Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

outlawjw kirjoitti:Olisko tarvetta / kiinnostusta, jos teetettäisiin jonkinlainen sarja noita sovitepaloja
Kyllä mä voisin tuommoiset palat ottaa. Pulttiliikkeestä hain eilen matalampi kantaiset pultit, mutta eipä tilanne juurikaan parantunut. Satulaa pitää saada ylöspäin. Voisi tietysti vielä tarkistaa mitat. Teillähän muillahan kai oli 124:n satulankiinnikkeet (?) ja mulla Lancian. Oletkos millä aikataululla tilailemassa?

Iskareissa mulla kävi pieni moka. Noista on olemassa säädettävät ja ei-säädettävät mallit. Tilasin vahingossa ne ei-säädettävät. Tai voihan noitakin säätää, mutta se pitää tehdä tehtaalla/osaavalla jälleenmyyjällä. Onneksi niihin tehtiin valmiiksi Saksassa soralle käypäinen setup. Myyjällä tuntui kyllä olevan hyvin tietoa noiden laittamisesta. Toivottavasti noilla nyt jotain tekee.

Mites sun Tipo jakselee? Laitahan vähän kuvia foorumille.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Eejii kirjoitti:Teillähän muillahan kai oli 124:n satulankiinnikkeet (?) ja mulla Lancian.
Mulla on kiinnikkeinä ihan seiskan etupään kiinnikeraudat ja 124:n satulat...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Laittelen piirustukset lähipäivinä TFP-Motorisille; katsotaan sitten miten homma saadaan etenemään. Ei noissa liukukehdoissa kait mitään eroa pitäisi olla polskin ja lancian välillä ainakaan paikoituksen suhteen.
Eejii kirjoitti:Iskareissa mulla kävi pieni moka. Noista on olemassa säädettävät ja ei-säädettävät mallit. Tilasin vahingossa ne ei-säädettävät.
Onko nuo iskarit mahdollisesti kopiot konin iskareista; ei siis mitkään kiinalaiskopiot vaan samalla tavalla toteutetut kuin konit ja euroopassa tehdyt? Osaatko sanoa noiden säädettävien toiminnasta; eli onko säätö kuten perinteisissä konessa; mäntä ala-asentoon ja kiertämällä kuristuksen säätö? Kyselen sen takia, että seiskassa on nyt takana konit, joihin ei saa osia (taisin pari vuotta sitten laitattaa niihin viimeiset osat motoralin varastosta) ja uudet iskarit olisi tarkoitus hankkia.... Tosin taidan sovittaa tolppiin passelit uudemmat patruunat ja toivottavasti ulkopuolisella säädöllä... tämä siksi, että takana on lisäjouset eli tolppa on aika paljon vakiosta poikkeava...

Tipo on vankasti vaiheessa; osia on tullut haalittua niin, että kisaosista puuttuu oikeastaan nokka-akselit (ovat tekeillä) ja alustan palikat. Muut roinat on haalittuna; lyhyt listaus alla:
- gripper levylukko 16V turbo coupen laatikkoon (+pari vakiolaatikkoa), lampolan tekemä välityssarja, alfan tiheä perävälitys, keppi vaijereineen
- imusarja, läppärungot, suuttimet, polttoainekisko
- vetoakselit, jarrut, nopea ohjaus, astran sähköinen pumppu
- sedicivalvolen pisteosat haalittuna myös kilpuriin, siis mittaristo, johtosarja, helmat & puskurit (aihiona on perus-tipo)
- moottori on koneistettuna ja odottaa kasausta (kaikki tarvittavat helyt nurkissa H-profiiliveiveineen & mäntineen)
- erinäinen määrä muuta tarvittavaa osaa; mm. peltiosia, joita joutuu vaihtamaan koppaan
- kansi Mattilalla työnalla; pitäisi vaan viimeistellä imusarja ja viedä kannen kaveriksi, niin Sakke pääsee viimeistelemään kannen
- kori on purettu sisältä ja Juhannuksen jälkeen on vuorossa mätäkorjaukset & kaaripajalle vienti
Tuosta kilpuriaihiosta on tarkoitus ottaa mm. varapyöräkotelo siviili-sedicivalvoleen (jossa kontinpohjassa reikiä), samoin takalokarin yläosat otan katuautoon ja päinvastoin; kilpuriin tulee joka tapauksessa levikkeet, joten nuo sedicivalvolen alapäästään hieman lahot pellit kelpaavat hyvin kilpuriin ja perustipon ehjät menköön katuautoon.

