Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Pikkuhiljaa on selvitelty tätä tehdasautoa, sen historiaa ja kohtaloa... Seuraavana jonkinlaista koottua historiikkia ja kuvia vehkeestä...
6. Critérium Molson du Québec 13. 9. – 17. 9. 1978, Montreal
Carlo Cavicchi - Giulio Rancati
Giorgio Pianta rakenteli Fiat 127 1050L mallista kakkosryhmäläisen kilpa auton joka annettiin ajettavaksi Italialaiselle lehtimiehelle Carlo Cavicchille, tämä osittain henkilökohtaisena lahjana, osittain Fiatin mediatempauksena.
Auto oli täysin Abarthin pajan käsialaa, mutta omistajana oli Fiat Press Service
Teknisiä tietoja: Kaasarit 2 x Weber DCNF, tehoa 90 bhp/7000rpm, paino 860 kiloa
Autolla lähdettiin kisaan Fiatin tehdastiimin huoltamana. Kisa lähti käyntiin mukavasti, ennen neljättä pätkää Alenin Markku oli psyykannut Cavicchia että sielä ei sitten turhaa nostella jalkaa kaasulta. Liiallisen yrityksen ja vetoakselin katkeamisen seurauksena Fiiatti pyörähti ympäri ja kisa jäi pätkän jälkeen kesken.
Kilpailun jälkeen auto toimitettiin Kanadasta takaisin italiaan korjattavaksi. Seuraavaksi ko. auto siirtyi Ranskaan paikallisen Fiat merkkiluokan voittajan Bernard Donguesin ajettavaksi.
Hän ajoi 1979 Montecarlo rallissa ko. autoa numerolla 51. Sekin kilpailu jäi ulosajon takia kesken ja tämän kisan jälkeen auto on ilmeisesti romutettu, koska rungon numero ja rekisteritunnus on sen jälkeen poistunut lopullisesti ranskan rekisteristä.
http://rallyemontecarlo1979.unblog.fr/
Jos joku osaa täydentää tai tarkentaa tätä historiaa niin olisin kiitollinen tarkennuksista...
6. Critérium Molson du Québec 13. 9. – 17. 9. 1978, Montreal
Carlo Cavicchi - Giulio Rancati
Giorgio Pianta rakenteli Fiat 127 1050L mallista kakkosryhmäläisen kilpa auton joka annettiin ajettavaksi Italialaiselle lehtimiehelle Carlo Cavicchille, tämä osittain henkilökohtaisena lahjana, osittain Fiatin mediatempauksena.
Auto oli täysin Abarthin pajan käsialaa, mutta omistajana oli Fiat Press Service
Teknisiä tietoja: Kaasarit 2 x Weber DCNF, tehoa 90 bhp/7000rpm, paino 860 kiloa
Autolla lähdettiin kisaan Fiatin tehdastiimin huoltamana. Kisa lähti käyntiin mukavasti, ennen neljättä pätkää Alenin Markku oli psyykannut Cavicchia että sielä ei sitten turhaa nostella jalkaa kaasulta. Liiallisen yrityksen ja vetoakselin katkeamisen seurauksena Fiiatti pyörähti ympäri ja kisa jäi pätkän jälkeen kesken.
Kilpailun jälkeen auto toimitettiin Kanadasta takaisin italiaan korjattavaksi. Seuraavaksi ko. auto siirtyi Ranskaan paikallisen Fiat merkkiluokan voittajan Bernard Donguesin ajettavaksi.
Hän ajoi 1979 Montecarlo rallissa ko. autoa numerolla 51. Sekin kilpailu jäi ulosajon takia kesken ja tämän kisan jälkeen auto on ilmeisesti romutettu, koska rungon numero ja rekisteritunnus on sen jälkeen poistunut lopullisesti ranskan rekisteristä.
http://rallyemontecarlo1979.unblog.fr/
Jos joku osaa täydentää tai tarkentaa tätä historiaa niin olisin kiitollinen tarkennuksista...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Fiiatti on nyt viettänyt hiljaiseloa reilun kuukauden sisätilois... Bellaan mennes se pitäis tuolta kaivella esille ja kelkkoa tammelaan...
Visiot toki pyörii vehkeen eteenpäin viemiseksi pyörii ja saattaa olla ettei tuolla ennen ens talvea ajeta kilpaa... Saa nyt ensin kaikki kuntoon ja sitten vasta viivalle...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Viiatti on jatkanut näyttelyiden kiertelemistä... Ukkohallassa se pääsi jopa tapahtuman aikataulun kuvaksi...
Ehkä nyt kuitenkin olis aika taas lähteä palauttamaan tuotakin kisakuntoon, jos kaikki menee nappiin niin alkuvuodesta viivalla...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Ranen varastoista löytyi oikeanlainen oven sisäkahva, nyt vain pitäis löytää toinenkin...
Samoin pitäis kattella mk2 mallisen ovipahvit, nuo stellan pahvit häirittöö kovasti...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Mitähän mahtaa olla nuo katkaisijat tuos paneelis...?
