Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus
Tossa pari lisä kuvaa:
Pannuhuone,
takakontti,
ja penkin kiinnitykset:
Tosta on rälläköity alkuperäisistä lattiaan hitsatuista kiskoista ulommat pokkaukset pois ja sitten penkit sivukiinnikkeillä pultattu pohjaan kiinni. Auton alle pohjaan on hitsattu sääntökirjan mukaiset vahvikelaput. Vähän ahdashan tuo seiska kuppipenkeille on. Varsinkin noi penkin hartialevitykset on tiukalla.
Pannuhuone,
takakontti,
ja penkin kiinnitykset:
Tosta on rälläköity alkuperäisistä lattiaan hitsatuista kiskoista ulommat pokkaukset pois ja sitten penkit sivukiinnikkeillä pultattu pohjaan kiinni. Auton alle pohjaan on hitsattu sääntökirjan mukaiset vahvikelaput. Vähän ahdashan tuo seiska kuppipenkeille on. Varsinkin noi penkin hartialevitykset on tiukalla.
Kilpurista
Moro,
Kannattaa hankkia kärjetön sytkä tuohon autoon (näyttäisi olevan kärjellinen). Jos jossain vaiheessa laitat levyjarrut taakse, niin samalla on syytä laittaa paineenrajoitin takapiiriin; luokkarista löytyy paikka (konehuoneessa) ja edelleen tyyppi. Luokkaria vastaava löytyy mm. 142 / 144:sta volvosta.
Jos jossain vaiheessa hankit tuplakaasarit, niin nykyinenpumppu (Heco) on hieman alamittainen. Asiallinen peli ja tarjoaa hyvin mahdollisuuden jatkorakenteluun; seiskaan on luokitelty asialliset palikat, joten autoa voi rakentaa historiciin lähes äffäläisen tyyliin, kunhan jaksaa haalia palikoita...
Kannattaa hankkia kärjetön sytkä tuohon autoon (näyttäisi olevan kärjellinen). Jos jossain vaiheessa laitat levyjarrut taakse, niin samalla on syytä laittaa paineenrajoitin takapiiriin; luokkarista löytyy paikka (konehuoneessa) ja edelleen tyyppi. Luokkaria vastaava löytyy mm. 142 / 144:sta volvosta.
Jos jossain vaiheessa hankit tuplakaasarit, niin nykyinenpumppu (Heco) on hieman alamittainen. Asiallinen peli ja tarjoaa hyvin mahdollisuuden jatkorakenteluun; seiskaan on luokitelty asialliset palikat, joten autoa voi rakentaa historiciin lähes äffäläisen tyyliin, kunhan jaksaa haalia palikoita...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Vähän ihmettelinkin miksi tähän on kärjellinen sytkä jätetty. Minkä merkkinen muutossarja olisi paras? Lumenitionilla ja Pertronixilla ilmeisesti näitä löytyy. Nykyinen jakaja on Marellin.
Koitan päästä ensi viikonloppuna Rantasalmelle ajelemaan. Siellä on sprintti- ja jokkisradat käytettävissä pientä korvausta vastaan. Sen jälkeen toivottavasti alkaa hahmottumaan, minkä laajuinen projekti tästä on muodostumassa.
Koitan päästä ensi viikonloppuna Rantasalmelle ajelemaan. Siellä on sprintti- ja jokkisradat käytettävissä pientä korvausta vastaan. Sen jälkeen toivottavasti alkaa hahmottumaan, minkä laajuinen projekti tästä on muodostumassa.
Jakajasta
Helpoin ja yksinkertaisin on Marellin oma kärjetön. Siitä on suoraan versionsa tuohon brassikoneeseen; voin tsekkailla tyypin kotosalla ja laittaa tietoa...
Kyseessä on keskipakosäädöllä (ei alipainesäätöä) varustettu systeemi. Jonkin verran noita lumenitionin systeemejä on laitettu; tosin en tiedä meneekö ko. systeemi läpi historic-peleissä; marellin kärjetön toisaalt menee.
Marelliin on ainakin toistaiseksi kaikkia komponentteja on saanut hyvin varustetusta autosähköliikkeestä...
Kyseessä on keskipakosäädöllä (ei alipainesäätöä) varustettu systeemi. Jonkin verran noita lumenitionin systeemejä on laitettu; tosin en tiedä meneekö ko. systeemi läpi historic-peleissä; marellin kärjetön toisaalt menee.
Marelliin on ainakin toistaiseksi kaikkia komponentteja on saanut hyvin varustetusta autosähköliikkeestä...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Päivää, hienoa että Silosaran vehe on saanut hyvän kodin eikä mene peltoautoksi!
Kävimme itse katsomassa tuota autoa (koria) kun se makasi jossain vähän JKL:n pohjoispuolella n. vuonna 2001. Väri oli vihreä ja jäi hommaamatta. Sillon siinä oli hyvänoloiset etutolpat kiinni, ei muuta kiinostavaa.