Seiskan tein aikanaan niin, että purin auton ja aloin rakentelemaan matkan varrella osia haalien. Tämän ajattelin tehdä toisinpäin; osat nurkkiin, kori muualla kaarittaen ja nopea kokoonpano... saa nähdä miten onnistuu.

Seuraavaksi kuitenkin Juhannuksen kunniaksi korjaan seiskaan takapään ripustukset, sitten enemmän Tipoilua...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

outlawjw kirjoitti:Onko nuo iskarit mahdollisesti kopiot konin iskareista; ei siis mitkään kiinalaiskopiot vaan samalla tavalla toteutetut kuin konit ja euroopassa tehdyt? Osaatko sanoa noiden säädettävien toiminnasta; eli onko säätö kuten perinteisissä konessa; mäntä ala-asentoon ja kiertämällä kuristuksen säätö?
Vaikuttaa aika paljon Konin kaltaisilta. Tietysti sisälle en ole kurkannut, joten tarkaan en tiedä. Osravhan on Italialainen, mutta eihän se sitä sano missä ne pumput on tehty. Säädettävistä sanotaan näin:

The basic feature of the KGA shock absorber is the system for adjusting the drive externally, without having to remove the shock absorber from the vehicle.
KGA shock absorbers also stand apart for another reason that is essential for customers: being able to repair them easily once they have lost their efficiency.

Toi olisi ollut ihan kova juttu, jos olisi voinut säätää irroittamatta iskaria.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Semmoinen tuli muuten mieleen, että jos sitä laippaa venyttäisi navasta katsoen auton perää kohti sen verran että sinne saisi n 14mm reiän, joka sattuisi pyörän pultin kohdalle. Siihen saisi kätevästi paikan trippimittarin anturille. Siis semmoisen optisen joka mittaa pultin kannoista pyörimisnopeutta.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Eejii kirjoitti:Semmoinen tuli muuten mieleen, että jos sitä laippaa venyttäisi navasta katsoen auton perää kohti sen verran että sinne saisi n 14mm reiän, joka sattuisi pyörän pultin kohdalle. Siihen saisi kätevästi paikan trippimittarin anturille. Siis semmoisen optisen joka mittaa pultin kannoista pyörimisnopeutta.
Onnistuu kyllä lisätä; eli hieman rautaa sopivaan kohtaan lisää (jossa tilaa anturille) ja sitten sovitepalan keskireiästä 98 mm kehälle 14 mm reikä... taitaa olla ainoa järkevä paikka olka-akselissa iskarin / navan etupuolella tilan puolesta....
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

outlawjw kirjoitti:
Eejii kirjoitti:taitaa olla ainoa järkevä paikka olka-akselissa iskarin / navan etupuolella tilan puolesta....
Etupuolella? Jarrusatulahan on navan etupuolella. Mulla näkyy tuossa edellissivulla olevassa kuvassa anturin paikka vasemmanpuoleisessa tolpassa, joka siis kuuluu auton oikealle puolelle. Siihen on pellistä tehty levy jossa reikä anturille. Sitä paitsi anturihan on paremmin suojassa kivisuihkulta ja jarrupölyltä navan takapuolella.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Eejii kirjoitti:Kuva
Eejii kirjoitti:Etupuolella? Jarrusatulahan on navan etupuolella. Mulla näkyy tuossa edellissivulla olevassa kuvassa anturin paikka vasemmanpuoleisessa tolpassa, joka siis kuuluu auton oikealle puolelle. Siihen on pellistä tehty levy jossa reikä anturille. Sitä paitsi anturihan on paremmin suojassa kivisuihkulta ja jarrupölyltä navan takapuolella.
Kappas, niin muuten onkin... Takapuolella sen satulan pitäis olla... Vaikka käsijarrun veto on täysin järjen vastaiseen suuntaan niin silti, sielä sen pitäis olla... Eikä mullakaan nyt tietenkään oo kuvaa omista jarruista tähän hätään...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

kappa12 kirjoitti:Kappas, niin muuten onkin... Takapuolella sen satulan pitäis olla... Vaikka käsijarrun veto on täysin järjen vastaiseen suuntaan niin silti, sielä sen pitäis olla... Eikä mullakaan nyt tietenkään oo kuvaa omista jarruista tähän hätään...
Eli käkkärin vaijeri kiertää takakautta ja vetää tavallaan taaksepäin? Takapuolellahan se satula luokkarissa kyllä on, mutta itse ajattelin kokoajan että laitan sen niin päin kun se on alunperin tarkoitettu, jotta käsijarru toimii oikeinpäin, mutta samapa tuo voihan ne noinkin kääntää. Eli silloin anturin paikka olisi etupuolella.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Eejii kirjoitti:Eli käkkärin vaijeri kiertää takakautta ja vetää tavallaan taaksepäin?
Juurikin niin... Mulla on 124 fiatin käsijarruvaijeri ja se oli aika bolt-on tavaraa tuohonkin...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Eikös nuo ole samat kuin 124-125-X1/9-mallien satulat perustyypiltään, mun käsittääkseni noita on automallista riippuen akselin etu- ja takapuolilla ja jos pitää vaihtaa satulat akselin etupuolelta takapuolelle, niin samalla vaihdetaan oikean ja vasemman satulan puolet keskenään...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

outlawjw kirjoitti:Laittelen piirustukset lähipäivinä TFP-Motorisille;
No niin piirustus toimitettu tekijälle...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Ippe kirjoitti:Eikös nuo ole samat kuin 124-125-X1/9-mallien satulat perustyypiltään, mun käsittääkseni noita on automallista riippuen akselin etu- ja takapuolilla ja jos pitää vaihtaa satulat akselin etupuolelta takapuolelle, niin samalla vaihdetaan oikean ja vasemman satulan puolet keskenään...
Joo noinhan se menee, muuten käkkärivipu jää satulan yläpuolelle ja jarruletku lähtee alaspäin. Hauskaa tässä on se että nää piti olla bolt-on kamaa. Nyt kun homma alkaa olla loppumetreillä, niin kaikki osat lukuunottamatta olka-akseleita ja jarrusatulan kiinnitysrautoja on joutunut vielä hommaamaan uusiksi... Tää on sitä harrastamista.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

outlawjw kirjoitti:Laittelen piirustukset lähipäivinä TFP-Motorisille; katsotaan sitten miten homma saadaan etenemään. Ei noissa liukukehdoissa kait mitään eroa pitäisi olla polskin ja lancian välillä ainakaan paikoituksen suhteen.
Nii oliko nuo kiinni takavedon taka-akselikiinnikkeillä? Polskissa ja 132:ssa ainakin on kiinnitys akseliin eri jaolla keskenään, polskissa hiukan pienempi pulttijako kun on vanhemman mallin banjo. Sitä en tiedä miten etuvetolancioissa on takasatula kiinni, nelikossa on kiinnikkeet suoraan olka-akselissa kuten edessäkin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

outlawjw kirjoitti:
outlawjw kirjoitti:Laittelen piirustukset lähipäivinä TFP-Motorisille;
No niin piirustus toimitettu tekijälle...
Kuva on digitaalisessa muodossa nyt, hinta arvio 5mm aineesta 15e/pari. Sanotaan että pari viikkoa ilmoittautumis aikaa, jos koet 127-takalevyadapteria tarvitsevasi.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Vastaa Viestiin