Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Lamaa pukka - hinnat karkaa käsiin
Kovasti hinnat nousseet - meinaan nuo mainitsemani hinnat sisältää alvit... Vai onko sitten niin, että pitäisi olla useamman kimppa ja 5 - 10 tankoa sarjassa. Niin taisi olla, kun itse teettelin noita.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Re: Lamaa pukka - hinnat karkaa käsiin
Varmaan niin sais halvemmalla... ainahan se teettää suhteessa enemmän töitä kun yhtäkerralla tekee...outlawjw kirjoitti:Kovasti hinnat nousseet - meinaan nuo mainitsemani hinnat sisältää alvit... Vai onko sitten niin, että pitäisi olla useamman kimppa ja 5 - 10 tankoa sarjassa. Niin taisi olla, kun itse teettelin noita.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
No joo... Vaikka pakkaset kiusaavatkin pahasti niin jotain on saatu aikaankin... Vauhtipyörä ja kytkin paikallaan(tuli mulle ilman näitä osia)... Kytkimeksi laitettiin saffan kolmilapainen jousitettu sintteri ja saffan jäykempi asetelma... Välitetty laatikko(tai siis lukko) on edellen huollettavana, joten laitetaan paikaleen toistaiseksi 4,7 perällä oleva vakio laatikko... pääsee ainakin kokeilemaan tälle talvea.... Vielä joitain palikoita kiinni ja pääsee kokeilemaan...
Vauhtipyörä punnittiin ja todettii sen olevan 2 kiloa vakiota kevyempi... pakettia ei oo tasapainotettu, mutta tasapainotetaan kyllä kammen kans ennen ensimmäistä rallia...
Vauhtipyörä punnittiin ja todettii sen olevan 2 kiloa vakiota kevyempi... pakettia ei oo tasapainotettu, mutta tasapainotetaan kyllä kammen kans ennen ensimmäistä rallia...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Vauhtipyörä
Moro,
Seiskassa on vakiona suhteellisen kevyt vauhtipyörä - ja kone sellaisenaan kiertää iloisesti. Tässä valossa moinen sirkkelinterä tuntuu joutavalta hifistelyltä (pahimmillaan koneesta tulee niin ylävireinen, että ajaminen menee pumppailuksi, kun vääntöä ei ole). Toisaalt, jos kyseessä on vakiosta kevennetty fillari niin vastaan voi tulla kestävyys. Toisaalta kampiakseli on sen verran tyhmä otus, että menee rikki epätasapainosta ihan treeneissäkin (eli ei osaa erotella ollaanko ralleissa vai treeneissä).
Tein ensimmäisen kilpakoneen aikanaan seiskaani stradan koneesta; vauhtipyörää kevennettiin reilusti (ja tasapainotettiin myös), kone kiersi toki iloisesti, mutta kyllä siitä tuli helvetin vaikea ajettava; liian kapea käyttöalue, nyt mennään vakio vauhtipyörällä ja kone kiertää & vääntää.
Toivottavasti räppäämisinnossasi et riko tuota moottoria niin, että mikään harvinaisemmista osista menee lopullisesti rikki.
Onko tuo muuten sportin vai stradan vauhtipyörästä tehty / kummalle kampiakselille?
Seiskassa on vakiona suhteellisen kevyt vauhtipyörä - ja kone sellaisenaan kiertää iloisesti. Tässä valossa moinen sirkkelinterä tuntuu joutavalta hifistelyltä (pahimmillaan koneesta tulee niin ylävireinen, että ajaminen menee pumppailuksi, kun vääntöä ei ole). Toisaalt, jos kyseessä on vakiosta kevennetty fillari niin vastaan voi tulla kestävyys. Toisaalta kampiakseli on sen verran tyhmä otus, että menee rikki epätasapainosta ihan treeneissäkin (eli ei osaa erotella ollaanko ralleissa vai treeneissä).
Tein ensimmäisen kilpakoneen aikanaan seiskaani stradan koneesta; vauhtipyörää kevennettiin reilusti (ja tasapainotettiin myös), kone kiersi toki iloisesti, mutta kyllä siitä tuli helvetin vaikea ajettava; liian kapea käyttöalue, nyt mennään vakio vauhtipyörällä ja kone kiertää & vääntää.
Toivottavasti räppäämisinnossasi et riko tuota moottoria niin, että mikään harvinaisemmista osista menee lopullisesti rikki.
Onko tuo muuten sportin vai stradan vauhtipyörästä tehty / kummalle kampiakselille?
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Vakio vauhtipyörä oli 5,5kg tuo painaa 3,5kg... Sinänsä vain kokeiluna laitettiin kiinni, kun sattui tuollainen löytymään nurkista... Vajaan puoli kiloa kevyempi kun se mikä tuossa oli kiinni pellisellä.... Ilmeisesti on sportin kammella ja stradan lohkolla... jos tuntuu ettei pelaa niin pitää sitten teettää uusi tai kokeilla vakiota...
Tuo tasapainotus juttu on kyllä tiedossa... oli vain vähän niheää suhtautumista tääläpäin pelkän vauhtipyörän tasapainotukseen, joten päätin että tasapainotetaan sittenkun kone keväämmällä avataan...
