Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
Fiat 127 Strada Historic kilpuriksi..
http://s23.photobucket.com/albums/b352/ ... %20Strada/
Vihdoin ja viimein se on haettu kotia....
Elikkä -79 mallinen seiskafiatti joka on kokenut muutoksia(JTP:n toimesta) tulevaa kilpailukäyttöä silmälläpitäen...
Tekniikkana toimii a-ryhmän tekniikka ja alquatin välitetty aski... konin alusta jne...
Autosta olisi suunnitteilla jonkin asteinen Abarth replica... Rakennetaan Historic ralliin I-ikäkauden säännöillä kakkosryhmäläiseksi...
Pikku hommia ja pääsee talvella jo vähän ajelemaan seuran reenipätkällä...
Viimeksi muokannut kappa12, 10.04.2012 07:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Tämmönen juu...Sporttiahan tästä ei saa tehtyä pikkuluukkuisen korin takia, mutta stradaan ja sporttiin on luokiteltu lähestulkoon samat palikat... Ja se Abarth oli myöskin pikkulukkuisella korilla...Eejii kirjoitti:Vai tämmöinen se sun uusi ostos oli. Tässähän päästään kohta merkkiluokkaa perustamaan. Kovasti onnea projektille!
Auto olis muuten ajokuntoinen, mutta laatikosta oli perä antautunu ja se jäi huollettavaksi... Talvella pitää käydä kokeilemas varmaankin tuolla fiorinon vakiolaatikolla... penkit kiinni ja loota kiinni... Sitten odottelemaan että reenipätkä kestäis ajoa...
Edelleen vaivaa lämpimien sisätilojen puute(verstas vieläkin vaihees) joten suurempien vahvistus ja maalaus töiden aloittaminen menee keväälle...
Tulomatkalla piti jo pysähtyä Lautamäellä kattomaan penkkiä ja vöitä, sekä hakemaan ne uuden säännön fia hyväksytyst ajovarusteet (pitää kaverin kyytiin lähteä F-cupin avaukseen).... Onneksi verstaalla on muutama vanha kuppipenkki ja vyöt, että pääsee kokeilemaan...
Havinnekuva mitä mielessä liikkuu... Italialainen Abarth replica...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Historic kilpureista
Toivotaan, että noita historic seiskoja tulee viivalle - muitakin kuin Kokkosen / Karhusen seiska, joka sentään on ahkerasti ollut viivalla - positiivisen julkisuuden kera. Muuten tuntuu, että mitä enemmän jostain autosta / projektista on kirjoitettu tai juttuja, sitä vähemmän kisa-actionia... Sinänsä rallisatiasen tarina pitäisi vaatia osaksi rallitutkintoa - laajenisi keskivertoharrastajan tajunta kilvanajon vaatimasta vaivasta vs. Action...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Re: Historic kilpureista
Edelleen vaiva vs. action säilyy minulle tyypillisenä. Nykyinen kisakinneri (Pösö) on maannut pääasiassa levällään (meni mm. kaksi konetta viime kesänä), joten kisaa on ollut vähänlaisesti. Ainoat laitteet, joilla voi ajaa kisaa hyvällä vaiva-action suhteella ovat nämä seniorikartit esim. Rotax Max.outlawjw kirjoitti:Toivotaan, että noita historic seiskoja tulee viivalle - muitakin kuin Kokkosen / Karhusen seiska, joka sentään on ahkerasti ollut viivalla - positiivisen julkisuuden kera. Muuten tuntuu, että mitä enemmän jostain autosta / projektista on kirjoitettu tai juttuja, sitä vähemmän kisa-actionia... Sinänsä rallisatiasen tarina pitäisi vaatia osaksi rallitutkintoa - laajenisi keskivertoharrastajan tajunta kilvanajon vaatimasta vaivasta vs. Action...
Sinänsä tuolla minun entisellä Seiskalla ajettiin kohtuullisen paljon, mutta kisoja varsin vähän. Muistaakseni noin 4-5 vuodessa eli yhteensä minä taisin ajaa Satiaisella 6 kisaa. Tuon jälkeen r.F Samaralla ei kisaakaan, vaan myytiin valmiina Viroon talonrakennusprojektin tieltä. Seuraavalla Trophy Favoritilla taisi mennä kolme kisaa vuoden aikana.
Rallisatiainen! http://motorsport.vainiomaa.net
Re: Historic kilpureista
Oma rojektini tavoitteet on jossain talvessa 2011... Mieluummin tehdään kunnolla ja harjoitellaankin ennen kun viedään viivalle... Tekemistä tuossa on lähinnä korin osalla... Saattaa tuo oman verstaan rakentaminen/remontoiminenkin viedä oman osansa aikataulusta....outlawjw kirjoitti:Muuten tuntuu, että mitä enemmän jostain autosta / projektista on kirjoitettu tai juttuja, sitä vähemmän kisa-actionia...
Tuo satiaisen tarina on kieltämättä opettavainen juurikin siinä paljonko työtä vaatii rallin harrastaminen... Itse juurikin tuosta tarinasta san aikanaan kipinän oman ralli seiskan hankintaan... vakkakin luin tuon jutun ensin, uskallin silti hankkia seiskan...
Viimeksi muokannut kappa12, 26.12.2009 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Kilvanajoa
Onhan noita kisoja sitten kertynyt (siis rallisatiaiselle + jatkokalustolle). Ilmeisesti pääasiassa sprinttejä?
Kun tuota seiskan rakentelua miettii omalta kohdalta jälkikäteen, niin seuravat asiat olisi pitänyt saada ensimmäisesta kisasta alkaen autoon:
1) Kunnon takaiskarit - ja ilmeisesti autossasi on Konit; käytä ne kuitenkin huollossa ja simmauksessa.
2) Nopea ohjaus; hanki Karpiolalta.
3) Tukivarret; jäykät puslat tai uniballit
4) Lukko; ellet saa sitä heti kuntoon - jos em. asiat ovat kunnossa, et välttämättä tarvitse heti lukkoa
4) Jos rallia ajattelet ajaa, niin sitten turvatankki - ja miel- 40 litrainen; ei tarvitse jännätä riittääkö bensa (keskitetyt huollot aiheuttaa ongelmia...)
5) Jarrut; jossain vaiheessa kannattaa laittaa levyt takanurkkiin - ainakin äffäläisessä niistä on iloa
6) Sitten tuplakaasareita + peltisarjoja...
Varsinkin takapään pito + ohjaus ovat asioita joista ei kannata tinkiä ja joilla saa luoton autoon; ja ajaminenkin alkaa maistua...
Seiskan lyhyt akseliväli, kapea raideleveys, kevyt perä + suhteellisen hidas ohjaus ovat sellainen yhdistelmä, että helposti syntyy tilanteita. Sitten, kun ko. asiat ovat kunnossa, autoa on mukava viedä; erityisesti jatkuvasti kääntyvällä tiellä, missä on ylityksiä jne... Esimerkkinä vaikka Lammin - Tuuloksen suunnassa Avuksen loppuosa; juurikaan mukavampaa touhua ei ole vaatteet päällä tai ilman....
Kun tuota seiskan rakentelua miettii omalta kohdalta jälkikäteen, niin seuravat asiat olisi pitänyt saada ensimmäisesta kisasta alkaen autoon:
1) Kunnon takaiskarit - ja ilmeisesti autossasi on Konit; käytä ne kuitenkin huollossa ja simmauksessa.
2) Nopea ohjaus; hanki Karpiolalta.
3) Tukivarret; jäykät puslat tai uniballit
4) Lukko; ellet saa sitä heti kuntoon - jos em. asiat ovat kunnossa, et välttämättä tarvitse heti lukkoa
4) Jos rallia ajattelet ajaa, niin sitten turvatankki - ja miel- 40 litrainen; ei tarvitse jännätä riittääkö bensa (keskitetyt huollot aiheuttaa ongelmia...)
5) Jarrut; jossain vaiheessa kannattaa laittaa levyt takanurkkiin - ainakin äffäläisessä niistä on iloa
6) Sitten tuplakaasareita + peltisarjoja...
Varsinkin takapään pito + ohjaus ovat asioita joista ei kannata tinkiä ja joilla saa luoton autoon; ja ajaminenkin alkaa maistua...
Seiskan lyhyt akseliväli, kapea raideleveys, kevyt perä + suhteellisen hidas ohjaus ovat sellainen yhdistelmä, että helposti syntyy tilanteita. Sitten, kun ko. asiat ovat kunnossa, autoa on mukava viedä; erityisesti jatkuvasti kääntyvällä tiellä, missä on ylityksiä jne... Esimerkkinä vaikka Lammin - Tuuloksen suunnassa Avuksen loppuosa; juurikaan mukavampaa touhua ei ole vaatteet päällä tai ilman....
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Re: Kilvanajoa
1) Iskareiden huollosta on jo alustavasti kyselty kittelältä...outlawjw kirjoitti: 1) Kunnon takaiskarit - ja ilmeisesti autossasi on Konit; käytä ne kuitenkin huollossa ja simmauksessa.
2) Nopea ohjaus; hanki Karpiolalta.
