Rallisprint

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

kapaleino kirjoitti:
-HH- kirjoitti:
pw kirjoitti:ett en oikein ymmärrä miks ihmeessä se pittää vielä kahdella pannalla sitoa kiinni ..?? olisiko sitten jossain kisassa joku ajanut autonsa ympäri ja sieltä lentänyt sammutin jonkun akk:n silmää tekevän varpaille mene ja tiedä mutt kyllä sen luulisi yhdelläkin pannalla pysyvän...!!!
Aika usein jonkun kilpailijan välinpitämättömyys tai vastaava on syynä tollasiin sääntöihin. Musta on sama onko sammutin kiinni kuinka monella pannalla mutta käytön kannalta se on huono. Mutta tuota itkua en ymmärrä että miksi yleensäkin pitää olla sammutin... No jos se tuntuu turhalta niin voihan tietty sammutusjärjestelmänkin asentaa :twisted:
Niin en kai perustellut sitä tarpeeksi hyvin :shock: miksi se sprintissä minusta tuntuu turhalta siis perustelen sen uudelleen sinulle.

Ajaessamme ralli sprint kilpailuja on ratatuomaripisteestä seuraavalle oltava näköyhteys ja jokaisella ratatuomaripisteellä on palomies sammuttimen ja sorkkaraudan kanssa jolloin mielestäni luodaan sellainen tilanne kilpailuissa, että palomies taatusti ehtii autolleni ennemmin kuin minä pääsen vöistä irti ja saan sammuttimen käsiini ja aloitan alkusammutuksen. :?: :!:

Ralli kilpailuissa asia on taas sitten aivan toinen ja siellä sammutin on välttämätön koska ajetaan metsässä jossa ei välttämättä ole aina sammutus kalustoa järjestäjän puolesta saatavilla.
Edelleenkään en nää sitä hyvää perustelua miksi sitä sammutinta sprintti autossa ei tarvita... :roll:

Oikeesti - huvittaa välillä tosiaan oikeen kun itketään ihan mitättömistä turvallisuusasioista ja tuo sammutin on yksi sellainen. Paras oli kerran kun yhdelle kaverille yhdessä tapahtumassa siitä huomautin - hän ei sellaista kuulemma tarvii ja seuraavan kerran Apparalla meinas polttaa autonsa. Mutta tuntuu että kaikki tollaset on pakko laittaa säännöiksi ennen kuin ihmiset ymmärtää oman parhaansa päälle :roll:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Kyllä se oma sammutinkin voi joskus olla tarpeellinen ensiapu.
Esim. 4.5.-08 Turku Sprintissä poksahti Cossu Escortista kone,ja löi aika hyvät lieskat ja savut konehuoneesta...turbokoneessa kun sitä hehkuvaa rautaa on.Kuljettaja ohjas auton sivuun ja sammutti palon omalla sammuttimellaan.Vasta sen jälkeen oli palomiehet varmistamassa tilanteen. Kuva kyseisestä tilanteesta: http://www.raumanua.fi/kuvat/tuasprint/img_4090.jpg
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
MikkoL
Viestit: 391
Liittynyt: 11.06.2003 03:08
Paikkakunta: yläjuoksulla

Viesti Kirjoittaja MikkoL »

Kieltämättä kapaleinolla on asiaa tuossakin, ettei kuljettajan pitäisi ehtiä alkusammutustehtäviin ennen ratatuomaria - kahden kiinnityspannan luulisi varmistavan asian. Valitettavasti nykyään kuitenkin edelleen löytyy ihmisiä, jotka eivät välttämättä edes osaa käyttää sammuttimia (en kerro esimerkkiä, mutta kalliiksi se tuli), vaikka ratatuomarin tietysti tulisi se osata. Minun mielestä turvallisuusasioissa pieni ylilyönti tai "yliturvallisuus" (onko sellaista?) on kuitenkin aina parempi vaihtoehto kuin esim. sammuttimen jättäminen pois.
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Siksi pidänki tuota autossa olevaa sammutinta,ja sen käytön hallintaa erittäin tärkeänä asiana..Kustannuksena sen ei pitäisi olla kyllä ylipääsemätön.Sijoituspaikkakin ois syytä miettiä siltä varalta että sitä saattaa joskus ihan oikeasti tarvita.Eikä vain niin että kun nyt säännöt sen vaatii,niin painonjakauman vuoksi laitankin sen tuonne takaosaan..
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mikah »

