Kyllä pääsee, mutta tekeekö lopputuloksella sitten mitään, onkin eri juttu...McJAS kirjoitti:Eipä tuon fiatmanin ehdottaman auton hintatason alle pääse, vaikka kuinka tekisi itse.
F-Cup
Kaikesta autourheilusta saa kallista... Harrastustasolla Sprintti ei välttämättä ole niin kallista.... Jos harrastat opiskelijabudjetilla niin suosittelen jokkista aloituslajiksi.... opettaa paljon ja siitä on helppo siirtyä eteenpäin... Itse ainakin pystyin ajamaan 4 vuotta opiskelijana (tietenkin ilman minkäänlaista menestystä).....joel127 kirjoitti:lueskelin tuolta akk-motosportista rallisprintistä, rupesi kiinostamaan. onko kokemuksia kellään. Onko kallis?
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Jos on aikaa ja intoa ropata romuja niin sitten jokkis, mutta jos haluaa rakennella autoa itselleen niin sitten sprinttiin. Trendinä tuntuu olevan että jokkisheput on kyllästyneet auton rakentamiseen ja siirtyy sprinttiin kun autoa voi ihan huolella rakentaa omaksi iloksi eikä pelkoa että joku ostaa sen. Eikä se sprinttiauton teko paljon enempää tule maksamaan kuin jokkisautonkaan. Tietty jos on vaatimuksena että pitää pärjätä niin sitten on joka lajissa opiskelijabudjetilla mahdotonta harrastaa, myös jokkista.kappa12 kirjoitti:Kaikesta autourheilusta saa kallista... Harrastustasolla Sprintti ei välttämättä ole niin kallista.... Jos harrastat opiskelijabudjetilla niin suosittelen jokkista aloituslajiksi.... opettaa paljon ja siitä on helppo siirtyä eteenpäin... Itse ainakin pystyin ajamaan 4 vuotta opiskelijana (tietenkin ilman minkäänlaista menestystä).....joel127 kirjoitti:lueskelin tuolta akk-motosportista rallisprintistä, rupesi kiinostamaan. onko kokemuksia kellään. Onko kallis?
Oikeasti halpaa autourheilulajia tai -luokkaa ei olekaan. Toki halpuus on suhteellinen käsite, ja riippuu oleellisesti käytettävissä olevan rahan määrästä
Yksi edullisimmista luokista on ehdottomasti V1600. Samalla autolla voi ajaa rallia, rataa ja sprinttejä. Toki alustaa joutuu lajien välillä muuttamaan, mutta se ei ole isompi ongelma.
V1600-luokan auto opettaa kaikissa edellä mainituissa lajeissa sen kaikkein oleellisimman, eli alustan säätämisen ja oikean tavan ajaa autoa nopeasti. Kun virittäminen on rajallista, on auto erittäin luotettava, ja sitä kautta kilometrit edullisia. Siinä vaiheessa kun V1600-luokan autolla alkaa olla kierros- tai pätkäajoissa lähellä "viriluokkien" autoja, voi harkita siirtymistä tehokkaampiin laitteisiin. Valitettavan usein ensimmäinen auto on laitos, jossa on keskitytty moottoriin ja sen virittämiseen, ja varsinainen ajaminen jää luotettavuusongelmien takia vähiin.
Ja V1600-auton rakentamisvaiheessa voi unohtaa ruostevauriokorjaukset...
Yksi edullisimmista luokista on ehdottomasti V1600. Samalla autolla voi ajaa rallia, rataa ja sprinttejä. Toki alustaa joutuu lajien välillä muuttamaan, mutta se ei ole isompi ongelma.
V1600-luokan auto opettaa kaikissa edellä mainituissa lajeissa sen kaikkein oleellisimman, eli alustan säätämisen ja oikean tavan ajaa autoa nopeasti. Kun virittäminen on rajallista, on auto erittäin luotettava, ja sitä kautta kilometrit edullisia. Siinä vaiheessa kun V1600-luokan autolla alkaa olla kierros- tai pätkäajoissa lähellä "viriluokkien" autoja, voi harkita siirtymistä tehokkaampiin laitteisiin. Valitettavan usein ensimmäinen auto on laitos, jossa on keskitytty moottoriin ja sen virittämiseen, ja varsinainen ajaminen jää luotettavuusongelmien takia vähiin.