Kärjetön sytkä kannattaa laittaa, meillä se Marellin systeemi on pelannut hyvin ja on tehokas.
Olemme turanneet vastavan projektin kanssa ja nyt on 11 rallia ilman tekn. keskeytystä, että ehkä jotain on osattu (ainakin kysyä viisaammilta ).
Olehan yhteydessä
j k 6 2 0 9 8 ( a t ) s u o m i 2 4 . f i
Ja talvella viivalle eikös vaan!
www.jakracing.fi
Kävimme itse katsomassa tuota autoa (koria) kun se makasi jossain vähän JKL:n pohjoispuolella n. vuonna 2001. Väri oli vihreä ja jäi hommaamatta. Sillon siinä oli hyvänoloiset etutolpat kiinni, ei muuta kiinostavaa.
Kärjetön sytkä kannattaa laittaa, meillä se Marellin systeemi on pelannut hyvin ja on tehokas.
Olemme turanneet vastavan projektin kanssa ja nyt on 11 rallia ilman tekn. keskeytystä, että ehkä jotain on osattu (ainakin kysyä viisaammilta ).
Olehan yhteydessä
j k 6 2 0 9 8 ( a t ) s u o m i 2 4 . f i
Ja talvella viivalle eikös vaan!
www.jakracing.fi
Pääsitkö kokeilemaan autoa...? Miten testit sujui...?Eejii kirjoitti:Koitan päästä ensi viikonloppuna Rantasalmelle ajelemaan. Siellä on sprintti- ja jokkisradat käytettävissä pientä korvausta vastaan. Sen jälkeen toivottavasti alkaa hahmottumaan, minkä laajuinen projekti tästä on muodostumassa.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Rantasalmen kanssa kävi huonosti. Rata oli kuulemma sateiden myötä pehmennyt ja olivat ruvenneet laittamaan sitä jo talvikuntoon. Vasta kun pakkaset on kovettaneet ratapohjan, niin se avataan taas käyttäjille.
Kun nyt siirtolaput olin kerinnyt konttorilta hakemaan, niin pikkuteille sitten reippaasti kevyemmällä kaasujalalla. Alle ainoat tallista löytyneet katukelpoiset renkaat eli sileänpuoleiset suvikumit. Ensin mutkaista asvalttitietä ja sitten soralle mökkiteille. Toivottavasti kukaan ei häiriintynyt..
Tekniikka pelasi oikein mallikkaasti. Moottori tuntui pirteältä ja säädötkin varmaan aika kohdillaan. Laatikko on aika tiuha. Muutaman kerran käsi hapuili siirtymällä asutuksen keskellä olematonta vitosvaihdetta, kun äänitaso viidenkympin vauhdissakin oli aika mahtava. Päitä ainakin kääntyi... Mutkaiselle soratielle vaihteet tuntuivat sopivan aika hyvin, mutta pitkillä suorilla olisi voinut taas lisäpykälää kaivata. Pykälät loksahtelivat nätisti paikalleen ja ajaminen tuntui helpolta. Jarruihin olisin kaivannut vähän lisää tehoa. En ole vielä niitä avannut, joten en tiedä missä kunnossa palat ja hihnat on. Ehkä syy löytyy sieltä. Parin vuoden seisonta lienee tehnyt tehtävänsä. Alusta tuntui jämäkältä ja johdonmukaisesti käyttäytyvältä. Tietysti kun kunnon vauhtiin ei vielä päässyt ja renkaat oli mitä oli, niin paha mennä toimivuutta arvioimaan.
Kaikenkaikkiaan mukava ajettava tämä on. Kunhan saa vielä pitävämmät renkaat alle ja pääsee suljetulle radalle, niin hommassa vielä viisastuu. Tekniikkakin tuntuu mainiolta, joten laatikon laillisuus lienee ainoa isompi murhe.
Laitan Janne sulle postia
Kun nyt siirtolaput olin kerinnyt konttorilta hakemaan, niin pikkuteille sitten reippaasti kevyemmällä kaasujalalla. Alle ainoat tallista löytyneet katukelpoiset renkaat eli sileänpuoleiset suvikumit. Ensin mutkaista asvalttitietä ja sitten soralle mökkiteille. Toivottavasti kukaan ei häiriintynyt..
Tekniikka pelasi oikein mallikkaasti. Moottori tuntui pirteältä ja säädötkin varmaan aika kohdillaan. Laatikko on aika tiuha. Muutaman kerran käsi hapuili siirtymällä asutuksen keskellä olematonta vitosvaihdetta, kun äänitaso viidenkympin vauhdissakin oli aika mahtava. Päitä ainakin kääntyi... Mutkaiselle soratielle vaihteet tuntuivat sopivan aika hyvin, mutta pitkillä suorilla olisi voinut taas lisäpykälää kaivata. Pykälät loksahtelivat nätisti paikalleen ja ajaminen tuntui helpolta. Jarruihin olisin kaivannut vähän lisää tehoa. En ole vielä niitä avannut, joten en tiedä missä kunnossa palat ja hihnat on. Ehkä syy löytyy sieltä. Parin vuoden seisonta lienee tehnyt tehtävänsä. Alusta tuntui jämäkältä ja johdonmukaisesti käyttäytyvältä. Tietysti kun kunnon vauhtiin ei vielä päässyt ja renkaat oli mitä oli, niin paha mennä toimivuutta arvioimaan.
Kaikenkaikkiaan mukava ajettava tämä on. Kunhan saa vielä pitävämmät renkaat alle ja pääsee suljetulle radalle, niin hommassa vielä viisastuu. Tekniikkakin tuntuu mainiolta, joten laatikon laillisuus lienee ainoa isompi murhe.
Laitan Janne sulle postia
Olen kuulemma tähänkin autoon tehnyt ensimmäiset kaaret, ja sitten myöhemmin kaadon jälkeen uusin muutaman putken (etukaarta ym.)
ps. ilmeisesti meidän vanha sportti on kausalassa jossain tallissa säilössä vielä hengissä, tietääkö kukaan?
ps. ilmeisesti meidän vanha sportti on kausalassa jossain tallissa säilössä vielä hengissä, tietääkö kukaan?
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Mitähän kuuluu kolmannelle passitetulle Sportille? Musta väriltään.
Vanajanlinna Ralli
KESKEYTTÄNEET / SULJETUT / 13.-14.1.2006
12. Jarmo Koskinen/Pasi Saloranta TAUKO bensapumppu
H6 Fiat 127 Sport 70HP
1-3 muussakin kisassa olivat noihin aikoihin. Seura taisi olla Uudeltamaalta päin.
Onkohan kaverit tällä foorumilla, veisikö joku terveisiä.
Yksi keltainen "martini" raidoitettu on I-kuskilla jemmassa (kori ja hajanaisia osia), jostain Kymenlaaksosta päin kotoisin.
www.jakracing.fi
Vanajanlinna Ralli
KESKEYTTÄNEET / SULJETUT / 13.-14.1.2006
12. Jarmo Koskinen/Pasi Saloranta TAUKO bensapumppu
H6 Fiat 127 Sport 70HP
1-3 muussakin kisassa olivat noihin aikoihin. Seura taisi olla Uudeltamaalta päin.
Onkohan kaverit tällä foorumilla, veisikö joku terveisiä.
Yksi keltainen "martini" raidoitettu on I-kuskilla jemmassa (kori ja hajanaisia osia), jostain Kymenlaaksosta päin kotoisin.
www.jakracing.fi
Koskisen sportti
Koskinen & Saloranta vaikuttavat Hyvinkäällä; auto on käsittääkseni tallessa ja kunnossa. Lahjoitin jotain vakiopisteosia 2005 syyskesästä, kun auto oli viimeisteltävänä Lahden histric kisaan.
Ko. herrat eivät ole aktiivisia forumilla; jos koskisen haluaa tavoittaa, niin kannattaa kaivaa EV-pinnan yhteystiedot. Ko. yritys löytyy Hyvinkään Sahanmäestä.
Jos oikein muistan on auto lähinnä A ryhmän vireessä (vakiosarja & kaasarit, omat jarrut jne...).
Hyvä aihio joka tapauksessa jatkorakenteluun; kori on siistitty ja kaikki pisteosat ovat tallella.
Auto on ollut Koskisella ainakin vuodesta 96 alkaen, jolloin ajoivat muutaman kisan a-ryhmässä Hyvinkään ympäristön ralleissa...
Ko. herrat eivät ole aktiivisia forumilla; jos koskisen haluaa tavoittaa, niin kannattaa kaivaa EV-pinnan yhteystiedot. Ko. yritys löytyy Hyvinkään Sahanmäestä.
Jos oikein muistan on auto lähinnä A ryhmän vireessä (vakiosarja & kaasarit, omat jarrut jne...).
Hyvä aihio joka tapauksessa jatkorakenteluun; kori on siistitty ja kaikki pisteosat ovat tallella.
Auto on ollut Koskisella ainakin vuodesta 96 alkaen, jolloin ajoivat muutaman kisan a-ryhmässä Hyvinkään ympäristön ralleissa...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Martinin väreistä tuli mieleeni Laukaan Leppävedellä korjaamohallissa näkynyt ykköskoppainen perinteisellä Martini/Lancia väreillä oleva yksilö. Laite oli käsitykseni mukaan sprinttipeli muistaakseni omalla 903cc koneella + turbolla + ruutalla. Onkohan tämä vielä yhtenä kappaleena?
Rallisatiainen! http://motorsport.vainiomaa.net