Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Seiskan venttiilivälykset...

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Tässä projektissa tapahtuu; eli autolla ajetaan ja haasteet hoidetaan; hienoa :wink:
Kysymyksiisi... venttiilinvälykset ovat nokkakohtaiset. Autossasi on joka tapauksessa kisanokka, jonka välykset poikkeavat vakion välyksistä. Minulla esim. on M. Virtasen nokka, jossa välykset kylmänä 0.25 mm. Joten nokan alkuperä & tiedot olisi hyvä selvittää, jos vaan mahdollista...
Säätöpaloja saa hyvin varustetuista moottorikoneistamoista; vastaavia paloja (D33 mm) on mm. vanhemmissa volvoissa ja takatuuppari ladoissa.
Sitten tuohon säätämiseen. Palat saa seuraavalla reseptillä irti ja takaisin ilman nokan irroitusta.
- Ruuvimeisseli akselin ja palan väliin
- toinen ruuvari paininkupin reunan ja akselin väliin niin
- pala pois kupista magneetilla
Sitten sormia liian lähelle; voi mennä koittosormi rikki.
Lisävinkkinä sellainen, että tee kartta käytetyistä paloista, kun olet säätänyt välykset; siis esim seuraavanlainen:
1. Sylinteri:
-Pako välys 0.30 / palan paksuus 3.55 mm
-Imu välys 0.30 / palan paksuus 4.00 mm

Auttaa kummasti jatko säätöjä & tarkastuksia.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Kiitos. Itestä tuntuu että enemmänkin voisi tapahtua. Talven ajot meni ketuiksi, kun radat oli aina täynnä lunta, kun olisi ollut aikaa ajella. Mitään isompaa remppaa en taas uskaltanut aloittaa, kun kyttäsin, milloin pääsisi ajamaan. Lopultahan tässä olisi ehtinyt talvella varmaan purkaa ja kasata koko auton...

Vähän pelkäsinkin että ne on nokkakohtaisia. Nokasta edellinen omistaja osasi sanoa vain että se on Abarthin. Mitähän tuo käytännössä tarkoittaa, liekö sitten A112 Abarthista? Vai onko Abarthilta ollut joskus saatavilla valmiita virinokkia? Joku numerosarja siinä oli, mutta unohdin kirjoittaa sen eilen ylös. Voi olla että tiedot ei selviä kovin helpolla. Millähän määrittäisin noi välykset? Mittauksistani voisi kuvitella että autossa on ollut 0.35-0.4 välykset, silloin kun sillä viimeksi kilpaa ajettiin. Mahtaako noi heitot olla sitä luokkaa, että aiheuttaisivat kylmäkäynnistyshäiriöitä?

Ennen välysmittausta koitin muuten säätää sytytystä, mutta se ei auttanut.
mauri

Viesti Kirjoittaja mauri »

A112Abarthin koneella (työntötankokone)
EI OLE mitään tekemistä brassikoneen kanssa
eli niihin arvoihin ei kannata tukeutua...
Viimeksi muokannut mauri, 17.06.2010 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
McJAS
Viestit: 236
Liittynyt: 09.10.2006 13:20
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja McJAS »

Kisanokalla imuventtiilin välys 0,20-0,25 ja pako 0,25-0,30. Yläkuolokohdassa venttiilit yhtä paljon auki vaihdossa, silloin ollaan riittävän lähellä totuutta, jos ei nokasta ole tietoa. (toimii myös noilla mainitsemillasi arvoilla, ovat ainakin turvallisen isot).
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

joo toi on kyl totta että jos kyseessä ei vakio keppi ole niin sarvot voi olla tekijästä riippuen erit.... itellä on laaksosen hioma nokka joka aiheuttaa sen suhteen pientä päänvaivaa kun ite vakioympräkin heittää pari kymppiä jo....eli siin täytyyy kans huolehtii siit että on riittävän iso ettei ala niin käymään että laahaa käytännös kattoen koko ajan jos säätää esim 0.25:een Ja noilla välysten heitoilla en uskois viel olevan vaikutusta käyntiin lähtöön ym..... jollei sit tosiaan oo niin että joku perusympyrä heittää niin paljon että vena aukee raolleen jo ennen ku varsinainn nosto alkaa.... eli ts välys olis sillon liian pieni... tätähän vois ehkä koittaa kattoo vaikka 0.05 tulkilla niin että pistää väliin ja kattoo mis kohtaa se jymähtää pikkaan....jos silmin nähden ennen varsinaista noston alkua niin saattaa olla et on perus ympyrä vähän epä tasanen... ja sitähän voi toki mitata niin että koittaa välystä vähän eri asennoista että onko eri... jos tehdas tekonen keppi niin sit ei luuulis olevan mitenkään edellämainitun kaltainen..
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Välykset

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Jotain hajua tuon nokan alkuperästä voisi saada mittaamalla nostot / asteet ja vertaamalla virinokista löytyviin tietoihin. Välykset ovat joka tapauksessa sen verran suuret, että niillä ei selity huono käynnistyvyys; eli kaiken järjen mukaan venttiilit ovat asiallisesti kiinni. Oletko muuten mitannut autosta puristuspaineet? Sillä saa ainakin jotain osviittaa asiasta...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Hyviä vihjeitä taas.

Tässä noi nokassa olleet tekstit:

10.6
PS2 110°

Nostot ja asteethan tuossa on, mutta mitähän tuo PS2 tarkoittaa?

