Ainakin sähköt menee täysin uusiksi.... Pellolla on onneksi varaosa-autona käyntikuntoinen strada, siitä ajattelin ottaa koko johtosarjan ja karsia sitä turhat pois... Paljon on tehty ja paljon on vielä tekemättä tai joudutaan tekemään uusiksi....outlawjw kirjoitti:Joudut kyllä tekemään auton alusta alkaen, vissiin melkoinen viritelmä...
Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Re: Sytkävikaa
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Sähöt
Autossa on ihan orkkis Epsanjalaiset sähköt vuodelta -79... Eli jos teet oikeasti kilpuria, niin helpoin ja pitkässä juoksussa varminta on tehdä kaikki uudestaan. En oikein suosittele vanhaa Stradan johtosarjaa. Seiskan kilpaversion sähköt on kuitenkin tosi yksinkertaiset.
Re: Sähöt
Niin varmaankin olis lopuviimein toimivin... On sen verran kuitenkin vastustanut tähän mennessä että voipi olla parasta että aloittaa tässävaiheessa kilpa-autosi tekemisen(tai siis jatkaa siitä mihin JTP on jäänyt)... Tekemistä kuitenkin on vielä melkoisesti ennenkö on viivalla...JTP kirjoitti:Autossa on ihan orkkis Epsanjalaiset sähköt vuodelta -79... Eli jos teet oikeasti kilpuria, niin helpoin ja pitkässä juoksussa varminta on tehdä kaikki uudestaan. En oikein suosittele vanhaa Stradan johtosarjaa. Seiskan kilpaversion sähköt on kuitenkin tosi yksinkertaiset.
Pohjanmaa-ralli kiiltelis mieles, kun kiertelee kuitenkin kotiteillä, mutta taitaa aika ja raha tulla vastaan.... Parempi niin että viivalla sitten kun auto on valmis...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Sähköt
Jeps. Luulin, että hakusessa oli vinkkejä, millä auton olisi saanut käyntiin. Ilmeisesti kyseessä olikin turhautumien purku kun auto on hipihipihiljaa... Ei muuta kuin uutta sähköä kehiin ja sitten joskus tulille.
Parempi ehkä kuitenkin on purkaa ja tsekata kaikki läpi ja korjata asialliseen kuntoon. Aika harvoin "lähes valmiit" vehkeet ovat muuta kuin keskentekoisia kyhäelmiä, joiden kanssa pahimmilleen käy niin, että kokeillessa kaikki jumahtaa paskaksi. Valitettavasti näissä harrastevehkeissä pelin henki on, että kaikki keinot ovat sallittuja oman harrastuksen rahoittamiseksi ja yksi hyvä tapa on kierrättää kamoja muille harrrastajille...
Parempi ehkä kuitenkin on purkaa ja tsekata kaikki läpi ja korjata asialliseen kuntoon. Aika harvoin "lähes valmiit" vehkeet ovat muuta kuin keskentekoisia kyhäelmiä, joiden kanssa pahimmilleen käy niin, että kokeillessa kaikki jumahtaa paskaksi. Valitettavasti näissä harrastevehkeissä pelin henki on, että kaikki keinot ovat sallittuja oman harrastuksen rahoittamiseksi ja yksi hyvä tapa on kierrättää kamoja muille harrrastajille...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Tarkoitus oli kysellä vinkkejä, turhautuminen ja useat plus asteet harjoituspätkällä vain meinaavat viedä hommaa purkamisen suuntaan... Eihän tämän auton pitänyt valmis ollakkaan, lähinnä ostin osakasan joka on koottu kuljetuksen helpottamiseksi, kiva olis kuitenkin ollut koittaa ennenkuin aloittaa rakentamisen...
Jospa se päivä paistais joskus vielä tähänkin risukasaan...
Jospa se päivä paistais joskus vielä tähänkin risukasaan...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Tarviipa tähänkin topikkiin laittaa jotain EeJiin rojektin lisäksi
Sähköt kannattaa tosiaan tehdä uusiksi täysin jos haluaa toimivan auton. Kun ajan-, vaivan- ja rahankäyttö on näissä touhuissa melkoista, ei millään haluais niitä markan vikoja ja harmeja. Minä tein ne tuohon oranssiin eikä kaduta yhtään. Seiskan vakiosähköissä on surkeat maatot, orkkis sulake/relehässäkkä on kauhea jne. Homma on toki työläs vaikka auto on noinkin yksinkertainen. Johtosarjat kannattaa purkaa ja merkkailla hyvin sekä kytkentäkaavio juuri tuon ikäisestä mallista pitää olla. Pyyhkimet ja vilkut esim vaativat yllättävästi aivojumppaa.
