Special Saloon Uno<->Punto

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Futt uno

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Niin, lähinnä aihioksi tuota tyrkytin, esim. 1400 vapari pellin alle jne... Näin on ainakin takavuosina tehty F ryhmän unski. Suurin etu noissa olisi todennäköisesti ruostevapaa hylsy, joka valmiiksi riisuttu. Myös jarruilla pääsee alkuun ja kai alustassakin on jotain käyttökelpoista... Muuten alustasta sen verran, että kyllä noilla KONI:n vempaimilla pääsee alkuun - ja ainakin unsikiin löytyy kampetta, jotka Lindqvist Motoralissa simmaa hyvään tikkiin...
Ja antaa asiallisia neuvoja kaupan päälle. Jos ei merkkillä olisi väliä, niin joku passeli trophy-peli alle ja kisaan.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Futt uno

Viesti Kirjoittaja mikah »

outlawjw kirjoitti:Muuten alustasta sen verran, että kyllä noilla KONI:n vempaimilla pääsee alkuun -
Ja minä olen päässyt niillä myös lopuun asti... Ja juurikin niillä Lindqvistin simmaamilla.. Eittäin hyvät iskarit hintaansa nähden. On sitä Jyskälässäkin niillä luokkavoittoon A-ryhmässä alle 1600cc ajettu alitehoisella autolla jossa oli vakio laatikko vanhalla 128:in lukolla ja tiheellä perällä.

Eli taas tullaan siihen, että pitääkö se auto olla huippu jo heti alussa? Jyskälässäkin oli Corsa, saxo, felicia, puma KitCaria ym. "tehdas autoa" ja muita huippu vehkeitä ja nimi miehiä, mutta kun kuitenkin ne palkinnot jaetaan vasta maalissa... Ja autona silloinkin jo 14 vuotta vanha omatekemä Seat Ibiza SXI, ja ekana ja ainoana tultiin maaliin. Ja autoa oli testattu 5 km ennen kilpailua soralla vastaan noiden KitCarien vuosien kehitys työn autotehtailla.. Ja ei silti oltu tuolla itse parissa kuukaudessa kokoon kyhätyllä vehkeellä sitä puoltatoista minuutia tokavikaa perässä.. Ekan pätkän jäleenkin oli suurin osa "Trphyistä" takana ja myös vetomiehiä, vaikka moottorina meilläkin oli joku 1450 kuutioinen.. http://www.ewrc-results.com/results_mai ... =&section=
Loppu menikin sitten verkkaisemmin, kun ei ollut muuta mahdollisuuta kun ajaa maaliin hakemaan palkintorahat ja pytty. http://www.ewrc-results.com/results_mai ... category=3

Oli muuten myös sääntöjen ja lukitustodistuksen mukainen, toisin kun nuo AUTOT tuolla "Trophyssä" nykyään... Itse en kehtaisi edes ajaa täysin F-ryhmän autolla A-ryhmässä.

Tästä vaan olen aina ollut sitä mieltä, ettei se auto, vaan se kokonaisuus... Eli ihan millä vaan vehkeellä voi pärjätä, kunhan asenne on kohdallaan.

Jos taas heti alkuun on se asenne että pitää olla kaikki parasta, niin siihen ekaan kisaan se yleensä jää jos ei pärjää.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
128
Viestit: 49
Liittynyt: 29.04.2003 08:56
Paikkakunta: Siuntio

Re: Futt uno

Viesti Kirjoittaja 128 »

Oli muuten myös sääntöjen ja lukitustodistuksen mukainen, toisin kun nuo AUTOT tuolla "Trophyssä" nykyään... Itse en kehtaisi edes ajaa täysin F-ryhmän autolla A-ryhmässä.


Jos taas heti alkuun on se asenne että pitää olla kaikki parasta, niin siihen ekaan kisaan se yleensä jää jos ei pärjää.[/quote]

Koneilla mennään Unossa ja jos joku haluaa lisää tietoa niin ottaa yhteyttä.

Herra Lempäälän kanssa samaamieltä monista asioista olen mutta jostain kumman syystä taas on se vastakkain asettelu välillä ne jotka ajaa ja ne jotka eivät aja, vai?