Ratista lukien:
1. katkaisja, ei mitään hajua (int. cener?)
Painonappi, käynnistys (Avviam)
2. katkaisija, bensapumppu (Pompe Benz.)
3. katkaisija, jotain valoihin liittyvää (Luci Prof.)
Merkkivalo ei mitään hajua (Frecce?)
4. katkaisija Jotain valoihin liittyvää (Lusi Suppl.)
Merkkivalo ei mitään hajua (Far. Fari?)
5. katkaisija, ei mitään hajua. (Vent. acqua)
Pitäis rakennella katkaisijapaneelia vastaavaan suuntaan ja sais nuokin sitten olla samallalailla tuos paneelis...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Villiä veikkausta. Ratin lähin katkaisija sytytysvirralle (ei näy virtalukkoa missään), Starttinappi, bensapumput, valot; voi olla katkaisija / kaksi lisävaloa esim. Frecce = nuoli; vilkkujen merkkivalo(?). Toiset lisävalot + merkkivalo. Ja lopuksi syylarin flektin pakko-ohjaus. Osa tsekattu google translatorin avulla, osa veikkausta. Kannattaisiko haeskella esim. jonkun Mirafiorin koelaudan kuvaa ja verrata siihen. Voisi saada jotain vinkkiä.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Mirkkufoorumilla oli pohdittu joskus noita samoja: http://www.131mirafiori.com/smf/index.php?topic=3624.30" onclick="window.open(this.href);return false;
Pistin joskus linkin talteen. Harmittavasti monien kuvien linkit on jo katkenneet, mutta nuo selitykset teksteille löytyy tuolta. Varmaan tällekin foorumille kirjoittava 131rally osaa kertoa lisää, kun on käsittääkseni noita katkaisijoitakin hommannut.
Laitetaan tähänkin jos nuo tuolta joskus häviää:
Pompe benz. = fuel pump
Int. Gener. = general disconnect
Vant Acqua = coolant ventilator (for radiator fan manual override switch)
Luci Prof. = hi beam ( for high beam indicator light)
Luci Suppl. = supplementary lights (for driving/fog light switch/indicator light)
Luci Posiz. = position lights (for switch and indicator light)
Frecce = turn signal (for turn signal indicatir light)
Avviam = starter ( for starter ?? = the two position switch on of , or the push button to engage the starter)
Alternat. = alternator (for indicator lamp)
Ventilaz. = ventilation (for heater /internal vent blower switch)
Pistin joskus linkin talteen. Harmittavasti monien kuvien linkit on jo katkenneet, mutta nuo selitykset teksteille löytyy tuolta. Varmaan tällekin foorumille kirjoittava 131rally osaa kertoa lisää, kun on käsittääkseni noita katkaisijoitakin hommannut.
Laitetaan tähänkin jos nuo tuolta joskus häviää:
Pompe benz. = fuel pump
Int. Gener. = general disconnect
Vant Acqua = coolant ventilator (for radiator fan manual override switch)
Luci Prof. = hi beam ( for high beam indicator light)
Luci Suppl. = supplementary lights (for driving/fog light switch/indicator light)
Luci Posiz. = position lights (for switch and indicator light)
Frecce = turn signal (for turn signal indicatir light)
Avviam = starter ( for starter ?? = the two position switch on of , or the push button to engage the starter)
Alternat. = alternator (for indicator lamp)
Ventilaz. = ventilation (for heater /internal vent blower switch)
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Kiitoksia, nuohan selvisi äkkiä...
Ittelle meinaan kyllä jättää virtalukon, pitää noita kytkimiä laittaa tuohon vaikka edes feikiksi...
Päävirtakatkaisijaa suunnittelin koetaulun alle vähä niinkun piiloon ja sulakerasioita takaisin konehuoneeseen omalle paikalleen, samoin releitä...
Onkohan tuossa ollut sitten samanlainen sulakerasia kun mirafioris...? Ratti ainakin oli sama kun abarth-mirafioiris...
EDIT:
Samaan aiheeseen, mistähän tuo sulakerasia on peräisin...? Tuo taitaa olla ainut kuva missä tuo näkyy... Seiskan rasia tuo ei oo, olisko jonkun muun fiatin vakiomalli...? Nelosryhmäläises mirkus nuo sulakkeet tais olla koetaulus...
Ittelle meinaan kyllä jättää virtalukon, pitää noita kytkimiä laittaa tuohon vaikka edes feikiksi...
Päävirtakatkaisijaa suunnittelin koetaulun alle vähä niinkun piiloon ja sulakerasioita takaisin konehuoneeseen omalle paikalleen, samoin releitä...
Onkohan tuossa ollut sitten samanlainen sulakerasia kun mirafioris...? Ratti ainakin oli sama kun abarth-mirafioiris...
