Rallisprint

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Aivan totta, lajikehitys on lähtenyt ehkä vähän väärille raiteille :roll:

Olisi hienoa jos mahdollistettaisiin erikoisten laitteiden esiintyminen, mutta säännöissä olisi paljon petrattavaa. Itsekin mieluiten rallisprintiä seuraan ja kalusto on monipuolisuudessaan ollut mielenkiintoisinta, nykyisellään alkanut jo mennä mielenkiinto. Painosäännöt jo itsessään ovat täysin järjettömiä ja ajaa juurikin rallikaluston etuja.

Olisi kiva nähdä vielä "oikea" rallisprint-luokka, joka vaalii perustettuja näkökulmia. Voisi jopa itsekin harkita joskus harrastamista edes pienissä määrin :roll:

Ralli on rallia, mutta sprintissä on kunnon räimettä ja jotain tarjottavaa yleisöllekin :roll:
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
pw
Viestit: 204
Liittynyt: 07.02.2003 21:48
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja pw »

Avaas Pasi vaan joku kuvablogi,tai mitä näitä muita ilmaisia nyt onkaan.
Laitat vähän kuvia myös näytille! joo pittää avata jossain kohtaa...!!
Avatar
jknracing
Viestit: 685
Liittynyt: 02.05.2004 22:38
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

kapaleino kirjoitti:En minä muuten kauheasti kritisoi noita ralli pelejä tuolla sprintin puolella, mutta täytyy muistaa miksi ja mille autoille kyseinen luokka on aikoinaan jo kuusikymmentä luvulla kehitetty
Juu käsittämättömiä noi uudet painosäännöt. Jos siellä haluaa ajaa 1300 kg painavalla 1.4l kauppakassilla, niin ok. Mutta ei noita vanhoja kilpureita pitäis raakata ulos sen takia.

P.S. Vieläkös faijas on mukana kuvioissa? En ikinä unohda niitä sen hyvin parkuvia kusiaisia! :mrgreen:
No bodykits, no stereos, no bullshit...

1 x 156 V6
6 x Alfa 75
kapaleino
Viestit: 75
Liittynyt: 20.04.2006 07:54
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja kapaleino »

P.S. Vieläkös faijas on mukana kuvioissa? En ikinä unohda niitä sen hyvin parkuvia kusiaisia!


Itse asiassa hän ei ole isäni vaan setäni, ei Rake ajanut ole kun joskus jäsentenvälisissä ja jäällä käy näyttämässä meille poikasille et kyllä se vanha taito ei ruostu yli kuuskymppiseltäkään ja ajaa aina jääradalle 3-4 sekunnin pohjat :shock: :( :twisted:


Se tahtoo olla niin, että kehä kolmosen ulkopuolella ei saa ääntään kuuluville tuonne AKK:n suuntaan. Komeita lasilinnoja kyllä rakennetaan ja nostetaan lisenssin hintaa ja kuitenkin joka vuosi aina vähemmän saa sillä lisenssillä enään ei edes sääntökirjaa :!: :roll: .

Onhan se tietysti niinkin et ottaahan se pattiin jos kaverilla on 20 000- 50 000 € maksava auto ja joku tulee pystymettästä ja antaa monta sekunttia turpaan kisoissa niin kai se harmittaa.
Kaikkea sitä rakentas jos olis aikaa ja rahaa
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mutta kyllä noihin elämän realiteetteihin pitää varautua muutenkin. :mrgreen: Ei raha aina takaa menestystä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

kapaleino kirjoitti:

Itse asiassa hän ei ole isäni vaan setäni, ei Rake ajanut ole kun joskus jäsentenvälisissä ja jäällä käy näyttämässä meille poikasille et kyllä se vanha taito ei ruostu yli kuuskymppiseltäkään ja ajaa aina jääradalle 3-4 sekunnin pohjat :shock: :( :twisted:


Se tahtoo olla niin, että kehä kolmosen ulkopuolella ei saa ääntään kuuluville tuonne AKK:n suuntaan. Komeita lasilinnoja kyllä rakennetaan ja nostetaan lisenssin hintaa ja kuitenkin joka vuosi aina vähemmän saa sillä lisenssillä enään ei edes sääntökirjaa :!: :roll: .

