Rallisprint

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.
ArtsiE
Viestit: 89
Liittynyt: 18.02.2010 20:22
Paikkakunta: Eura

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja ArtsiE »

Joko vika savutuseen löytynyt? ohivuodot todella pieniä, eli tuskin vika ainakaan siellä on.
lancia delta integrale 16v(harrasteauto)
lancia delta integrale 8v(tiensä päässä..)
fiat 131 supermirafiori 2l TIC (käyttöauto)
ex fiat punto gt
skyline r32 gt-r (käyttis kesällä)
ex turbo ritmo 130tc
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja Pele »

ArtsiE kirjoitti:Joko vika savutuseen löytynyt? ohivuodot todella pieniä, eli tuskin vika ainakaan siellä on.
Mennyt viikko kului vapaa-ajan osalta enempi traktoriremonttia tehden,kuin kilpuria laitellen :)
Kilpurista irroittelin turbosta ahtoletkun,sekä pakoputken lähdön.Kummatkin puolet oli kuivat.
Tänään meni ohjureiden kumit vaihtoon.Josko se vika sitten sieltä löytyisi; http://kuvablogi.com/nayta/3537212/
Kaikki kumit oli toki paikoillaan.Sen enempää suurennuslasilla en alkanut vanhoja tutkimaan,mutta imupuolella 4kpl kumeja näytti tältä: http://kuvablogi.com/nayta/3537214/
Uudet kumit pitäisi koneistajan mukaan olla laatukamaa.Vanhoista mulla ei ollut sen parempaa tietoa.
Vesipumpun laitoin myös vaihtoon.Kävi kämmi konetta kokoillessa kun kuvittelin että 16V:ssä vois käyttää 8V:n vesipumppua.
Jakohihna kulkee kuitenkin niin lähellä pumppua että vaikka remmi on miten tiukalla,niin hiplaa todennäköisesti moottorijarrutuksessa hiukan kiinni.Kuva kertoo 8-ja 16V vesipumppujen eron,sekä näkyy myös kiillottunut kohta: http://kuvablogi.com/nayta/3537217/
Luonnollisesti jakohihna meni myös uusintaan..Ihan vaan varoiks.
Huomenna jatketaan nokkien asennuksella ym kokoonpanolla.Pääsis sit niitä "savuja ottamaan"..toivottavasti ei enää sinisiä.. :?
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja VTO »

Asian vierestä ja öljyn kulutuksesta sen verran, että omassa paljon ajetussa 16V Themassa on ainakin viimeiset 200 tkm ollut erikoinen ominaisuus. Auto saattaa olla ajamatta 2-3 kk, minkä jälkeen se kuluttaa ensimmäisellä tankillisella bensaa ainakin litran öljyä. Siitä sitten asettuu "normaaliin" 2-3 dl/ 1000km tasoon. Mainittavaa savutusta ei ainakaan peilistä tai tyhjäkäynnillä pysty nenällä aistimaan. Ilmeisen hyvin öljy palaa koska vuotoa ulospäin ei ole.
Jonkinlaiseksi männänrenkaiden juuttumiseksi tms olen itse asiaa ajatellut, enkä ole asiaan tarkemmin perehtynyt, koska muuten toimii normaalisti ja pakokaasumittauskin kunnossa.
jkedino
Viestit: 366
Liittynyt: 18.11.2008 17:33
Paikkakunta: Pielavesi

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja jkedino »

Itse olen jättänytt nuo " mustat" ohjurinkumit asentamatta, ja käyttänyt niitä vihreitä neopreenikumisia omissa rakennusprojekteissa. Ainakin noihin 8 mm varrella oleviin venttiileihin on hyvin saatavana laatukumejakin. Dinomoottoreissa maailmalta on sellainen kokemus, että sarjojen mukana tulevia ei kannata käyttää.

Toivotaan, että vika nyt sitten on löytynyt. Onhan sen moottorin ohjurit riittävän tiukat. Nehän saa olla kovilla paineilla aika nahkeat (k-liner), jos meinaa etteivät päästä painetta läpi. Sieltähän se loppupeleissä tulee ohjurin ja varren välistä se paine, mitä pääsee vartta pitkin kulkemaan venttiilien kiinni ollessa. 1.5 bar on aika kova paine. Kyllä se kumia siellä nostattaa ja päästää sitten öljyä tarttumaan venttiilinvarteen. Tiedä sitten, käykö siellä missään vaiheessa alipaine, mikä imisi öljyä imu tai pako kanavaan

Kerran yksi kansispesialisti näytti kovapaineisen kiihdytysauton venttiili-ohjurivälystä, että kuinka tiukka se saa olla k-linerin kanssa. Piti oikein peukalolla painaa venttiili kiinni. Ei kuulema leikka, eikä puhalla.