Niitä takasatuloita on 34 ja 38 mm männillä. Löytyy 124/125/125 Polski/Polonez/132/Murtoluku. Tarvii sitten sen luokitellun paineensäätimen, jonka voi tehdä (kiitos outlawin vinkin) 140-sarjan takapiirin säätimestä.
Takasatuloita saanee uusina/kunnostettuina ulkomailta kun hakee murtolukuun. Joskus olen katellut. Kannattaa harkita. Jos remppaat itse, huomio erityisesti käkkävivun tyveen tulevat lautasjouset. Tiivisteitä (pölysuoja, varsinaisnen sylintertin tiiviste ja käkkätapin o-rengas) on saanut Mätänetistä
Mutta kovaa on ajettu vakiotakajarruilla. Kannattaa harkita sitäkin vaihtoehtoa. Kunhan kengät saa pysymään liki jollain sipistelyllä. Eikä uusi pääsylkkykään maksa maltaita.
Missähän Hanaan numerossa oli toi Satiaisjuttu? Muutenkin MarkoV ota yhteyttä pitäis saada sun kaikki sprinttisi historialistaan ja saisko ne satiaissivut jotenkin henkiin, olis kiva saada linkki siihen, on iso osa tavallaan auton historiaa nuo sivut, jotka moni vieläki muistaa
Ne Taroxin kisapalat kiinnostaa eteen /127 orkkisjarru ja taakse em. levyjarrut.
Kokemuksia erilaisista paloista kertokaa muutenkin jos jotain tiedätte.
http://www.jakracing.fi
Sähköt kannattaa tosiaan tehdä uusiksi täysin jos haluaa toimivan auton. Kun ajan-, vaivan- ja rahankäyttö on näissä touhuissa melkoista, ei millään haluais niitä markan vikoja ja harmeja. Minä tein ne tuohon oranssiin eikä kaduta yhtään. Seiskan vakiosähköissä on surkeat maatot, orkkis sulake/relehässäkkä on kauhea jne. Homma on toki työläs vaikka auto on noinkin yksinkertainen. Johtosarjat kannattaa purkaa ja merkkailla hyvin sekä kytkentäkaavio juuri tuon ikäisestä mallista pitää olla. Pyyhkimet ja vilkut esim vaativat yllättävästi aivojumppaa.
Niitä takasatuloita on 34 ja 38 mm männillä. Löytyy 124/125/125 Polski/Polonez/132/Murtoluku. Tarvii sitten sen luokitellun paineensäätimen, jonka voi tehdä (kiitos outlawin vinkin) 140-sarjan takapiirin säätimestä.
Takasatuloita saanee uusina/kunnostettuina ulkomailta kun hakee murtolukuun. Joskus olen katellut. Kannattaa harkita. Jos remppaat itse, huomio erityisesti käkkävivun tyveen tulevat lautasjouset. Tiivisteitä (pölysuoja, varsinaisnen sylintertin tiiviste ja käkkätapin o-rengas) on saanut Mätänetistä
Mutta kovaa on ajettu vakiotakajarruilla. Kannattaa harkita sitäkin vaihtoehtoa. Kunhan kengät saa pysymään liki jollain sipistelyllä. Eikä uusi pääsylkkykään maksa maltaita.
Missähän Hanaan numerossa oli toi Satiaisjuttu? Muutenkin MarkoV ota yhteyttä pitäis saada sun kaikki sprinttisi historialistaan ja saisko ne satiaissivut jotenkin henkiin, olis kiva saada linkki siihen, on iso osa tavallaan auton historiaa nuo sivut, jotka moni vieläki muistaa
Ne Taroxin kisapalat kiinnostaa eteen /127 orkkisjarru ja taakse em. levyjarrut.
Kokemuksia erilaisista paloista kertokaa muutenkin jos jotain tiedätte.
http://www.jakracing.fi
Noita takasatuloita kyllä saa maailmalta, jenkkilästä näyttäisi lyötyvän parhaiten, satuloiden lisäksi tarvitset raudat satuloiden kiinnitystä varten.Janne_K kirjoitti:Tarviipa tähänkin topikkiin laittaa jotain EeJiin rojektin lisäksi
Niitä takasatuloita on 34 ja 38 mm männillä. Löytyy 124/125/125 Polski/Polonez/132/Murtoluku. Tarvii sitten sen luokitellun paineensäätimen, jonka voi tehdä (kiitos outlawin vinkin) 140-sarjan takapiirin säätimestä.
Takasatuloita saanee uusina/kunnostettuina ulkomailta kun hakee murtolukuun. Joskus olen katellut. Kannattaa harkita. Jos remppaat itse, huomio erityisesti käkkävivun tyveen tulevat lautasjouset. Tiivisteitä (pölysuoja, varsinaisnen sylintertin tiiviste ja käkkätapin o-rengas) on saanut Mätänetistä
Mutta kovaa on ajettu vakiotakajarruilla. Kannattaa harkita sitäkin vaihtoehtoa. Kunhan kengät saa pysymään liki jollain sipistelyllä. Eikä uusi pääsylkkykään maksa maltaita.
http://www.jakracing.fi
Rockauto ainakin pitää listoillaan satuloita.
Edit: veikkaisin että satuloille tulee helposti se 100€/kpl hintaa ilman kiinnitysrautoja ja paloja.
Viimeksi muokannut Ippe, 06.04.2010 12:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Jarruista & muista
Moro,
Pari juttua jarruihin liittyen; takasatuloissa on sitten muistettava valita sellainen malli, joka vastaa luokkarin vaateita. Muistaakseni tuossa on mahdollisuus valita väärä. Paineensäädin taas on laitettava konehuoneen puolelle luokkarin osoittamaan paikkaan. Jos / kun Volvon säätimen hakee, niin siitä saa luokkaria vastaavan vaihtamalla pidätinruuvin M10 "säätöruuviin" - joita käytetään mm. erilaisissa puristimissa / työkaluissa jne...
Paloista sen verran, että ainakin Seat SXI:n jarrujen kanssa pelaa hyvin Ferodon katupala. Voi toki olla, että jäähdyttämättömässä laikassa tulee kesällä ongelmia tuolla palalla.
Laajentaisin Janne_K:n kommentit "Sähköt kannattaa tehdä uusiksi...", että koko auto on syytä purkaa täysin atomeiksi ja tehdä täysin uusiksi. Varsinkin, jos on pienintäkään epäilystä, että auto on "keräilyerä". (=vanha osa sieltä täältä, nippuun, räppäämiseen ja rahoiksi...").
Pari juttua jarruihin liittyen; takasatuloissa on sitten muistettava valita sellainen malli, joka vastaa luokkarin vaateita. Muistaakseni tuossa on mahdollisuus valita väärä. Paineensäädin taas on laitettava konehuoneen puolelle luokkarin osoittamaan paikkaan. Jos / kun Volvon säätimen hakee, niin siitä saa luokkaria vastaavan vaihtamalla pidätinruuvin M10 "säätöruuviin" - joita käytetään mm. erilaisissa puristimissa / työkaluissa jne...
Paloista sen verran, että ainakin Seat SXI:n jarrujen kanssa pelaa hyvin Ferodon katupala. Voi toki olla, että jäähdyttämättömässä laikassa tulee kesällä ongelmia tuolla palalla.
Laajentaisin Janne_K:n kommentit "Sähköt kannattaa tehdä uusiksi...", että koko auto on syytä purkaa täysin atomeiksi ja tehdä täysin uusiksi. Varsinkin, jos on pienintäkään epäilystä, että auto on "keräilyerä". (=vanha osa sieltä täältä, nippuun, räppäämiseen ja rahoiksi...").
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Mikähän se väärin valinnan mahku satuloissa sitten vois olla? Ite tiedä muita Fiatin 1-mäntäisiä ja tuon ikäisiä takasatuloita. Sekä 34 että 38 mm on luokitelu. Valussa olevissa numerosarjoissa voi varmastikin olla eroja, mutta tavara lienee sama. Eli fakta tästä kiinnostaa.
Semmoinen ikävä puoli noissa on, että käkkävaijeri osuu sisäänjoustossa runkopalkkiin. Palkin alapään pokkaus on pakko vasroida siitä littiin ja miettiä vaijreiden ripustusta niin että ei vedä käkkävipua vaikka edelleen vähän osuukin palkkiin vasarroinnista huolimatta. Myös vaijerin kuoriosan kiinnitys satulan kiinnikkeeseen kaipaisi pientä paranetelua, pullahtaa muuten helposti kolostaan ja jarru laahaa. Tuo ei ole ihan nakki homma niin ettei vaijerin asennettavuus ja irrotettavuus kärsi.
Säädin saa olla FIA:n Suomen edustajan mukaan vaikka katolla, kunhan ei ole kuljettajien säädettävissä ajon aikana (r. 2 säännöt -81). Tästä olen käynyt seikkaperäisen ja värikkään sähköpostikeskustelun kun olin itse asiasta epävarma ennen asennusta.
Semmoinen ikävä puoli noissa on, että käkkävaijeri osuu sisäänjoustossa runkopalkkiin. Palkin alapään pokkaus on pakko vasroida siitä littiin ja miettiä vaijreiden ripustusta niin että ei vedä käkkävipua vaikka edelleen vähän osuukin palkkiin vasarroinnista huolimatta. Myös vaijerin kuoriosan kiinnitys satulan kiinnikkeeseen kaipaisi pientä paranetelua, pullahtaa muuten helposti kolostaan ja jarru laahaa. Tuo ei ole ihan nakki homma niin ettei vaijerin asennettavuus ja irrotettavuus kärsi.
