Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Kiitos kaikille ex-omistajille tiedoista! Ihan mukavaa kun alkaa olla kärryn vaiheet tiedossa. Markuksen kanssa juttelin puhelimessa ja nykyisen laatikon alkuperäkin selvisi. Sen on tehnyt Salmi Tuning Jämsästä http://www.salmituning.fi/

Kiitos myös Outlawjw:lle maskivinkistä. RTO-tuonnilla on niitä vielä...

Mulla on tuosta Alitalia seiskan kaatokuvasta vähän parempiresoluutioinen kuva, kun tuo nettiin upattu. Ei siitä juuri paremmin selvää ota, mutta sen saa tarvittaessa.

Italiassa on ilmeisesti parikin Alitalia replicaa tekeillä. Abarth osioon postaamani linkin auto ei ole kuitenkaan tekniikaltaan täysin vastaava alkuperäiseen nähden. Tossa on vielä video ko autosta: http://www.youtube.com/watch?v=Vxu0OQvN-g8&

Mulla on yhteys erääseen toiseen rakentelijaan. Koitan kysellä löytyisikö jostain tarkempaa tietoa alkuperäisestä tekniikasta. Italian pojat osaa vaan niin perhanan huonosti englantia.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1495
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

GabrielQ kirjoitti:Joitain Sportin osia jäi meille, lähinnä veljelleni. Hän möi ne tässä muutama vuosi sitten jollekkin, joka rakensi käsittääkseni kilpuria Sportista. Eli varmaankin se ostaja on joku teistä.
Vähän OT, mutta osat on tallella pohjanmaalla....
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
markus74
Viestit: 3
Liittynyt: 05.11.2009 15:21
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja markus74 »

eejii laitoin sulle sähköpostia
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Laitetaas vähän päivitystä tilanteeseen pienen hiljaiselon jälkeen. Eilen Sportti oli sitten ekakertaa viivalla. Tosin seuran järjestämässä vauhtitapahtumassa, mutta kuitenkin. Kisassa oli mukana n 60 kuskia: prätkiä, ralli/sprinttiautoja, jokkisautoja ja peltoautojakin. Talvi on ollut vähän huono treenaamisen kannalta kun kaikki paikat on lunta täynnä, joten ihan kylmiltään kisaan lähdin. Vain joku tunti Bemarilla jääradalla tänä talvena, mutta sen ajaminen poikkeaakin ihan vähän pikku-Fiatista. Tuloksellisesti ei siis paljon kerrottavaa jäänyt. Taakse jäi jokunen nuori, yksi prätkä, muutamia peltoautoja ja kisan ainoa Lancer (EVO3) :D joka hyytyi ekalla kierroksella. Ihan liikaa tuli nosteltua, kun ei ole vielä yhteistä säveltä Fiiun kanssa löydetty. Tosi herkästi tuntui perää tarjoavan sivulle mutkissa, mikä meinasi pariin otteeseen yllättää. Maaliin päästiin kuitenkin molemmat kierrokset ja hauskaakin oli. Aika paljon ihailijoita pyöri Fiiun ympärillä. Toivottavasti kerkiää vielä tämän talven lumilla harjoittelemaan ennen kesäkautta. Todennäköisesti ensimmäinen oikea kisadebyytti on sitten toukokuun lopulla Kerimäellä.

Auto pelasi muuten hyvin, mutta jotain häikkää oli kylmänä käynnistämisessä. Lämpimänä kone käynnistyy ja käy hyvin, mutta kylmänä piti joka kerta auttaa käynnistyssprayllä. Ihan kun se ei saisi ryyppyä kunnolla. Mitähän tuosta kannattaisi tsekata?

Muuten autoon on talven aikana hankittu uudet penkit ja vyöt + muita turvavermeitä. pieniä ruostevaurioita on korjattu ja poikkituen väsäsin etutolppien väliin. Sportin maski ja mittaristo on nyt paikoillaan. Tallista löytyy nyt myös tupla-Weberit. Imusarja vielä puuttuu, mutta Kreikasta niitä ainakin pitäisi vielä saada. Marellin kärjetöntä ei vieläkään ole löytynyt, joten laittelen todennäköisesti sen Lumenitionin muunnossarjan. Rafun puheista päättelin että se käy historiciin. Vaihdelaatikko on vielä se sama. Näitäkin saa edelleen ilmiantaa, jos jossain rattaita tarpeettomana lojuu. Perävälitys on tsekattu ja se on 4,69 vinohampainen, joten siltä osin kaikki on kunnossa. Onneksi kaarisääntöön tuli tarkennus joka sallii kaaren kiinnittämisen hitsaamalla pilareihin myös historicissa. Lähellä jo oli etten ruvennut niitä sahailemaan irti. Pohjan rapsuttelun ja maalaamisen päätin suosiolla jättää kesälle. Kivempi tehdä lämpöisellä säällä ulkona kuin ahtaassa tallissa.

