Sivu 18/20

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Lähetetty: 07.01.2013 09:43
Kirjoittaja Eejii
Rantasalmi ajettu. Kisa meni paremmin kuin aikaisempina kertoina. Rataa oli viime kerrasta vähän pidennetty. Alkuosa oli kokonaan uutta ja keskialueen syheröitä oli muutettu jouheammiksi.

Katsastukseen körötellessä huomasi taas miten hankala tuo liian harva perävälitys on. Vielä kun talvella auto on jäykkä ja tarvii kunnon lämmityksen ennen ajoon lähtöä, niin liikkeelle lähdöt ja ryömittäminen on yhtä tuskaa. Sytytyksen säädöllä pelaaminen tuntuu vähän vaikuttavan. Tuntuu että kylmänä pitäisi olla eri säädössä kuin lämpimänä. Ja taas kovempaa ajaessa eri säätöä kuin ykkösellä ryömittäessä. Ois varmaan hyvä kun kojelaudasssa olisi nuppi jolla sytkää voisi säätää vaikka ajon aikana. Pelkäsin että saako auton viivalta liikkeelle ollenkaan, mutta onneksi lähtö oli edelleen alamäkeen. Pyysin ekalle kierrokselle ylimääräisen puoli minuuttia taakse, jotta ehtisin karkuun Leppäsen Fiestaa. Aika hurja peli kyllä tuo Fiesta. Ei juuri Seiskaa kummempi koppa ja 1600 kone. Kuskihan on myös ajellut aikanaan tuota nykyään oranssia Seiskaa ja kävi juttelemassa ennen lähtöä.

Ekalle kierrokselle pääsi numerolla 9, joten rata oli hyvässä kunnossa. Muutenkin tuntui että pinta ei ollut ihan niin liukas kuin viime vuonna. Vähän nihkeästi auto lähti viivalta, mutta vauhtiin päästyä tuntui pelaavan ihan hyvin. Kierros meni autoa tunnustellessa ja aika jäi kauas muista. Alusta pelasi paremmin kuin viime vuonna. Toki olosuhteetkin oli jonkun verran erilaiset, mutta oli mukava huomata että auton käytös oli selvästi neutraalimpaa. Keskialueen neulansilmässä oli ainoa paikka missä piti yrittää ykköstä pesään. Vauhti sakkasi ja siihenhän se meinasi sammua. Sain kuitenkin pidettyä käynnissä ja matka jatkui.

Toiselle kierrokselle meinasi tulla kiire kun kuuluttaja ilmoitti että tauko on lukuisten välihinausten vuoksi vain 10 minuuttia ja historicit lähtöjonoon samantien. Auto lämpenemään ja toppavaatteita riisumiseen. Toiselle kierrokselle sitten vauhtia lisää. Lähtöpaikalla oli jo hirmuiset ojat ja seiska meinasi jäädä mahastaan kiinni. Mutta liikkeelle päästiin ja ajo sujui jo ihan hyvin, mitä nyt liian varovaisesti otin monta mutkaa. Ajasta tippui 8 sekuntia. Vähän pettynyt olin silti kun tuntui että olisi tullut kovempaakin.

Harjoitusta tarvitsisi nyt jotta rupeaisi luottoa löytymään autoon ja omaan ajoon. Ei tuo ihan kylmiltään nyt suju. Tiheämpi perävälitys taitaa mennä myös jossain sopivassa välissä ostoslistalle.

Olisihan tämän tietysti voinut DDR-tyyliin uutisoida jotenkin niin että olin molemmilla kierroksilla kilpailun nopein Italialaisella autolla ajava historic kuljettaja. Muista italiaanoista mukana oli V1600 luokan Brava ja nolla-autona Abarth Punto S2000.

Tuonne on jo ilmestynyt kuva: http://arikarhunen.kuvat.fi/kuvat/Motor ... 3_0968.jpg

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Lähetetty: 07.01.2013 10:21
Kirjoittaja kappa12
http://race.kuvat.fi/#/kuvat/2013+Lippo ... antasalmi/

Tuola oli kans useampikin kuva...

Hyvä homma että vehkeet pelaa, lisää kilometrejä ja uusiksi viivalle...

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Lähetetty: 08.01.2013 10:37
Kirjoittaja outlawjw
Hyvä, että kisaaminen sujui ilman suurempaa harmia ja tekniikka pelasi - nyt vaan kilometrejä alle sekä systemaattista säätöä.

Eejii kirjoitti:Pyysin ekalle kierrokselle ylimääräisen puoli minuuttia taakse, jotta ehtisin karkuun Leppäsen Fiestaa. Aika hurja peli kyllä tuo Fiesta. Ei juuri Seiskaa kummempi koppa ja 1600 kone. Kuskihan on myös ajellut aikanaan tuota nykyään oranssia Seiskaa ja kävi juttelemassa ennen lähtöä.
Tuo Fiesta on tehty viimeisen päälle osilla ja mahdollisimman laajasti luokkareiden mukaan. Onhan siihen sitten rahaakin palanut... Leppänen ajoi kauden 2009 bemarilla - joka ei sopinut käteen laisinkaan; ja fiestalla homma on sujunut paljon paremmin. Nyt vaan joku rakentamaan Ritmo 75:sta kaikilla II ryhmän herkuilla; Ritmo olisi varmaan aika tasaveroinen laite tuon Fiestan rinnalla; ellei jopa nopeampi ;)
Eejii kirjoitti:Sytytyksen säädöllä pelaaminen tuntuu vähän vaikuttavan. Tuntuu että kylmänä pitäisi olla eri säädössä kuin lämpimänä.