Onhan se tietysti niinkin et ottaahan se pattiin jos kaverilla on 20 000- 50 000 € maksava auto ja joku tulee pystymettästä ja antaa monta sekunttia turpaan kisoissa niin kai se harmittaa.
Kaveri joskus kauan sitten osti Rakelta parikin Fiattia.Silloin ei edes tainnut olla vielä sallittua Fiattiin laittaa mitään isoa konetta.Eka oli 850 Fiatti.Muistelin että kun avattiin se,niin mitä mielenkiintoisimpia juttuja löytyi.Jos en nyt ihan kauhean väärin muista,niin iskuakin oli pidennetty :roll: Männät oli muistaakseni Nissan Micran.Nokkakin oli suht roisin näköinen.Kuutiota taisi olla 1100 ja jotain päälle :lol:
Toinen auto jonka osti myöhemmin,oli 600 Fiatti,jossa oli 1050,joka oli myös porattu aika tappiin.Jostain luonnojäällä ajetuista kisoista se haettiin.Meni kisassa kevyesti nurinkin.Kone parkui ihan mukavasti.
Molemmat koneet taitaa olla vielä tallessa.Kopat tietty menneet jo aikoja sitten paaliin.

Joo onhan tuo AKK:n linja ihan selvä.Vahat "romut" pois,ja uutta pihisijää tilalle.
Mutta silti vaan tuo vanha ja rakennettu kalusto kiinnostaa varikollakin kävelevää yleisöä enemmän..
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

Pele kirjoitti:Mutta silti vaan tuo vanha ja rakennettu kalusto kiinnostaa varikollakin kävelevää yleisöä enemmän..
totta. vanha on rautaa! :wink:
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja wellu »

mamu kirjoitti:
Pele kirjoitti:Mutta silti vaan tuo vanha ja rakennettu kalusto kiinnostaa varikollakin kävelevää yleisöä enemmän..
totta. vanha on rautaa! :wink:
Ja uudet on muovia! :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
MikkoL
Viestit: 391
Liittynyt: 11.06.2003 03:08
Paikkakunta: yläjuoksulla

Viesti Kirjoittaja MikkoL »

Pele kirjoitti:Mutta silti vaan tuo vanha ja rakennettu kalusto kiinnostaa varikollakin kävelevää yleisöä enemmän..
Ja vaikka tuolla kisoissa tulee itsekin jonkin verran kierrettyä, niin ei minuakaan edelleenkään kiinnosta pääasiallisesti se päivän nopein aika tai yleiskilpailun voittaja, vaan ne vanhemmat, paukkuvat, rätisevät ja "hyvälauluiset" kunnon kisarassit - sekä se vapautuneempi tunnelma harrastajien (=henkilö, joka itsekin ymmärtää rallisprintin vain harrastuksena itselleen ja varsinkin "Suomen mittakaavassa") keskuudessa. Kaikilla teinitunareilla niitä Mitsuja on kotonakin ja jo työelämäkin on täynnä nipottajia - pitääkö niitä sitten vapaallakin päästä paimentamaan..?

