Sivu 15/16

Re: Rallisprint

Lähetetty: 07.09.2012 01:01
Kirjoittaja Pele
VTO kirjoitti:Mikä oli savutuksen oletettu alkuperä ?
Ihan 100% varmuudella en pysty sanomaan mistä se lääke loppuviimein löytyi..
Ohjurien kumithan vaihdoin silloin ihan ekaksi konetta sen enempää purkamatta.Sillä ei ollut mitään vaikutusta,joten ei kun kone auki.Sieltähän sen on pakko silloin löytyä!
Männät,renkaat,kaikki ok ja ehjiä,katkosvälitkin asianmukaisesti jaoteltu.Päittäisvälyksetkin tarkastettiin,ja oli männän toimittajan arvoissa.Sylinterit mitoissaan/muodoissaan.Tarkistettiin koneistamolta lainatuilla mittalaitteilla.
Männänrenkaat kuitenkin uusittiin,kun kerran kone auki oli otettu.Uusia ja vanhoja renkaita verratessa vanhat olivat aavistuksen supussa.Toisaalta,miten nopeasti vastaava tapahtuu uudelle männänrenkaalle on vaikea arvioida.
Kone nippuun,ja kokeilemaan.Sama peli kun ennenkin. :(
No joo,siinä vaiheessa laitteet saikin olla muutaman viikon ihan rauhassa.Teki mieli tehdä välillä jotain järkevää,jossa kenties vaikka voisi onnistua. :evil:
Turbon tekijän kanssa kun taas asiasta jutustelin niin käski kiikuttaa föönin hänelle.Aiemminhan se oli jo huollettu,ja mitää vikaa siitä ei silloinkaan löytynyt.
Sovittiin että tekee sen nyt vielä kerran,ja kokonaan uuteen keskustaan.Jos kuitenkin jossain on ollut hiusmurtuma,jota ei vain ole huomannut.Myös sisäänmenevän öljymäärän kuristamisesta juteltiin.
Ihan alkuvaiheesta lähtien hän oli myös kysellyt ns. perusasiat,että olihan ahtimen öljynpaluu linja ok,ja että moottorin huohotinpuoli on kunnossa.
Kerroin että kaikki on kuten vanhassakin moottorissa.Öljypohja/paluulinja sama,putoaa suoraan ahtimelta alaspäin ja n. 20mm putkea.
Samoin huohotin alkuperäinen lohkosta 20mm. putkea/letkua,sekä lisäksi imunokka kotelosta toinen letku.
Huohottimen olikin ottanut jo aiemmin kertaalleen auki ihan vaan varmistaakseni että kaikki todellakin oli ok.
Otin sen nyt kuitenkin vielä kertaalleen auki,kun turboa odottelin huollosta.
Kaikki näytti silmämääräisesti olevan ok.
Hain kuitenkin varastosta toisen huohotinpömpelin,joka oli vanhasta moottoristani...ja...Ei perkule,täähän on ihan erilainen sisäpuolelta!
Moottoriin oli eksynyt vapari Croman huohotinpömpeli,joka on siis huomattava ahdas verrattuna Delta tai Croma Turbon vastaavaan.
Äkkiseltään tuota ei tajunnut, vaan vasta sitten kun oli mihin verrata.
Koneeseen hankittiin loppujen lopuksi 16V Gralen vastaava osa,joka on vieläkin avarampi kuin 8V versiot.
No,turbohan siis kävi reissunsa,ja huohotin muutetiin,eli jompikumpi on "syyllinen",tai sitten molemmat.Mene ja tiedä.Pääasia että vaiva poistui.
Joo,ja senverran vielä..Tuon aiemman postaukseni suunnitelmat ei sitten toteutuneet,vaan pitkä flunssa/kuume romutti suunnitelmat. :oops:
Eli testit jäi ajamatta tälläkertaa ja kotona seurataan Levin tapahtumia.
Että tämmöistä.

Re: Rallisprint

Lähetetty: 07.09.2012 10:38
Kirjoittaja Ippe
Veikkaisin että huohotin oli ongelman aiheuttaja, onko noissa homma niin että ahdetun huohottimessa on takaiskuventtiili, mutta vaparissa ei?

Ainakin toisen merkkisissä (Saab) turbomoottoreissa huohottimen takaiskun hajoaminen aiheuttaa savutusta ja öljykatoa...

