Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

ViestiKirjoittaja Eejii » 03.05.2013 11:34

No, en mä näihin kotteroihin niin rakastunut ole etteikö jostain luopua voisi. Tuntuu nykyään olevan niin kovin hankalaa lähteä seiskalla ajeleen, kun hyvät ajopaikat vähenee ja pitäisi aina lähteä jonnekin etemmäs ja aikataulujen sovittaminen siinä sitten.. Spiderin hommasin ihan sen takia että ajelulle pääsee koska vaan omasta pihasta. Hisseä tuosta ei tule, vaikka hienon semmoisen siitä saisikin. Pidetään se enemmän katuautona, mutta kyllä siitä hyvin Abarth-henkinen vehje ensi talven aikana pitäisi syntyä. Ehkä myös jotain tasanopeusajoa sillä voisi harrastaa.

No nythän joku Seiskan kohtaloa kauhistelevista voi tehdä kulttuuriteon ja antaa tälle hyvän kodin ;) Kyselijöitä on muutama jo ollut, mutta tosiostajaa ei vielä.
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 643
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

ViestiKirjoittaja Eejii » 27.05.2013 09:57

Tulipas käytyä Seiskalla kurvailemassa viikonloppuna, kun tuli virka-apupyyntö Kerimaa-sprintiin tuplanolla-autoksi. Seiskalla en ollut ajanut talven jälkeen metriäkään ja se sitten kostautui. Auto lähti kotona käyntiin ihan hyvin ja kävi ihan nätisti vielä aamulla pihalla. No sitten kisapaikalla rupesin käynnistelemään pirssiä vähän ennen ohjaajakokousta, vähän hörähti vaan eipä lähde käyntiin. Kipinää tuli ja bensaakin. Vähän sytkääkin kokeilin säätää mutta ei auta. Akkukin siinä jo rupesi hyytymään. No hinaamalla sitten lähti käymään ja taas kävi kone tyhjäkäyntiä suht nätisti. Vielä jäi vartti aikaa vetää ajovarusteet päälle ja lähtöjonon keulille... Meno ei sitten enää seiskalle maistunutkaan. Tuntui että ei ole ihan kaikki pytyt pelissä mukana. Kierroksia kun sai tarpeeksi niin kulki jotenkin, mutta pieneenkin ylämäkeen meinasi meno puutua. Kierroksen pääsin kuitenkin ykkös ja kakkosvaihteella läpi, vaikka lämmöt alkoi olla jo punaisella. Auto varikolle ja odottelemaan että kone jäähtyy. Kävin sitten ilmoittamassa että toiselle kierrokselle en lähde autoa enempää hajoittamaan. Kisan jälkeen auto lähti taas nätisti käyntiin ja siitä trailerille. Tarkemmin en ole vielä tutkinut missä vika. Sytkän säädöt oli varmaan vähän pielessä, mutta jotain häikkää saattoi olla bensapuolellakin. Kotipihassa pisti korvaan kaasarista tuleva suhina. Oiskohan imuvuoto jossakin.
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 643
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

ViestiKirjoittaja pw » 29.05.2013 21:09

perkule ku olisin tienny et tarviivat nolla autoja ni oisin tarjoutunu :D no jos sitä ens vuonna kerkiis noihin kapinoihin mukaan ...vieläkös ,muutes tarvit seiskan osia ? meinasin kohta käydä hakemas sen ja purkaa ...
lancia delta hf integrale 16v
Avatar
pw
 
Viestit: 204
Liittynyt: 07.02.2003 22:48
Paikkakunta: imatra

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

ViestiKirjoittaja Eejii » 12.09.2013 11:24

Tulipas ajettua seiskallakin tuossa vähän. Paino sanalla vähän... Ykkös ja kakkosvaihde toimi samoin pakki, mutta kolmonen ja nelonen ei mene päälle ollenkaan. Alkuun sai paikallaan ollessa kolmosen jotenkuten päälle, mutta vauhdissa ei. Nyt ei mene edes paikallaan enää. Vivusto tuntui toimivan ihan ok, mutta vaihdetta ei löydy sieltä mistä pitää, joten jotain lootan sisällä pielessä? Onko mitään ideaa mitä sieltä voisi katsoa ennenkuin ottaa koko lootan pois? Jotain irronnut?

Kesällä nolla-autoilua haitannut käyntihäiriö johtui muuten viallisesta tulpasta. Kone peuhaa ihan nätisti taas.
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 643
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

ViestiKirjoittaja kappa12 » 12.09.2013 12:00

Eejii kirjoitti:Vivusto tuntui toimivan ihan ok, mutta vaihdetta ei löydy sieltä mistä pitää, joten jotain lootan sisällä pielessä? Onko mitään ideaa mitä sieltä voisi katsoa ennenkuin ottaa koko lootan pois? Jotain irronnut?