3) Tukivarret; jäykät puslat tai uniballit
4) Lukko; ellet saa sitä heti kuntoon - jos em. asiat ovat kunnossa, et välttämättä tarvitse heti lukkoa
4) Jos rallia ajattelet ajaa, niin sitten turvatankki - ja miel- 40 litrainen; ei tarvitse jännätä riittääkö bensa (keskitetyt huollot aiheuttaa ongelmia...)
5) Jarrut; jossain vaiheessa kannattaa laittaa levyt takanurkkiin - ainakin äffäläisessä niistä on iloa
6) Sitten tuplakaasareita + peltisarjoja...
2) Samaten ohjausta kyselty karpiolalta.
3) Pusliakin kyselty...
4) Autossa on jokin alumiininen turvatankki, pitää tutkiskella sen koko...
5) Lukko huollossa...
6) Etsiskelty jo takasatuloita...
7) Tuplat hyllyssä odottelemassa(42 DCNF) että vietäis huoltoon nisulalle... imusarjaa etsiskellään, pakosarjojakin jo katseltu...
Toimii samalla hyvänä listana mitä pitäis olla tehtynä ennen ekaa rallia, jokainen automalli on kuitenkin erilainen tehdä...
Tarkoituksena on nimen omaan tehdä kunnollinen peli jolla on kivaa harrastaa... Vaikka sen tekeminen ja osien etsiminen veiskin vähän enemmän aikaa...
Viimeksi muokannut kappa12, 27.12.2009 10:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Alustasta
Et ole Motoralilta / A. Linqvist noista Koni-huolloista kysellyt? Eikös Kittelä touhua enemmän Bilsteinin kanssa? Linkku huolsi + simmasi meikäläisen takatolpat ja suositteli asialliset etutolpat; Linkulta löytyi arkistosta vanhat käppyrät seiskoihin (radalle Mäkelä ja ralliin ilmeisesti Kautonen) - simmauksen jälkeen muutos oli melkoinen...
Muutenhan homma näkyy olevan hyvin hanskassa, joten ei muuta kuin rakentelun iloa...
Muutenhan homma näkyy olevan hyvin hanskassa, joten ei muuta kuin rakentelun iloa...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Re: Alustasta
outlawjw kirjoitti:Et ole Motoralilta / A. Linqvist noista Koni-huolloista kysellyt?
Pitää muuten kysellä tuoltakin... Tuli tuollaisista firmoista mieleen ensimmäisenä vain tuo kittelä...
Muutenkin kaikki neuvot ovat enemmän kun tervetulleita...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Konit
Motoral on Konin virallinen dealer Suomessa, joten varastosta löytyy tarvittavat varaosat jne... Motoralin verstaalla on konin testipenkit + tarvittavat vermeet millä iskarin kuin iskarin saa kiinni... Pari vuotta sitten siellä oli testattavan läjä proflexeja, kun kuulemma trophy poloisen alustan ei pelannut... Linqvistiltä saa asialliset vinkit... Meikäläisellä oli alunperin edessä I-koppaisen golfin bilsteinit edessä, keula ei oikein pelittänyt. Linkku tsekkasi tolpat ja ehdotti tilalle (mm. Akselipainojen pohjalta + vanhoista seiska kokemuksista) 90:n audin patruunoita sopivalla simmauksella ja auto parani huomattavasti. Sellainen vinkki koneihin liittyen, että laita sinne kunnon pohjaanlyötikumit. Koni on herkkä hajoamaan, jos tulee raju pohjaanlyönti. Varsinkin talvella...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Re: Kilvanajoa
Sprinttejä ja rataa, ei ainuttakaan rallia. Rallin ongelmana on taustajoukkojen tarve sekä kustannukset. Kaveripiirikin koostuu porukasta, joiden kiinnostus moottoriurheiluun ei ole valtava. Minä en yksinkertaisesti kehtaa vängätä porukkaa huoltoon, vaikka rahavarannot ainakin jokusen rallin kestäisikin. Noita sprinttejä ajoin pari kappaletta siten, että löin kisa-auton trailerille ja painelin yksin kisapaikalle, ajoin kisan, pirssi takaisin trailerille ja kotio. Yksi kisa meni todella extreme-henkisesti; en saanut mistään traileria, joten ralliautolla kisapaikalle ja viivalle. Onneksi kilpailut olivat noin 10 km päässä tallista!outlawjw kirjoitti:Onhan noita kisoja sitten kertynyt (siis rallisatiaiselle + jatkokalustolle). Ilmeisesti pääasiassa sprinttejä?
Rallisatiainen! http://motorsport.vainiomaa.net