Mitä tulee AUTOIHIN niin jos meillä on laittomia kilpureita niin tule "pokaamaan" ne kisakatsatuksiin, tai tule itse viivalle mittaamaan taitosi. Jos jäät N1 kärjelle yli kymmenen minuuttia Jyskälässä voittamalla luokkasi niin tulee mieleen että se ei kerro vauhdista paljoakaan (kts keskinopeus)

Meillä on tapana ajaa kisaa ja pitää hauskaa hyvän harrastuksen parissa, sinulla on joku ihmeen pakkomielle kritisoida muiden tekemisiä vaikka sinua ei viivalla näy.

Terveisin

Petteri Koskenala

040-451 3509
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mikah »

Olen pahoillani jos loukkasin.

Kuten jo aikaisemmassa viestissäni mainitsi, en ole mikään rattimies..
Jyskälässä oli pikku ongelmia, kun eräällä pätkällä meni edestä ja takaa tukivarret mutkalle, ja auto ei ollut paras mahdollinen ajaa, kun oli viisisenttiä aurausta molemmissa päissä. Ilmeisesti itse olisit kuitenkin ajanut täysiä loppuun asti, vaikka sunnuntaina ei ollut enään muita edes mukana.. Olisi ollut tosi viisasta keskeyttää siinä vaiheessa rikkomalla kalusto ulosajoon, tai muuten vaan. Kuten varmaan olet huomannut, ei ne hyvät pätkäajatkaan lohduta jos ei pääse edes maaliin.

Mutta mitä tulee sääntöjen noudattamiseen, niin en jaksa ymmärtää miksi pitää ajaa sääntöjenvastaisella autolla, jos kerran siitä helposti saa myös sääntöjen mukaisen?? Sitten itketään jos joku tekee vastalauseen autosta, ja syytellään muita ja ollaan valmiita ostamaan hamekankaita. Ja valitetaan että kun ei sillä silti kovempaa pääse vaikka ei ole sääntöjen mukainen. Miksi sitten sillä ei voi ajaa sääntöjen mukaisen, jos kerran ei ole mitää vaikutusta mihinkään?

Ja siihen ei nyt vaadita mitään salapoliisia, että näkee onko auto sääntöjen mukainen vai ei, ja kun itsekkin olet tässäkin viestiketjussa sen kertonut listaamalla auton tekniikan. On erittäin turhauttavaa haalia luokiteltuja osia ympäri maailmaa, kun kuitenkin jotkut käyttävät mitä osia sattuu helposti löytämään.

Onko Uno 70s:ään luokiteltu Punto GT:n etujarrut? EI
Onko siihen luokiteltu Turbo Unon pääsylinteri? EI
Onko siihen luokiteltu Turbo Unon hammastanko? EI
Onko siihen luokiteltu Ritmon Vaihteiston kuoret? EI
Onko siihen luokiteltu Zastavan vaihteiston välitykset? EI
Onko siihen luokiteltu 4.81 perävälitys? EI

Kyllä kritiikkiä pitää kestää, jos siihen on aihetta.
128
Viestit: 49
Liittynyt: 29.04.2003 08:56
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja 128 »

Et loukannut ja kritiikkiä kestetään kuin miehet :)

Anteeksi vastauksen hitaus., sain vasta tänään kotiyhteyden kuntoon. Kommentti tuli lauantaina Joensuusta hotellista…

Ensijaisesti minua ottaa päähän kaikki ne kommentoijat jotka eivät ole viivalla, mutta niin nopeita ja aina niin oikeassa muualla kuin kilpailuissa, mutta se on vain minun mielipiteeni…

1985 nää harrastukset aloittelin ja otin ihan ”tosissaan”. Kyykytin muutamassa katsastuksessa Fiat 127:n kanssa jopa katsastus herroja paremmalla tietämyksellä niin sääntökirjan kuin luokkarin puitteissa.

Rakensin yhden ensimmäisistä N-ryhmän Opel Kadett 8V Gsi malleista junnu sm-sarjaan vuodelle 1991. Luin sääntökirjan ja luokitustodistuksen mielestäni ”aivan vitun tarkkaan”. Kausi eteni suotuisasti ja ensimmäisen kisan jälkeen johdimme tasapistein Ilkka Rantalan kanssa junioreiden SM sarjaa. Autossamme oli kaikki juuri niin kuin sääntökirjassa kerrotaan, joten vauhtiin sillä ei ole vaikutusta, vai mitä sanotte kolmesta yleiskilpailun pohja-ajasta numerolla yxi, aura-autona ensimmäisessä osakilpailussa???.

Meidän autossa oli kylkilistat rullattuna, aurinkolipat, kauhukahvat kiinnitysruuveineen mukana alaskäännetyn takapenkin ja selkänojan välissä- Ja arvatkaa mitä?, meille naurettiin, eihän muutkaan pidä listoja mukana. Silloin tuntui ensimmäisen kerran turhauttavalta olla noudattamassa näitä ”ohjeistuksia”. Toki maalissa kysyttiin että eikö meillä ole takapenkki mukana – näytettiin ja olihan se.

Samana vuonna Kouvolan osakilpailussa koko pikku-n ryhmän ensimmäiset 8 autoa joutui jälkikatsastukseen. Aiheena sääntökirjan kohta; ”kun alkuperäinen istuin korvataan, on uuden istuimen paino kiinnitysmateriaaleineen oltava samanpainoinen”, jotenkin noin se meni…
Korvasimme alkuperäiset tietenkin kuppi-istuimilla ja kiinnitysrautoineen vajausta painoissa jäi n. 6 kg. Ostimme 2 kpl Weiderin 6kg puntteja ja pulttasimme ne kiinni penkin kiinnitysrautoihin niin kuin sääntökirja vaati. Mentiin sinne jälkiväijyyn ja siellä todettiin; että ainoa auto jossa kaikki on niin kuin pitää on meillä ja ”muistakaa pojat näitä sääntöjä valvotaan”???. Ei edes katsastuskorttiin merkintää luokkakaverille, kyllä siinä meni sitten minulta viimeisen kerran uskottavuus sääntöihin. Joten nyt ollaan sillä kuuluisalla ”viiden vilpin tiellä” ja varmasti jatkan. Mika voi ottaa nitroa jos ei kestä 

Tällä hetkellä ajamme, niin kuin on varmaankin käynyt selväksi Suomi cuppia luokassa 4. Luokassa on kaikki 1400 kuutioiset N, A ja R-ryhmän laitteet. Meidän ”F-ryhmän” Uno on Suomen ainoa (entinen a-ryhmäläinen) Fiat joka on tuossa poppoossa mukana ollut laite. Se on Suomen toistaiseksi viimeinen Fiat joka on tuonut N-ryhmän merkkimestaruuspisteitä maahantuojalle VUONNA -99 KUN Trophy alkoi ja ajoimme N-ryhmässä. Se tulee tämän keskustelun jälkeen sitä myöskin varmaan olemaan. Espoon ensimmäisen Fiat piirimyyjän poikana voin sanoa että jos tällainen kohtelu altavastaaja autoa kohtaan on olemassa Fiat harrastajien sisällä, niin varmaa on että seuraava kilpuri ei ole konsernin tuotteita. Tällä hetkellä niitä on tallissa kaksi; Uno ja Alfa 147 V1600 ja huom. molemmilla ajetaan, toisin kuin eräät…

Luokasamme on mm.
2 kp lWV Polo Kit Car 147 hp 5-v sequential vaiht.
1 kpl Skoda Fabia Kit car 140 hp 6-v sequential vaiht
n 6 kpl ent N-ryhmän Poloja 125 hp, suorakytkyllä (HUOM luokiteltu), Öhlins jne
n 2 kpl Suzuki Swift 120 hp sellholin tai sf-pyörän suorakytkyllä
n. 2 kpl Skoda Fabia 120 hp

ja se yxi onneton Fiat Uno jossa 102 hp ja väärät välitykset.

Tässä jokainen tekee sitten valinnan, minä jatkan tuolla ”F-Ryhmän” Unolla todellisena altavastaajana, joka on valitettavasti tämän talven kahdessa ensimmäisessä SM osakilpailussa keskeyttänyt vetoakselin katkeamiseen kahdesti hyviltä sijoilta ja ”ajamalla”.

Te kaikki voitte tulla hoitamaan Unon ”pois päiviltä” kilpailijana jos siltä tuntuu. Jostain syystä nuo kalliimpien autojen omistajat ovat vielä ymmärtäneet sen että nuo vehkeet liikkuu ajamalla ei puheilla, joten meidän autokunnan arvostus tuolla luokan sisällä on huipussaan.

Tämä ei ollut puolustuspuhe mutta ”ruikuttajille” aina samat sanat; tuu viivalle…
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mikah »

128 kirjoitti: Ensijaisesti minua ottaa päähän kaikki ne kommentoijat jotka eivät ole viivalla, mutta niin nopeita ja aina niin oikeassa muualla kuin kilpailuissa, mutta se on vain minun mielipiteeni…

Espoon ensimmäisen Fiat piirimyyjän poikana voin sanoa että jos tällainen kohtelu altavastaaja autoa kohtaan on olemassa Fiat harrastajien sisällä, niin varmaa on että seuraava kilpuri ei ole konsernin tuotteita. Tällä hetkellä niitä on tallissa kaksi; Uno ja Alfa 147 V1600 ja huom. molemmilla ajetaan, toisin kuin eräät…

Tässä jokainen tekee sitten valinnan, minä jatkan tuolla ”F-Ryhmän” Unolla todellisena altavastaajana, joka on valitettavasti tämän talven kahdessa ensimmäisessä SM osakilpailussa keskeyttänyt vetoakselin katkeamiseen kahdesti hyviltä sijoilta ja ”ajamalla”.

Te kaikki voitte tulla hoitamaan Unon ”pois päiviltä” kilpailijana jos siltä tuntuu. Jostain syystä nuo kalliimpien autojen omistajat ovat vielä ymmärtäneet sen että nuo vehkeet liikkuu ajamalla ei puheilla, joten meidän autokunnan arvostus tuolla luokan sisällä on huipussaan.

Tämä ei ollut puolustuspuhe mutta ”ruikuttajille” aina samat sanat; tuu viivalle…
:shock: Juu, näinhän se menee...
Nopeaksi en ole itseäni väittänyt, mutta oikeassa olen tässä asiassa ja varmasti olisin kilpailussakin oikeassa......
Vaikka en olisi koskaan yhtäkään kilpailua ajanut, niin silti en pitäisi mitenkään reiluna muita kilpaijoita kohtaa tuollaista "vilppiä" vaikka kuinka olisi altavastaaja auto.
Olen itsekkin ajanut Trophyssä 65 hevosvoimaisella autolla ja vielä A-ryhmässä, ja hauskaa oli, vaikka oli sääntöjen mukainen. Ei teitä silloin kyllä viivalla näkynyt, eli ei sieltäkään aleta huutelemaan..

Kuten tuossa aikaisemmassa viestissä mainitsin: "Sitten itketään jos joku tekee vastalauseen autosta, ja syytellään muita ja ollaan valmiita ostamaan hamekankaita. Ja valitetaan että kun ei sillä silti kovempaa pääse vaikka ei ole sääntöjen mukainen. Miksi sitten sillä ei voi ajaa sääntöjen mukaisen, jos kerran ei ole mitää vaikutusta mihinkään?"

Niin, eli miksei voi ajaa sääntöjen mukaisena? Ja onko "kallimpien autojen" omistajilla Unon tekniikka ja luokitellut osat tiedossa? Veikkaan että voisi tulla sanomista, jos olisi.

Tuntuu kovasti siltä, että minä olen ruikuttaja ja että olen syyllinen siihen että ajat sääntöjenvastaisella autolla???
Minulta et ainakaan tule saamaan sympatia pisteitä, vaikka oikean merkkisellä autolla ajatkin.

Viivalle tullaan, jahka saadaan auto nippuun. Se on vähän hidasta, kun ei ole vieraalla töissä ja työaika ei ole 8.00-16.30... Mutta se nyt ei aiheeseen liity, eikä oikeastaan kenellekkään kuulu. Eikä kuulu sekään koska ajan ja missä...

Minulla ei todellakaan ole mitään sitä vastaan että ajatte Unolla rallia. Autonne on siistein kilpuri mitä olen Suomessa tai yleensäkkään missään nähnyt. Pointtina on se, että koko lajin periaate menee ihan perseelleen jos joka jätkä alkaa ajaa F-ryhmän autolla A-ryhmässä. Niille kun on ihan oma luokka ja omat kilpailut.

Ja nostetaan täältäkin sitä "häntää" itse.. Kyllä täältäkin löytyy viimeinen A-ryhmän Lancia jolla on ajettu SM loppupisteissä jaetulle kuudennelle sijalle, tai yleensäkkään pisteille.
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Kysymys 1400 unskin lootaan liittyen

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Moro,
Eikös se kisavälityksillä luokiteltu 70 hp unon laatikko vastaa sisäkaluiltaan ja perävälitykseltään seiskan lodjua tripodeineen jne...
päättelin näin luokkarista. Todennäköisesti siitä saa toimivan lootan, meikäläisellä on vastaava tuossa F ryhmän seiskassa ja (toistaiseksi) se on tiheällä huollolla kestänyt. Tehoa autossa on n 105 - 110 hepoa ja vääntöä 135 - 138 Nm. Ja yhden tripoidin olen onnistunut rikkomaan...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Vastaa Viestiin