Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Alkaa näyttää siltä että taitaa mennä laatikkohommiksi. Tuo endoskooppi juttu olikin hyvä idea. Kiitoksia! Meillä taitaakin töissä olla sellainen.
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Tossa pari lisä kuvaa:

Pannuhuone,

Kuva

takakontti,

Kuva

ja penkin kiinnitykset:

Kuva

Kuva

Kuva

Tosta on rälläköity alkuperäisistä lattiaan hitsatuista kiskoista ulommat pokkaukset pois ja sitten penkit sivukiinnikkeillä pultattu pohjaan kiinni. Auton alle pohjaan on hitsattu sääntökirjan mukaiset vahvikelaput. Vähän ahdashan tuo seiska kuppipenkeille on. Varsinkin noi penkin hartialevitykset on tiukalla.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Siisti peli... Minne suunnittelit ajelemaan...?
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Kilpurista

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Moro,
Kannattaa hankkia kärjetön sytkä tuohon autoon (näyttäisi olevan kärjellinen). Jos jossain vaiheessa laitat levyjarrut taakse, niin samalla on syytä laittaa paineenrajoitin takapiiriin; luokkarista löytyy paikka (konehuoneessa) ja edelleen tyyppi. Luokkaria vastaava löytyy mm. 142 / 144:sta volvosta.
Jos jossain vaiheessa hankit tuplakaasarit, niin nykyinenpumppu (Heco) on hieman alamittainen. Asiallinen peli ja tarjoaa hyvin mahdollisuuden jatkorakenteluun; seiskaan on luokitelty asialliset palikat, joten autoa voi rakentaa historiciin lähes äffäläisen tyyliin, kunhan jaksaa haalia palikoita...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Vähän ihmettelinkin miksi tähän on kärjellinen sytkä jätetty. Minkä merkkinen muutossarja olisi paras? Lumenitionilla ja Pertronixilla ilmeisesti näitä löytyy. Nykyinen jakaja on Marellin.

Koitan päästä ensi viikonloppuna Rantasalmelle ajelemaan. Siellä on sprintti- ja jokkisradat käytettävissä pientä korvausta vastaan. Sen jälkeen toivottavasti alkaa hahmottumaan, minkä laajuinen projekti tästä on muodostumassa.
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Jakajasta

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Helpoin ja yksinkertaisin on Marellin oma kärjetön. Siitä on suoraan versionsa tuohon brassikoneeseen; voin tsekkailla tyypin kotosalla ja laittaa tietoa...
Kyseessä on keskipakosäädöllä (ei alipainesäätöä) varustettu systeemi. Jonkin verran noita lumenitionin systeemejä on laitettu; tosin en tiedä meneekö ko. systeemi läpi historic-peleissä; marellin kärjetön toisaalt menee.
Marelliin on ainakin toistaiseksi kaikkia komponentteja on saanut hyvin varustetusta autosähköliikkeestä...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Janne_K
Viestit: 139
Liittynyt: 05.07.2003 22:09
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Janne_K »

Päivää, hienoa että Silosaran vehe on saanut hyvän kodin eikä mene peltoautoksi!

Kävimme itse katsomassa tuota autoa (koria) kun se makasi jossain vähän JKL:n pohjoispuolella n. vuonna 2001. Väri oli vihreä ja jäi hommaamatta. Sillon siinä oli hyvänoloiset etutolpat kiinni, ei muuta kiinostavaa.

Kärjetön sytkä kannattaa laittaa, meillä se Marellin systeemi on pelannut hyvin ja on tehokas.

Olemme turanneet vastavan projektin kanssa ja nyt on 11 rallia ilman tekn. keskeytystä, että ehkä jotain on osattu (ainakin kysyä viisaammilta :wink: ).


Olehan yhteydessä
j k 6 2 0 9 8 ( a t ) s u o m i 2 4 . f i

Ja talvella viivalle eikös vaan!

www.jakracing.fi
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja RHR »

Onko toi Marellin kärjetön sama mitä kaupataan mm. Motonetin sivuilla?
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Eejii kirjoitti:Koitan päästä ensi viikonloppuna Rantasalmelle ajelemaan. Siellä on sprintti- ja jokkisradat käytettävissä pientä korvausta vastaan. Sen jälkeen toivottavasti alkaa hahmottumaan, minkä laajuinen projekti tästä on muodostumassa.
Pääsitkö kokeilemaan autoa...? Miten testit sujui...?
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Rantasalmen kanssa kävi huonosti. Rata oli kuulemma sateiden myötä pehmennyt ja olivat ruvenneet laittamaan sitä jo talvikuntoon. Vasta kun pakkaset on kovettaneet ratapohjan, niin se avataan taas käyttäjille.

