Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Sininenkin alkaa olla ajokunnossa. Vetarit yms paikallaan. Lämpöongelmat vieläkin vaivaa. Ilmeisesti termari ei toimi kunnolla. Mittarin nousee vieläkin n 100-105 kieppeille tyhjäkäynnillä. Otin vedet pois, termarin irti ja laitoin puhdistusaineet sisään. Nyt kun konetta käytin joutokäynnillä, niin lämmöt nousi enää 85-90 kieppeille (flekti oli päällä). Termarikotelo oli laserilla mitattuna 74C ja sylinterikannen lämpötila pinnasta sama kuin mittarin näyttämä. Aika puhdasta vesi kuitenkin oli kun tämän jälkeen huuhtelin pesuaineet pois.

Tulikin ajatus mieleen, onkohan tuosta kovasti seiskassa haittaa jos jättää lämpimällä kelillä termarin kokonaan pois? Haittaako jotenkin veden normaalikiertoa? Ainakin kone tuntui pysyvän normaalilämpöisenä. Talvella se on varmasti oltava siellä. Käyn nyt kuitenkin hakemassa uuden termarin.

Viikon päästä yritän päästä jokkisradalle testaamaan pakettia. Lopultakin...
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Eejii kirjoitti:Termarikotelo oli laserilla mitattuna 74C ja sylinterikannen lämpötila pinnasta sama kuin mittarin näyttämä. Aika puhdasta vesi kuitenkin oli kun tämän jälkeen huuhtelin pesuaineet pois.
Samoja lukemia antaa myös meikäläisen seiska samoista kohdista laserilla mitattuna. Kysymys liittyen autoosi; Minkäläinen mittari / anturi autossasi on? Onko anturi tarvikeanturi adapterin kanssa ruuvattuna kanteen?

Tuo anturihan on erittäin "kuumassa paikassa" kantta tuossa brassikoneessa; eli 2 & 3 sylinterien pakokanavien välissä aivan parin sentin päästä pakosarjasta / 2 & 3 sylintereiden putkista. Mittasin jossain vaiheessa anturen vierestä kannen pintalämmön, joka huiteli noissa yli sadan asteen lukemissa. Moottori kävi kuitenkin hienosti, ei keittänyt jne... Pähkäilin asian niin, että adapterillinen anturi mittaa vain kärjellään vettä, eikä koko anturin mitalla, jolloin mittari näyttää liikaa. En tiedä onko se todella näin, mutta osin havaintoa tulee se, että auton tyhjäkäyntilämmöt mittarin mukaan ovat jatkuvasti tasolla 90 - 95 astetta, kun termarikotelo, jäähdytin ja vesiputket taas laserilla luokkaa 75 - 80 astetta. JA tosiaankin yli kahdenkymmenen asteen lämmössä mitattuina paikallaan autoa käyttäen.
Eejii kirjoitti:Tulikin ajatus mieleen, onkohan tuosta kovasti seiskassa haittaa jos jättää lämpimällä kelillä termarin kokonaan pois? Haittaako jotenkin veden normaalikiertoa? Ainakin kone tuntui pysyvän normaalilämpöisenä. Talvella se on varmasti oltava siellä. Käyn nyt kuitenkin hakemassa uuden termarin.
Itse ratkaisin asian niin, että porasin termarin laippaan kolme n. 2 millistä reikää, joista vesi kiertää koko ajan jonkin verran. Sitten lisäsin oheista ihmeainetta veteen:
http://www.roadmachine.fi/watwet.html
Jota löytyy paljon parjatusta (mutta tuikitarpeellisesta) Motonetistä:
http://www.motonet.fi/web/guest/muut#qu ... r%20wetter
Itse en ottaisi termaria pois; siinähän on myös laippa / sulku tuolle lämmityslaitteen kierrolle; eli samalla tulet vaikuttaneeksi siihenkin termarin poisjättämällä. Nuo laippareiät vaikuttavat vain pääkiertoon; vastaavaa on käytetty ainakin ralliladoissa VFTS:iä myöten. Water Wetter taas on laajalti käytössä historic piireissä; käytännössä niin, että lämpöherkissä laitteissa kesällä on jäähdytysnesteenä vesi+water wetter+korroosionestoaine (mitä sitten lieneekin); ei siis glykolia laisinkaan, koska glykolin kanssa water wetter ei toimi parhaiten. Talvella sitten taas on normi pakkasnesteet + water wetter...

