis hyvä jos matalimpaankin kohtaan jäisi riittävästi tilaa kotelolle, mikä lieneekään alamitta etäisyydelle suhteessa kurkun halkaisijaan?
Virtausoppineet voivat opettaa asiasta lisää.
Viimeksi muokannut Janne_K, 04.01.2014 21:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
www.jakracing.fi
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Emännän kaverin häät silloin, aamupäivästä joutuu kyllä tulla morjestamaan, mutta ajamaan ei pysty lähteä...Janne_K kirjoitti:15.2 Laihian ralli (HRT) ??
jos mekin tultais...opelilla
Vaikka kaveri kyllä yllytti;"Ei muuta kun ajamaan vain, kyllä fiatti hajoaa jo aamupäivällä niin kerkiää hyvin juhliin iltapäiväksi..."
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.