Eilen saattin kausi 2015 omalta osalta päätökseen ja Fiatilla.
Aikalailla keskeytysvoittoinen oli minun kausi, tosin tuttua touhuoa se on menneiltäkin vuosilta.
Jääratakisojen peruuntuessa jäiden heikouden vuoksi kausi aloitettiin 18.4 Kokemäeltä jolloin suorituksen pituudeksi jäi noin 400 metriä, joku ajoi toisen mutkan jarrutuksessa takaluukkuun ja Kuplasta (Golfin moottorinen) katkesi nokka-akseli. Autossa ei tainnut valitettavasti muuta italialaista kuin Malpassin polttoaineenpaineensäädin ja Dellorton kaasuttajat.
9.5 Vuorossa oli Asfalttiratainen kilpailu Kuopiossa ja koska kuplan moottorissa (vaakamäntäpuristin) oli ongelmia valjastettiin omatekoinen oikealta ohjattava Kardaanivetoinen Micra ensimmäiseen kilpailuunsa. Vähän kiire siitän tuli tietenkin ja testit jäi aika vähiin, samoin moottorin ja alustan osalta oltiin altavastaajan asetelmassa. EVK-Sarjassa semifinaaleihin sillä kuitenkin mentiin puhtaalla suorituksella, mutta sitten alkanut sade ja epäonnistunut lähtö lopettivat kilpailun siihen.
(youtube video)
17.5 Käytiin sitten Joensuussa samalla Micralla yrittämässä (jossa muuten
Ital
ia osia on Mirafiorin perä ja Croman/Thema hammastanko) mutta kilpailut loppuivat sielläkin semifinaalivaiheisin evk ja yleisessä luokassa.
(youtube video)
24.5 Oli kupla saatu koneineen sellaiseen iskuun että sillä lähdettiin puolustamaan edellisvuoden voittoa Tuusnimelle. Tämä kilpailu taas päättyi vauhdikkaaseen kaatoon
(youtube video)
6.6 Kisattin Mäntyharjulla EVK-Sarjan osakilpailussa, ja taas Micralla. Alkueristä tuli taas lähtövoitto, mutta Semifinaalissa jäätii taas vähän liian tiukkaan puristukseen kun ulkopuolella oli B-ascona ja sisäpuolella Volvo 144 niin 790-kiloinen Micra tahtoo jäädä altavastaajaksi. Minulta puhkesi rengas ja eipä sillä sitten enää edetty kaaviossa eteenpäin.
(youtube video)
27-28.6 Oli Jokamiesluokan SM-Kilpailut Suonenjoella. Piti ajaa omatekemällä uudella Fiat 600:lla mutta tosielämän realiteetit ja muiden autojen jatkuvat ongelmat olivat vieneet rakenteluajan uudelta autolta joten se ei valmistunut kilpailuun. Vaihtoehto B:nä oli kaatuneen kuplan oikominen kondikseen.
Alkukarsinnasta selvittin kyllä sunnuntaipäivälle, mutta eipä sunnuntaina keräilyeriä pidemmälle siivet kantaneet.
18-19.7 Kisattiin Pieksänmäellä ensin EVK-Sarjaa etuveto ja kardaanikalustolla ja sunnuntaina sitten yleisen luokan osalta. Eli micra alla lauantaina ja sunnuntaiksi kävin vaihtamassa auton kuplaksi. Lauantai ei tarjonnut onnea Micralle. Semifinaalissa selvittiin sijoiutuserään, asetelmat olivat hyvät mennä sieltäkin eteenpäin mutta kahden kanssakilpailian ottamat vilppilähdöt pilasivat mahdollisuuteni, olin itse sisäradalla ja ulompaa otetut vilppimiehet painoivat minut ja toisen kilpakumppanin sisäpelkalle, rengas puhki ja se oli taas siinä. sijoitus kuitenkin tuli, 18.
Sunnuntaina Kuplan kyyti oli kohdillaan ja alkuerän ja semifinaalin jälkeen alla oli puhtaat lähtövoitot. A-finaalissa 2.paikalta kilpailu loppui tähänsaakka elämäni rajuimpaan kaatoon. Sijoitukseksi yleisessä luokassa kirjattiin 8, kovimman kaatajan palkinnoksi saatiin vähän helposti särkyviä lasiesineitä.
(youtube video kaadosta)
8.8 Kisattiin Pieksänmäellä Vesannon UA:n Järjestämä kilpailu, jossa taas Micralla yritettiin. EVK-Luokassa päästiin sijoitukseen 17. ja oltaisiin edetty sijoiuserän voitolla pidemmällekkin mutta oma huolimattomuus (2x kanttarin yli oikominen) päätti kilpailun mustaan lippuun.
(youtube video)
5.9 Ajeltiin Suonenjoella "syyskisa" jossa alla oli yleisessä luokassa laina-kupla Toyotan moottorilla, oman kuplan saatua purkutuomion. EVK-luokkaa taas micralla.
Micraa oli paranneltu lisäämäällä ruokkivien kurkkujen määrä kahdesta neljään ja ajoittamalla nokka-akseli uudelleen. Mutta kostea aamu osoitti liukkautensa, tämä yhdistettynä kilpailun kohtuullisen kovaan tasoon jätti höyhensarjalaisen taas hiukan alakynteen. Sijoitus oli taas tulossa mutta alatukivarren muodonmuutos ja tästä johtunut eturenkaan pyörimättömyys yhdistettynä olemattomaan huoltoaikaan piti auton varikolla.
Yleinen luokka sujui paremmin, alkuerän lähtövoitto, semifinaalin kakkostila ja b-finaalin kolmostila kirjauttivat sijoituksen 9.
(youtube video)
6.9 Tuusniemelle kisaamaan rullaavana hankitulla Fiat 600:lla, johon sovittelin 1650 kuutioisen kuplan koneen. Aika tussarin makuinen peli siitä tuli, mutta eipä tuolla muillakaan mitään ykköspyssyjä ollut. Ainut vain että sammutin auton semifinaalin lähtöviivalle eikä se yrityksestä huolimatta enää käynnistynyt.
12-13.9 Ajoin Juuan Urheiluautoilioiden EVK-liiga joukueessa Joensuussa. Selvisimme noin 29 joukkueen joukosta alkukarsinnasta sunnuntaille, jossa sijoiutuimme lopulta 13. kärjen taso kilpailuissa on aika kova, autot rupeavat muistuttmaan KRC autoja erotuksena lähinnä iskareit ja renkaat jotka jokamiesluokassa täytyy olla siivilirenkaat verrattuna rallicrossin slickseihin. Molemissa iskutilavuus lähentelee kolmea litraa ja suorakytkentävaihteistot tietysti!
26.9 Käytiin vielä Micralla Lapinlahdella, mutta moottorin tunnit rupesivat olemaan täynnä ja koska sen itse joutuu kuitenkin korjaamaan ajoin vain yhden lähdön ja lopetin siihen.
3.10 Piti lähteä Fiat 600:lla jahtaamaan aluemestaruuspisteitä Kiuruvedelle. Auton ongelmat perjantain testeissä kuitenkin kallistuivat auton vaihtoon juuri hankittuun Sunbeam Imp:iin, jossa italia-espanjalais osia on 133-Fiatin ratti-akseli. No eipä tämä paloruiskun moottorilla alumperin varustettu autokaan aivan ongelmaton ollut, vaihdoimme siihen vielä vaihdelaatikon perjantai-iltana, ja kellon siirtyessä lauantain puolelle homma tuli valmiiksi. Kilpailussa oli hiukan opettelua uuden auton kanssa, koska ohjaaminen ei tuntunut onnistuvan ratista ollenkaan, ts. pientä kääntymisongelmaa. Pikkuhiljaa petrattiin kuitenkin ja lopulta oltiin A-finaalissa. Siellä kuitenkin rikkoontunut 1-vaihde ja muutama raju osuma kanssakilpailijaan aiheutti sen että ohjaus meni lähes toimimattomaksi. Lopulta kisa päättyi penkalle, sijoitus 7.
(youtube video)
17.10 Vielä tosiaan Vilppulaan heidän 40 vuotis juhlakisaan mainostamaan Niemisen Hannun vanhojen Fiatin korjaamoa. Italialaisvalmisteiseen alunperin vetokahvaiseen 600:n oli vaihdettu saksalainen vesijäähdytteinen moottori Impin perästä jota ruokkivat Italialaiset Dellorton PHM luisti-kaasuttajat. Vaihtelevalla (6., 1., 3.) menestyksellä mentiin Semifinaalihin jossa lähtö hiukan epäonnistui ja ulkorata eivät tarjonneet parasta mahdollista asetelmaa ensimmäiseen mutkaan. Olin ehkä neljäntenä kun joku osui takakulmaan ja siitä sitten etukulmaan, ja raidentangon pää katkesi, joten kilpailukausi jokamiesluokassa päättyi ilman sijoitusta.
Kiitoksia tukijoille ja lukioille joita kiinnosti lukea loppuun asti. Palataan autourheiluraportteihin kun saadaan ajettua viimeinen tasanopeuskilpailu Mirafiorilla alta pois. Lisää incar-car videoita löytyy
Youtube kanavaltani
Tomi Pulkkinen