Re: Rallisprint

Lähetetty: 07.09.2012 16:29
Kirjoittaja Pele
Ippe kirjoitti:Veikkaisin että huohotin oli ongelman aiheuttaja, onko noissa homma niin että ahdetun huohottimessa on takaiskuventtiili, mutta vaparissa ei?

Ainakin toisen merkkisissä (Saab) turbomoottoreissa huohottimen takaiskun hajoaminen aiheuttaa savutusta ja öljykatoa...
Näissä ei ole mitään takaiskua.Ainoastaan rakenne on vaparissa ahtaampi kuin turbossa.Huohotusletkut päätyvät myös kilpurissani kerääjäsäiliöön,eivät moottoriin/imupuolelle,kuten siviiliautoissa.
Ohessa kuva noista eri huohottimista.Vasemmalta oikealle: Croma i.e, Croma T.i.e./Grale, Grale 16V

Re: Rallisprint

Lähetetty: 07.09.2012 16:32
Kirjoittaja Pele
Levi Rallisprint:
Perjantaina alk. klo 16.00 TULOKSET: http://www.oopsware.org/Sprint912/RoiSpr0709res.htm
Lauantaina alk. klo 12.00 TULOKSET: http://www.oopsware.org/Sprint912/RoiSpr0809res.htm

Livelähetys: http://www.rallisport.net/live/

Re: Rallisprint

Lähetetty: 18.09.2012 09:31
Kirjoittaja Pele
"Ensitestit" tuli ajettua eilen KySUA:n rataillassa Alastarossa,ja uskottava se nyt on,savutus on historiaa!Kyllä helpotti! :D
Noin 20 kierrosta ajettiin yhteensä vuoroin emännän kanssa.
Kaikki muutenkin ok. Öljynkerääjään ei tuupannut tavaraa kuin ehkä ruokalusikallisen.Sekin luultavasti tuli nokkakotelosta tulevaa letkua pitkin,sillä kotelossa ei ole liitännän edessä mitään roiskesuojaa,ja öljyä pääsee näinollen roiskimaan hiukan letkuun.Tilapäinen kerääjäpytty kun on alempana kuin nokkakotelo,niin pääsee valumaan.
Mitään vuotoja ei myöskään ilmennyt.Samoin kaikki lämmöt pysyi hallinnassa.Ulkoilman ollessa n. +15 moottorin vedenlämpö ei noussut usean kierroksen ajon aikana kuin max. n 80 asteeseen.No kesähelteellä on eri juttu.

Ajettiin sisäänajomielessä kaikkein pienimmällä ahtopaine asetuksella.Valittavana kun nyt on kytkimellä kolme eri ahtokarttaa.
Sisäänajomielessä myös tyydyimme käyttämään siviili-Gralestani lainattuja renkaita.Testin tarkoitus kun oli vain saada varmuus siitä ettei savuongelmaa enää esiinny.
Täytyy kyllä todeta,että siviilirenkailla ei kyllä pääse sitten yhtään mihenkään,varsinkin kun rata oli alkuun hieman kostea.
Samaisella autolla kun on ajanut slickseillä niin pitoero on täysin käsittämätön.
No,keväällä ruuvataan sileät pyörät alle,ja mennään uudestaan ajamaan.Silloin saa hieman paremmin käsitystä kulkupuolesta.
Sitä ennen käydään vielä Harisella,nyt kun laitteet on oikeasti saatu toimimaan,niin nähdään onko sillä ollut jotain vaikutusta dyno-tulosten kannalta.
Täytyy vielä todeta,että ensivaikutelma,vaikka kevyellä kaasulla ajeltiinkin,oli lupauksia herättävä.Nykyinen moottori tuntuu paljon herkemmin heräävältä alakierroksilta kuin vanha.Liekö johtuvaa korkeammasta puristuksesta,vai 16V-kannesta,vai kaikkien muutosten summa. :)

Re: Rallisprint

Lähetetty: 22.09.2012 11:06
Kirjoittaja Pele
Jatkona edelliseen.Kuvia vuoden viimeisestä KySUA:n rataillasta: http://motorsport.kuvat.fi/kuvat/2012/2 ... +Ratailta/
Sekä Lancia-painotteisia otoksia: http://deltateam.kuvat.fi/kuvat/LANCIA+ ... 17.9.2012/

Re: Rallisprint

Lähetetty: 07.10.2012 12:03
Kirjoittaja Pele
Kattasora sprintissä oli eilen näköjään ollut taas vähän erilaista ja ennennäkemätöntä Italialaista kalustoa liikkeellä.
Fiat Punto S2000 :shock: http://nikop.kuvat.fi/kuvat/2012/4.+Kat ... 2+copy.jpg
Onkohan ihan uusi tuttavuus suomen maaperällä,vaiko se joka T.Mäkisen tallissakin oli :?
Tulokset: http://www.oopsware.org/Sprint1012/LMMspr0610res.htm
Toivottavasti nähdään jatkossakin tositoimissa!EDITTIÄ! Näköjään samaisella autolla on ilmoittauduttu ensi viikonlopun SM-Sprinttiin Anjalankoskelle.Eri kuljettajan voimin tosin.