Kun lähdet testailemaan autoa ja jossain vaiheessa vetelet sillä pidempiä pätkiä yli 8000 kierrosta lasissa, niin käy varikolla tsekkaamassa, ettei kovilla kierroksilla syylari tyhjene paisuntasäiliöön; tuo seiskan jäähdytyssysteemi, kun mahdollistaa ko. ilmiön (paisuntasäiliöstä ei ole pakkokiertoa takaisin systeemiin, vaan paisunut neste palaa alipaineella jäähtymisen yhteydessä takaisin paisuntasäiliöltä).
Pahimmilleen, jos asiaa ei huomioi (ja tarvittaessa korjaa), niin kannetiiviste voi ottaa kipeää, kun jäähdyttimen kenno on puolityhjä...

Toinen asia, mikä on seiskalle tyypillistä, on lievä pakkasnesteen tiputtelu vesipumpulta; jos nestettä on vähänkin liikaa, niin kierroksilla paine nousee sen verran, että ylimääräinen tavara poistuu vesipumpun akselin kautta. Tuota ei kannata säikkyä; omassa kotterossa lisäilin nestettä ko. syystä, kunnes lopulta uskoin, että paisuntasäiliössä ei tarvitse kylmänä juurikaan olla tavaraa. Tosin tuossa on aika radikaalisti muutettu jäähdytyssysteemi. (pakkokierto paisuntasäiliöltä alavesiletkuun, nelitahti-Wartburing laadukas syylari, erinomaisella Unon puhaltimmella & laadukkaalla munakadetin paisuntasäilöllä jne...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Mittari on perustarvikemittari ja anturi on juuri siinä kannessa. Sama ajatus itselläkin kävi, koska lämpömittarin ja kannen lämpötila anturin välittömässä läheisyydessä on tismalleen sama. Anturin näyttämä on testattu vesikattilassa ja oikein näyttää. Bilhelvetessä olisi myynnissä holkki jolla anturin saisi ylävesiletkuun. Antaiskohan tuo luotettavamman lukeman?

Mullakin on esiintynyt tuota nesteen pakenemista paisuntasäiliöön. Ilmeisesti paisarin ja/tai syylärin korkki ei ole täysin tiivis jos riittävää alipainetta ei synny.

paitövei, milloinkas me tehdään niitä rataskauppoja?
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Makselen rattaat viikonloppuna...

JTP touhusi joitain vuosia sitten sporttiinsa pienempää hihnapyörää kampiakselille; tai oikeastaan lähetin JTP:lle piirustuksen ko. fillarista. Ajatuksena taisi olla välityssuhteita muuttamalla laskea kierroksia niin laturilta kuin vesipumpulta. Teetin moiset fillarit; vaan en laittanut niitä autoon; ratkesi tuolla pakkokierrolla.
En tiedä auttaako nuo tiiviit korkit; jostaingan tuo systeemi joka tapauksessa hengittää ja kuumana tarpeeksi kovaa ajettaessa taitaa joka tapauksessa pumppu tuupata tavaraa paisariin enemmän kuin alipaine ehti takaisin päin imeä...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Täältäkin näköjään muutama viesti hävinnyt. No ei se mitään, pääasia että foorumi on pystyssä taas. Tällä välin tapahtunutta: Tammikuun Rantasalmen kisan jälkeen takapää pistettiin palasiksi. Pikkuremontti takapuslien ja iskareiden huollon parissa (yllätys, yllätys) paisuikin vähän isommaksi. Tukivarret sai vanhojen kumituttien tilalle uretaanipuslat Turengista (kiitos Matti). Kun takapää oli purettuna rapsuttelin pohjan ja pyöräkotelot puhtaaksi ja vedin sinne epoksipohjat ja uretaanimaalit pintaan. Vanhat Konit kävi Motoralilla saamassa tuomion ja tilalle tuli Saksasta Osravin säädettävät pumput, joihin myyjä teki valmiiksi jonkun sorasetupin. Varastossa mulla oli valmiina levyjarrut jotka meinasin laittaa samalla alle. Niiden piti olla bolt-on kamaa, mutta toisin kävi. Toinen jarrusatula osoittautuikin vainaaksi ja pienen Ebay/romis etsiskelyn jälkeen löytyikin yllättävän läheltä (Parikkalasta) samanlaiset hyväkuntoiset satulat. Uudet olisi ollut aika hävyttömän hintaisia. Samalla vaihtoon meni pyörän laakerit. Mielenkiintoiseksi homman teki että nuo levyjarrut/pyörännavat on sekoitusta Lancia Deltan/Prisman ja Fiatien osista. Deltassa ja Seiskassa on siis yhteensopivat pyörännavat ja iskarin kiinnitykset. Petojen sukua... Pieni urakka on ollut osien tunnistamisessa ja etsimisessä, vielä kun tämä foorumikin on ollut sopivasti poissa käytöstä...