Tuo tasapainotus juttu on kyllä tiedossa... oli vain vähän niheää suhtautumista tääläpäin pelkän vauhtipyörän tasapainotukseen, joten päätin että tasapainotetaan sittenkun kone keväämmällä avataan...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Itse en uskaltaisi ajaa lainkaan epätasapainossa olevalla vauhtipyörällä. Ainakin Rintakari (Lapualla) nuo tasapainottaa aina erikseen, eli vauhtiksen tasapainottaminen onnistuu kyllä jos sulla on joku siihen sopiva kampura jolla sen saa tasapainotuskoneeseen pyörimään.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Ei ole sportin kampea irrallaan, siinähän se onkin... Ja kovin mielelläni en erkille vie mitään... ei oiken vahvaa kuvaa ole sen työn laadusta....vvieri kirjoitti:Ainakin Rintakari (Lapualla) nuo tasapainottaa aina erikseen, eli vauhtiksen tasapainottaminen onnistuu kyllä jos sulla on joku siihen sopiva kampura jolla sen saa tasapainotuskoneeseen pyörimään.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Voi että mä sanon....... Saatiin koko keksintö taas kasaan ja piti kokeilla käyntiin... Startates kuului vain rätinää ja startti pyöri tyhjää, ok startis vikaa... Toinen startti paikoilleen ja sama homma(molemmat toimi moitteetta irtonaisena kokeillessa)... eli ilmeisesti tuon hienon kevennetyn vauhtipyörän hammaskehääkin oli kavennettu ja startin ratas ei nyt enää ylety sinne... muuta ei oikein tuu mieleen näin yhtäkkiä(vinkkejä kaivattaisiin)... Jäi sitten ensi metrit taas ajamatta...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Hätäilemällä ei näköjään tuu kun ku**päisiä mukuloita... Otin sitten irti tuon hienon kevennetyn vauhtiksen ja hetken mittailun jälkeen selviskin miksi startti ei ota kehälle... Vakio vauhtipyörä makaa pyötäpinnalla starttikehää vasten, kun taas tuo keskiötä vasten starttikehän ollessa n.6.5mm irti pöydästä... Tältäkin olis taas vältytty jos olis vähä vaivautunu tutkimaan ennenkö pistetään osia kiinni..
Laitan vakion stradan vauhtipyörän(jonka tehtaanpaappa on tasapainottanut) tuon tilalle... jospa se siitä sitten...
Laitan vakion stradan vauhtipyörän(jonka tehtaanpaappa on tasapainottanut) tuon tilalle... jospa se siitä sitten...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Flywheel...
Olisikohan tuo fillari jostain takatuuppariviritelmästä. Jonkinverran noita 1050 koneita on laitettu takamoottoripeleihin. Joskus ollut mm. Jokkis Impeissä ja onhan tuollaiella motivoitu 1000:sta aparaattia (alta tonnisena ja alta 850 cc kokoiseksi putkitettuna...). Kaikki osat kannattaa mitata. Opin itse asian kantapään kautta, kun painelaakeri holahti kytkinasetelmasta läpi... Eli mittaa kalvojousen keskireiän halkaisija ja varmista, että vastaa seiskaan tarkoitettua...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Re: Flywheel...
Voi ollakkin... ei mitään käsitystä mistä tuo pyörä on mulle kulkeutunu, mutta seuraavassa romukuormassa se lähtee kuusankoskelle sulatukseen... Jospa tästäkin taas oppisi jotain(tuskimpa).....outlawjw kirjoitti:Olisikohan tuo fillari jostain takatuuppariviritelmästä.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Hanaa-lehden kolumnissa kirjoitettiin merkkihörhöstä.... Emännän mielestä tuo piti aika sanatarkasti paikkansa.... Paappa ja isä kun on molemmat ajelleet seiskalla aikoinaan... toki siviililiikenteessä....
Sitten takaisin asiaan... vähä on taas vastustellu tämä rojekti... Taitaa jäädä tältä talvelta testit ajamatta...
Auto olis muuten nipus, mutta sytyn kans on takuttu... johdotus on laitettu kuvan perusteella samoin kun on ollutkin kiinni, mutta startatessa puolalta ei lähde kipinää eteenpäin(puolalle tulee virta)... Ensin ajateltiin että kipinäboksi tai jakajan anturi on rikki(myöhemmin mittailtiin että ainakin anturi on ehjä, boksi pitäis vielä mittailla) ja vaihdettiin kokeeksi tilalle käyntikuntoisesta autosta irrotettu järjellinen jakaja ja sama homma, ilmeisesti siis virrat katoaa kun kääntää avaimen startti asentoon...? Kaverilla oli joskus ralligolfis samankaltaista vikaa ja siinä oli virtaluko pohja rikki, liekö sitten vikaa samalla suunnalla...
Mielenkiinto on meinannu olla vähä matalalla.... Jospa vaan keväämmällä kun aurinko alkaa sopivasti lämmittää, purkais auton aivan atomeksi ja lähtis jäykistelemään koria....
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Sytkävikaa
Aika huonoa tuuria... Virtalukon vaihto on suht. Iisi juttu seiskaan. Tuota voisi kokeilla niin, että vedät akun plussanavalta sytkälle kiinteän piuhan. Sitten teet vastaavasti plussapiuhan solenoidilta, startatessa kytket johdon käsin akun plussaan. Noin pääset testaamaan, että käynnistyykö - ja samalla selviää, että onko probleemi virtalukossa. Näin tein, kun vastaavia ongelmia oli omassa autossani... Joudut kyllä tekemään auton alusta alkaen, vissiin melkoinen viritelmä...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...