Special Saloon Uno<->Punto
Kilpuri...
Kun mietit noita autoja, niin kannattaa olla liikaa murehtimatta tehoista; 150-heppaisella pärjää junnuissa GT corolloja vastaan; toisaalta 200 - 300-heppaisella ei pärjää automaattisesti unoa vastaan. B-junnuissa pärjää alle 1600 cc luokassa kohtuullsesti (silloin tällöin palkinnoilla, nousupisteitä ilman ulosajoja ja teknisiä ongelmia) n. 105 - 115 hepan tehoilla. Renkaisiin ei mene liikaa rahaa ja kivaa on. Ei 105 - 115 hepalla yleiskilpailuja voiteta, muttei myöskään olla viimeisiä. Kyse on siitä, auton alusta, laatikko pelittää ja miten autoon luottaa jne...
Niiden viimeisten tehojen haku on turhan kallista touhua...
A. Tawast ajeli viime vuonna N+ (n. 170 heppaa) Kadetilla yleisen äffässä huimasti 2008; yhden yk voiton arvoisesti ja luokassa kolmen joukkoon useammin...
Ei muuta kuin eurot jonoon ja sopivaa peliä katselemaan; jostain se ajaminen on aloitettava
Meikäläinen taas tavoittelee sellaista n. 160 - 200 heppaista hyväalustaista ja muutenkin säyseää Tipoa alle; kunhan kestää ja on hyvä ajaa...
Niiden viimeisten tehojen haku on turhan kallista touhua...
A. Tawast ajeli viime vuonna N+ (n. 170 heppaa) Kadetilla yleisen äffässä huimasti 2008; yhden yk voiton arvoisesti ja luokassa kolmen joukkoon useammin...
Ei muuta kuin eurot jonoon ja sopivaa peliä katselemaan; jostain se ajaminen on aloitettava
Meikäläinen taas tavoittelee sellaista n. 160 - 200 heppaista hyväalustaista ja muutenkin säyseää Tipoa alle; kunhan kestää ja on hyvä ajaa...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Re: Kilpuri...
Onhan se niinkin... Jotenkin tuo 1400 Uno alkoi kaivella mielessä... Vois olla sellainen edullinen harrastepeli, säännöt rajoittaa rakentelua enemmän kun sprinttiautossa...outlawjw kirjoitti:Kun mietit noita autoja, niin kannattaa olla liikaa murehtimatta tehoista; 150-heppaisella pärjää junnuissa GT corolloja vastaan; toisaalta 200 - 300-heppaisella ei pärjää automaattisesti unoa vastaan.
Onkos tuo 1400 kone sama mitä on tipoissa käytetty....?
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Tuo tuntuu olevan nykyään yleistä, että ensimmäiseen autoon pitää heti saada Öhlinssiä ja suorakytkentää ja kaikkea muuta herkkua, ennen kun on edes metriäkään ajettu.
Aikanaan parikymmentä vuotta sitten kun ekaa ralliautoa aloin rakentamaan, niin silloin oli pääasia että pääsee ajamaan. Autoksi löytyi tutulta Mini, joka oli seissyt kymmenen vuotta. Koppa tietysti tarvitsi ehostamista, ja se tehtiin kunnolla. Helmat 1,5 millin pellistä ym. Muuta ihmeelistä siinä ei sitten ollutkaan.
Moottori Mailerista ja oikein uusilla männillä, vähän itse viritelty kansi ja halpa Kentcamsin nokka. Kaasariksi löytyi käytetty 40mm Weberi ja siihen oikeen uusi imusarja. Vaihteisto oli vakio mailerin, jossa on tiuhempi perä kun Minissä. Sekin laitettiin suoraan paikalleen ilman availuja.. Joskus se hajosikin, mutta samanlaisia oli siihen aikaan jokapaikassa uloskanto hintaan. Alustaan tuli eteen jotkut nurkista löytyneet iskarit ja taakse UUDET saabin kaasuiskarit. Näillä mentiin ensin kaverin ohjastamana useita ralleja ja lopulta kun itse pääsin ajamaan, niin heti ekasta rallista saatiin pytty kotiin. Sitten myöhemmin siihen tuli parempaa nokkaa ja lopulta jopa se suorakytkentä laatikko. Osia hommattiin silloin kun lompsa antoi myöden ja halvalla sai.
Auto tuli maksamaan varmaankin noin 4000mk siihen mennessä kun sillä ensimmäiset rallit ajettiin.
Sitten oli välissä AVK:lta ostettu A-ryhmän Daihatsu...
Seuraavaksi tuli Ritmo 105TC. Se oli ostohetkellä N-ryhmäläinen. Alustana Koni vakio jousilla. Ekaan kisaan lyötiin tuplakaasarit kylkeen ja pellisarja Abarth Ritmosta. Näillä eväillä ajeltiin F-ryhmässä alkuun, ja aina joskus tuli pyttykin. Sitten löytyi halvalla tiuha perä. Se paikalleen ja taas ajettiin. Sitten löytyi lukko, ja lopulta ämpärillinen Colotin rattaita joista saatiin tehtyä suorakytkentälaatikko. Etu jousiksi vaihtui jossain vaiheessa Volvon takajouset. Moottoriin vaihdettiin jossain vaiheessa nokat ja vähän kantta vinguteltiin. Vakiolaatikkoon ei tullut koskaan mitään vikoja, eikä sitä mitään huolleltukaan. Suorakytkentä laatikko taasen oli vähän väliä levällään kun siirtäjät ei kestäneet.
Eli on sitä ennekin voitu ajaa aivan minimi pudjetilla, niin miksei nytkin???
Kori ensin kuntoon, ja joku vähän paremmilla välityksillä oleva laatikko. Alustaksi vaikka Koni ja jos oikein hyvän haluaa, niin Motoraliin shimmaukseen. Sama onko punaiset vai keltaiset, koska samanlaiset niistä saa tehtyä. ja kun ei tee liian ylävireistä konetta, niin laatikonkaan ei tarvitse olla mikään pirun tiuhaksi välitetty.
Nokalle vaikka pikkusen kutiteltu 1,6TC ja laatikoksi Tipo mallinen laatikko Prismasta ja vaikka 4,8 perällä, niin kyllä sillä pääsee jo komeasti alkuun. Tuollainen kun olisi itselläkin ollut ekana kilpurina, niin olisin ollut erittäin onnellinen
Ja sen voin sanoa, että mitään ihmeellisiä viritelmiä ei kannata tehdä, eli kannattaa käyttää mahdollisimman paljon valmista tehdastekoista osaa. Ei tarvitse sitten aina teettää kalliilla uutta palikkaa kun se yksittäiskappaleena veistelty osa kumminkin jossainvaiheessa hajoaa...
Ja jos kakkoskorinen Punto on liian kallis aihiona, niin kannattaa laskea vähän sillekin, että niitä vanhempia rimpuloita saa vahvistella aikalailla että päästään lähellekkään sitä mitä II Punto on vakiona, ja tietty vanhemmissa on sitä ruostettakin yleensä jonninverran.
Onko kallis? http://www.avk.fi/sivut/detail.asp?id=119338&lang=fi
Tuosta kun myyt muutamia osia pois, niin aihio ei maksa yhtään mitään.
Aikanaan parikymmentä vuotta sitten kun ekaa ralliautoa aloin rakentamaan, niin silloin oli pääasia että pääsee ajamaan. Autoksi löytyi tutulta Mini, joka oli seissyt kymmenen vuotta. Koppa tietysti tarvitsi ehostamista, ja se tehtiin kunnolla. Helmat 1,5 millin pellistä ym. Muuta ihmeelistä siinä ei sitten ollutkaan.
Moottori Mailerista ja oikein uusilla männillä, vähän itse viritelty kansi ja halpa Kentcamsin nokka. Kaasariksi löytyi käytetty 40mm Weberi ja siihen oikeen uusi imusarja. Vaihteisto oli vakio mailerin, jossa on tiuhempi perä kun Minissä. Sekin laitettiin suoraan paikalleen ilman availuja.. Joskus se hajosikin, mutta samanlaisia oli siihen aikaan jokapaikassa uloskanto hintaan. Alustaan tuli eteen jotkut nurkista löytyneet iskarit ja taakse UUDET saabin kaasuiskarit. Näillä mentiin ensin kaverin ohjastamana useita ralleja ja lopulta kun itse pääsin ajamaan, niin heti ekasta rallista saatiin pytty kotiin. Sitten myöhemmin siihen tuli parempaa nokkaa ja lopulta jopa se suorakytkentä laatikko. Osia hommattiin silloin kun lompsa antoi myöden ja halvalla sai.
Auto tuli maksamaan varmaankin noin 4000mk siihen mennessä kun sillä ensimmäiset rallit ajettiin.
Sitten oli välissä AVK:lta ostettu A-ryhmän Daihatsu...
Seuraavaksi tuli Ritmo 105TC. Se oli ostohetkellä N-ryhmäläinen. Alustana Koni vakio jousilla. Ekaan kisaan lyötiin tuplakaasarit kylkeen ja pellisarja Abarth Ritmosta. Näillä eväillä ajeltiin F-ryhmässä alkuun, ja aina joskus tuli pyttykin. Sitten löytyi halvalla tiuha perä. Se paikalleen ja taas ajettiin. Sitten löytyi lukko, ja lopulta ämpärillinen Colotin rattaita joista saatiin tehtyä suorakytkentälaatikko. Etu jousiksi vaihtui jossain vaiheessa Volvon takajouset. Moottoriin vaihdettiin jossain vaiheessa nokat ja vähän kantta vinguteltiin. Vakiolaatikkoon ei tullut koskaan mitään vikoja, eikä sitä mitään huolleltukaan. Suorakytkentä laatikko taasen oli vähän väliä levällään kun siirtäjät ei kestäneet.
Eli on sitä ennekin voitu ajaa aivan minimi pudjetilla, niin miksei nytkin???
Kori ensin kuntoon, ja joku vähän paremmilla välityksillä oleva laatikko. Alustaksi vaikka Koni ja jos oikein hyvän haluaa, niin Motoraliin shimmaukseen. Sama onko punaiset vai keltaiset, koska samanlaiset niistä saa tehtyä. ja kun ei tee liian ylävireistä konetta, niin laatikonkaan ei tarvitse olla mikään pirun tiuhaksi välitetty.
Nokalle vaikka pikkusen kutiteltu 1,6TC ja laatikoksi Tipo mallinen laatikko Prismasta ja vaikka 4,8 perällä, niin kyllä sillä pääsee jo komeasti alkuun. Tuollainen kun olisi itselläkin ollut ekana kilpurina, niin olisin ollut erittäin onnellinen
Ja sen voin sanoa, että mitään ihmeellisiä viritelmiä ei kannata tehdä, eli kannattaa käyttää mahdollisimman paljon valmista tehdastekoista osaa. Ei tarvitse sitten aina teettää kalliilla uutta palikkaa kun se yksittäiskappaleena veistelty osa kumminkin jossainvaiheessa hajoaa...
Ja jos kakkoskorinen Punto on liian kallis aihiona, niin kannattaa laskea vähän sillekin, että niitä vanhempia rimpuloita saa vahvistella aikalailla että päästään lähellekkään sitä mitä II Punto on vakiona, ja tietty vanhemmissa on sitä ruostettakin yleensä jonninverran.
Onko kallis? http://www.avk.fi/sivut/detail.asp?id=119338&lang=fi
Tuosta kun myyt muutamia osia pois, niin aihio ei maksa yhtään mitään.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Joo, tuohon edelliseen liittyen kehenkään kohdistamatta: istuin aikoinaan Lammin yökisan penkalla katselemassa Junnu SM:ää, kun ohitse ajoi pinkki perunapussilada h..tin kovaa, siihen vierestä "En ymmärrä, kuinka joku viitsii ajaa tuollaisella ladalla rallia, kyllä se Lancia pitää olla, niin kuin siskon pojilla on". Minä tietysti kysymään: missäs luokassa pojat ajaa? "A-junnujahan ne on, mutta eivät päässeet tänne", -Miksi? "No kun turbo meni tammikuussa (taidettiin olla lokakuussa) rikki, eivätkä ole pystyneet ostamaan uutta, koska maksaa kuus tonnia" Pakko oli evästää kaveria, että ladalla ajoi silloin sillä rahalla koko sm-kauden läpi, ja vielä jäi saunamakkaraan rahaa.