Vivuston säädöt sivus...? Se on aika tarkka säädöistään...
Avatar
kappa12
GFF
 
Viestit: 1334
Liittynyt: 15.01.2004 00:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

ViestiKirjoittaja outlawjw » 12.09.2013 16:57

Aukaise se laatikon päällä oleva koppa, jonka alla on laatikon sisäiset siirtotangot ja vivustot. Pyydä kaveria veivaamaan keppiä ja tsekkaa pääseekö vaihteiden kytkentävipu 3 ja 4 siirtäjän hahloon. Veikkan kyllä, ettei vivustoa säätämällä tule kuntoon, kun tuo pakin siirtäjä on 3 ja nelosvaihteen siirtäjän takana ja pakki pelaa eli vivuston liikkeet OK. Taitaa olla laatikon sisältä kytkentähaarukka irti tai sitten vivuston puolelta siirtäjä irti (siis se palikka, missä hahlo)...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
outlawjw
GFF
 
Viestit: 692
Liittynyt: 08.11.2004 18:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

ViestiKirjoittaja Eejii » 12.01.2015 11:36

Tecnosuspensionilla näyttää olevan komeita iskareita seiskaan. Lisäjousellisia säädettäviä takapumppuja:
http://www.tecnosuspension.com/file/DSCF0887.jpg
http://www.tecnosuspension.com/file/det ... ssiale.jpg

Ja eteen tämmöisiä:
http://www.tecnosuspension.com/file/DSCF0096.jpg

Eihän noita hisseen tietenkään sovi mennä laittamaan, mutta jos joku tarttee F:ään, slalomiin tms...

Jaa mitä Sportille kuuluu? Se viettää jo toista talvea unilla. Jos ja KUN tuo Spider on tänä vuonna ajossa jo vapulta, niin pitää heivata Seiska talliin, laitella joku vaihdelaatikko siihen ja paikat kuntoon. Sitten voisi mennä ehkä ajamaan sillä vaikka tasanopeutta, myydä tai vaihtaa johonkin tai jotain...
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 643
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

ViestiKirjoittaja FulviaHF » 12.01.2015 17:36

Kyllähän nuo etuiskarit hisseen käy kun vaihtaa jousen yhdeksi jouseksi. Ja kyllä aikakaudella on mielestäni ollut vastaavanlaisia taka-iskareitakin. Sääntö antaa laittaa apujousen mutta pitää olla todiste että käytetty aikakaudella. Ja tuokin varmasti löytyy. Ja saavathan 1300 Gt Escort miehetkin köyttää takana lisäjousellista takaiskaria vaikkei sellaista GT Escossa käytettykkään ;)
Lancia Fulvia 1.3 HF Gr4, Fiat Tipo Sport2000, ex Autonovo Gr2 128 Coupe
FulviaHF
 
Viestit: 172
Liittynyt: 07.12.2004 12:59
Paikkakunta: Mänttä

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

ViestiKirjoittaja Eejii » 13.01.2015 09:51

Joskus aiemmin mulle kerrottiin että pelkästään säädettävät jousilautaset olisi hisseautoon kelpaamattomat. Jos ja kun eivät ole seiskaan luokiteltuja. No mullahan on semmoiset edessä nytkin. Tosin ruostuneet kiinni, joten ei varmaankaan ole kovin helposti säädettäviä enää...

Olivat näköjään tälle vuodelle muuttaneet tasanopeussääntöjä niin että kartturi voi olla kortiton kunhan on 15v. Oma poika täyttää kohta 15 ja tästäpä alkoikin polttelemaan että laitetaan Seiska ajokuntoon ja mennään ajamaan yhdessä joku kisa kesällä tai syksyllä. Tasanopeushommiin riittäisi varmasti ihan hyvin Sportin vakiolaatikkokin. Eikä muutenkaan tarvitsisi kallista passia ja kaikkia vimpan päälle kisaosia.
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 643
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

ViestiKirjoittaja FulviaHF » 13.01.2015 17:25

Riippuu ikäkaudesta. Vanhempiin ei saa laittaa. Seiskan ikäkaudessa voi käyttää eli ainakin -70 ja uudemmat. Minullakin ollut molemmissa 128 ja Rallyssa takanakin lisäjousella. Ikäkausitodiste kun löytyi. Sporttiin sellaista ei sitten löytynytkään. Ikäkauden sääntö kyllä antaa laittaa lisäjousen ja säädettävänäkin. Siis kun puhutaan erikoisvakiosta eli ryhmä 2.
Lancia Fulvia 1.3 HF Gr4, Fiat Tipo Sport2000, ex Autonovo Gr2 128 Coupe
FulviaHF
 
Viestit: 172
Liittynyt: 07.12.2004 12:59
Paikkakunta: Mänttä

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

ViestiKirjoittaja Eejii » 13.05.2015 15:08

Lauantaina pitäisi lähteä kokeilemaan tasanopeuskisaa Mäntsälään. Ei Fiiulla kuitenkaan vaan käyttis Subarulla. Saas nähdä osataanko reitti läpi vai onko järjestäjät keksineet jotain päänmenoksi. Jos homma toimii ja on kivaa niin ehkä sitten Seiskalla jossain vaiheessa...
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 643
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

ViestiKirjoittaja Eejii » 10.09.2015 11:15

Laitetaas tämänkin kuulumisia välillä. Kesän aikana punnersin Sportin laatikon paikalleen. Nyt vaikuttaisi vaihteet menevän paikoilleen. Vivuston säätämistä taitaa vielä kaipailla. Kisalaatikko oottelee tuolla vielä purkamista. Kojelautaa on täälläkin puuhattu. Nyt kun on tuo vakioloota, niin saa taas nopeusmittarin toimintaan, mikä on tasanopeushommissa aika oleellista. Seiskan orkkismittarit ei ole kovin selkeitä ja viisarit heiluu melko suurpiirteisesti, niin rakentelin mittariston uusiksi perinteisillä pyöreillä mittareilla. Liitännät on tehty niin että orkkismittaristo menee heittämällä tilalle, jos haluaa palauttaa näkymän alkuperäiseksi. Päivän pähkinä: kuka tunnistaa mistä autosta "Abarth" nopeusmittari on peräisin?

Kuva
Kuva

Nyt vielä pari pikkujuttua tsekataan ja pääsisi ehkä koeajolle. Katsotaan sitten mitä seuraavaksi keksitään...
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 643
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

ViestiKirjoittaja TfP-Motors » 10.09.2015 12:05

Voiskohan mittari olla...
Kuva

Joko olette seiskalla HRRT kauden päätöskisassa mukana?
Kuva
Avatar
TfP-Motors
GFF
 
Viestit: 1426
Liittynyt: 22.02.2003 11:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

ViestiKirjoittaja Eejii » 10.09.2015 12:37

TfP-Motors kirjoitti:Voiskohan mittari olla...

Joko olette seiskalla HRRT kauden päätöskisassa mukana?


Onpa hyvinkin. Skoda 120 :D. Czechoslovakia teksti raaputettiin pois ja tilalle Abarth... Ja hieno tuli. Skodan mittari näyttää olevan samoilla välityksillä kuin Fiatin (porakoneella kokeiltuna), joten pitäisi näyttää samaa kuin alkuperäinen. Mutta perhana! Siitä olisi ollut tripilläkin varustettu versio...

Joo, katsotaan toimiiko kaikki. Jos auto pelaa, niin Maxell-ralliin voisi tasanopeusluokkaan yrittää tulla. Ja toki pitäisi katsastuskin sitä ennen läpäistä... AL-Cupin viimeiseen kisaan ei harmittavasti ehditä edes Subarulla.
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 643
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

ViestiKirjoittaja Eejii » 15.09.2015 11:15

Eilen oli sitten suuri päivä, kun seiskaa ruvettiin kokeilemaan tulille rempan jälkeen. Lähtikin oikein iloisesti käymään, muttamutta... Heti kun kone rupesi startin jälkeen kierrosta ottamaan, niin pannuhuoneesta kuuluu hemmetinmoinen kirskunta ja kytkinkopan ja lohkon välistä lentää kipinää. Jokin ottaa siis kiinni vauhtipyörään tai kytkinasetelmaan. Kone kyllä pyöri niin että täysin jumissa siellä ei olla. Mikähän siellä voisi ottaa kiinni? laatikon ja moottorin välinen suojapelti vai startin ratas? Tai jotain irtonaista pudonnut sisään? Varovasti pyöritin vielä konetta startilla varmistettuna ettei kone lähde käyntiin ja tuolloin ei juuri ääntä kuulunut. Pitänee kaivella startti pois paikaltaan ja koittaa tähystellä sitä kautta kytkinkopan sisään. Ei kyllä yhtään kiinnostaisi irroitella laatikkoa uudelleen, kun juuri sai kaiken koottua.
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 643
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

EdellinenSeuraava

Paluu Moottoriurheilu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä