Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Rantasalmi ajettu. Kisa meni paremmin kuin aikaisempina kertoina. Rataa oli viime kerrasta vähän pidennetty. Alkuosa oli kokonaan uutta ja keskialueen syheröitä oli muutettu jouheammiksi.

Katsastukseen körötellessä huomasi taas miten hankala tuo liian harva perävälitys on. Vielä kun talvella auto on jäykkä ja tarvii kunnon lämmityksen ennen ajoon lähtöä, niin liikkeelle lähdöt ja ryömittäminen on yhtä tuskaa. Sytytyksen säädöllä pelaaminen tuntuu vähän vaikuttavan. Tuntuu että kylmänä pitäisi olla eri säädössä kuin lämpimänä. Ja taas kovempaa ajaessa eri säätöä kuin ykkösellä ryömittäessä. Ois varmaan hyvä kun kojelaudasssa olisi nuppi jolla sytkää voisi säätää vaikka ajon aikana. Pelkäsin että saako auton viivalta liikkeelle ollenkaan, mutta onneksi lähtö oli edelleen alamäkeen. Pyysin ekalle kierrokselle ylimääräisen puoli minuuttia taakse, jotta ehtisin karkuun Leppäsen Fiestaa. Aika hurja peli kyllä tuo Fiesta. Ei juuri Seiskaa kummempi koppa ja 1600 kone. Kuskihan on myös ajellut aikanaan tuota nykyään oranssia Seiskaa ja kävi juttelemassa ennen lähtöä.

Ekalle kierrokselle pääsi numerolla 9, joten rata oli hyvässä kunnossa. Muutenkin tuntui että pinta ei ollut ihan niin liukas kuin viime vuonna. Vähän nihkeästi auto lähti viivalta, mutta vauhtiin päästyä tuntui pelaavan ihan hyvin. Kierros meni autoa tunnustellessa ja aika jäi kauas muista. Alusta pelasi paremmin kuin viime vuonna. Toki olosuhteetkin oli jonkun verran erilaiset, mutta oli mukava huomata että auton käytös oli selvästi neutraalimpaa. Keskialueen neulansilmässä oli ainoa paikka missä piti yrittää ykköstä pesään. Vauhti sakkasi ja siihenhän se meinasi sammua. Sain kuitenkin pidettyä käynnissä ja matka jatkui.

Toiselle kierrokselle meinasi tulla kiire kun kuuluttaja ilmoitti että tauko on lukuisten välihinausten vuoksi vain 10 minuuttia ja historicit lähtöjonoon samantien. Auto lämpenemään ja toppavaatteita riisumiseen. Toiselle kierrokselle sitten vauhtia lisää. Lähtöpaikalla oli jo hirmuiset ojat ja seiska meinasi jäädä mahastaan kiinni. Mutta liikkeelle päästiin ja ajo sujui jo ihan hyvin, mitä nyt liian varovaisesti otin monta mutkaa. Ajasta tippui 8 sekuntia. Vähän pettynyt olin silti kun tuntui että olisi tullut kovempaakin.

Harjoitusta tarvitsisi nyt jotta rupeaisi luottoa löytymään autoon ja omaan ajoon. Ei tuo ihan kylmiltään nyt suju. Tiheämpi perävälitys taitaa mennä myös jossain sopivassa välissä ostoslistalle.

Olisihan tämän tietysti voinut DDR-tyyliin uutisoida jotenkin niin että olin molemmilla kierroksilla kilpailun nopein Italialaisella autolla ajava historic kuljettaja. Muista italiaanoista mukana oli V1600 luokan Brava ja nolla-autona Abarth Punto S2000.

Tuonne on jo ilmestynyt kuva: http://arikarhunen.kuvat.fi/kuvat/Motor ... 3_0968.jpg
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

http://race.kuvat.fi/#/kuvat/2013+Lippo ... antasalmi/

Tuola oli kans useampikin kuva...

Hyvä homma että vehkeet pelaa, lisää kilometrejä ja uusiksi viivalle...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Hyvä, että kisaaminen sujui ilman suurempaa harmia ja tekniikka pelasi - nyt vaan kilometrejä alle sekä systemaattista säätöä.

Eejii kirjoitti:Pyysin ekalle kierrokselle ylimääräisen puoli minuuttia taakse, jotta ehtisin karkuun Leppäsen Fiestaa. Aika hurja peli kyllä tuo Fiesta. Ei juuri Seiskaa kummempi koppa ja 1600 kone. Kuskihan on myös ajellut aikanaan tuota nykyään oranssia Seiskaa ja kävi juttelemassa ennen lähtöä.
Tuo Fiesta on tehty viimeisen päälle osilla ja mahdollisimman laajasti luokkareiden mukaan. Onhan siihen sitten rahaakin palanut... Leppänen ajoi kauden 2009 bemarilla - joka ei sopinut käteen laisinkaan; ja fiestalla homma on sujunut paljon paremmin. Nyt vaan joku rakentamaan Ritmo 75:sta kaikilla II ryhmän herkuilla; Ritmo olisi varmaan aika tasaveroinen laite tuon Fiestan rinnalla; ellei jopa nopeampi ;)
Eejii kirjoitti:Sytytyksen säädöllä pelaaminen tuntuu vähän vaikuttavan. Tuntuu että kylmänä pitäisi olla eri säädössä kuin lämpimänä.


Tuttu ilmiö - penkissä paikalleen laitettu (+15 astetta) sytkäennakko ei meinaa pelata 10 asteen pakkasilla, vaan pitää kääntää hiukan myöhäisemmälle. Lämmetessään kyllä pelaa. Jos vaan on aikaa, niin jätä säädetty auto pakkaseen yöksi jossain vaiheessa, merkka sytkän paikka ja kokeilemalla hae "pakkasasento" ja merkkaa sekin paikka. Vastaavaa tapaa käytetään ainakin joidenkin GT corollien kanssa...

Minkälaisilla renkailla ajoit?
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Joo, Ritmohan olisi kyllä aika mahtava peli. Nyt kun tuo J-ikäluokka on tullut mukaan, niin Seiskalla jää entistä enemmän jalkoihin. Fiestan lisäksi tuolla oli myös VW Scirocco, joka on vieläkin kovempi kulkemaan. Samoin alkaa varmasti tulla noita 205 GTI pösöjä yms. no itepähän olen pirssin valinnut.

Sytkää pitää nyt tosiaan ruveta tutkimaan tarkemmin. Millä ajoituksella muuten olet itse ajellut? Aikanaan kun lampulla laittelin ajoituksen tuonne korjauskirjan mukaisiin säätöihin niin kone kävi tosi vaivaisesti. Piti laittaa reilusti aikaisemmalle että löytyi kohta jossa käynti oli tasaista koko kierrosalueella. Voi olla että kylmällä säällä voisi olla tuolla lähellä ohjearvoa, muuten aikaisemmalla.

Renkaat oli samat kuin viimevuonna edessä Timit ja takana BR41. Taakse pienensin paineita vielä lisää viime vuodesta. Nyt oli 1,4 takana ja edessä 1,8. BR110:t pitäisi kyllä hankkia taakse tai ehkä ne uudet Timin Montecarlot jotka on pienemmällä halkaisijalla.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Eejii kirjoitti:BR110:t pitäisi kyllä hankkia taakse tai ehkä ne uudet Timin Montecarlot jotka on pienemmällä halkaisijalla.
Muistaakseni br110 on samalla halkaisijalla kun montecarlo... 110:ä itte suosittelisin...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Joo ne taitaa olla molemmat misukan 13" sorapyörälle pinnoitettuja. Rocketti vähän halvempikin.

Pari kuvaa sain:
Kuva
Kuva
Kuva
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Hyviä kuvia...

Mun muistaakseni rocketti on pinnoitettu vahvistetulle talvirenkaan rungolle ja on siksi kohtuu kevyt... Asiaa kyselin joskus keskipinnalta...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

kappa12 kirjoitti:Mun muistaakseni rocketti on pinnoitettu vahvistetulle talvirenkaan rungolle ja on siksi kohtuu kevyt... Asiaa kyselin joskus keskipinnalta...
Onko? Aattelin että olisi misukan rungolle, koska koko ilmoitetaan molemmissa 10/54R13, joka on tuon misukan sorapyörän koko. Voin olla väärässäkin.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Voi toki olla noinkin ja mulla on vanhaa tietoa... Kannattaa soittaa keskipinnalle ja kysyä...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Löytyipäs tuo kaatovideokin mun seiskasta sattumalta netin syövereistä. Säästöpankkiralli Loimaalla v1987, Helenin veljekset kabiinissa: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... M_o#t=551s
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Seiska on nyt laitettu myyntiin tuonne myyntipalstalle: http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=3&t=32032 . Tarvitaan nyt tilaa ja rahaa tuohon Spiderin laittoon.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Eejii kirjoitti:Seiska on nyt laitettu myyntiin tuonne myyntipalstalle: viewtopic.php?f=3&t=32032 . Tarvitaan nyt tilaa ja rahaa tuohon Spiderin laittoon
Kyllä nyt Eero pahasti "käyt vieraissa" - mikään hämähäkki fiatti ei koskaan ole kuin ralliseiska. ;)

Motto olla pitää "ennen lähtee muija ja mukulat kuin kilpuriseiska..."
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Janne_K
Viestit: 139
Liittynyt: 05.07.2003 22:09
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Janne_K »

Spideri myyntiin ja rahat kisailuun ehdotan mää kyllä ja kauhistelen asian laitaa... :?
www.jakracing.fi
hkn
GFF
Viestit: 350
Liittynyt: 29.03.2008 20:41
Paikkakunta: Vilppula

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja hkn »

Olette poijaat ihan oikeessa et hisse seiskaa ei saa hukata mut saishan spaiderista hisse biilinkin vai mitä :) ?????? Hannu
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Emäntä joskus kysyi että kumpi meiltä lähtis ensin, seiska vai... Sitten se totes että ei välttämättä edes halua tietää... :lol:

Ei muuta kun etsiskelemään motivaatiota jostain autourheilun nettikaupasta ja asiat tärkeysjärjestykseen... Tai sitten toivotaan että seiska päätyy hyvään kotiin...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Vastaa Viestiin