Juha
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Terve
En ole kahlannut koko ketjua läpi., mutta tulee niin elävästi mieleen kun moottoripyörässä kiepsahti männänrenkaat asentaessa sellaiseen asemaan että katkosvälit oli niin lähekkäin että tunki öljyä ylimmälle puristusrenkaalle/palotilaan. Saa aikaan hienon savukoneen...
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Avatar
rokkitukka
Viestit: 134
Liittynyt: 19.07.2011 19:59
Paikkakunta: Jämsä

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja rokkitukka »

Helatorstaina on Mäntässä Sprint ja näkyi yksi kappale UNOja olevan ilmoittautunut. Luokka oli yleinen 2-veto enintään 1600cc.
Ehkä otin, ehkä en, mitä väliä sen...
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja Pele »

]
VTO kirjoitti:Asian vierestä ja öljyn kulutuksesta sen verran, että omassa paljon ajetussa 16V Themassa on ainakin viimeiset 200 tkm ollut erikoinen ominaisuus. Auto saattaa olla ajamatta 2-3 kk, minkä jälkeen se kuluttaa ensimmäisellä tankillisella bensaa ainakin litran öljyä. Siitä sitten asettuu "normaaliin" 2-3 dl/ 1000km tasoon. Mainittavaa savutusta ei ainakaan peilistä tai tyhjäkäynnillä pysty nenällä aistimaan. Ilmeisen hyvin öljy palaa koska vuotoa ulospäin ei ole.
Jonkinlaiseksi männänrenkaiden juuttumiseksi tms olen itse asiaa ajatellut, enkä ole asiaan tarkemmin perehtynyt, koska muuten toimii normaalisti ja pakokaasumittauskin kunnossa.
Villi veikkaus vois olla että auton seistessä vanhat ohjurikumit kuivahtaa,mutta elpyvät (vielä) jonkun ajan kuluessa kun autoa käytellään.
Tää toisiaankin on siis vain veikkaus.Ei omakohtainen kokemus.
:roll:
Matti-Pekka kirjoitti:Terve
En ole kahlannut koko ketjua läpi., mutta tulee niin elävästi mieleen kun moottoripyörässä kiepsahti männänrenkaat asentaessa sellaiseen asemaan että katkosvälit oli niin lähekkäin että tunki öljyä ylimmälle puristusrenkaalle/palotilaan. Saa aikaan hienon savukoneen...
Kaikki vaihtoehdot on mahdollisisia,myös tämä.Tässä on jo niin monta teoriaa itsekseen rakentanut,mistä savutus voisi johtua.
Viimeisintä ohjurikumien vaihdon tulosta ei päästy vielä testaamaan,sillä ilta meni taas muiden projektien merkeissä.
Mutta jos sekään ei tuota toivottua tulosta,niin sitten nostetaan kansi pois,öljypohja auki ja männät ylös.Pikkuhiljaa vaihtoehdot alkaa käydä vähiin..
jkedino kirjoitti:Itse olen jättänytt nuo " mustat" ohjurinkumit asentamatta, ja käyttänyt niitä vihreitä neopreenikumisia omissa rakennusprojekteissa. Ainakin noihin 8 mm varrella oleviin venttiileihin on hyvin saatavana laatukumejakin. Dinomoottoreissa maailmalta on sellainen kokemus, että sarjojen mukana tulevia ei kannata käyttää.

Toivotaan, että vika nyt sitten on löytynyt. Onhan sen moottorin ohjurit riittävän tiukat. Nehän saa olla kovilla paineilla aika nahkeat (k-liner), jos meinaa etteivät päästä painetta läpi. Sieltähän se loppupeleissä tulee ohjurin ja varren välistä se paine, mitä pääsee vartta pitkin kulkemaan venttiilien kiinni ollessa. 1.5 bar on aika kova paine. Kyllä se kumia siellä nostattaa ja päästää sitten öljyä tarttumaan venttiilinvarteen. Tiedä sitten, käykö siellä missään vaiheessa alipaine, mikä imisi öljyä imu tai pako kanavaan

Kerran yksi kansispesialisti näytti kovapaineisen kiihdytysauton venttiili-ohjurivälystä, että kuinka tiukka se saa olla k-linerin kanssa. Piti oikein peukalolla painaa venttiili kiinni. Ei kuulema leikka, eikä puhalla.