Ja V1600-auton rakentamisvaiheessa voi unohtaa ruostevauriokorjaukset...
Juu, kallista on. Vakio 16V GSI Kadetti tonnin, jakkarat, vyöt ym. tonnin, laatikko tonnin, tolpat tonnin ja kaariinkin vielä muutama huntti. Osallistumismaksut päälle ja kartturin oluet. Ei oo halpaa. Sitten vielä pitää ajaa kovempaa kuin ne kaverit 400 hevosvoimaisella M3 BMW:llä. Ei oo helppoo. Vaan miten toi Too Fast Tawast pärjäskään F-Cupissa toissa vuonna?Jokari kirjoitti:F-Cuppiin ei kyllä pysty osallistumaan kukaan normaalituloinen ihminen jolla ei ole sponsoreita. Niin kallista se on nykyään...
No bodykits, no stereos, no bullshit...
1 x 156 V6
6 x Alfa 75
1 x 156 V6
6 x Alfa 75
Kilvanajoa
Kuten aiemmin todettu; mitään "halpaa" kilvanajoa ei ole. Kustannuksia voi toki laskea / nuppi mm. harrastamalla lajia, jossa useampi jakaja potissa (esim. endurance). Satsaamalla kerralla kalustoon, jonka kulut / kisa edulliset (trophy / V1600 jne...). Hankkimalla spossit maksamaan. Aloittamalla edullisessa luokassa, edullisella kalustolla (V1600 / Trophy) ja rahatilanteen mukaan rakentaa auto edelleen kilpailukykyisemmäksi...
Muita keinoja laskea kustannuksia on valitettavan usein moottorurheilussa vastaantuleva sikailu; eli yritetään kupata rahaa, osia jne... asioita toiselta pers-aukiselta harrastajalta, jätetään maksamatta; tätä ei tietenkään sovi suositetella, mutta tätä on edelleen liikenteessä...
Tietenkin on niitä, jotka onnistuvat hoitamaan asioita työnantajan piikkiin (tilat, laitteet, materiaalit jne....). Taitaa tämä olla kuitenkin vähenemässä, kiitos laman...
Itse tähyilisin trophy (siis alle 1400 cc) kalustoa; autolla voi ajaa niin rallissa kuin jatkossa sprintissä (tosin alle 1400 SS / kaksivetoluokassa). Aloitus vaikka nasse vireessä ja ajan kanssa lisää palikoita peliin...
Pelkään, että V1600 tulee kuolemaan, koska f-ryhmässä alle 1600 cc luokka tekee kuolemaa - eli autoilla ei ole oikein luokkaa sen jälkeen, kun V1600 ura loppuu; alunperinhän tarkoitus oli päästää vanhemmat V1600 autot äffään rajoitettuilla vapauksilla. Tosin trophyssä noilla saa ajaa, muttei rakennella....
Varmaan tähänkin löytyy eriäviä lausuntoja - perustan kommenttini F-ryhmän alle 1300 CC luokkaan; eli aikanaan, kun junnu SM:stä katosi ko. luokka, loppui luokka muutenkin. Sama tulee käymään V1600:n kanssa; ainakin rallin puolella... Ratatouhuista en osaa sanoa, mutta kummasti sieltä tuntuu olevan siirtymää ihan maailman huipputasolta tosimiesten lajeihin eli ralliin....
Muita keinoja laskea kustannuksia on valitettavan usein moottorurheilussa vastaantuleva sikailu; eli yritetään kupata rahaa, osia jne... asioita toiselta pers-aukiselta harrastajalta, jätetään maksamatta; tätä ei tietenkään sovi suositetella, mutta tätä on edelleen liikenteessä...
Tietenkin on niitä, jotka onnistuvat hoitamaan asioita työnantajan piikkiin (tilat, laitteet, materiaalit jne....). Taitaa tämä olla kuitenkin vähenemässä, kiitos laman...
Itse tähyilisin trophy (siis alle 1400 cc) kalustoa; autolla voi ajaa niin rallissa kuin jatkossa sprintissä (tosin alle 1400 SS / kaksivetoluokassa). Aloitus vaikka nasse vireessä ja ajan kanssa lisää palikoita peliin...
Pelkään, että V1600 tulee kuolemaan, koska f-ryhmässä alle 1600 cc luokka tekee kuolemaa - eli autoilla ei ole oikein luokkaa sen jälkeen, kun V1600 ura loppuu; alunperinhän tarkoitus oli päästää vanhemmat V1600 autot äffään rajoitettuilla vapauksilla. Tosin trophyssä noilla saa ajaa, muttei rakennella....
Varmaan tähänkin löytyy eriäviä lausuntoja - perustan kommenttini F-ryhmän alle 1300 CC luokkaan; eli aikanaan, kun junnu SM:stä katosi ko. luokka, loppui luokka muutenkin. Sama tulee käymään V1600:n kanssa; ainakin rallin puolella... Ratatouhuista en osaa sanoa, mutta kummasti sieltä tuntuu olevan siirtymää ihan maailman huipputasolta tosimiesten lajeihin eli ralliin....
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Jos halvinta virallista autourheiluluokkaa hakee, niin se ilmeisestikin on historicin pikkuluokka. Hisseen löytyy muutenkin edullisia autoja valmiina, joihin ei tarvinne tehdä muuta kuin ylläpitoon liittyviä remontteja, kun autojen tekniikkapuoli on tiukasti sääntöjen rajaama. Ajovarusteet onkin sitten asia erikseen, niissä ei halvalla sitten pääsekään, ja kannattaa kysyä kokeneilta minkälaisia varusteita sillä hetkellä kannattaa ostaa. Esim. nyt aloittavan kannattaa ostaa jo hans- kypärä valmiiksi, sillä se on pakollinen niskatuen ohella kaudesta -12 eteenpäin...
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
f-cup
Mee siihen olikse nyt 2:nen Oitin risteyksen jälkeen heti oikeelle siinä on heti maalin jälkeen se jyrkkä peltomutka aina tapahtuu. Riihimäkiralli lehdessä kuvia siitä, no varmaan tiedät paikan. Itse meen neloselle sulkuhommiin.
ladan esiisä Fiat 124 special T
^ Toi pätkän maali oli noin kilometri ennen tuota mutkaa. Oli siinä kyllä jotku vanhat rypömisjäljet.
Kakkosen maalipäässä 0+2 ja seiskan alussa muutama leveä linja. Melko tiiviisti oli viljelty noita huomioita reitin varteen.
Yleisöerikoiskokeen hyppyri oli ilmeisen oikein rakennettu.
http://www.jxfoto.fi/2010/pic.php?id=336196
http://www.jxfoto.fi/2010/pic.php?id=335616
http://www.jxfoto.fi/2010/pic.php?id=335618
http://www.jxfoto.fi/2010/pic.php?id=335659
http://www.jxfoto.fi/2010/pic.php?id=335802
Kakkosen maalipäässä 0+2 ja seiskan alussa muutama leveä linja. Melko tiiviisti oli viljelty noita huomioita reitin varteen.
Yleisöerikoiskokeen hyppyri oli ilmeisen oikein rakennettu.
http://www.jxfoto.fi/2010/pic.php?id=336196
http://www.jxfoto.fi/2010/pic.php?id=335616
http://www.jxfoto.fi/2010/pic.php?id=335618
http://www.jxfoto.fi/2010/pic.php?id=335659
http://www.jxfoto.fi/2010/pic.php?id=335802
No bodykits, no stereos, no bullshit...
1 x 156 V6
6 x Alfa 75
1 x 156 V6
6 x Alfa 75