Pidetään pojat pelit yksinkertaisina, niin ei pala perunat pohjaan!
Pidetään pojat pelit yksinkertaisina, niin ei pala perunat pohjaan!
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Kyllä se mielenkiinto kärsii paljon enemmän siitä, jos jää sillä huippuautolla sinne viimeiseksi... Tai sitten se poikii joka kisassa, kun on liian "tekninen". Kyllä minulle antoi eniten nautintoa se että jollain N-ryhmän Ritmolla laitettiin välillä päihin Lancioita ja Celikoita. Ukot vaan tuli kyseleen huollossa että millä renkailla lähdette seuraavalle pätkälle, kun itse eivät osanneet päättää. Tuumasin vaan että näillä samoilla muutaman vuoden vanhoilla Roketeilla, millä on tähänkin asti ajettu.
Mutta kukin harrastaa tyylillään... Itselläni ei ole vielä kokemusta kun noin kahdeksastakymmenestä rallista ja joistakin kymmenistä sprinteisä. Ja pyttyjä kaappi täynnä ihan vaan tuollaisilla perusvehkeillä. Ja mikään rattimieskään en ole.
Mutta onneksi suomi on vapaa maa ja jokainen saa hakata rahaa harrastamiseensa niin paljon kun haluaa
Mutta kukin harrastaa tyylillään... Itselläni ei ole vielä kokemusta kun noin kahdeksastakymmenestä rallista ja joistakin kymmenistä sprinteisä. Ja pyttyjä kaappi täynnä ihan vaan tuollaisilla perusvehkeillä. Ja mikään rattimieskään en ole.
Mutta onneksi suomi on vapaa maa ja jokainen saa hakata rahaa harrastamiseensa niin paljon kun haluaa
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Keskustelin yhden kuskin kans ja tuomio oli tyly; Ei missään nimessä kannata tehdä alusta asti autoa, varsinkaan kun itsellä ei oo kunnollisia tallitiloja... Puolivalmis, tai joku halpa valmis auto, mistä lähteä kehittämään edelleen...
Pitää alkaa etsimään jotain... On vain noita Fiatteja kovin vähän myynissä... Ja samalla hintaa, mihin niitä olis myynissä, saa jo n-ryhmän parilitraisen kipon, toki väärän merkkisen...
Pitää alkaa etsimään jotain... On vain noita Fiatteja kovin vähän myynissä... Ja samalla hintaa, mihin niitä olis myynissä, saa jo n-ryhmän parilitraisen kipon, toki väärän merkkisen...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
http://www.nettiauto.com/lancia/delta/2447746
Tuosta kun tinkaa vielä tonni,tai pari pois,niin pääsee alkuun
Siitä sitten vähitellen päivittämään.
Siistin näköinen kippo,ainakin kuvissa.
Onkos V.Vierille tuttu,kun samalta suunalta taitaa olla?
Tuosta kun tinkaa vielä tonni,tai pari pois,niin pääsee alkuun
Siitä sitten vähitellen päivittämään.
Siistin näköinen kippo,ainakin kuvissa.
Onkos V.Vierille tuttu,kun samalta suunalta taitaa olla?
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Kaveri tuon auton justiin fiksas ja laittoi kuntoon... Ei oikein vaan nuo vanhat nelikot kiinnosta sen kummemmin...Pele kirjoitti:http://www.nettiauto.com/lancia/delta/2447746
Tuosta kun tinkaa vielä tonni,tai pari pois,niin pääsee alkuun
Siitä sitten vähitellen päivittämään.
Siistin näköinen kippo,ainakin kuvissa.
Onkos V.Vierille tuttu,kun samalta suunalta taitaa olla?
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Ei tuo tuttu ole, oikeastaan ollaankin täällä suunnalla ihmetelty että kellähän tuollainen on. En ole pers'aukisena viitsinyt lähteä turhaan renkaita potkimaan. Tiedätkö onko tuo Suomen kilvissä vai tarra-auto?