kapaleino kirjoitti:Ajaessamme ralli sprint kilpailuja on ratatuomaripisteestä seuraavalle oltava näköyhteys ja jokaisella ratatuomaripisteellä on palomies sammuttimen ja sorkkaraudan kanssa jolloin mielestäni luodaan sellainen tilanne kilpailuissa, että palomies taatusti ehtii autolleni ennemmin kuin minä pääsen vöistä irti ja saan sammuttimen käsiini ja aloitan alkusammutuksen. :?: :!:
Kyllä jossain Huittisten Sprintti pätkälläkin on mittaa (vanha lenkki) 6km, ja kohtuullisen pitkiä aukeita, eli tuomaripisteiden väli on pitempi kun jossain tynnyrin kiertokisoissa, eli jos vaikka väli on 300m, niin on siinä palomiehellä juoksemista varusteet päällä sammuttimen kanssa 150m jos sattuu puoleenväliin jäämään. Kyllä sieltä kuljettaja ehtii taatusti pois ennen palomiehen saapumista, jos ei ole loukkaantunut ja ovi aukeaa. Ja sammuttimen panta aukeaa noin 0,5:ssä sekunnissa, eli yhteensä 1s, kun ei sitä sentään millää kuormaliinoilla sinne kiinni köytetä..

Ja sitten on vielä sekin mahdollisuus etta palomiehen sammutin ei toimi!!
Se sain itse kokea parikymmentä vuotta sitten jokkiskisoissa.. Kaadoin Saab 99:n kevyesti kyljelleen, ja se syttyi konehuoneesta palamaan. Kaasareista valu bensaa pakosarjalle. Olin itse pois autosta ennen kun palomies oli paikalla Avasin pellistä sokat, ja palomiehen piti alkaa sammuttamaan autoa, mutta sammutin ei toiminut... Niin, ja kaadoin vielä ratatuomaripisteen kohdalla.
Siinä sitten aikani huusin ja kirosin että lisää sammuttimia!! Missään kukaan ei tuntunut tajuavan mitään eikä toista sammutinta tutunut löytyvän, joten aloin itse sammuttaa autoa palomiehen räpeltäessä sammuttimen kanssa. Kauhoin käsin hiekkaa minkä kerkesin konehuoneeseen, ja sain palon sammumaan. Mitenkää kova palo se ei vielä ollut, mutta kaikki johdot, letkut, sekä kaasareista muoviosat paloivat. Ihan niinkun siinä ei olisi ollut tarpeeksi, niin hinaushenkilöstö onnistui vielä rikkomaan vaihdelaatikon. Kytkimen letku paloi poikki, ja jostain syystä sitä hinattiin vaihde päällä takaperin 500 metriä... Vitutuksen määrä oli sanoinkuvaamaton, ja sen sai huomata järjestäjätkin.

Että onko se sammutin turha sprinttiautossa, voi olla?? Omissa autoissani on ollut sammutusjärjestelmä ja sammutin viimeisissä ajamissani sprinteissä..
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Noniin,kisakausi saatu täälläkin jollain lailla alkuun.Hiukan koetteli kyllä,kun piti vielä edellisenä päivänä (la.) vaihtaa Lanciaan laturi..ja sehän ei ole missään kaikkein ihanteellisimmassa paikassa..varsinkin kun on tuo orkkis lämppärikotelokin viemässä tilaa yläpuolella.No vaihtuipa kuitenkin,ja kaikki pultitkin tuli laitettua :wink:
Keliolosuhteet ei kisassa olleet kovin talviset.Ekalla kiekalla tuli parissa 90:ssä ajauduttua pöperölle,kuten yhdestä kuvastakin näkyy..
Toisella ymmärsi sentään pysyä urissa.Auto toimi,ja säilyi ehjänä,joten eikun uutta ilmoittautumista sisään.Edellyttäen että ensi viikonlopun harjoitustenkin jälkeen on vielä ehjä.
Muutama kuva kisasta(lisää tulee vielä varmaan) : http://kuvablogi.com/nayta/1728501/
Tulokset: http://www.mut-palvelu.fi/2009/rallispr ... ulosyk.pdf
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Pele kirjoitti:.Auto toimi,ja säilyi ehjänä,joten eikun uutta ilmoittautumista sisään.Edellyttäen että ensi viikonlopun harjoitustenkin jälkeen on vielä ehjä.
No säilyihän se,ja ensi lauantaina Tampereen Ua:n järjestämään Autoglym-Rallisprinttiin.
"pientä" huoltoa pitää kuitenkin vielä suorittaa.Tänään illalla kun laitoin vaihteistoöljyt valumaan,niin propussa oli huolestuttavan iso metalliliulu.Täytyy napata huomenna laatikko ja jakovaihteisto osiks,ja tutkia mistä on lähtenyt...vielä kun kaikki on suht ehjänä,ja pysyneet siellä kuorien sisässä :?
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Jokari
Viestit: 668
Liittynyt: 19.07.2007 22:17
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kaakkoissprintissä tuli pyörähdettyä penkalla viime sunnuntaina ja tapahtumia riitti ainakin kakkoskierroksen maalipäässä, jossa tiehen tullut terävä monttu yhdistettynä pariin töyssyyn ja mutkaan aiheutti monelle kuskille "lieviä" pidonmenetyksiä. Paikassa oranssi Astra heitti 180 astetta ympäri penkkaan sekä vihreä sprinttiescortti meni pitkin mettiä ja taisi siinä etupäästäkin hajota jotain.


