Sivu 1/20

Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Lähetetty: 13.10.2009 15:17
Kirjoittaja Eejii
15 vuotta ilman satakaksseiskaa, mutta nyt se on loppu.

Laitetaas tämä tänne projektiosioon, vaikka periaatteessa lähes kisavalmis pirssi onkin. Ostin muutama viikko sitten 30v vanhan Italialaisen kilpa-auton. Auton historiaa olen selvitellyt ja Rafun tietojen mukaan se on osallistunut ekaan ralliinsa 1988 Imatralla. Tuolloin auto oli vielä 900:lla koneella varustettu. 1990 paikkeilla autoon on vaihdettu Sportin tekniikka. Vuodet 1992-2005 on vielä vähän hämärän peitossa. Ralleissa se ei ole tuolloin esiintynyt, mutta huhujen mukaan rataa sillä olisi jossain vaiheessa myös ajettu. 2005 auton edellinen omistaja laittoi sen kuntoon, passitti historiciin ja on ajanut sillä ralleja ja sprinttejä. Myyjän vanhemmat on myös ajaneet seiskalla (ei siis tällä yksilöllä) mm suurajoja 80-luvulla ja paljon mukavia tarinoita sain kuulla autonhakureissulla.

Seiskassa tällä hetkellä oleva tekniikka:
Sportin 1049 kone, kantta modifioitu
Abarth nokka-akseli (?!)
Weber 36DCNF kaasari
välitetty suorahampainen laatikko kitkalukolla
edessä Bilsteinin kynäjouset, takana Konin säädettävät iskarit
vahvistettu kori ja kaaret tietysti

Mukaan sain vielä toisen Sportin moottorin (virittämätön), luokitellut levyjarrut taakse (jostain Lanciasta kuulemma), sorarenkaita ja laatikollinen pikkusälää.

Tekniikka vaikuttaa melko terveeltä. Moottori kiertää nätisti ja vaihteisto tuntui koeajossa todella hyvältä. Puutteina pientä sähkövikaa, penkeissä vanhat leimat ja turvavarusteita puuttuu. Kori on melko kuhmuinen ja pohja pintaruosteessa.

Nyt on tarkoitus alkaa käydä autoa läpi pikkuhiljaa. Yritän olla pistämättä fiiua atomeiksi kerralla, vaan ideana on pitää se mahdollisimman paljon myös ajokunnossa, jotta sitä pääsee välillä ulkoiluttamaankin. Ensihätään pitäisi suorittaa perushuolto, saada penkit paikalleen ja hankkia puuttuvat turvavarusteet jotta pääsen testaamaan paremmin tekniikkaa mielellään ennenkuin pysyvä lumi tulee.

Pohjan meinaan ainakin käydä ensialkuun läpi ennenkuin paikat ruostuu. Samoin kuluvat osat pitää käydä läpi ja vaihdella jos tarvis. Jos ei isompia tekniikkapuutteita ilmene, niin todennäköisesti myös kori tulee lähitulevaisuudessa saamaan käsittelyä ja ehkä myös väri vaihtuu samalla.

Kisakuvioista sen verran, että jos pirssi kestää aloittelevan rallikuskin testaamisen ja mitään isompaa remonttia ei ilmene, niin joskus ensi vuonna pitäisi tämä saada viivalle johonkin sprinttiin.

Kuvia vielä:

Kuva

Kuva

Lähetetty: 13.10.2009 19:25
Kirjoittaja kappa12
Onnitteluni hienosta valinnasta....

Ota kuvia konehuoneesta kun ehdit....

Sportti

Lähetetty: 13.10.2009 19:48
Kirjoittaja outlawjw
Ilmeisesti T. Silosaran ex. fiude... Eikös kilvanajot alkaneet 2005 sprintissä / nuorten luokassa; myöhemmin rallin puolella (olisiko ollut Neste Jari-Pekka ralli...).
Oletko varma, että tuo on passitettu sportin luokkarilla?
Ettei vaan 1050 / L:n luokkarilla (I / II 5670)?
Lähinnä sen vuoksi, että jossain vaiheessa voi joku sanoa tuosta maskista ja mittaristosta, jotka eivät vastaa sportin kamppeita...
Ei sillä, että asia meikäläistä haittaisi - lähinnä sen takia, ettei jossain kilpailussa tule ko. asioiden takia murheita....
Onnea valinnasta. Laadukas peli; ei muuta kuin viivalle ja äkkiä...

