Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Viesti Kirjoittaja Eejii »

McJAS kirjoitti:Olen kuulemma tähänkin autoon tehnyt ensimmäiset kaaret, ja sitten myöhemmin kaadon jälkeen uusin muutaman putken (etukaarta ym.)
Satutko muistamaan milloin teit nuo ekat kaaret ja kuka sitä tuolloin rakenteli?
McJAS
Viestit: 236
Liittynyt: 09.10.2006 13:20
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja McJAS »

Aurasen veljeksille se tehtiin 900:sena. Kalle ajoi sillä kaksi kilpailua. Tämän jälkeen se meni Helenin Pertille, joka muutti sen sportiksi. Sitä en muista montako kisaa Pertti ajoi, mutta voit itse kysyä, saat varmaan parhaiten hänet kiinni sähköpostilla(on vak.yhtiö Pohjantähden miehiä Lahdessa, sieltä varmaan löytyy yhteystiedot).
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Aivan. Pertin kanssa olenkin jo jutellut ja Kallelle laittanut sähköpostia. Mulle oli jossain vaiheessa jäänyt mieleen, että tämä olisi ollut kauemminkin kilpa-käytössä, mutta se on sitten virheellinen käsitys. 1988 on siis alkanut tämän kilpaura.
McJAS
Viestit: 236
Liittynyt: 09.10.2006 13:20
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja McJAS »

Jep, silloin se tehtiin vähän ajetusta kolaripelistä merkkikorjaamossa.
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Selvittelin vähän noita ratassarjojen hintoja. Lampola arvioi että n 700-1000eur saisi nuo hyväkuntoiseen vakiolaatikkoon tehtyä. Muisteli tosin että homma ei tainnut Fiatiin olla kovin helppo.

Yhden Italialaisen seiskan rakentajan kanssa olen meilaillut ja hän vinkkasi, että Baccilla on ratassarjoja tarjolla. Näköjään luokitellut rattaat maksaisi 1050EUR http://www.bacciromano.com/index.php?p= ... 2=80&mar=4

Ei ihan halvaksi näköjään tule, otti rattaat mistä tahansa. No ehkä ton suorahampaisen saa aikanaan myytyä jollekin.

Baccilla löytyy myös lukkoja ja perävälityksiä Fiatteihin ja onpa tuolla myös ihan mielenkiintoinen nopeustaulukko, josta voi tiirailla noita eri välityksiä: http://www.bacciromano.com/_files/Tabvel2006web.pdf

Tästä heräsikin epäilys, että näinköhän mulla noi perävälityksetkään on ihan sitä mitä passissa seisoo. Passin mukaan ne on 4.07, mutta kun auto tuskin 8000rpm:llä kelaa 130-140km/h enempää niin käsittääkseni peränkin on oltava huomattavasti tiuhempi ja siltä se kyllä ajossa tuntuukin. Toki onhan passissa lueteltu noi muutkin luokitellut välitykset, joten voihan ne olla eri.

Sportin mittariston sain eräältä forumilaiselta hommattua. Kehys oli maalattu vaaleanpunaiseksi... Ei taida ihan sopia rallihirmuun. Onkos ne kaikki sportin mittaristot hopeisella kehyksellä vai onko mustiakin olemassa? Sportin maskinkin olen jo paikallistanut espanjasta. Hinta on tälläkin vaan vähän suolainen, 156eur kehtaa pyytää... Löytyisköhän jostain vähän halvemmalla?
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Välityksistä

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Moro,
Vaikuttaisi siltä, että perävälitys on 4.91 (jos siinä on luokkkarin mukainen perävälitys ja 4. välitys). Jos taas perävälitys on 4.07, niin 4. on luokkaa 1.3 - 1.4, joka ei kyllä vastaa mitään luokkaria.
Perävälityksen lautaspyörän hammasluvun pystyy laskemaanöljypropun kautta, samoin näet, onko kyseessä suora / vinohampainen ratas. Saat ainakin selvyyden siitä, joudutko hankkimaan uuden perävälityksen...

Ota yhteyttä JTP:hen, saattaisi löytyä apua tuossa laatikkoasiassa....
Sama maski löytyy myös mkII specialista, aionoa ero on, että maski on kromia lukuunottamatta paskanruskea. Kromatun osan saa irti ja ruskean maalattua asiallisesti mustaksi. Kannattaa kysellä myös tuota - ainakin 2005 niitä sai uusina hintaan 30 - 40 € / kpl. En muista keneltä tukkurilta nuo löytyivät, joka tapauksessa sain ne varaosaliikkeen kautta haalittua...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mikah »

Eejii kirjoitti:Näköjään luokitellut rattaat maksaisi 1050EUR http://www.bacciromano.com/index.php?p= ... 2=80&mar=4

Ei ihan halvaksi näköjään tule, otti rattaat mistä tahansa. No ehkä ton suorahampaisen saa aikanaan myytyä jollekin.
+ ALV
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
markus74
Viestit: 3
Liittynyt: 05.11.2009 15:21
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja markus74 »

olen omistanut kyseisen auton 90- luvun lopulla ja teetin siihen kaaret ja vaihteiston autossa oli silloin sportin maski ja maalasin sen vihreäksi ajoin sillä pari rallisprinttiä
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Viesti Kirjoittaja Eejii »

markus74 kirjoitti:olen omistanut kyseisen auton 90- luvun lopulla ja teetin siihen kaaret ja vaihteiston autossa oli silloin sportin maski ja maalasin sen vihreäksi ajoin sillä pari rallisprinttiä
Mielenkiintoista. Mulla onkin vielä auton vaiheet 90-luvulla hämärän peitossa. Rafun kisahistoriassa ei ole noita sinun ajamiasi sprinttejä. Jos sulta löytyy tarkempaa tietoa ja kuvia auton tekniikasta tuolta ajalta laita vaikka YV:tä. Mahtaisikohan tuo teettämäsi laatikko olla sama mikä autossa nyt on kiinni? Kenellä teetit sen?

Aurasen Karilta sain postia auton alkuvaiheista, kiitoksia. Tuossa se menee Savonlinnan ESP-rallissa vuonna 1988.

Kuva


Kiitoksia Outlawjwlle vinkeistä. JTP on saanut YV:tä.
markus74
Viestit: 3
Liittynyt: 05.11.2009 15:21
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja markus74 »

eejii laitoin yv sulle
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Sport / special maski

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

No niin... Syksyllä 2005 RTO tuonnilla oli specialin ruutumaskeja... Ostin (kuten Hyvinkään sportti-poppoo maskin sieltä ko. Aikaan). Sieltä kannattaa kysyä, jos löytyisi...
VM:ssä oli näemmä tarinaa tuosta Kokkosen hisse sportissa, asiallinen juttu - vaan sen verran pitää pilkkua nuseerata, että a-ryhmän sporttiin on kyllä luokiteltu samat jarrut joka nurkkaan kuin II ryhmään. Suurimmat erot on imu & pakosarjoissa + kaasari / ruisku osastolla, jotain pientä välityksissä ja sitten tietenkin tuo kilpakoelauta... Tähän eejiin projektiin palaten. Kun rakentelet pohjapanssaria ja ko. Osan kiinnitystä, niin yritä saada tuosta tehtaan pelistä hyvät kuvat. Siinä on meinaan ratkaistu etupään joustoprobleemit panssaarin kiinnitykseN avulLa
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1495
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Sport / special maski

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

outlawjw kirjoitti:VM:ssä oli näemmä tarinaa tuosta Kokkosen hisse sportissa, asiallinen juttu - vaan sen verran pitää pilkkua nuseerata, että a-ryhmän sporttiin on kyllä luokiteltu samat jarrut joka nurkkaan kuin II ryhmään. Suurimmat erot on imu & pakosarjoissa + kaasari / ruisku osastolla, jotain pientä välityksissä ja sitten tietenkin tuo kilpakoelauta...
Sen verran alkoi kiinnostamaan, että piti VM käydä noutamas... Suosittelen kaikillle, tuon jutun lukemista, joita vähänkin kiinnostaa Historic touhut Fiatilla. Mukana oli mm. Fiat 124 special T....



outlawjw kirjoitti:Kun rakentelet pohjapanssaria ja ko. Osan kiinnitystä, niin yritä saada tuosta tehtaan pelistä hyvät kuvat. Siinä on meinaan ratkaistu etupään joustoprobleemit panssaarin kiinnitykseN avulLa
Jos jostain vaan löytyy kuvamateriaalia ko. kiinnityksistä niin varmaan muitakin kiinnostuneita on niitä tutkimaan (siis muitakin kun minä).....

Itse en juurikaan ole löytänyt kuvia ko. autosta....

Eli jos joku löytää kuvia niin postauksia tänne...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
Janne_K
Viestit: 139
Liittynyt: 05.07.2003 22:09
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Janne_K »

Olin "kartturoimassa" Lopella kun VM:n juttu tehtiin ja vedinpä itsekin muutaman varvin. Rata oli aivan kauheassa schaissessa eikä Jari oikein kertonut kuskeille että minkälaista dataa lehteen ajeluista tulee eli mittaustulokset eivät ole edes suuntaa-antavia.. Lisäksi ainakin seiskan jarrutiedot oli lipsahtanut Escortin tietoihin.
Mutta se 124 Special T kyllä parkui heinosti, tuli affän gt-corollat mieleen.
Samalla reissulla käytiin katosmassa Hämäläisen Jarilla myynnissä olevaa hisse Ladaa, ex Alar Hermansson. Hieno peli, kone rikki.

Panssarin kiinnityksessä kannattaa panostaa myös nopeaan irrotettavuuteen. (huollossa aikaa 10 minuuttia, jotain valuu jostain...)
Jos näkee vaivaa, niin ehkä tämä ominaisuus on yhdistettävissä korin jäykistämiseen panssarin avulla.

www.jakracing.fi
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Historicia

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Aika huonosti nuo lehdistön edustajat lopulta hommansa hoitavat; jos ei ole asiavirheitä, niin sitten pitää keksiä mukamas jotain hauskaa... tämän sain huomata omalta kohdaltani ainakin viimetalvisesta Hanaa-lehdestä K1 rallin uutisoinnissa; vaan eihän noita sopuleita (edes moottoriurheilusellaisia) voi edes oikaista - varma tapa saada vielä ihmeellisimpiä juttuja seuraaviin numeroihin...

Kas, kun ette soitelleet - kun kulmilla olitte; olisitte nähneet tuon isolohkon...
Olen miettinyt tuota panssaria niin, että jämäkkä kiinnitys noille tokirankenteille ja itse levy osa nopeasti irroitettavaksi.
Täytyy katsella noita Quebecin kaatokuvia tarkemmin, jos syntyisi joku kuningasajatus...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
GabrielQ
Viestit: 367
Liittynyt: 05.08.2003 23:49

Viesti Kirjoittaja GabrielQ »

Tuttu auto... En nyt ihan tässä muista, mistä se meille tuli joskus 90-luvun loppupuolella... Silloin se kuitenkin oli sportti. Oli siis maskit ja spoilerit jne... Auton osti tuolloin mun veli. Auto ostettiin ihan vaan harrastepeliksi. Sillä käytiin muutamankerran ratapäivillä ajamassa. Aina kuitenkin tuli teknisiä ongelmia. Sitten auto myytiin Markus74:selle. Terve vaan Markus. Siinävaiheessa veljeni oli myynyt siitä vaihdelaatikon. Vaihteisto meni täällä aikaisemmin mainittuun Marttiinin väreissä olevaan turbo 127:aan. Laatikko oli hyvä. Se ei siis ollut minkään kyläsepän tekemä. Siinä oli jonkinmoinen erikoinen palalukko. Pesosen Jouni oli sitämieltä että se lukko olisi ollut jotain Kolotin viritelmiä. No Markus kävi ajamassa ainakin yksillä ratapäivillä, ja jonkun sprintin. Auto kuitenkin jäi sitten seisomaan, ja minä ostin sen takaisin meille. En kuitenkaan joutanut panostamaan autoon yhtään, joten rupesin pikkuhiljaa kauppailemaan sit. Sitä kävikin jokunen renkaanpotkia kattelemassa, kunne Silosaran Juha soitti minulle ja ehdotti että istuisimme saman pöydän ääreen keskustelemaan auton omistajan vaihdoksesta. Ja jonkunaikaa keskusteltuamme asiasta, auto lähti Juhan talliin. Autosta oli tarkoitus tehdä juniorille ensimmäinen kilpa-auto. Minulle tämä kävi hyvin, koska tunsin Juhan jo aiemmin ja tiesin hänen historiansa rallia ajavana 127 kuskina. Joitain Sportin osia jäi meille, lähinnä veljelleni. Hän möi ne tässä muutama vuosi sitten jollekkin, joka rakensi käsittääkseni kilpuria Sportista. Eli varmaankin se ostaja on joku teistä. Että tälläinen historiikki on sillä autolla 90-luvun loppupuolelta asti. Kilpaa sillä ei ole ajanut, Silosarkaa lukuunottamatta tälläaikaa kukaan muu kuin tämä Markus74.
Vastaa Viestiin