Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus
Lähetetty: 07.01.2013 09:43
Rantasalmi ajettu. Kisa meni paremmin kuin aikaisempina kertoina. Rataa oli viime kerrasta vähän pidennetty. Alkuosa oli kokonaan uutta ja keskialueen syheröitä oli muutettu jouheammiksi.
Katsastukseen körötellessä huomasi taas miten hankala tuo liian harva perävälitys on. Vielä kun talvella auto on jäykkä ja tarvii kunnon lämmityksen ennen ajoon lähtöä, niin liikkeelle lähdöt ja ryömittäminen on yhtä tuskaa. Sytytyksen säädöllä pelaaminen tuntuu vähän vaikuttavan. Tuntuu että kylmänä pitäisi olla eri säädössä kuin lämpimänä. Ja taas kovempaa ajaessa eri säätöä kuin ykkösellä ryömittäessä. Ois varmaan hyvä kun kojelaudasssa olisi nuppi jolla sytkää voisi säätää vaikka ajon aikana. Pelkäsin että saako auton viivalta liikkeelle ollenkaan, mutta onneksi lähtö oli edelleen alamäkeen. Pyysin ekalle kierrokselle ylimääräisen puoli minuuttia taakse, jotta ehtisin karkuun Leppäsen Fiestaa. Aika hurja peli kyllä tuo Fiesta. Ei juuri Seiskaa kummempi koppa ja 1600 kone. Kuskihan on myös ajellut aikanaan tuota nykyään oranssia Seiskaa ja kävi juttelemassa ennen lähtöä.
Ekalle kierrokselle pääsi numerolla 9, joten rata oli hyvässä kunnossa. Muutenkin tuntui että pinta ei ollut ihan niin liukas kuin viime vuonna. Vähän nihkeästi auto lähti viivalta, mutta vauhtiin päästyä tuntui pelaavan ihan hyvin. Kierros meni autoa tunnustellessa ja aika jäi kauas muista. Alusta pelasi paremmin kuin viime vuonna. Toki olosuhteetkin oli jonkun verran erilaiset, mutta oli mukava huomata että auton käytös oli selvästi neutraalimpaa. Keskialueen neulansilmässä oli ainoa paikka missä piti yrittää ykköstä pesään. Vauhti sakkasi ja siihenhän se meinasi sammua. Sain kuitenkin pidettyä käynnissä ja matka jatkui.
Toiselle kierrokselle meinasi tulla kiire kun kuuluttaja ilmoitti että tauko on lukuisten välihinausten vuoksi vain 10 minuuttia ja historicit lähtöjonoon samantien. Auto lämpenemään ja toppavaatteita riisumiseen. Toiselle kierrokselle sitten vauhtia lisää. Lähtöpaikalla oli jo hirmuiset ojat ja seiska meinasi jäädä mahastaan kiinni. Mutta liikkeelle päästiin ja ajo sujui jo ihan hyvin, mitä nyt liian varovaisesti otin monta mutkaa. Ajasta tippui 8 sekuntia. Vähän pettynyt olin silti kun tuntui että olisi tullut kovempaakin.
Harjoitusta tarvitsisi nyt jotta rupeaisi luottoa löytymään autoon ja omaan ajoon. Ei tuo ihan kylmiltään nyt suju. Tiheämpi perävälitys taitaa mennä myös jossain sopivassa välissä ostoslistalle.
Olisihan tämän tietysti voinut DDR-tyyliin uutisoida jotenkin niin että olin molemmilla kierroksilla kilpailun nopein Italialaisella autolla ajava historic kuljettaja. Muista italiaanoista mukana oli V1600 luokan Brava ja nolla-autona Abarth Punto S2000.
Tuonne on jo ilmestynyt kuva: http://arikarhunen.kuvat.fi/kuvat/Motor ... 3_0968.jpg
Katsastukseen körötellessä huomasi taas miten hankala tuo liian harva perävälitys on. Vielä kun talvella auto on jäykkä ja tarvii kunnon lämmityksen ennen ajoon lähtöä, niin liikkeelle lähdöt ja ryömittäminen on yhtä tuskaa. Sytytyksen säädöllä pelaaminen tuntuu vähän vaikuttavan. Tuntuu että kylmänä pitäisi olla eri säädössä kuin lämpimänä. Ja taas kovempaa ajaessa eri säätöä kuin ykkösellä ryömittäessä. Ois varmaan hyvä kun kojelaudasssa olisi nuppi jolla sytkää voisi säätää vaikka ajon aikana. Pelkäsin että saako auton viivalta liikkeelle ollenkaan, mutta onneksi lähtö oli edelleen alamäkeen. Pyysin ekalle kierrokselle ylimääräisen puoli minuuttia taakse, jotta ehtisin karkuun Leppäsen Fiestaa. Aika hurja peli kyllä tuo Fiesta. Ei juuri Seiskaa kummempi koppa ja 1600 kone. Kuskihan on myös ajellut aikanaan tuota nykyään oranssia Seiskaa ja kävi juttelemassa ennen lähtöä.
Ekalle kierrokselle pääsi numerolla 9, joten rata oli hyvässä kunnossa. Muutenkin tuntui että pinta ei ollut ihan niin liukas kuin viime vuonna. Vähän nihkeästi auto lähti viivalta, mutta vauhtiin päästyä tuntui pelaavan ihan hyvin. Kierros meni autoa tunnustellessa ja aika jäi kauas muista. Alusta pelasi paremmin kuin viime vuonna. Toki olosuhteetkin oli jonkun verran erilaiset, mutta oli mukava huomata että auton käytös oli selvästi neutraalimpaa. Keskialueen neulansilmässä oli ainoa paikka missä piti yrittää ykköstä pesään. Vauhti sakkasi ja siihenhän se meinasi sammua. Sain kuitenkin pidettyä käynnissä ja matka jatkui.
Toiselle kierrokselle meinasi tulla kiire kun kuuluttaja ilmoitti että tauko on lukuisten välihinausten vuoksi vain 10 minuuttia ja historicit lähtöjonoon samantien. Auto lämpenemään ja toppavaatteita riisumiseen. Toiselle kierrokselle sitten vauhtia lisää. Lähtöpaikalla oli jo hirmuiset ojat ja seiska meinasi jäädä mahastaan kiinni. Mutta liikkeelle päästiin ja ajo sujui jo ihan hyvin, mitä nyt liian varovaisesti otin monta mutkaa. Ajasta tippui 8 sekuntia. Vähän pettynyt olin silti kun tuntui että olisi tullut kovempaakin.
Harjoitusta tarvitsisi nyt jotta rupeaisi luottoa löytymään autoon ja omaan ajoon. Ei tuo ihan kylmiltään nyt suju. Tiheämpi perävälitys taitaa mennä myös jossain sopivassa välissä ostoslistalle.
Olisihan tämän tietysti voinut DDR-tyyliin uutisoida jotenkin niin että olin molemmilla kierroksilla kilpailun nopein Italialaisella autolla ajava historic kuljettaja. Muista italiaanoista mukana oli V1600 luokan Brava ja nolla-autona Abarth Punto S2000.
Tuonne on jo ilmestynyt kuva: http://arikarhunen.kuvat.fi/kuvat/Motor ... 3_0968.jpg