Laittelen kuvia myöhemmin.
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Seiskalla kilvanajoa

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Moro,
Hienoa, että projekti on konkretisoitunut ensikokeiluihin. Kilvanajosta puhuminen on nääs yhtä vähän kilvanajoa kuin muuraamisesta puhuminen muuraamista...tällä hetkellä historic-seiskoista on puhetta ollut n. 4 - 5 projektin verran forumilla ja yksi on toistaiseksi aktiivipeliksi edennyt. Sinä toivottavasti olet toinen forumilainen historic-puolella... Kuulostaa tutuilta haasteet joista kerroit. Takapään osalta on paikallaan tsekata tukivarsien holkit (suosittelen uniball:ja), kulmat ja ehdottomasti iskarit. Jos kyseessä konit, niin huolto ja simmaus Motoralilla auttaa asiassa. Edelleen tsekkaa myös miten auto istuu spooreihin. Eli raideleveys... Käynnistyspuolella minulla oli vastaavaa oiretta, kun pakoventtiilit meni vääriksi. Eli kuumana ja lämpimällä kelillä lähti kuin nainen Jukka Palmun alta. Kylmällä ei millään... Edelleen kannattaa kokeilla ajotusta. Voi ollaa, että sytkä on kylmäkäynnistykseen liian aikaisella, vaikka toimisi lämpimänä hienosti. Tuostakin on kokemusta. Kaveri myös kertoi vastaavista ongelmista A-ryhmän ladassa vuoisia sitten. Siinähän on sama setuppi kuin sinulla sportin omalla kaasarilla...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Kiitti vinkeistä. Kannattaa varmaan noi iskarit huollattaa. Konit tosiaan ovat. Tukivarret puslineen on luultavasti mulla vakiokamaa ja voivat olla jo väsyneitäkin. Ekalla kiekalla pääsin melko alkupäässä ajamaan, joten spooreja ei vielä kauheasti ollut. Jo silloin mielestäni perä vaikutti levottomalta. Mulla on edessä ja takana 10mm levityspalat ja ET36 vanteet. Jos enemmän meinaa levittää niin pitää varmaan levittää myös lokareita. Ainakin piikkipyörälle. Ostohetkellä autossa oli oikella puolella 10mm levitykset ja vasemmalla 5mm. Mikähän idea tässä on ollut takana? Mikä muuten aurauksen olisi syytä olla takana kisavehkeessä?

Pitää kokeilla säätää sytytystä ja puhdistella ainakin kaasari. Toivottavasti apu löytyisi sieltä. Mullahan on 36DCNF kaasarina, ei Sportin vakio.
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

tohon kylmäkynnistys juttuun sen verran et venttiilivälykset kannattaa myös tarkistaa.. ainakin colffit ja sss datsunin koneet oirehtii noin jos venttiilit kantaa.. lohkolämppärissä kun pitää niin lähtee hyvin käymään mut ei kylmänä edes kesällä kunnolla.. :roll:
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Seiskasta

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Vaikuttaa melkoisen oudolta tuo spacer-touhu; olisiko vaan kyseessä kasausvirhe... Meikäläisellä on ollut takapäässä aurausta 2 - 4 mm / pyörä ja edessä joko 0 haritus tai 0,5...1 mm / puoli. Välillä on menty myös n.1 - 2 mm aurauksella. Noilla + uniballeilla + asiallisesti simmatulla iskareilla auto on ollut pelokkaalle (siis allekirjoittaneelle) sopivan rauhallinen. Toisaalta nopea ohjaus (2 kierrosta laidasta laitaan) ja lukko ovat auttaneet. Ennen ko. palikoita auto oli niin levoton, että yöunet meni jo viikko ennen kisaa. Nyt ei meinaa herätä edes kisassa.... :wink:

Tsekkaa myös raideleveys - ainakin meikäläiselle auto on ollut parhaimillaan ajoltaan silloin, kun raideleveys on ollut sama edessä & takana. Sitten auton leveydestä sen verran, että johonkin kisaan penkalle ja rullamitta mukaan; siitä sitten mittailemaan millä leveydellä autot menevät ja raideleveyttä samalle alueella. Näin tein itse aikanaan...
Talvella tuo on iso ongelma ja pienemmillä teillä myös kesällä...
Tuo välyspuoli on hyvä pointti. Jos / kun tsekkaat välykset, niin koita saada venttiilikopantiiviste pysymään ehjänä - on meinaan suhteellisen hankala saada nykyään ilman kokonaista tiivistesarjaa seiskaan.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Pitää siis tsekata välyksetkin. Enpä olis moista arvannut lähteä epäilemään. Se kun kumminkin hörähti heti käyntiin, kun sai vähän käynnistyssprayta. Sitä ennen ei edes luvannut. Vois kokeilla myös mitä lohkolämmitin vaikuttaa asiaan. Jos se nyt edes toimii. Kiinni siinä semmoinen kyllä on.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Venttiilit saattaa palaa jos pääsevät kantamaan.

Niin ja voihan venttiilikopantiivisteitä askarrella yleiskäyttöisestä tiivistemateriaalista, esimerkiksi korkista. Mukavampi vaihtoehto, kun vuotaa ne käytetyt tiivisteet kuitenkin...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Kantavat venttiilit

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Meikäläisellä kantoi jossain vaiheessa venttiilit kilpurissa. Tuolloin oireili huonosti käynnistyen ja edelleen kahdelle / kolmella kylmänä käyden. Lämmetessään kävi sitten kaikilla neljällä... Ja todentotta kantavat venttiilit palavat - jos auto suostuu jotenkin käymään...

Seiskan venttiilikopan tiivisteita löytyy irrallaan ajoittain esim. eBaysta; esim www.ebay.de ja hakusanaksi Fiat 127 ventildeckeldictung. Edelleen muita kannattaa kokeilla niin, että laittaa autoksi lancia Y10...
Jos ei askartelu motivoi...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
fiaz_600
Viestit: 91
Liittynyt: 28.12.2007 19:59
Paikkakunta: kaustinen

Viesti Kirjoittaja fiaz_600 »

mulla on uus seiskan venttiilinkopan tiiviste ja muitaki tiivisteitä :D
jos kiinnostaa...
Kustuun osia myynnis!
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Tiivisteitä tarjottiin paristakin paikasta. Kiitoksia. Yhdet on tulossa jo.

Tässä pari kuvaa toissa viikon ajeluista

Varikolla numerolappu kyljessä
Kuva

ja baanalla. Kuva (c) Kristiina Asikainen
Kuva

ja vielä pari historiakuvaa vuodelta 1998. Komeet apilavanteet alla. Kiitos Markus74 kuvista
Kuva

Takana muutakin Italianmenijää
Kuva
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Mittasin eilen nuo välykset. Pakoventtiileissä oli 0.35, 0.3, 0.4 ja 0.4. Imupuolella 0.35, 0.3, 0.35 ja 0.3. Eli vähän heittoa näkyisi olevan. Sportissa kai pitäisi olla 0.5 pako ja 0.4 imu. Vai vaikuttaako kireämpi nokka tai madallettu kansi siihen mitä välysten pitäisi olla? Löytyiskö hyvää ideaa millä noi simmilevyt saa irti? Korjausoppaassa mainittiin työkalu A60480, mutta sitä ei varmaan ihan helpolla löydä. Saako noita levyjä ihan varaosaliikkeistä?
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

varaosa liikkeistä en tiedä mut koneistamon hjyllystä niit täält turun puolest ainakin on löytynyt tai sit on jostain kautta tilannut... TD-koneistamo kyseessä.... ja ohjemanuaalin välys lienee ihan ok...mikä sit olikaan ku en ite muista...ja laskettu kansi ei oman järkeni mukaan asiaan vaikuta millään muotoa... ja ne simmilevyt on kyllä paskamaisesti ittensä aina imassu kuoppaansa...mutta jos teet säädön niin että mittaat ensin välykset ja otat nokan pois ja sit teet tarvittavat muutokset niin ne saa kyllä sormin kaivettua sielt....jos nokka paikallaan niin sit se vähän tekee haastetta hommaan... öljyhän ne sinne vaan on "liimannu" kyllähän ne kuitenkin pyörii vapaasti? ainakaan ei sais jumissa olla....
Vastaa Viestiin