Kai sitä silti voi lähteä minimibudjetilla autoa rakentamaan vaikkei ehkä kaikkien mielestä kannatakaan, autoharrastamistahan se rakentaminenkin on! Varmaan suuri osa suomalaisista muutenkin ajattelee ettei noiden vanhojen kippojen ruuvaamisessa muutenkaan ole mitään järkeä.
Kunnon autotallitilat kannattaa toki muutenkin hankkia, ei täällä maaseudulla luulisi olevan kovin iso ongelma, varsinkaan jos vasara pysyy kädessä?
Kai sitä silti voi lähteä minimibudjetilla autoa rakentamaan vaikkei ehkä kaikkien mielestä kannatakaan, autoharrastamistahan se rakentaminenkin on! Varmaan suuri osa suomalaisista muutenkin ajattelee ettei noiden vanhojen kippojen ruuvaamisessa muutenkaan ole mitään järkeä.
Kunnon autotallitilat kannattaa toki muutenkin hankkia, ei täällä maaseudulla luulisi olevan kovin iso ongelma, varsinkaan jos vasara pysyy kädessä?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Muita vaihtoehtoja
Mitenkäs on noiden rata puolen turbo-unojen kanssa; niitä on aika-ajoin kaupan kohtuu hintaan. Jos sellaisen muuttaisi 1400 CC:nä A ryhmään? Olisi ainakin kaaret valmiina jne...
Vai miten on verojen kanssa - onnistuuko punakilpisenä sprinttiin / radalle?
Vai miten on verojen kanssa - onnistuuko punakilpisenä sprinttiin / radalle?
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Re: Muita vaihtoehtoja
Kori ei ole ongelma... Muu tekniikka on... Tuttu kaariseppä vääntää/hitsaa koppiin kyllä sellaiset kaaret kun tarvitaan...outlawjw kirjoitti:Mitenkäs on noiden rata puolen turbo-unojen kanssa; niitä on aika-ajoin kaupan kohtuu hintaan. Jos sellaisen muuttaisi 1400 CC:nä A ryhmään? Olisi ainakin kaaret valmiina jne...
Vai miten on verojen kanssa - onnistuuko punakilpisenä sprinttiin / radalle?
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
En ole ihan varma onko sama auto kyseessä,mutta väittäisin olevan punakilpinen. Oli jo joskus aiemminkin myynnissä,silloin ei ollut vielä fiksattu,ja taisi olla etuperä rikki. (yllätys).vvieri kirjoitti:Ei tuo tuttu ole, oikeastaan ollaankin täällä suunnalla ihmetelty että kellähän tuollainen on. En ole pers'aukisena viitsinyt lähteä turhaan renkaita potkimaan. Tiedätkö onko tuo Suomen kilvissä vai tarra-auto?
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Re: Muita vaihtoehtoja
mun mielestä ainakin osassa noista futt unoissa on alumiini tjs kaaret jotka eivät käy edes sprinttiin..luokitus kai loppunut.. tai pyörii tos oulun seudulla muuan kiertopalkinto mistä on kaaret maalattu pensselillä punaiseksi ja hyvin on kisakatsastuksessa kelvannut..kappa12 kirjoitti:Kori ei ole ongelma... Muu tekniikka on... Tuttu kaariseppä vääntää/hitsaa koppiin kyllä sellaiset kaaret kun tarvitaan...outlawjw kirjoitti:Mitenkäs on noiden rata puolen turbo-unojen kanssa; niitä on aika-ajoin kaupan kohtuu hintaan. Jos sellaisen muuttaisi 1400 CC:nä A ryhmään? Olisi ainakin kaaret valmiina jne...
Vai miten on verojen kanssa - onnistuuko punakilpisenä sprinttiin / radalle?
mutta ei tolla 1301cc vakiotekniikalla kannata lähteä ajamaan kun turbokerroin on 1,7 eli paino pitäs olla 2300cc mukaan käsittääkseni..
onhan noita"kilpa"unoja nyt myynnissä.. tuon minun kipon jos mukaan laskee niin kolme..
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/