Special Saloon Uno<->Punto
Olen Petterin kanssa samaa mieltä sen suhteen, että jos haluaa auton edullisesti, on se todella paljon halvempaa ostaa suoraan. Tosin usein joutuu auton käymään läpi uudelleen, jotta varmistuu sen sen kunnosta ja sääntöjen mukaisuudesta.
Mutta se ajaminenhan on vain neljäsosa tästä autourheilun riemusta. On ollut hienoa nähdä, kuinka erilaisia innovaatioita f-ryhmä on tuonut mukanaan kilpa-auton rakentamiseen. Jos on aikaa (siviiliautosta kilpuriksi n. 1000 miestyötuntia, 2h/päivä, 2 päivää/viikko = n. 5 vuotta) ja paikka, sekä aivot ja kädet, olisi varmaan järkevintä ostaa puolivalmis aihio, mitä sitten jalostaa.
Ps. oma projekti purettiin 9.2005, tuli viime viikolla maalarilta, saattaa olla viivalla 2009
Mutta se ajaminenhan on vain neljäsosa tästä autourheilun riemusta. On ollut hienoa nähdä, kuinka erilaisia innovaatioita f-ryhmä on tuonut mukanaan kilpa-auton rakentamiseen. Jos on aikaa (siviiliautosta kilpuriksi n. 1000 miestyötuntia, 2h/päivä, 2 päivää/viikko = n. 5 vuotta) ja paikka, sekä aivot ja kädet, olisi varmaan järkevintä ostaa puolivalmis aihio, mitä sitten jalostaa.
Ps. oma projekti purettiin 9.2005, tuli viime viikolla maalarilta, saattaa olla viivalla 2009
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Olen tästä asiasta täysin samaa mieltä... Mutta pointti oli se että ei ole laittaa kerralla sitä 5-6k€ siihen autoon... Laitetaan sitten 10k€ vähän kerralla... Ja valmista Ralliautoa ei olekkaan, kaikki on enemmän tai vähemmän rakennussarjoja....McJAS kirjoitti:Olen Petterin kanssa samaa mieltä sen suhteen, että jos haluaa auton edullisesti, on se todella paljon halvempaa ostaa suoraan.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Oma soppa on myös siinä kun on noita romuja jo nurkat täynnä. Jos aloittas ihan puhtaalta pöydältä, niin ehdottomasti ostoauto on järkevämpi. Ite tyydyn kuitenkin nysväämään itte ja tekemään pitemmällä aikavälillä. On kuitenkin tuo harjoitteluauto millä saa ajohimot tyydytettyä.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
mikko kyseli yv.llä unon painoa jos laittaa 1600:n sohon.
mun kippo painoi 1500:lla soholla ja vakio ohjauksella muistaakseni 789kg,eli siihen aikaan 9kg yli minimin..
nyt 1600lla ja tipon ohjauksella ja plösön sähköpumpulla tais painaa jotain 800.. takalattioilla on nyt 20mm lootua noin 40 kg.. raahen sprintissä oli joskus vaaka joka näytti täydellä tankilla 859 kun minimi tolla koneella on 850kg. eli ei noita keventää kannata.
mutta jos päätät rakentaa niin laita edes joku parempi voimansiirto .. esim opelin f20.. saa suorakytkyä ja lukkoja jotka varmasti kestää ja noita löytyy jo käytettynäkin.. ja saahan siihen laittaa moottorinkin vierasmerkkisen..
mun kippo painoi 1500:lla soholla ja vakio ohjauksella muistaakseni 789kg,eli siihen aikaan 9kg yli minimin..
nyt 1600lla ja tipon ohjauksella ja plösön sähköpumpulla tais painaa jotain 800.. takalattioilla on nyt 20mm lootua noin 40 kg.. raahen sprintissä oli joskus vaaka joka näytti täydellä tankilla 859 kun minimi tolla koneella on 850kg. eli ei noita keventää kannata.
mutta jos päätät rakentaa niin laita edes joku parempi voimansiirto .. esim opelin f20.. saa suorakytkyä ja lukkoja jotka varmasti kestää ja noita löytyy jo käytettynäkin.. ja saahan siihen laittaa moottorinkin vierasmerkkisen..
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Eihä tuollainen vierasmoottori ny käy latuun ollenkaan...matti.v kirjoitti:mikko kyseli yv.llä unon painoa jos laittaa 1600:n sohon.
mun kippo painoi 1500:lla soholla ja vakio ohjauksella muistaakseni 789kg,eli siihen aikaan 9kg yli minimin..
nyt 1600lla ja tipon ohjauksella ja plösön sähköpumpulla tais painaa jotain 800.. takalattioilla on nyt 20mm lootua noin 40 kg.. raahen sprintissä oli joskus vaaka joka näytti täydellä tankilla 859 kun minimi tolla koneella on 850kg. eli ei noita keventää kannata.
mutta jos päätät rakentaa niin laita edes joku parempi voimansiirto .. esim opelin f20.. saa suorakytkyä ja lukkoja jotka varmasti kestää ja noita löytyy jo käytettynäkin.. ja saahan siihen laittaa moottorinkin vierasmerkkisen..
Tuota painosysteemiä sillä kyselin että uunoon saa varmaankin laittaa putkea koppiin melkoisen mukavasti, eikä tarvi kevennellä...
Eipä noissa ooppelinkaan lootikoista ole mitään ylistettävää... Ongelmia on niissäkin... ja volkkarin jne....
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Painohommissa kannattaa tietty koittaa saada painoa pois sieltä missä se on epäedullista,ja vaikkapa lisäpainoilla siirtää se parempaan paikkaan.Esim.polykarbonaateilla,ja kuituosilla saat painoa pois ylhäältä,ja lisäpainoilla saat taas sen alas.
Noista korivaihtoehdoista vielä..kun harrastus etenee,ja mopo karkaa käsistä,niin eikös Puntoon saa maailmalta vaikka mitä Kit-herkkuja..jos vaan kukkaro piisaa
Ja onko esim. peltiosien saatavuus turvatumpi tulevaisuutta ajatellen.Unot kun on aika paljon vanhempia kuin Puntot..
Paino ei varmaan nykysäännöillä ole se ongelma.
Noista korivaihtoehdoista vielä..kun harrastus etenee,ja mopo karkaa käsistä,niin eikös Puntoon saa maailmalta vaikka mitä Kit-herkkuja..jos vaan kukkaro piisaa
Ja onko esim. peltiosien saatavuus turvatumpi tulevaisuutta ajatellen.Unot kun on aika paljon vanhempia kuin Puntot..
Paino ei varmaan nykysäännöillä ole se ongelma.
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Näinhän se on.... II korinen punto mielyttäis silmää, mutta aihiot on vielä hintavia... Ehkä sitten joskus...Pele kirjoitti:Noista korivaihtoehdoista vielä..kun harrastus etenee,ja mopo karkaa käsistä,niin eikös Puntoon saa maailmalta vaikka mitä Kit-herkkuja..jos vaan kukkaro piisaa
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
no saa siihen f-20:n kuitenkin helpommin osia ja lukkoja suomestakin. tohon tbo unon lootaan kun ei muut ole suomessa tehnyt ihan uutta suorakytkyä kuin rs-auto.. niitäkin vain kaksi joista minulla toinen.. 8) toinen nyt jossain futt unossa..kappa12 kirjoitti:Eihä tuollainen vierasmoottori ny käy latuun ollenkaan...matti.v kirjoitti:mikko kyseli yv.llä unon painoa jos laittaa 1600:n sohon.
mun kippo painoi 1500:lla soholla ja vakio ohjauksella muistaakseni 789kg,eli siihen aikaan 9kg yli minimin..
nyt 1600lla ja tipon ohjauksella ja plösön sähköpumpulla tais painaa jotain 800.. takalattioilla on nyt 20mm lootua noin 40 kg.. raahen sprintissä oli joskus vaaka joka näytti täydellä tankilla 859 kun minimi tolla koneella on 850kg. eli ei noita keventää kannata.
mutta jos päätät rakentaa niin laita edes joku parempi voimansiirto .. esim opelin f20.. saa suorakytkyä ja lukkoja jotka varmasti kestää ja noita löytyy jo käytettynäkin.. ja saahan siihen laittaa moottorinkin vierasmerkkisen..
Tuota painosysteemiä sillä kyselin että uunoon saa varmaankin laittaa putkea koppiin melkoisen mukavasti, eikä tarvi kevennellä...
Eipä noissa ooppelinkaan lootikoista ole mitään ylistettävää... Ongelmia on niissäkin... ja volkkarin jne....
ei varmaan ole keksitty sellasta voimansiirtoa jossa ei joskus tulis kestävyys rajat vastaan..