Juha
Uskoisin ohjurihommat tehneen koneistajan olleen kyllä ammattitaitoinen ja perillä oikeista välyksistä sillä hyvällä menestyksellä tiedän kilpakoneiden koneistuksia tehneen.
Juu,imupuolella on teräsohjurit,joissa on k-linerit.Muistan että venttiilit oli aika tiukat asentaa.
Pakopuolella pronssiohjurit.
Nii,kai tuolla kanavassa/venttiilin ympärillä melkoista painevaihtelua käy,joten mahdollista lienee myös että imee öljyä jossain vaiheessa mukaansa jos kumi tai ohjuri päästää läpi. :roll:
Mutta,eletään toivossa,ja kuten jo aiemmin mainitsin niin avataan sitten jos tämäkään ei auta.Nyt vain viimeiseen saakka koittaa tehdä tarkistuksia joissa ei tarvisi konetta auki läväyttää.
Tuossa on tullut mainittua,että kun niin onnellisesti on käynyt koneen kokoamisen kanssa että se ei mistään tihku mitään ulos,niin ihan varmasti uudelleenkokoamisen jälkeen jostain jotain tippuu :lol:
rokkitukka kirjoitti:Helatorstaina on Mäntässä Sprint ja näkyi yksi kappale UNOja olevan ilmoittautunut. Luokka oli yleinen 2-veto enintään 1600cc.
No juu,niipä näkyy.Hyvä että Uno-kuskit on pitäneet Italian lippua ylhäällä kun Lancia- rintamalla on ollut viimeaikoina melko hiljaista.Tänävuonna ei ole yhtään ketään näkynyt missään kisassa.
Niin,ja onneks on Tuomelan Leif Alfallaan! Todellinen harrastaja,joka jaksaa vuodesta toiseen vaikka luokkansa on nykyäänkin jo niin kova ettei Alfalla enää asiaa tahdo olla kärkeen,mutta osoittaa vain sitä että ei ole pakko voittaa.Harrastaa voi muutenkin. :)
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
rokkitukka
Viestit: 134
Liittynyt: 19.07.2011 19:59
Paikkakunta: Jämsä

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja rokkitukka »

Olipa hyvä sprintti tänäkin vuonna.
Yksi UNO siellä oli ja tässä kuva:
Kuva

Yksi Alfa romeokin oli, mutta kuvasta ei tullut julkaisukelpoista.
Ehkä otin, ehkä en, mitä väliä sen...
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja Pele »

rokkitukka kirjoitti:Olipa hyvä sprintti tänäkin vuonna.

Hienon näköinen katsojaystävällinen kaupunki-sprintti!
Videota: http://www.youtube.com/watch?feature=en ... 7en16nxpUQ
Tulokset: http://www.oopsware.org/Sprint512/ESRCspr1705res.htm
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
rokkitukka
Viestit: 134
Liittynyt: 19.07.2011 19:59
Paikkakunta: Jämsä

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja rokkitukka »

^Tämän radan suunnitteluun on osallistunut paikallisia sprinttikuskejakin. Helatorstai on valittu siksi, että on liike-elämälle mahdollisimman vähän haittaa ja kaupunkikin antaa helpommin sulkea keskustan katuja liikenteeltä. Sitten kun siinä on vielä pomppulinnoja, karkkikauppiaita, makkaran myyjiä jne ihmisiä on saatu molemmilla kerroilla aika paljon liikkeelle.
Ehkä otin, ehkä en, mitä väliä sen...
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja Pele »

Varmaankin Hietalan Harri on ollut mukana vahvasti radan suunnittelussa.
Helatorstai on kyllä ihan passeli välipäivä kilpailulle.Muinoin Alastaron moottoriradalla ajettiin myös helatorstaisin sprinttiä.
Kaupunkisprinttiä kovasti koitettu ehdotella näillekin nurkille,vaan niinpä nuo ehdotukset on menneet vähän yhtä hyvin läpi kuin k**is vastatuuleen. :evil:
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja Pele »

Future-asfalttirallisprint-sarja jatkuu tänään ja huomenna ajettavilla Vanajanlinnan-osakilpailuilla.
Mukana myös Fiat Unoilla Yleisen puolella Tommi Linna lk.2,sekä junioreissa Kimmo Raikunen lk.6.
Menoa voi seurata livenä: tänään alkaen klo 16.45 ja la.alkaen klo 13.45: http://www.rallisport.net/
Tulospalvelua voi seurata onlinena: http://www.oopsware.org/Tuloksia09/AjatNettiin.htm
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja Pele »

Vähän Vanajanlinnan videota.
Jotenkin säväyttävää tuo Santin Matin ajo.Vaikka vuosia on jo mittarissa,ja senioreissa kilpaileekin,niin meno on kyllä silti kohdallaan 8-)
http://www.youtube.com/watch?v=5xIt7NwU ... e=youtu.be
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja Pele »

Valoa tunnelin päässä,vai pitäisikö sanoa,savun keskellä. :D
Piitkästä aikaa kilpurikin saatu taas käyntiin.Kaikki mahdolliset,ja mahdottomat tuli moottoriin tehtyä,ja nyt vaikuttaisi siltä että savutusongelma on taakse jäänyttä elämää.Autoa käytelty paikallaan lämpimäksi pariin otteeseen ja ajeltu omalla tienpätkällä eestaas.
Maanantaina Alastarolle kokeilemaan.Siellä näkee vähän paremmin kuin tuossa omalla parin sadan metrin pätkällä.
Ja jos sieltä selvitään "ehjin nahoin" ja autoin,niin keskiviikko illalla asuntoauton nokka kohti Leviä.Siellä ajetaan pe.ja la. Future-Cupin viimeiset osakilpailut.Sen jälkeen asfalttikilpailua ei enää tälle vuodelle olekaan,joten sen vuoksi olisi taas ihan mukava päästä kokeilemaan,pari vuoden ajamattomuuden jälkeen miltä se oikein tuntuu...Joo,tietäähän sen että pumppailukshan se menee,jos ei sitä jo ollut ennenkin ;) Mutta väliäkös tuolla.Sitten onkin taas se kuuluisa pitkä talvi edessä,jonka aikana ehtii tehdä vaikka mitä ;)
Tosin tässä on tullut värkättyä kaikenlaista "extraa",jotka oli tarkoitus tehdä myöhemmin.

Kaikki alkoi siitä kun takapäätä tsekatessa huomasin kuskinpuolella vetarin sisänivelessä vähän liikaa väljää.No,mulla oli tehdas uusi täydellinen vetari hyllyssä,niin aattelin että piankos sen sinne nakkaan paikalleen..Mutta kuten niin monesti ennenkin,mopedi karkasi taas.Vetarien stefoista kun öljyä on tihkunut jo monta vuotta keräten pölyä,niin aattelin että vaihdetaan ne nyt tässä samalla..tai no vaihdankin koko murikan,kun hyllystä kerran löytyy semmoinen täyskunnostettuna...On tää takakehtokin kyllä senverran rupinen et pitäiskö samalla puhaltaa ja maalata,kun kerta irti on.Ei muuta kun paikalliselle hiekapuhaltajalle/maalarille..ite ei nyt viitsi kaikkia tehdä.Väriksi tuli kuorma-auton runkoharmaa.Semmoista kun just sopivasti vetivät isolla ruutalla perävaunuun.
Samalla tuli polttoainetankki "huollettua",mullahan on orkkis tankki.Pumppu pois,putsaus,kaikki uudet letkut,kiinnityspannat pinnoitukseen,tankin pesu sisältä ja päältä,ja avot!...Seuraavaksi rupinen,ja valmispätkistä vuosia sitten äkkiä väsätty pakoputki alkoi ottaa silmään..Etupätkä oli ihan ok,sillä se tuli tehtyä jokin aika sitten uusiksi.Valmispätkistä toki uusikin putki tuli nyt tehtyä,mutta puskusaumoilla.Ja huono hitsari kun olen niin saumat täytyi hioa. ;) Lopuksi pinnoitukseen ne osat jotka saattoi pinnoittaa.Tuolla kuvia pakoputkirojektista,ja muusta: http://deltateam.kuvat.fi/kuvat/LANCIA+ ... ALE+Gr.SS/
Nyt on siis kaikki vihdoin ja viimein paikoillaan ja nipussa.Toivotaan että maanantaina kaikki sujuu ongelmitta. :)
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rallisprint

Viesti Kirjoittaja VTO »

Mikä oli savutuksen oletettu alkuperä ?
Vastaa Viestiin