Tuttu ilmiö - penkissä paikalleen laitettu (+15 astetta) sytkäennakko ei meinaa pelata 10 asteen pakkasilla, vaan pitää kääntää hiukan myöhäisemmälle. Lämmetessään kyllä pelaa. Jos vaan on aikaa, niin jätä säädetty auto pakkaseen yöksi jossain vaiheessa, merkka sytkän paikka ja kokeilemalla hae "pakkasasento" ja merkkaa sekin paikka. Vastaavaa tapaa käytetään ainakin joidenkin GT corollien kanssa...

Minkälaisilla renkailla ajoit?

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Lähetetty: 08.01.2013 11:05
Kirjoittaja Eejii
Joo, Ritmohan olisi kyllä aika mahtava peli. Nyt kun tuo J-ikäluokka on tullut mukaan, niin Seiskalla jää entistä enemmän jalkoihin. Fiestan lisäksi tuolla oli myös VW Scirocco, joka on vieläkin kovempi kulkemaan. Samoin alkaa varmasti tulla noita 205 GTI pösöjä yms. no itepähän olen pirssin valinnut.

Sytkää pitää nyt tosiaan ruveta tutkimaan tarkemmin. Millä ajoituksella muuten olet itse ajellut? Aikanaan kun lampulla laittelin ajoituksen tuonne korjauskirjan mukaisiin säätöihin niin kone kävi tosi vaivaisesti. Piti laittaa reilusti aikaisemmalle että löytyi kohta jossa käynti oli tasaista koko kierrosalueella. Voi olla että kylmällä säällä voisi olla tuolla lähellä ohjearvoa, muuten aikaisemmalla.

Renkaat oli samat kuin viimevuonna edessä Timit ja takana BR41. Taakse pienensin paineita vielä lisää viime vuodesta. Nyt oli 1,4 takana ja edessä 1,8. BR110:t pitäisi kyllä hankkia taakse tai ehkä ne uudet Timin Montecarlot jotka on pienemmällä halkaisijalla.

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Lähetetty: 08.01.2013 11:58
Kirjoittaja kappa12
Eejii kirjoitti:BR110:t pitäisi kyllä hankkia taakse tai ehkä ne uudet Timin Montecarlot jotka on pienemmällä halkaisijalla.
Muistaakseni br110 on samalla halkaisijalla kun montecarlo... 110:ä itte suosittelisin...

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Lähetetty: 09.01.2013 15:58
Kirjoittaja Eejii
Joo ne taitaa olla molemmat misukan 13" sorapyörälle pinnoitettuja. Rocketti vähän halvempikin.

Pari kuvaa sain:
Kuva
Kuva
Kuva

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Lähetetty: 09.01.2013 16:12
Kirjoittaja kappa12
Hyviä kuvia...

Mun muistaakseni rocketti on pinnoitettu vahvistetulle talvirenkaan rungolle ja on siksi kohtuu kevyt... Asiaa kyselin joskus keskipinnalta...

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Lähetetty: 10.01.2013 09:37
Kirjoittaja Eejii
kappa12 kirjoitti:Mun muistaakseni rocketti on pinnoitettu vahvistetulle talvirenkaan rungolle ja on siksi kohtuu kevyt... Asiaa kyselin joskus keskipinnalta...
Onko? Aattelin että olisi misukan rungolle, koska koko ilmoitetaan molemmissa 10/54R13, joka on tuon misukan sorapyörän koko. Voin olla väärässäkin.

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Lähetetty: 10.01.2013 09:55
Kirjoittaja kappa12
Voi toki olla noinkin ja mulla on vanhaa tietoa... Kannattaa soittaa keskipinnalle ja kysyä...

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Lähetetty: 06.02.2013 15:53
Kirjoittaja Eejii
Löytyipäs tuo kaatovideokin mun seiskasta sattumalta netin syövereistä. Säästöpankkiralli Loimaalla v1987, Helenin veljekset kabiinissa: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... M_o#t=551s

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Lähetetty: 30.04.2013 10:06
Kirjoittaja Eejii
Seiska on nyt laitettu myyntiin tuonne myyntipalstalle: http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=3&t=32032 . Tarvitaan nyt tilaa ja rahaa tuohon Spiderin laittoon.

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Lähetetty: 30.04.2013 13:35
Kirjoittaja outlawjw
Eejii kirjoitti:Seiska on nyt laitettu myyntiin tuonne myyntipalstalle: viewtopic.php?f=3&t=32032 . Tarvitaan nyt tilaa ja rahaa tuohon Spiderin laittoon
Kyllä nyt Eero pahasti "käyt vieraissa" - mikään hämähäkki fiatti ei koskaan ole kuin ralliseiska. ;)

Motto olla pitää "ennen lähtee muija ja mukulat kuin kilpuriseiska..."

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Lähetetty: 02.05.2013 23:10
Kirjoittaja Janne_K
Spideri myyntiin ja rahat kisailuun ehdotan mää kyllä ja kauhistelen asian laitaa... :?

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Lähetetty: 02.05.2013 23:24
Kirjoittaja hkn
Olette poijaat ihan oikeessa et hisse seiskaa ei saa hukata mut saishan spaiderista hisse biilinkin vai mitä :) ?????? Hannu

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Lähetetty: 03.05.2013 06:38
Kirjoittaja kappa12
Emäntä joskus kysyi että kumpi meiltä lähtis ensin, seiska vai... Sitten se totes että ei välttämättä edes halua tietää... :lol:

Ei muuta kun etsiskelemään motivaatiota jostain autourheilun nettikaupasta ja asiat tärkeysjärjestykseen... Tai sitten toivotaan että seiska päätyy hyvään kotiin...