Pisti silmään myös samaan monttuun ajanut FX Corolla jolla taisi olla hieman liian kova alusta kun takapää hyppäsi montusta liki puolimetriä ilmaan :shock:

Myös maalikennojen kohdalla riitti toimintaa tiukasta mutkasta johtuen ja mm. Lavikainen rykäisi paikassa lahjakkaasti lepikkoon..


http://www.youtube.com/watch?v=5iWNHPqiAfQ

Viodetakin tarttui pätkä, lähinnä kotiseuden äijjiä tuli filmattua ja vilahtaahan siellä myös puolitutun 131 Racing joka lienee tuttu foorumilaisille :wink:

Seuraavaksi pitäisi lähteä 1.3 Hausjärven talvirallisprinttiä kattomaan kun on jo sprintin makuun päästy...yritystä tuntuu piisaa kakkoskierroksella :lol:
masa
Viestit: 81
Liittynyt: 09.06.2003 13:42

Re: Rallisprint ja muu moottori urheilu ekologisemmaksi.

Viesti Kirjoittaja masa »

Pele kirjoitti:Noniin,avataanpa tälle minunkin lempiaiheelle,(kaiken muun motorsportin lisäksi) oma keskustelu :D
Tällähetkellä ei niin hirveästi kerrottavaa ole,mutta varmaankin tulevana vuonna enemmän.Toivottavasti saadaa tänne myös "uusia naamoja" kirjoittelemaan :D

Ekaksi pitäisi asetaa vaatimus että vain uusiutuvalla polttoaineella sa ajaa.

Ja jatkossa pitäisi rajata koneiden tehoja ja tilavuuksia siten että myös sekin rajoitaisi päästöjä.

Ja päästömittaukset juuri ennen starttia ja sen jälkeen ai saa sitten enää mitään säätöjä tehdä.

Os tasapuolinen kaikille jos päästöjä rajataan jas reilusti..

Samalla tuon harrastuksen kulut laskevat kun autot kestää pidempään kun ei voida kaikkea ottaa irti..

Lisäksi noihin autoihin pitäisi vaatia saastetarra tuulilasiin vaikka 100 euroa nyt aluksi / vuosi jos ei saasteet riitävästi vähene tuplataan maksu..

Eli saasteet pitäisi sada 20 % laskemaan vuoden aikana muuten maksu tuplattaisiin..
Kyllä ne koneet sääsetään tarkemmin ja polttoaineet valitaan paremmin jotta saastearvot laskee..
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Jokari kirjoitti: 131 Racing joka lienee tuttu foorumilaisille :wink:
Uteliaisuus iski..Kukas Forumilainen sillä ajelee?..vai onko rekisteröitynyt tänne?
Millaista tekniikkaa tuo pitää sisällään?
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mikah »

:shock:

Jaaha, vai sellasta...
Siinä sitä olisikin, kun kaikki kilpailiat joutuisivat hommaamaan pakokaasu analysaattorin kotiin, et saisi säädeltyä päästöt sopiviksi..
Kilpailjan kustannuksia ei tuolla tapaa vähennetä mitenkään.

Jos ajatellaan että jossain sprintissä menee bensaa 10 litraa, niin se on aivan mitätön määrä. Ei varmaan tarvita kun yksi matkustajakoneen lähtö kiihdytys, niin siinä menee jo useamman sprintin kaikkien kilpailjoiden polttoaineet moneen kertaan taivaan tuuliin. Ja niitä koneita sentään lähtee kentiltä satoja päivässä. Toiset haluaa matkustella aurinkorannoille ja toiset ajella kilpurilla. Pitäisi varmaan lentokoneiden matkustajillekin lyödä satasen veromerkki ottaan, kun ne saastuttavat niin saatanasti...

Jos tuollaista mittausta kilpailupaikoilla haluttaisiin tehdä, niin se pitäisi tietenkin olla käytönaikainen mittaus, eli joka kilpailuun dynamometri paikalle ja kaikki autot mitattaisiin siinä. Mietippä kuinka paljon päästöjä siitä tulisi kun joka autolla ajettaisiin tietty aika penkissä... Ja kilpailujen pitäisi olla vähintään kaksipäiväisiä, että kaikki autot saataisiin testattua. Ja taas tulee turhia päästöjä, kun pitää välillä mennä kotiin nukkumaan.