Lähetetty: 13.10.2009 19:50
Kirjoittaja joel127
Kehtaisitko ottaa kuvaa miten penkit on asennettu? olisi kiva tietää

Ja on muuten hieno peli

Lähetetty: 14.10.2009 08:30
Kirjoittaja McJAS
Valitettavasti suorahampainen laatikko on kielletty historicissa, jos luokkareissa ei ole erikseen mainittu. En muista, oliko mainintaa, veikkaanpa ettei. (Lampolan Make teki meille onnistuneen laatikon joskus 20v sitten sporttiin)

Re: Sportti

Lähetetty: 14.10.2009 09:02
Kirjoittaja Eejii
outlawjw kirjoitti:Ilmeisesti T. Silosaran ex. fiude... Eikös kilvanajot alkaneet 2005 sprintissä / nuorten luokassa; myöhemmin rallin puolella (olisiko ollut Neste Jari-Pekka ralli...).
Oletko varma, että tuo on passitettu sportin luokkarilla?
Ettei vaan 1050 / L:n luokkarilla (I / II 5670)?
Lähinnä sen vuoksi, että jossain vaiheessa voi joku sanoa tuosta maskista ja mittaristosta, jotka eivät vastaa sportin kamppeita...
Ei sillä, että asia meikäläistä haittaisi - lähinnä sen takia, ettei jossain kilpailussa tule ko. asioiden takia murheita....
Onnea valinnasta. Laadukas peli; ei muuta kuin viivalle ja äkkiä...
Kiitoksia onnitteluista. Joo, sama on peli. Nyt kun tarkastin niin itseasiassa kesällä 2004 oli tämä ekaa kertaa sprintissä kunnostuksen jälkeen, joten kunnostus on tietysti tapahtunut ennen tuota eikä 2005, kuten tuolla aiemmin mainitsin. Rallin puolella comeback oli tosiaan 2006 Jari-Pekassa. Tommi ajoi tällä myös rallit Uuraisilla ja Vilppulassa sekä 12 sprinttiä.

Sportiksi tämä on passitettu. Ja passikuvissa juuri tuolla maskilla. Paperit on mulla kotona. Itse ihmettelin kyllä samaa, miten on Rafulle aikanaan tuo maski ja mittaristo kelvannut. Rafulta asiaa kyselinkin ja Rafu sanoi vaan että jos vaihdat maskin, niin lähetä uudet kuvat passin etusivua varten. Liekö sillä merkitystä että autolla on kisahistoriaa juuri tuon näköisenä?

Jos muuten joltakin löytyy ylimääräiset Sportin mittaristo ja maski, niin voisihan ne ostaa pois kuleksimasta...

Sain muuten erään ex-omistajan kiinni joka lupaili kuvia 90 luvulta tästä autosta. Saattaa myös olla että auto on ollut kisatouhuissa jo ennen 1989:tä.

Laitan koneesta ja penkeistä kuvia myöhemmin. Pitääkin ottaa vielä kuskin penkki irti, kun ehdin jo siirtää sitä taaksepäin jotta jalat mahtuu kyytiin. Nyt onkin kypärä jo turhan lähellä pääkaarta. No ajellaan sitten polvet koukussa...

Lähetetty: 14.10.2009 09:32
Kirjoittaja Eejii
McJAS kirjoitti:Valitettavasti suorahampainen laatikko on kielletty historicissa, jos luokkareissa ei ole erikseen mainittu. En muista, oliko mainintaa, veikkaanpa ettei. (Lampolan Make teki meille onnistuneen laatikon joskus 20v sitten sporttiin)
Onkohan noin? Alla lainaus HRCF:n tekniikkaosiosta:

Kysymys
Onko vaihdelaatikon oltava alkuperäisellä synkronoinnilla varustettu,vai voiko käyttää eri tyyppiä tai peräti poistaa kokonaan kys.synkronoinnin? Voiko hammaspyörät olla suorahampaiset poiketen alkuperäisestä?

Vastaus
Vaihteistojen synkronoinnista ei puhuta minkään ikäkauden säännöissä mitään, joten synkronoinnin tulee olla ikäkaudesta ja ryhmästä riippumatta alkuperäinen tai luokiteltu. Mitä rattaiden hammastuksiin tulee, niin tietyissä ikäkausissa ja viritysasteissa ovat rattaat vapaat, joten silloin voi hampaan muodon ja modulin muuttaa.

Lähetetty: 14.10.2009 10:14
Kirjoittaja McJAS
Kuten sanoin jos luokkarissa on erikseen mainittu suorahampaisuus, niin sallittu. Muuten kielletty. Voin paljastaa, että olen toiminut parikymmentä vuotta kilpailuissa katsastajana, myös päällikkötasolla, joten tämä ei ole mutu-tietoa. Esim. viimeisessä historic-rallissa Lammilla hylättiin I- ikäkauden starletit kyseisestä syystä. Tästä asiasta on taisteltu kauan, sillä tiedän itsekin ko aikakaudella ajetun suorahampaisilla autoilla, mutta FIA on ottanut tämän kannan. G-ikäkauden (-68-74) autoissa ilmeisesti saa olla suorahampainen laatikko, mutta Rafu on pariisissa, niin en saanut varmistettua. Palaan asiaan myöhemmin.

Lähetetty: 14.10.2009 11:00
Kirjoittaja Eejii
Olisi kyllä tosi harmi jos tuon laatikon joutuisin vaihtamaan. Vaikuttaa oikein hyvin tehdyltä ja välitykset tosi passelilta.