Re: Rallisprint

Lähetetty: 19.02.2013 11:26
Kirjoittaja jaketech
lauantaina ajamaa siikajoelle rinttiä piitkästä aikaan :lol:
kaverin autolla ku oma ei oo kunnossa ;)

Re: Rallisprint

Lähetetty: 25.02.2013 17:44
Kirjoittaja Pele
jaketech kirjoitti:lauantaina ajamaa siikajoelle rinttiä piitkästä aikaan :lol:
kaverin autolla ku oma ei oo kunnossa ;)
Kuinkas sprintit sujui?

Re: Rallisprint

Lähetetty: 26.02.2013 10:53
Kirjoittaja jaketech
Pele kirjoitti:
jaketech kirjoitti:lauantaina ajamaa siikajoelle rinttiä piitkästä aikaan :lol:
kaverin autolla ku oma ei oo kunnossa ;)
Kuinkas sprintit sujui?
eka kieros keskeytys ku löysäs johto irti releeltä. toka kieros meni sitte totutellessa autoon. oli tarkoitus eka kieros tottuutella ja toisella sitte räväyttää. vaatii keskimoottori erilaisen ajotavan ku normi takavetonen :lol:
reenit jäi 3km ajoon ku hajoslaturi.

Re: Rallisprint

Lähetetty: 26.02.2013 12:19
Kirjoittaja Pele
jaketech kirjoitti:
Pele kirjoitti:
jaketech kirjoitti:lauantaina ajamaa siikajoelle rinttiä piitkästä aikaan :lol:
kaverin autolla ku oma ei oo kunnossa ;)
Kuinkas sprintit sujui?
eka kieros keskeytys ku löysäs johto irti releeltä. toka kieros meni sitte totutellessa autoon. oli tarkoitus eka kieros tottuutella ja toisella sitte räväyttää. vaatii keskimoottori erilaisen ajotavan ku normi takavetonen :lol:
reenit jäi 3km ajoon ku hajoslaturi.
Ok.
Ilmeisesti MR2:n? : http://www.oopsware.org/Sprint213/SiiMUspr2302res.htm
Onhan se varmaan outo vekotin ensin alkuun,mutta kovia pelejä tuntuvat olevan etenemään.On sitten lumi tai asfaltti.

Re: Rallisprint

Lähetetty: 26.02.2013 18:08
Kirjoittaja jaketech
Pele kirjoitti: Ok.
Ilmeisesti MR2:n? : http://www.oopsware.org/Sprint213/SiiMUspr2302res.htm
Onhan se varmaan outo vekotin ensin alkuun,mutta kovia pelejä tuntuvat olevan etenemään.On sitten lumi tai asfaltti.
juu MR2 se on ja isollla koneella.

Re: Rallisprint

Lähetetty: 30.01.2017 11:14
Kirjoittaja Stefa
Tuli viikonloppuna käytyä penkalla ihmettelemässä kun oli tuossa kylillä sprinttikisa.

Yksi V1600 Bravo oli tuolla ja sitten huomattavan siisti murtoluku. Tietääkös kukaan mitään tuosta murtoluvusta?

Jos jotain yleisesti sprintistä, niin mielestäni olisi mukava näin maallikolle jos noista luokista olisi vaikka edes jokin selvitys. Noita on melko paljon eikä oikein ole äkkinäisellä mitään hajua mitä mikäkin luokkaa meinaa :oops:

Re: Rallisprint

Lähetetty: 30.01.2017 23:04
Kirjoittaja fiatman2
Tomi Auranen oli v1600 luokassa ja todennäköisesti Eero Volanen oli tuolla murtoluvulla.

Re: Rallisprint

Lähetetty: 31.01.2017 18:17
Kirjoittaja Stefa
Jeps, niin nuo olivat. Ajattelin, etten viitsi nimiä laittaa. Ei mitään tietoa olisi tuosta murtoluvusta? Tuo on lie joku kiusattu 15-satanen?