Säädin saa olla FIA:n Suomen edustajan mukaan vaikka katolla, kunhan ei ole kuljettajien säädettävissä ajon aikana (r. 2 säännöt -81). Tästä olen käynyt seikkaperäisen ja värikkään sähköpostikeskustelun kun olin itse asiasta epävarma ennen asennusta.
Viimeksi muokannut Janne_K, 06.04.2010 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juuri näin. Esim Lavazzan autossa kyseinen säädin oli takaosan lattiaan kiinnitetty.Janne_K kirjoitti:
Säädin saa olla FIA:n Suomen edustajan mukaan vaikka katolla, kunhan ei ole kuljettajien säädettävissä ajon aikana (r. 2 säännöt -81). Tästä olen käynyt seikkaperäisen ja värikkään sähköpostikeskustelun kun olin itse asiasta epävarma ennen asennusta.
Satuloista & muusta sälästä...
Lancian Prisman/Deltan liukupalasatulat; voivat sekoittaa; varsinkin, jos myyjällä ja ostajalla ei ole tarkkaa kuvaa, mitä haetaan
Tosin muisti pätki sen verran, että muistin, että lancian satuloiden olevan 38+ mm männillä ja liukupaloilla. Perustui Lancia Prisman satuloihin, vaan nehät taitavat olla 34 mm (kuten Deltassa). Muutenhan Prisman satulat menisivät myös spekseihin, mutta eivät ole yksiosaiset (haarukka rautaa ja sylinteri osa alumiinia, kiinnitys hahlokiinnityksellä).
Tosin tuskin noista sanomista tulisi?
Säätimen paikka siis vapaa, kunhan ei säädettävissä. Tuleehan sitä tietoa, kun väittää väärin...
Kiitos korjauksesta.
Tosin muisti pätki sen verran, että muistin, että lancian satuloiden olevan 38+ mm männillä ja liukupaloilla. Perustui Lancia Prisman satuloihin, vaan nehät taitavat olla 34 mm (kuten Deltassa). Muutenhan Prisman satulat menisivät myös spekseihin, mutta eivät ole yksiosaiset (haarukka rautaa ja sylinteri osa alumiinia, kiinnitys hahlokiinnityksellä).
Tosin tuskin noista sanomista tulisi?
Säätimen paikka siis vapaa, kunhan ei säädettävissä. Tuleehan sitä tietoa, kun väittää väärin...
Kiitos korjauksesta.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Eihän se nyt taas kovinkaan vahvasti oo menny.... Olishan se kiva päästä koittamaan, mutta kun ei niin ei...
Syttyyn on nyt uusittu kaikki osat mitä sinne uutena saa... Puola on ainut mikä on vanhaa... Eikä kipinää tuu vieläkään... Puolalle muka tulee virta, eikä virtalukon(käyntikuntoisesta autosta) vaihtaminen vaikuttanut asiaan..
Millaisia arvoja tuolta puolalta pitäis tulla mittariin, jos on ehjä...?
Ainakaan vielä en oo lähtenyt purkamaan autoa, talli edelleen vaiheessa...
Syttyyn on nyt uusittu kaikki osat mitä sinne uutena saa... Puola on ainut mikä on vanhaa... Eikä kipinää tuu vieläkään... Puolalle muka tulee virta, eikä virtalukon(käyntikuntoisesta autosta) vaihtaminen vaikuttanut asiaan..
Millaisia arvoja tuolta puolalta pitäis tulla mittariin, jos on ehjä...?
Ainakaan vielä en oo lähtenyt purkamaan autoa, talli edelleen vaiheessa...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
mulla oli omas 127 sama vika että ei tullu kipinää olemaisinkaan.vaihoin kaikki sytys puolen osat uudet paitsi puolan ja sama vika vaan jatkui.mutta sitte kokeilin toiminta kuntosesta 127:sta tuota puolaa ja auto lähtikin käyntiin.
sitten eiku ostamaan puolaan ja sitte ostinkin kisakäyttöön tarkotetun puolan ja voin sanoa että toi vakio kone ei ole koskaan käyny noin hyvi mitä sillä
joten kokeiles laittaa uusi puola siihe autoos
sitten eiku ostamaan puolaan ja sitte ostinkin kisakäyttöön tarkotetun puolan ja voin sanoa että toi vakio kone ei ole koskaan käyny noin hyvi mitä sillä
joten kokeiles laittaa uusi puola siihe autoos
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Puolaa on mittailtu ja resistanssit on sitä mitä pitääkin(n. 10,5K oomia)...karhjy kirjoitti:joten kokeiles laittaa uusi puola siihe autoos
Epäilen että vika löytyy orkkiksesta rinkimittarista, mutta en oo ehtiny verstaalle koittamaan...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.