Nyt alkaa olla kaikki osat lopultakin tallissa ja kokoonpano pääsee vauhtiin tällä viikolla, kun talon remontointikin alkaa antaa aikaa. Vielähän tässä pitää jännätä miten osat oikeasti sopii paikalleen ja millaisen käsijarruvaijerin tuohon saa viriteltyä. Auton ulkopuolen maalauksestakin on alustavasti sovittu, kunhan tämän nyt saisi pyörilleen. Tarkoitus olisi Kerimaan sprinttiin päästä toukokuussa. Viime vuosi jäi ikävästi väliin ja nyt se on saanut historic sprint osakilpailustatuksen, joten siellä saattaa kisaseuraakin löytyä. Jyväskyläänkin on Ovisepätralliin pyydetty muiden seiskojen seuraksi, mutta se ei taida sopia aikatauluihin.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1495
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Mulla on seiskas 124:n käsijarruvaijerit... Sai pienellä työllä sopimaan...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Eejii kirjoitti:Mielenkiintoiseksi homman teki että nuo levyjarrut/pyörännavat on sekoitusta Lancia Deltan/Prisman ja Fiatien osista. Deltassa ja Seiskassa on siis yhteensopivat pyörännavat ja iskarin kiinnitykset. Petojen sukua...
Fiat on osannut moduloida autonsa ennen kuin koko modulointia on keksitty... Jarrulevyä, satulaa ja osin olka-akselia on käytetty useissa malleissa. Levyä mm. hinnat alkaen malleissa edessä ja kalliimmissa peleissä takana. Samoin tuo takapään napa / olka-akseli on hyvinkin yleisessä käytössä.

Teetitkö jossain jarrukilven satulan kiinnitykseen vai mistä ko. osan hankit? Laitoitko navan ja levyn väliin luokkarissa pyydetyn välilevyn; ko. palikkaa tarvitaan, että saadaan levy & satula keskenään oikeille paikoille. Ko. levyn saa helpoiten tehtyä seiskan etupään spacerista (sorvaamalla pienemmälle halkaisijalle). Joidenkin takanapojen halkaisija on liian iso levylle - eli tuossa kohtaa kannattaa olla tarkkana minkälaisen autoon asentaa...

Eikös tuon 124:n vaijerin saa melkein suoraan paikalleen?

Lopuksi; varaudu ilmaushaasteisiin; meikäläisellä oli omalla pääsylkyllä (+levyllisella takapäällä) ongelmana pehmeä jarrupedaali (toki takapiirissä majaileva hydraulinen käsijarru vaikuttaa). Taisipa tuo pehmeä poljin vaivata Kokkosen seiskaakin joskus.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Jarrukilven sain noiden muiden jarruosien mukana. Se näyttää ihan tehdastekoiselta, mutta en tiedä mistä autosta se on peräisin. Noiden kamppeiden mukana tullut napa oli taas melkoinen viritys. Laakeri oli irroitettavaa mallia, kun vakionavassa se taitaa olla pakettina. Laakerin runkoon oli rälläkällä ajettu ura ja navan sivuille oli samalla kohdalla reiät joista laakeri oli lukittu paikalleen kahdella pultilla. Hylkäsin tuon keksinnön ja laitoin uudet tavalliset tilalle.

Joo, välilevy siellä on pakko olla. Muuten ei jarrulevy mahdu pyörimään. Prikkojen avulla mittailin että 4mm paksu laikka on aika optimi noille osille.

Luokkarissa hydrauliselle käsijarrulle näyttää olevan omat jarrusatulat. Mitkähän satulat ne mahtaa olla? Vois olla tosin parempi ehkä ettei tiedäkään, muuten tätä ei saa nippuun ikinä...

Paljonkohan muuten seiskan vakio jarrupaineensäädin vaikuttaa takajarruihin kuormaamattomana? Eli haen sitä millä säädöllä esim katsastuskonttorille kannattaa mennä, kun tuolla takapiirissä on nyt jarrupaineen säätöruuvi (max 57% rajoittava).
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Seiskan takanavan laakeri on muuten sama kuin etupäässä. Eli jos vastaan sattuu sellainen takanapa (sellaisiakin taitaa löytyä) , jossa laakeri on lukittu seegerillä, niin navan saa korjattua etulaakerilla. Tuli esiin, kun teetin tuohon F-ryhmäläiseeni uudet navat takavuosina.
Tuo hydraulisen käkkärin jarrusatula on jostain moottoripyörästä; varmaan löytyy, jos tietää tarkalleen minkä mopon satulasta on kyse.