Tuo siviilikatsastuksessa tehtävä mittaus on aivan huuhaata, jos halutaa mitata todellisia päästöjä, vai kuinka moni ajaa autollaan tyhjäkäynnillä ilman kuormitusta?

Itse voin ainakin hyvillä mielin jatkaa harrastamista silloin tällöin, koska yhdessä autossa on pakollinen Fia hyväksytty katalysaattori ja lamda säätö, toiseenkin se pitää pistää, kolmas ja neljäs ovat suomikilpisiä ja menevät päästöjen puolesta läpi siviilikatsatuksesta eikä niitä tarvitse säädellä kilpailua varten erikseen ja viidenteen tulee vakio katalysaattorit (3kpl) ja auto on muutenkin päästöiltään tämänpäivän vaatimusten mukainen....

Ja kyllä tänäpäivänä lähes kaikki kilpurit säädetään penkissä seosmittarin kanssa, ja voin vakuuttaa että ovat paljon paremmin säädöissään kun vanhat 80 luvun kaasari autot, jotka ovat vielä siviili liikenteessä.
Ja ei, ei todellakaan kukaan kilpailupaikalla ala nykypäivänä säätelemään kilpuria seoksien puolesta, se on tehty jo ennen kilpailua.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Puhut vähän,mutta asiaa :wink:
Niin ja noista siviili-autojen päästöistä ja niiden mittauksista..en mä ainakaan tuolla Dieselilläni tienpäällä aja kierrokset tapissa :lol:
Ja jos turhakkeita aletaan oikein hakemalla hakemaan,niin tupakointi pitäis ehdottomasti kieltää.Siitähän niitä myrkkyjä tulee ilmaan+ valmistusprosessi ja viljely..Niin ja piereskely myös verolle..Perheellisille vaippavero,koska kaatopaikoille kärrätyistä vaipoista vapautuu ilmakehään mielettömästi butaania..
Kyyl näitä keksitään
Kyllä tosiaankin nykyajan kilpurit on hyvin säädöissään,eivätkä myöskään tiputtele öljyjä tai muitakaan nesteitä luontoon.
Meni vähän ohi aiheen,mut ei tästä sen enempää..
Viimeksi muokannut Pele, 17.02.2009 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Jokari
Viestit: 668
Liittynyt: 19.07.2007 22:17
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Pele kirjoitti:
Jokari kirjoitti: 131 Racing joka lienee tuttu foorumilaisille :wink:
Uteliaisuus iski..Kukas Forumilainen sillä ajelee?..vai onko rekisteröitynyt tänne?
Millaista tekniikkaa tuo pitää sisällään?
http://fiatforum.fi/profile.php?mode=viewprofile&u=48

No sehän on tämän herran ex.auto, nyttemmin myyty tänne Kymenlaaksoon eräälle harrastajalle.
Kyseessä on kuitenkin tasokas vehje.
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Rallisprint ja muu moottori urheilu ekologisemmaksi.

Viesti Kirjoittaja matti »

masa kirjoitti:
Pele kirjoitti:Noniin,avataanpa tälle minunkin lempiaiheelle,(kaiken muun motorsportin lisäksi) oma keskustelu :D
Tällähetkellä ei niin hirveästi kerrottavaa ole,mutta varmaankin tulevana vuonna enemmän.Toivottavasti saadaa tänne myös "uusia naamoja" kirjoittelemaan :D

Ekaksi pitäisi asetaa vaatimus että vain uusiutuvalla polttoaineella sa ajaa.

Ja jatkossa pitäisi rajata koneiden tehoja ja tilavuuksia siten että myös sekin rajoitaisi päästöjä.

Ja päästömittaukset juuri ennen starttia ja sen jälkeen ai saa sitten enää mitään säätöjä tehdä.

Os tasapuolinen kaikille jos päästöjä rajataan jas reilusti..

Samalla tuon harrastuksen kulut laskevat kun autot kestää pidempään kun ei voida kaikkea ottaa irti..

Lisäksi noihin autoihin pitäisi vaatia saastetarra tuulilasiin vaikka 100 euroa nyt aluksi / vuosi jos ei saasteet riitävästi vähene tuplataan maksu..

Eli saasteet pitäisi sada 20 % laskemaan vuoden aikana muuten maksu tuplattaisiin..
Kyllä ne koneet sääsetään tarkemmin ja polttoaineet valitaan paremmin jotta saastearvot laskee..
Joo onhan autourheilu tai autoilu yleensä myös koko maapallon mittakaavassa hirvee saastuttaja.. :lol: :roll: ..et eiköhä ekan kannata kieltää lentäminen..
pessimisti ei pety.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tai ylipäätään yleisömassojen liikehtiminen mihinkään muuhunkaan urheilutapahtumaan. :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin