Rallia 147 Alcoolilla / K1 Katsastajat ralli / Raisio
Rallia 147 Alcoolilla / K1 Katsastajat ralli / Raisio
Kiitokset Jankokselle onnitteluista. Tässä hieman tarinaa ko. kisasta.
Kyseessä oli allekirjoittaneelle (ja 147 Alcoolille) ensimmäinen piikkipyöräkisa sitten 5.3.2006 - johon nähden tulos oli enemmän kuin hyvä. Varsinkin, kun kisapaikalla oli ylimääräistä ohjelmaa tarjolla. Aamulla tosin lähdettiin kotoa (kisajännitystä lukuunottamatta) hyvillä mielin; auto oli säädetty Solaksella alkuviikosta (tehoa/vääntöä huimat 107 hp / 136 Nm) , kisakamat kasassa jo Torstaina.
Pitihän se arvata: Kisapaikalla kylmyys teki tepposet ja tulpat pääsivät kastumaan pahemman kerran; lopulta kottero saatiin käymään kaikilla ja putkessa paukuttelu loppumaan kääntämällä sytkää pari astetta myöhäisemälle. Katsastuksen jälkeen piti vielä tiivistää venttiilikoppa - JA SUURKIITOS Heikalle, saatiin uusi tiiviste paikalleen ja öljyt jäämään koneen sisällä.
Matkaan päästiin sopivasta kilvanajoa miettimättä. Pitkähkön siirtymän aikana oli hyvä muistella seiskan metkut "talvi-setup:ssa".
Ensimmäinen pätkä meni pumppaillessa ja kartturi totesi kisan jälkeen olleensa valmis lähtemään kotiin, jos loput 6 EK:ta olisi niin ajettu. Pienen palautekeskustelun jälkeen (jossa yritin selittää ajan olevan kuitenkin kohtuullinen) ei auttanut muu kuin - lisää vauhtia:D
Kakkosella & kolmosella ajettiin sitä rataa, että kummallakin EK:lla oli happea - siis ainakin yritettiin. Nelonen Alastarolla meni muuten putkeen, mutta jokkisradan osuudella ei meinannut tie riittää - pyörä ei pitänyt tippakaan teräajäällä...
Aika oli kuitenkin alueella. Tauolla sitten ihmeteltiin tilannetta ja vaihdettiin uudet rocketit eteen. Alkoi jäännääminen, miten menee pimeässä ajelu; edellisen kerran ko. herkkua tuli kokeiltua Syksyllä 2007 Vilppulassa...
Vitonen meni enemmän tai vähemmän pimeää arastellessa - joka toki kävi ketuttamaan, vaikka luokkapohjille ei hävitty aivan mahdottomia.
Huollon kautta kutoselle, joka oli juuri seiskalle sopivaa, joten ajaminen lähti hienosti; pari kertaa tuli silmille (siis vauhti oli alueella ja kuski kuuro kartturin sanomisille). Pätkän maalissa todettiin, että voitettiin luokkaa johtavaa, joten OK -hyväksytty.
Ei kuin uudestaan huoltoon, jossa huolto väitti meidän ajaneen B-junnujen toiseksi nopeimman ajan - tämä kuitattiin motivoivana vittuiluna (tai tulospalvelun tökkimisenä). Siis seiskalle seiskalla
Koska kyseessä oli viimeinen pätkä ja edellisestä maaliin ajosta oli kulunut n. puolivuotta, ajettiin suhteellisen varman päälle.
Sitten siirtymää Raisioon - kovasti parjattu siirtymä meni asiallisesti ja aikaakin jäi 9 minuuttia. Auto parkkiin ja kisakeskukseen kotvailemaan...
Huolto & kartturin taustajoukot soittelivat ja puhuivat YK 3. tuloksesta sekä luokan 2. sijasta; jälkimmäinen oli jotenkin uskottava (vähän lähtijöitä), mutta YK sijoitus kuulosti taas siltä itseltään...
Pakko se oli uskoa, kun tuloslistassa niin luki...
Näinollen kisa meni enemmän kuin hyvin; 17 lähteneen ja 11 maaliin ajaneen joukossa 3. takana mm. 4 bemaria, Asconoita jne... Tulos on kaikesta huolimatta enemmän kuin "tuloslistan viimeisen kolmanneksen poppoo..." - vai miten sen piti seiskalla mennä.... " Kolmelle pätkälle luokkapohjat ja parhaimmillaan B-junnujen 2. nopein aika 6. pätkällä.
Samalla varmistui sekin, että kilvanajo jatkuu 2010 vuodesta eteenpäin A-junnuissa ja loppukausi on aika heittää "helliä jäähyväisiä" seiskalle - ensivuodeksi yritetään saada Sedicivalvole viivalle. Loppuvuoden kisat voi toisaalta ajaa seiskalla turhia murehtimatta...
Ainoa asia, mistä jäi paskanmaku suuhun oli palkintopolitiikka; F-ryhmä alle 1600 cc:ssä vain voittaja palkittiin ja B-junnujen yleiskisassa ei palkintoja jaeta; joten nousupisteen kera kokemuksia viisaampana kotiin.
Kotimatkalle riitti kyllä pähkäilyä - lähinnä ison luokan pelien vauhdista (vaikka aikoja meni ristiin ja autoja pihalle)...
Toukokuussa ajetaan seuraavan kerran - Teijossa. Saa nähdä miten laitteet laulavat soralla... sekä kuinka saadaan seiskaan hyvät gravel-setupit...
Kyseessä oli allekirjoittaneelle (ja 147 Alcoolille) ensimmäinen piikkipyöräkisa sitten 5.3.2006 - johon nähden tulos oli enemmän kuin hyvä. Varsinkin, kun kisapaikalla oli ylimääräistä ohjelmaa tarjolla. Aamulla tosin lähdettiin kotoa (kisajännitystä lukuunottamatta) hyvillä mielin; auto oli säädetty Solaksella alkuviikosta (tehoa/vääntöä huimat 107 hp / 136 Nm) , kisakamat kasassa jo Torstaina.
Pitihän se arvata: Kisapaikalla kylmyys teki tepposet ja tulpat pääsivät kastumaan pahemman kerran; lopulta kottero saatiin käymään kaikilla ja putkessa paukuttelu loppumaan kääntämällä sytkää pari astetta myöhäisemälle. Katsastuksen jälkeen piti vielä tiivistää venttiilikoppa - JA SUURKIITOS Heikalle, saatiin uusi tiiviste paikalleen ja öljyt jäämään koneen sisällä.
Matkaan päästiin sopivasta kilvanajoa miettimättä. Pitkähkön siirtymän aikana oli hyvä muistella seiskan metkut "talvi-setup:ssa".
Ensimmäinen pätkä meni pumppaillessa ja kartturi totesi kisan jälkeen olleensa valmis lähtemään kotiin, jos loput 6 EK:ta olisi niin ajettu. Pienen palautekeskustelun jälkeen (jossa yritin selittää ajan olevan kuitenkin kohtuullinen) ei auttanut muu kuin - lisää vauhtia:D
Kakkosella & kolmosella ajettiin sitä rataa, että kummallakin EK:lla oli happea - siis ainakin yritettiin. Nelonen Alastarolla meni muuten putkeen, mutta jokkisradan osuudella ei meinannut tie riittää - pyörä ei pitänyt tippakaan teräajäällä...
Aika oli kuitenkin alueella. Tauolla sitten ihmeteltiin tilannetta ja vaihdettiin uudet rocketit eteen. Alkoi jäännääminen, miten menee pimeässä ajelu; edellisen kerran ko. herkkua tuli kokeiltua Syksyllä 2007 Vilppulassa...
Vitonen meni enemmän tai vähemmän pimeää arastellessa - joka toki kävi ketuttamaan, vaikka luokkapohjille ei hävitty aivan mahdottomia.
Huollon kautta kutoselle, joka oli juuri seiskalle sopivaa, joten ajaminen lähti hienosti; pari kertaa tuli silmille (siis vauhti oli alueella ja kuski kuuro kartturin sanomisille). Pätkän maalissa todettiin, että voitettiin luokkaa johtavaa, joten OK -hyväksytty.
Ei kuin uudestaan huoltoon, jossa huolto väitti meidän ajaneen B-junnujen toiseksi nopeimman ajan - tämä kuitattiin motivoivana vittuiluna (tai tulospalvelun tökkimisenä). Siis seiskalle seiskalla
Koska kyseessä oli viimeinen pätkä ja edellisestä maaliin ajosta oli kulunut n. puolivuotta, ajettiin suhteellisen varman päälle.
Sitten siirtymää Raisioon - kovasti parjattu siirtymä meni asiallisesti ja aikaakin jäi 9 minuuttia. Auto parkkiin ja kisakeskukseen kotvailemaan...
Huolto & kartturin taustajoukot soittelivat ja puhuivat YK 3. tuloksesta sekä luokan 2. sijasta; jälkimmäinen oli jotenkin uskottava (vähän lähtijöitä), mutta YK sijoitus kuulosti taas siltä itseltään...
Pakko se oli uskoa, kun tuloslistassa niin luki...
Näinollen kisa meni enemmän kuin hyvin; 17 lähteneen ja 11 maaliin ajaneen joukossa 3. takana mm. 4 bemaria, Asconoita jne... Tulos on kaikesta huolimatta enemmän kuin "tuloslistan viimeisen kolmanneksen poppoo..." - vai miten sen piti seiskalla mennä.... " Kolmelle pätkälle luokkapohjat ja parhaimmillaan B-junnujen 2. nopein aika 6. pätkällä.
Samalla varmistui sekin, että kilvanajo jatkuu 2010 vuodesta eteenpäin A-junnuissa ja loppukausi on aika heittää "helliä jäähyväisiä" seiskalle - ensivuodeksi yritetään saada Sedicivalvole viivalle. Loppuvuoden kisat voi toisaalta ajaa seiskalla turhia murehtimatta...
Ainoa asia, mistä jäi paskanmaku suuhun oli palkintopolitiikka; F-ryhmä alle 1600 cc:ssä vain voittaja palkittiin ja B-junnujen yleiskisassa ei palkintoja jaeta; joten nousupisteen kera kokemuksia viisaampana kotiin.
Kotimatkalle riitti kyllä pähkäilyä - lähinnä ison luokan pelien vauhdista (vaikka aikoja meni ristiin ja autoja pihalle)...
Toukokuussa ajetaan seuraavan kerran - Teijossa. Saa nähdä miten laitteet laulavat soralla... sekä kuinka saadaan seiskaan hyvät gravel-setupit...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Kuvatus
Tässä linkkejä:
http://digi.pictures.fi/kuvat/Autourhei ... G_6793.JPG
http://www.jxfoto.fi/2009/pic.php?id=301007
JXFoton sivuilla on mm. v 2005 - 2008 kisoista kuvia.
Teijo-Talo ralli, Black-rocket, Auto-Glym, Nuutajärven ralli, Kaakkoisralli, Vilppula jne...
http://digi.pictures.fi/kuvat/Autourhei ... G_6793.JPG
http://www.jxfoto.fi/2009/pic.php?id=301007
JXFoton sivuilla on mm. v 2005 - 2008 kisoista kuvia.
Teijo-Talo ralli, Black-rocket, Auto-Glym, Nuutajärven ralli, Kaakkoisralli, Vilppula jne...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Re: Kuvatus
Onpas varsin onnistunut kuva!outlawjw kirjoitti:Tässä linkkejä:
http://digi.pictures.fi/kuvat/Autourhei ... G_6793.JPG
Rallisatiainen! http://motorsport.vainiomaa.net
Teijo-talo - paluu normijärjestykseen
Valitettavasti sama tahti ei jatkunut Salon ympäristön kuraränneissä pari viikkoa sitten. Kisaan lähdettiin "kaikki samalta viivalta" eli kaikki äffäläiset B-junnuissa samassa luokassa. Kisa lähti ykköseltä tökkien ja takellen liikenteeseen - n 5 km ennen maalia kone lopetti kiertämisen yli 4500 rpm. Toisen kaasarin kansi löysällä - kiitos Pihalan ja Peräalhon ek 3 lähdön nokkakolarin saatiin auto kuntoon at jonossa kakkoselle. Kakkonen ja kolmonen oli sitten terveisiä... Nelosella ajettiin rännissä 10 km nyt entisen pohjapanssarin varassa - saldona vannerikko. Vitonen jotenkin ja kutosella sitten vetari poikki 7 km maalista. Porissa uusi yritys ja toiv. Esivuonna Tipolla seiskan sijaan A-junnuiissa....
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Mahtavaa että 147 Alcool jyllää edelleen...
Taidan olla osasyyllinen että näillä ajellaan täällä härmässä, mulla (ehkä) tallessa orggis FIA:n reikäleimalla varustetut luokitustodistukset jotka Saario toi Ranskasta joskus vuonna nakki...
Tarina sai alkunsa kun tankkasimme Satakunta-Rallin huollossa naftaa 127:n tankkiin...
Se on oma juttunsa, mutta poltteet on kovat kunnon kilpa-auton sarviin.
Olisiko mahdollista poiketa joskus tsekkaan autoa?
-jh-
040 561 6531
Taidan olla osasyyllinen että näillä ajellaan täällä härmässä, mulla (ehkä) tallessa orggis FIA:n reikäleimalla varustetut luokitustodistukset jotka Saario toi Ranskasta joskus vuonna nakki...
Tarina sai alkunsa kun tankkasimme Satakunta-Rallin huollossa naftaa 127:n tankkiin...
Se on oma juttunsa, mutta poltteet on kovat kunnon kilpa-auton sarviin.
Olisiko mahdollista poiketa joskus tsekkaan autoa?
-jh-
040 561 6531
Stilo Abarth -03
600 (Seat) -72
Unoja
Piaggio Ape 50
Piaggio Ciao
Piaggio Bravo
600 (Seat) -72
Unoja
Piaggio Ape 50
Piaggio Ciao
Piaggio Bravo
147 alcool
Moro.
Taisit ajaa 90 joulukuussa 147:lla meilläpäin ajetussa F-cupin testikisassa (Etelä-Suomen ralli)? Oman autoni historia on tavallaan huvittava, kaverin opiskelukaverilla oli "vaihdelaatikkovikainen" seiska, jossa vika olikin kiinniruostuneissa vivustoissa. Korjasin auton talteen ja asuntolainaa maksellessa hiljaksiin rakensin siitä kilpurin - ensin 1050 tekniikalla, jolla ei koskaan kilpailtu. Sitten onnistuin hankkimaan M. Savolaisen ex. 147:n tekniikan, jota on täydennetty / muutettu useaan otteseen. Juuri nyt auto odottaa uutta vetaria - edellinen katkesi kuin tulitikku. Voima nääs puhuu...
ILman muuta sitä voi tulla ihmettelemään, soitelaan (040-5119317)
Taisit ajaa 90 joulukuussa 147:lla meilläpäin ajetussa F-cupin testikisassa (Etelä-Suomen ralli)? Oman autoni historia on tavallaan huvittava, kaverin opiskelukaverilla oli "vaihdelaatikkovikainen" seiska, jossa vika olikin kiinniruostuneissa vivustoissa. Korjasin auton talteen ja asuntolainaa maksellessa hiljaksiin rakensin siitä kilpurin - ensin 1050 tekniikalla, jolla ei koskaan kilpailtu. Sitten onnistuin hankkimaan M. Savolaisen ex. 147:n tekniikan, jota on täydennetty / muutettu useaan otteseen. Juuri nyt auto odottaa uutta vetaria - edellinen katkesi kuin tulitikku. Voima nääs puhuu...
ILman muuta sitä voi tulla ihmettelemään, soitelaan (040-5119317)
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Alcool
Savolaisen autosta tosiaan tuli RS-auton ja J. Lampisen kautta tekniikka paloiteltuina Lopelle; aluksi moottori täydentyi Alquatin imu&peltisarjalla ja Weber 40DCNF:llä. Nokka-akselin hankin M. Virtaselta. Laatikkoon tuli lukko 2004 Jürgen Hessbergiltä Saksasta...
Tällä hetkellä täydellisiä (tosin purettuja) 1300 cc moottoreita löytyy 3 kpl (ja neljännestä puuttuu kampiakseli). Pari kappaletta lukollista 5 v laatikkoa (Lampolan välitykset), sekä yksi luokiteltu 4 V. laatikko korjauskelpoisen lukon kanssa. Kummasti noita kertyy, kun harrastaa...
Jossain vaiheessa kävi sellainen mielessä, että olisi rakennellut SS ryhmän sprinttilaitteen alle 1300 CC luokkaan pistämällä seiskan 1300 CC tekniikan Unon koriin; kone on sohoa kevyempi ja Unon konehuoneessa paremmin tilaa kaasareilla jne... todennäköisesti tuollaisesta laitteesta tulisi kohtuullisen nopea harrastuslaite. Vaan, kuten todettua uusien laitteiden rakenteluinto on siirtynyt Tipon suuntaan...
Tällä hetkellä täydellisiä (tosin purettuja) 1300 cc moottoreita löytyy 3 kpl (ja neljännestä puuttuu kampiakseli). Pari kappaletta lukollista 5 v laatikkoa (Lampolan välitykset), sekä yksi luokiteltu 4 V. laatikko korjauskelpoisen lukon kanssa. Kummasti noita kertyy, kun harrastaa...
Jossain vaiheessa kävi sellainen mielessä, että olisi rakennellut SS ryhmän sprinttilaitteen alle 1300 CC luokkaan pistämällä seiskan 1300 CC tekniikan Unon koriin; kone on sohoa kevyempi ja Unon konehuoneessa paremmin tilaa kaasareilla jne... todennäköisesti tuollaisesta laitteesta tulisi kohtuullisen nopea harrastuslaite. Vaan, kuten todettua uusien laitteiden rakenteluinto on siirtynyt Tipon suuntaan...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...