En osaa sanoa tuosta vakiosäätimen vaikutuksesta; itse olen katsastanut auton niin, että takapäähän on maksimikuristus päällä - mitään ongelmia ei ole auton kanssa silloin ollut. Ja kisaa olen ajanut maksimikuristuksella / hieman kuristusta pienentämällä, hyvin pienellä paineen lisäyksellä jarrut menee takapainoiseksi jne...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tehtaan manuaalissa jarrupaineensäätimen kohdalla maininta: ratio 0.46. Eli olisikos sitten 46%...
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Joo sama laakeri on kuin etupäässä. Tosi yleisiä myös peräkärryissä. Petojen sukua siis nekin... Kerkisin jo semmoiset laakerit ostaa ennen kuin huomasin että mites tuo laakeri onkaan kiinni. Ruuvit oli nätisti katkaistu asennuspinnan tasalle ja päällä pintaruostetta. No onpahan laakerit valmiina jos etupäästä menee.
Keltsi kirjoitti:Tehtaan manuaalissa jarrupaineensäätimen kohdalla maininta: ratio 0.46. Eli olisikos sitten 46%...
Eli kuristus maksimille sitten vaan. Tässä on muuten varmasti yksi huonoon ajokäytökseen vaikuttanut tekijä. Siellähän ei ollut mitään kuristusta aiemmin. Tykkään kyllä ajaa takapainoisilla jarruilla kun niillä saa auton sivuluisuun, mutta ehkä tuolla liukkaalla pinnalla olisi voinut olla vähän vähempikin jarrutehoa takana...
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Hiljaista ollut täälläkin. Viime viikonloppuna olisi ollut Kerimäen sprintti, mutta kun valmistautumiset aina jää viime tinkaan ja tällä kertaa iski vielä viimehetken keuhkoputkentulehdus, niin eipä päässyt ennen kisaa tallille saati testaamaan. Nyt alkais auto olla viittä vaille nipussa. Uudet jarruputket on vedetty taakse ja ripustukset on koottu. Pyöräkotelosta saa vähän esimakua tulevasta värityksestä. Maalaus pitäisi hoitaa heti kun auto saadaan takaisin pyörilleen.

KuvaKuva

Vielä tuossa ongelmiakin ilmeni. Jarrusatulan kiinnikkeen alempi kuusiokoloruuvi ei sovi paikalleen. Ruuvin kanta kolaroi tukivarren pään kanssa. Pitää etsiä jostakin matalampikantainen ruuvi ja ehkä vähän hioa tukivarren päätä pyöreämmäksi. Tukivarsiahan ei tietenkään saisi rälläköidä, mutta muutamaa milliä ei kai kukaan huomaa ;) . Ruuvissakin taitaa olla joku eksoottisempi kierre. Toivottavasti löytyy kaupasta.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Eejii kirjoitti:Jarrusatulan kiinnikkeen alempi kuusiokoloruuvi ei sovi paikalleen. Ruuvin kanta kolaroi tukivarren pään kanssa
Tuttu ongelma... Minä ratkaisin asian tekemällä uuden jarrukilven - tuo satulan rungon yläpää on n. klo yhdessä, ja pultin pään kanssa ei ole ongelmaa. Kuvista päätelleen satula tulee hieman liian alas noilla kilvillä (klo kahden kohdalle).

Kierre on muistaakseni joko M10x1.00 tai M10x1.25. '

Onko noissa takaiskareissa minkälaiset säädöt vaimennukselle?
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1495
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

outlawjw kirjoitti:
Eejii kirjoitti:Jarrusatulan kiinnikkeen alempi kuusiokoloruuvi ei sovi paikalleen. Ruuvin kanta kolaroi tukivarren pään kanssa
Tuttu ongelma... Minä ratkaisin asian tekemällä uuden jarrukilven - tuo satulan rungon yläpää on n. klo yhdessä, ja pultin pään kanssa ei ole ongelmaa. Kuvista päätelleen satula tulee hieman liian alas noilla kilvillä (klo kahden kohdalle).
Teetin kans (Matin kuvilla) nuo sovitepalat ja ei ollut kyllä tuollaista ongelmaa...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Olisko tarvetta / kiinnostusta, jos teetettäisiin jonkinlainen sarja noita sovitepaloja - toki niin, että maksut suoraan tekijälle? Aikomus olisi teettää TFP-Motorsilla tipoon tuleviin läppärunkoihin levy, johon tulee imutorvien kiinnitys & ilmakotelo. Menisi jarrujen sovitepalat samalla; ja toki samassa yhteydessä voisi miettiä 1050:n pakosarjan laippoja (voin piirrellä kuvatukset).
Teetin alkuvuodesta imusarjan laipat 2.0 16V koneeseen sekä Nissan sunny GTI-R:n läppärunkojen laipat - hyvää työtä ja sopivat paikalleen heittämällä. Imusarjastakin tuli ihan asiallisen näköinen tekele. Nuo TFP:n laipat ovat erittäin laadukkaita.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Vastaa Viestiin