Onhan se niin, ettei kotikutoisella nykysääntöjen puitteissa ole peruspaavon kovin yksinkertaista loistaa listoilla, mutta ihan-kerpeleen-hauskaa voi silti olla ei-SM-tasoisenkin sarjan puitteissa. Olisihan se sinänsä kaunis ajatus, että ralliautot eriytettäisiin "varsinaisista" sprint-autoista, mutta kun AKK:ssakin ollut jo pitkään vallalla - varsin perustellusti - laaja-alaisemman harrastamisen mahdollistaminen sääntöjen tasapäistämisen kautta, niin mahdollinen tie olisi rakentaa lisää luokkia, joka todennäköisesti aiheuttaisi eri luokkien osallistujamäärien pienenemistä ja siten aiheuttaisi tulosluetteloon lisää hajontaa. Tämä puolestaan saattaisi (nämä kaikki siis oletuksia) pudottaa pitkässä juoksussa kokonaisosallistujamäärää, koska suuret luokkakoot tarjoavat "tulosorientoituneille" sitä kilpailufiilistä. Siis "mene ja tiedä", mutta mahdollisesti jonkun "Sprint-SS"-ryhmän rakentaminen esim. jollekin vanhalle sääntöpohjalle (tosin nykyisin turvavaatimuksin) voisi tuoda pölyttyneitä takaisin radalle. Itseä kiinnostaisi mahdolliset määrät tällaisten yksilöiden kohdalla. Sitä kautta asiaa voisi alkaa viedäkin eteenpäin, jos saisi sitoutettua esim. yhdeksi kaudeksi/sarja tietyn määrän osallistujia - turha tuollaisia asioita on tyhjän päälle alkaa rakentamaan, koska siinä ei lopulta voita kukaan mitään. Kaksi tai viisi ei aivan riitä, mutta jos reilu kymmenenkin löytyisi, niin eiköhän joku kyläseppä rakentaisi vaikka "jossain Nousiaisten perällä" jonkun old-school-tyyppisen kapistuksen ihan alusta astikin. Katsotaan miten tuo F tuo mukanaan muutospaineita muihin luokkiin - nythän noita on jo ollut mukana - kuten todettua - niin ehkäpä siitä tulisi kimmoketta ajaa "ralli"- ja "sprint"-luokkia samoissa kisoissa. Tuolloin voittaisivat kaikki.

Tätähän voisi pallotella eteenpäin (anyone?).
kapaleino
Viestit: 75
Liittynyt: 20.04.2006 07:54
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja kapaleino »

Jaahas se olis sitten kauden avaus esissä ens Sunnuntaina Rantasalmella Lipposen talvi sprintissä.
Jos joku on katsomassa niin tulkaa ihmeessä nykimään hihasta aina on hetki aikaa heittää tarinaa.
Ajamaan ei ole ehtinyt yhtään saa nähdä ehtiskö Lauantaina käydä jääradalla edes hieman ajamassa.
1300 cc moottoria ei ehtinyt viellä tähän kisaan saamaan nippuun osat alkais olla kasassa kunhan koneistamo ehtii työstää lohkon ja sorvata mäntiä hieman.
Itsellä on sellainen kutina tuosta 1300:sesta moottorista, että siitä tulee jopa kiukkuisempi kuin mitä tuo 1600:nen on kun puristus suhde nousee yli kahdentoista ja nokka akseli on hieman erilainen kuin aiemmin.
Niin ja sitten se tärkein autosta saa raksia 90 KILOA painoa pois se jo tuo melkein 25 heppaa lisää tehoa.

Nyt oli sitten AKK keksinyt taas yhden naurettavan lisä säännön yäksi vuodeksi.
Koska sprint autoissahan täytyy olla käsi sammutin ja aiemmin sen on ollut yhdellä metallisella pannalla kiinni niin nyt tänä vuonna pantoja tarvitsee olla kaksi kappaletta.

En ymmärrä koko sammutinta sprintissä kun palomiehiä on joka ratatuomaripisteessä ja tuomaripisteestä on näköyhteys seuraavaan pisteeseen :?:
Jos kaadan autoni ja kunnes pääsen vöistä irti ja autosta ulos kömmin apparin puolelta irroittamaan sammutinta joka on pommin varmasti lattiassa kiinni kahdella pannalla, niin uskallan epäillä tämän päivän palomiesten kuntovaatimuksia jos ei palomies ehdi autolleni ennen kun minulla on oma kahden kilon sammutin käsissäni :roll:
Kaikkea sitä rakentas jos olis aikaa ja rahaa
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Joo,katselin kanssa Kiti:stä että sprint kauden avauksessa on 600:n mukana,sekä 5-luokassa näkyi myös olevan yksi Integrale.
Siellä suunnalla taitaa ollakin ihan kunnon puitteet talvikisojen pitämiseen.Toista se on täällä :?
Täytyy myös tuo sammuttimen kiinnitys päivittää.Luulisi sen nyt yhdelläkin pannalla pysyvän.Kauemmin vaan kestää sen irroittaminen jos tosipaikka tulee.
8.2 ois tarkoitus kisakausi avata Nuutajärven SM-sprintissä.Toivottavasti on talvisemmat kelit kuin viime vuonna http://kuvablogi.com/nayta/914433/
Täytyy kohta alkaa tuota autoakin tsekkaamaan..jos ei muuta,niin ainakin asfalttialusta vaihtaa pois,niin ja renkaatkin varmaan..
Eipä ole loppukesän jälkeen ollut auto ees käynnissä.Toivottavasti ei nyt sentään jumiin ole vetänyt :lol:
Futureenkin oli yksi Lancia tullut seuraksi junnuihin,niin ja yleisen puolelle Fiat Uno luokkaan 2. http://www.futurerallisprint.com/kilpailijat.php
Hyvä Hyvä! :D
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
pw
Viestit: 204
Liittynyt: 07.02.2003 21:48
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja pw »

joo niin on tuo sammutin sääntö ihan älytön...kun muutama vuosi sitten ei tarvinnut koko sammutinta...ett en oikein ymmärrä miks ihmeessä se pittää vielä kahdella pannalla sitoa kiinni ..?? olisiko sitten jossain kisassa joku ajanut autonsa ympäri ja sieltä lentänyt sammutin jonkun akk:n silmää tekevän varpaille mene ja tiedä mutt kyllä sen luulisi yhdelläkin pannalla pysyvän...!!!
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja matti »

kapaleino kirjoitti:Jaahas se olis sitten kauden avaus esissä ens Sunnuntaina Rantasalmella Lipposen talvi sprintissä.
sama juttu.. toivottavasti et paljoo nopeempi ku mie..
pessimisti ei pety.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

pw kirjoitti:ett en oikein ymmärrä miks ihmeessä se pittää vielä kahdella pannalla sitoa kiinni ..?? olisiko sitten jossain kisassa joku ajanut autonsa ympäri ja sieltä lentänyt sammutin jonkun akk:n silmää tekevän varpaille mene ja tiedä mutt kyllä sen luulisi yhdelläkin pannalla pysyvän...!!!
Aika usein jonkun kilpailijan välinpitämättömyys tai vastaava on syynä tollasiin sääntöihin. Musta on sama onko sammutin kiinni kuinka monella pannalla mutta käytön kannalta se on huono. Mutta tuota itkua en ymmärrä että miksi yleensäkin pitää olla sammutin... No jos se tuntuu turhalta niin voihan tietty sammutusjärjestelmänkin asentaa :twisted:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
kapaleino
Viestit: 75
Liittynyt: 20.04.2006 07:54
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja kapaleino »

-HH- kirjoitti:
pw kirjoitti:ett en oikein ymmärrä miks ihmeessä se pittää vielä kahdella pannalla sitoa kiinni ..?? olisiko sitten jossain kisassa joku ajanut autonsa ympäri ja sieltä lentänyt sammutin jonkun akk:n silmää tekevän varpaille mene ja tiedä mutt kyllä sen luulisi yhdelläkin pannalla pysyvän...!!!
Aika usein jonkun kilpailijan välinpitämättömyys tai vastaava on syynä tollasiin sääntöihin. Musta on sama onko sammutin kiinni kuinka monella pannalla mutta käytön kannalta se on huono. Mutta tuota itkua en ymmärrä että miksi yleensäkin pitää olla sammutin... No jos se tuntuu turhalta niin voihan tietty sammutusjärjestelmänkin asentaa :twisted:
Niin en kai perustellut sitä tarpeeksi hyvin :shock: miksi se sprintissä minusta tuntuu turhalta siis perustelen sen uudelleen sinulle.

Ajaessamme ralli sprint kilpailuja on ratatuomaripisteestä seuraavalle oltava näköyhteys ja jokaisella ratatuomaripisteellä on palomies sammuttimen ja sorkkaraudan kanssa jolloin mielestäni luodaan sellainen tilanne kilpailuissa, että palomies taatusti ehtii autolleni ennemmin kuin minä pääsen vöistä irti ja saan sammuttimen käsiini ja aloitan alkusammutuksen. :?: :!:

Ralli kilpailuissa asia on taas sitten aivan toinen ja siellä sammutin on välttämätön koska ajetaan metsässä jossa ei välttämättä ole aina sammutus kalustoa järjestäjän puolesta saatavilla.
Kaikkea sitä rakentas jos olis aikaa ja rahaa
Vastaa Viestiin