Eniten kummastuttaa, miksi passittaja on sitten tuon aikanaan hyväksynyt?

Saakohan tuolla autolla/laatikolla sitten osallistua sprinttiin yleisen puolella, jos historiciin ei kelpaa?

Historic seiskasta...

Lähetetty: 14.10.2009 13:11
Kirjoittaja outlawjw
Tuota, ettei vaan ole mennyt sekaisin suorakytkentä ja suorahampainen? Suorakytkyä ei ole ainakaan luokiteltu. Jos kyseessä on kuitenkin "laiton" laatikko, niin ainahan autolla voi ajaa F ryhmässä tai sprintin puolella SS:ssä. Toki turvavarusteet huomioiden. Toivotaan, että kyseessä on väärinkäsitys laatikoiden osalta... Hieman ihmetyttää, mistä laatikko on tullut, ainakin Suomessa yleiset alquatin välityssarjat ovat synkka + vinohampaiset. Samoin pari Lampolan tekemää, jotka minulla on. Colotin suorakytkyt - ja hampaiset on taas niin hintavia, ettei niitä paljon Suomeen ole eksynyt.... Kun siirrät penkkiä, niin muista, että penkin on pysyttävä pääkaaren etupuolella....

Lähetetty: 14.10.2009 14:40
Kirjoittaja McJAS
Tämä vino ja suorahampaisuusasia on ollut tapetilla pari vuotta. 2005 passituksessa ei edes kysytty, onko rattaat suora- vai vinohampaisia, eikä autoa passituksessa pureta. Tänään kun passitetaan auto, niin siinä kysytään rattaiden hammasluku ja onko varmasti vinohampainen. Jos ja kun auto joutuu jälkitarkastukseen, niin osien pitää silloin olla täysin passin mukaisia. Jos auto ei ole sääntöjen mukainen, ei se ole kenenkään muun vastuulla, kuin kilpailijan, joka silla siinä kilpailussa ajoi, ei varsinkaan Petterssonin. Passituksestahan on tässäkin tapauksessa jo neljä vuotta, joten auton tekniikkahan on voinut vaihtua jo moneen kertaan. Ei tätäkään autoa kannata hylätä, sillä Lampola tekee kuitenkin erinomaisia ratassarjoja kohtuuhintaan. (On niitä muitakin tekijöitä, mutta minulla on useita ratassarjoja erilaisiin autoihin häneltä, eikä mitään ongelmia koskaan, muista kotimaisista ei kokemuksia)

Lähetetty: 14.10.2009 14:56
Kirjoittaja McJAS
Varmista se laatikko aukaisemalla ja tarkista, onko hammas 90 asteen kulmassa rattaan sivuun vai onko se vinossa. Jos se on vinossa se käy sellaisenaan historiciin.

Lähetetty: 14.10.2009 15:22
Kirjoittaja Eejii
FIA Liite J:n mukaan E, F ja G1 ikäkausissa saa käyttää suorahampaisia rattaita. I:stä ei puhuta mitään, niin kai ne sitten tosiaan on kielletty :(

Suorahampaisesta myyjä tosiaan puhui ja olen kyllä taipuvainen uskomaan että näin on. Voinhan tietysti soittaa hänelle ja kysyä lisätietoja.

Pitää tosiaan varmaan avata laatikko, niin sillähän se sitten viimeistään selviää. En nyt pidä kiirettä kumminkaan. Treenaillaan nyt tällä ja jos kauhea hinku viivalle tulee, niin mennään sprinttiin vaikka sitten F-ryhmään. Ilmeisesti kelpaa sinne lähes tuommoisenaan.

Yritin udella myyjältä kenen tekemä laatikko on, mutta ei tiennyt. ilmeisesti on vanhempaa perua.

Lähetetty: 15.10.2009 10:01
Kirjoittaja MarkoV
Ennen kuin aloitat laatikkoa purkamaan, niin kannattaa kuitenkin hankkia endoskooppi lainaksi ja työntää se vaikkapa siirtäjän tangon kupeesta/öljyropusta sisään ja katsoa sillä.

Historiciin kelpaavia Alquatin ratassatseja on pyörinyt jonkin verran markkinoilla. Tuossa minunkin entisessä 127 Sportissa sellainen on ja sillä ajetaan nykyisin kohtuullisen aktiivisesti hissessä.

Lähetetty: 15.10.2009 10:29
Kirjoittaja McJAS
Tarkistin Rafulta: E-G1 ikäkausilla saa käyttää erikoisvakioautoissa (viritetyt) suorahampaista laatikkoa. G2-I ikäkausilla pitää olla luokkarissa maininta suorahampaisuudesta, muuten käytettävä vinohampaista. Niille jotka eivät tiedä E-G1 ikäkaden autot ovat tai vastaavat -72 tai vanhempia autoja ja siitä eteenpäin -73..-81.