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Onhan se niinkin... Niitä laatikoita kuitenkin joku täälä tekee.... Hintaahan suorakytkylle tulee mekoisesti, mutta paikkansa se silti puollustaa etuvetoisessa... Ainakin Sprintissä....matti.v kirjoitti:no saa siihen f-20:n kuitenkin helpommin osia ja lukkoja suomestakin. tohon tbo unon lootaan kun ei muut ole suomessa tehnyt ihan uutta suorakytkyä kuin rs-auto.. niitäkin vain kaksi joista minulla toinen.. 8) toinen nyt jossain futt unossa..
ei varmaan ole keksitty sellasta voimansiirtoa jossa ei joskus tulis kestävyys rajat vastaan..
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Voimansiirrosta
Low cost kilpuriin pistäisin samaran laatikon alle 1600 cc jatkeeksi. Synkkaratassarjan+perävälityksen + lukon saa uutena kohtuuhintaan. Käytetyt jäävät alle tonniin. Samaran välitykset ovat lähes 1:1 samat kuin aikanaan oli 1498 cc Ritmossa ja osien saatavuus suht hyvä. Vaatii nikkarointia adapterin, vauhtipyörän, kytkimen ja vetareiden kanssa.
Croma / Thema pohjainen laatikko on asiallinen, mm peräkoppa on "halkeavaa mallia" esim. lukon voi huoltaa ilman laatikon irroitusta. Ko. Lodjua kaavailen Tipoon 16V tekniikan jatkeeksi.
Vaihdelaatikko on kilpurissa osa, jonka ympärille koko touhu rakentuu - ja vakiovehkeillä ei tule kuin pahamieli ja masennus
Croma / Thema pohjainen laatikko on asiallinen, mm peräkoppa on "halkeavaa mallia" esim. lukon voi huoltaa ilman laatikon irroitusta. Ko. Lodjua kaavailen Tipoon 16V tekniikan jatkeeksi.
Vaihdelaatikko on kilpurissa osa, jonka ympärille koko touhu rakentuu - ja vakiovehkeillä ei tule kuin pahamieli ja masennus
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Re: Voimansiirrosta
Tuo on totta...outlawjw kirjoitti:Vaihdelaatikko on kilpurissa osa, jonka ympärille koko touhu rakentuu - ja vakiovehkeillä ei tule kuin pahamieli ja masennus
Kyselin uunoo alustaa kittelältä... Bilsteinin tolpilla kaikkineen(pulttaa kiinni paketti) n.2400-2700€... mutta toimii varmasti...
Pelkkä laatikko ja alusta n.5000€... Kone, jarrut yms. vielä päälle... Tulee se raketaminenkin kalliiksi...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Josemorassa oli juttua sillä entisellä futt uunolla ajavien kanssa. Kyselly kanssa kittelältä uunon alustaa. 600 etunurkka ja 300 taka. Jossakin on siis menny ristiin kun ymmärsin että noi oli myös täydellinen ja iskarit shimmattuna.
Pitäiskö kanssa soittaa, niin kuulee mikä on mulle hinta. Etutolppia tarvis kanssa omaan projektiin.
Pitäiskö kanssa soittaa, niin kuulee mikä on mulle hinta. Etutolppia tarvis kanssa omaan projektiin.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Tänään soittelin timolle ja kyselin asenusvalmista pakettia (50mm Bilstein iskarilla)... ja hinnaksi olis sora-alustalle tullu n.2700€...HeikkiJ kirjoitti:Josemorassa oli juttua sillä entisellä futt uunolla ajavien kanssa. Kyselly kanssa kittelältä uunon alustaa. 600 etunurkka ja 300 taka. Jossakin on siis menny ristiin kun ymmärsin että noi oli myös täydellinen ja iskarit shimmattuna.
Pitäiskö kanssa soittaa, niin kuulee mikä on mulle hinta. Etutolppia tarvis kanssa omaan projektiin.
Kun noita hintoja on laskeskellu yhteen niin huh huh...
Valmiita pikku n-ryhmän autojakin saa 5-6000€... pitää kattella jos jostain löytäis vaikka ännäläisen tipon tai jotain vastaavaa...
Tuollaisella alle 1400cc vehkeellä olis se etu että olis kilpailukykyinen luokassaan... Tuollaisella Unolla(n.150hv) ei taida ehtiä GT Corollojen vauhtiin(200-230hv)...
Pitää vakavasti miettiä alle 1400cc Unoakin...
EDIT; Olisko kellään uunon luokkaria N/A-5428, missä on luoiteltuna 1400 koneella...?
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.