Puristuspaineita en ole vielä mitannut.
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

toi asteluku kuulostais nokkien väliseltä astekulmalta .... ja tosta ps2:sta sit ei hajuukaan...
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

En vanno, mutta muistaakseni mun edellisessä nokassa olis kanssa numerot 10.6 ja AINAKIN tuo PS2 mitä muistan nopeasti ihmetelleeni.

Mahdollisesti sulla on siis jopa sama nokka, omankaan nokan alkuperää en kyllä tiedä mutta epäilen että saattais olla joku moposportista tai freetechnicsiltä saatavilla ollut 282 asteinen perus-virinokka.

En mitannut tarkasti sen vanhan nokan asteita kun uutta laitoin mutta noin kymmenen astetta miedompi se oli ja uusi on vähän päältä 290. Siitä arvelin että vois olla tuo "helposti saatava" 282 asteinen.

Kummassakaan firmassa ei moista nokkaa ole enää listoilla niin ei voi tarkistaa edes.

Tiedä näistä sitten...
http://www.fiat127.net
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Nokka-aksila

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Moposportin kataloogista vuodelta '88 löytyy seuraavanlainen nokka-akseli:
- valmistaja Colombo & Bariani Camshafts
- nokan profiili 10,6PS2
- ajoitus 270 astetta
- nokkien välinen kulma 112 astetta
- nosto venttiililtä 10,55
- hinta 1275 mk
Soveltuu parhaiten katuautoihin. Olisikohan kyseessä tuollainen kepakko? PS2 on ainakin nokan profiili...
Sitten Mopo-Sportissa myynnissä on ollut myös seuraavanlainen kepakko: (sama valmistaja)
- nokan profiili 23
- ajoitus 290 astetta
- nokkien välinen kulma 102 astetta
- nosto venttiililtä 11,15
- rallia ja ratakäyttö. Hinta 1605 mk
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Toi 112 tuntuu mun tapaukses tutummalt luvulta ku se 110. Mulla hyvinki vois olla tuo kyseessä, asteitakaan en tosiaa nii tarkasti mitannut koska tää uus oli niin selvästi rajumpi. Voi hyvinki olla et se oli vaan 270 asteinen se vanha. Mutta voiha se olla "samaa sukua" tää nyt ihmeteltävä tapaus.
http://www.fiat127.net
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Melkoista salapoliisityötä. Nyt ollaan varmaan lähellä sylttytehdasta. Ei sillä sitten tainnut olla mitään tekemistä Abarthin kanssa. Vähän epäilinkin tuota tietoa.

Gozzolin sivuilla näkyy olevan välykset vastaaville Sportin nokille 0.15-0.25, joten eiköhän liene parasta että säädän välykset vaikka 0.3:een. On sitten vähän varman päälle. Voishan tuonne Colombo & Barianille lähettää postia ja kysyä onko se heidän tekeleensä.
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Akseli

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

vahvasti tuo nokan profiili koodi viittaa Colombo & Barianin suuntaan. Joten kannattaa kysyä... Välillä on hauska haeskella tietoa / selvitellä asioita; varsinkin noissa vanhoissa autoissa "ajalta ennen nettiä". Varmasti osalle Historic-porukalle tiedon ja osien haaliminen on osa harrastuksen suolaa; varsinkin siinä vaiheessa, kun asiallisen hintaan on vihdoin saanut käsiinsä jonkun ultraharvinaisen palikan...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
JTP
Viestit: 309
Liittynyt: 02.10.2003 11:20

Viesti Kirjoittaja JTP »

Valtaosa itse havaitsemistani ja omistamistani kisanokista on ollut Alquatin nokkia. Muutama on Virtasen Maurin omista aihioista tekemiä, mutta niitä ei ole järin paljon tehty, ja ne on valunokkia.
Käynnistymisestä sen verran, että jos nokka-akseli on "oikea" a-ryhmän nokka (asteet yli 310), ja tulppien lämpöarvo 9, kuten omassani, niin talvella käyntiinlähtö on aina ongelma. Aikoinaan jouduin talvella käyttämään "käynnistystulppia", jotka oli vakioauton lämpöarvoilla. Eli niillä moottori lämpimäksi ja sitten kisatulpat kiinni.
Avatar
Janne_K
Viestit: 139
Liittynyt: 05.07.2003 22:09
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Janne_K »

Terve, pitkästä aikaa foorumilla
Hienoa, että sininen Fiiu on saanut pitkästä aikaa numerot kylkiin!

Etupyörien asennoista sen verran vielä, että vakiogeometrialla etupää menee voimakkaasti aurauksen suuntaan etujousien painuessa. Siksi tehtaan antama säätöarvo on annettu reilusti haritukselle, olikohan kokon. haritus 3-5 mm? Hommaa kokeiltiin joskus 4-p suuntauksessa pohjapanssarissa roikkumalla.
Meillä on ollut "säätöarvot":
-takapää selvästi, yht. muutama milli, aurauksella, niin ei ole heti harituksella kun osuu johonkin
-etupää vähän harituksella
-camberit vähän negatiivisella, sillain että näyttää normaalilta :oops:
-auton pitäisi mennä suoraan ja rattikin voisi olla suorassa
- kerran huomattu että tolppien alapään pultit olivat hieman löystyneet -> ratin asento vaihteli.

Heikkoina hetkinä olen unelmoinut F-ryhmän Volvosta :?

http://www.jakracing.fi
Vastaa Viestiin