EDIT:
Samaan aiheeseen, mistähän tuo sulakerasia on peräisin...? Tuo taitaa olla ainut kuva missä tuo näkyy... Seiskan rasia tuo ei oo, olisko jonkun muun fiatin vakiomalli...? Nelosryhmäläises mirkus nuo sulakkeet tais olla koetaulus...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Nyt ois tommoinen Alitalia fiiu myynnissäkin. 18000e...
http://www.autoscout24.com/offers/fiat- ... -267683259" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autoscout24.com/offers/fiat- ... -267683259" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Oho... En mä tiennykkään että nämä on noin arvokkaita kamppeita...
Koetauluun olis uudet paneelit olemas, pitäis vain löytää tuollaisia katkaisijoita ja tehdä niille reijät... Samoin mittaristolle on tehty uus paneeli jossa on paikat noille latauksen ja öljynpaineen varoitusvaloille, vilkun merkkivaloja sinne ei enää tuu...
Tuo virtalukko asia vielä vähä mietityttää... Mun mielestä se sais tuola olla, mutta sitten taas toisaalta ei tuos alkuperäises tehdasautoskaan ollu virtalukkoa...
Koetauluun olis uudet paneelit olemas, pitäis vain löytää tuollaisia katkaisijoita ja tehdä niille reijät... Samoin mittaristolle on tehty uus paneeli jossa on paikat noille latauksen ja öljynpaineen varoitusvaloille, vilkun merkkivaloja sinne ei enää tuu...
Tuo virtalukko asia vielä vähä mietityttää... Mun mielestä se sais tuola olla, mutta sitten taas toisaalta ei tuos alkuperäises tehdasautoskaan ollu virtalukkoa...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Hullu ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa...kappa12 kirjoitti:Oho... En mä tiennykkään että nämä on noin arvokkaita kamppeita...
Noinkohan kelpaisi meilä hisseen; pedal-boksit ja kaikki,
Mitäs sanoo Trafin säännöt virtalukon poistamisesta Suomen kilpisestä autosta? Trafin katsastusohje sanoo:kappa12 kirjoitti:Tuo virtalukko asia vielä vähä mietityttää... Mun mielestä se sais tuola olla, mutta sitten taas toisaalta ei tuos alkuperäises tehdasautoskaan ollu virtalukkoa...
Ohjaus- tai vaihdelukon pitää olla toimintakunnossa. Virta-avainta ei pidä voida irrottaa virtalukosta moottorin käyntiasennossa. Jos näin voi tehdä, johtuu se usein avaimen kulumisesta. Kulunut avain kannattaa uusia.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Ihan samaa kattelin...outlawjw kirjoitti:Noinkohan kelpaisi meilä hisseen; pedal-boksit ja kaikki,
Niin joo, tuokin juttu pitää selvittää... Ohjauskukkoahan tuos ei oo ollu missään vaihees, sehän olis ralliautos vaarallinenkin...outlawjw kirjoitti:Mitäs sanoo Trafin säännöt virtalukon poistamisesta Suomen kilpisestä autosta? Trafin katsastusohje sanoo:
Ohjaus- tai vaihdelukon pitää olla toimintakunnossa.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Ohjauslukoksi katsastuksessa pitäisi kelvata semmoinen rattiin lukittava tankomallinen lukko. Virtalukko ei käsittääkseni ole pakollinen.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
kysyin katastusinsiltä joku vuosi sitte saako poistaa ni vastaus oli että hänen puolesta saat nakata virtalukkon nii pitkälle ku jaksat. mutta antaako historikissa ryhmäsäännöt poistaa? esim A-ryhmän säännöt sallivat lukonpoistamisen, mulla on äffäryhmäläinen ni on myös A-ryhmän sääntöissä sallitut muutokset voimassa.outlawjw kirjoitti:
Mitäs sanoo Trafin säännöt virtalukon poistamisesta Suomen kilpisestä autosta? Trafin katsastusohje sanoo:
Ohjaus- tai vaihdelukon pitää olla toimintakunnossa. Virta-avainta ei pidä voida irrottaa virtalukosta moottorin käyntiasennossa. Jos näin voi tehdä, johtuu se usein avaimen kulumisesta. Kulunut avain kannattaa uusia.
Re: Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Kysyin asiaa kaverilta, joka on katsastusinsinöörinä A-katsastuksella, niin itte virtalukko ei oo pakollinen, mutta ohjauslukko on... Lupas selvitellä kelpaako tuollainen tankomallinen ohjauslukko...jaketech kirjoitti:kysyin katastusinsiltä joku vuosi sitte saako poistaa ni vastaus oli että hänen puolesta saat nakata virtalukkon nii pitkälle ku jaksat. mutta antaako historikissa ryhmäsäännöt poistaa? esim A-ryhmän säännöt sallivat lukonpoistamisen, mulla on äffäryhmäläinen ni on myös A-ryhmän sääntöissä sallitut muutokset voimassa.
Ilmeisesti asia on sääntöjenmukainen, kun kerran tuollaisella varustuksella on ajettu aikakaudella mm-rallis... En löytäny yhtäkkiä säännöistä mitään joka tuon kieltäis...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.