Kun nyt siirtolaput olin kerinnyt konttorilta hakemaan, niin pikkuteille sitten reippaasti kevyemmällä kaasujalalla. Alle ainoat tallista löytyneet katukelpoiset renkaat eli sileänpuoleiset suvikumit. Ensin mutkaista asvalttitietä ja sitten soralle mökkiteille. Toivottavasti kukaan ei häiriintynyt..

Tekniikka pelasi oikein mallikkaasti. Moottori tuntui pirteältä ja säädötkin varmaan aika kohdillaan. Laatikko on aika tiuha. Muutaman kerran käsi hapuili siirtymällä asutuksen keskellä olematonta vitosvaihdetta, kun äänitaso viidenkympin vauhdissakin oli aika mahtava. Päitä ainakin kääntyi... Mutkaiselle soratielle vaihteet tuntuivat sopivan aika hyvin, mutta pitkillä suorilla olisi voinut taas lisäpykälää kaivata. Pykälät loksahtelivat nätisti paikalleen ja ajaminen tuntui helpolta. Jarruihin olisin kaivannut vähän lisää tehoa. En ole vielä niitä avannut, joten en tiedä missä kunnossa palat ja hihnat on. Ehkä syy löytyy sieltä. Parin vuoden seisonta lienee tehnyt tehtävänsä. Alusta tuntui jämäkältä ja johdonmukaisesti käyttäytyvältä. Tietysti kun kunnon vauhtiin ei vielä päässyt ja renkaat oli mitä oli, niin paha mennä toimivuutta arvioimaan.

Kaikenkaikkiaan mukava ajettava tämä on. Kunhan saa vielä pitävämmät renkaat alle ja pääsee suljetulle radalle, niin hommassa vielä viisastuu. Tekniikkakin tuntuu mainiolta, joten laatikon laillisuus lienee ainoa isompi murhe.

Laitan Janne sulle postia
McJAS
Viestit: 236
Liittynyt: 09.10.2006 13:20
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja McJAS »

Olen kuulemma tähänkin autoon tehnyt ensimmäiset kaaret, ja sitten myöhemmin kaadon jälkeen uusin muutaman putken (etukaarta ym.)

ps. ilmeisesti meidän vanha sportti on kausalassa jossain tallissa säilössä vielä hengissä, tietääkö kukaan?
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Avatar
Janne_K
Viestit: 139
Liittynyt: 05.07.2003 22:09
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Janne_K »

Mitähän kuuluu kolmannelle passitetulle Sportille? Musta väriltään.

Vanajanlinna Ralli
KESKEYTTÄNEET / SULJETUT / 13.-14.1.2006

12. Jarmo Koskinen/Pasi Saloranta TAUKO bensapumppu
H6 Fiat 127 Sport 70HP


1-3 muussakin kisassa olivat noihin aikoihin. Seura taisi olla Uudeltamaalta päin.
Onkohan kaverit tällä foorumilla, veisikö joku terveisiä.

Yksi keltainen "martini" raidoitettu on I-kuskilla jemmassa (kori ja hajanaisia osia), jostain Kymenlaaksosta päin kotoisin.

www.jakracing.fi
McJAS
Viestit: 236
Liittynyt: 09.10.2006 13:20
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja McJAS »

Tämä keltainen "martini" on se meidän tekemä. Vai on se riisuttu. Missähän lie tekniikka?
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Koskisen sportti

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Koskinen & Saloranta vaikuttavat Hyvinkäällä; auto on käsittääkseni tallessa ja kunnossa. Lahjoitin jotain vakiopisteosia 2005 syyskesästä, kun auto oli viimeisteltävänä Lahden histric kisaan.
Ko. herrat eivät ole aktiivisia forumilla; jos koskisen haluaa tavoittaa, niin kannattaa kaivaa EV-pinnan yhteystiedot. Ko. yritys löytyy Hyvinkään Sahanmäestä.
Jos oikein muistan on auto lähinnä A ryhmän vireessä (vakiosarja & kaasarit, omat jarrut jne...).
Hyvä aihio joka tapauksessa jatkorakenteluun; kori on siistitty ja kaikki pisteosat ovat tallella.
Auto on ollut Koskisella ainakin vuodesta 96 alkaen, jolloin ajoivat muutaman kisan a-ryhmässä Hyvinkään ympäristön ralleissa...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
MarkoV
Viestit: 71
Liittynyt: 01.10.2003 13:49

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Martinin väreistä tuli mieleeni Laukaan Leppävedellä korjaamohallissa näkynyt ykköskoppainen perinteisellä Martini/Lancia väreillä oleva yksilö. Laite oli käsitykseni mukaan sprinttipeli muistaakseni omalla 903cc koneella + turbolla + ruutalla. Onkohan tämä vielä yhtenä kappaleena?
Rallisatiainen! http://motorsport.vainiomaa.net
Vastaa Viestiin