Norsk Fiat Register treff i Stavern 27-29.6.2014

GFF-tapahtumia ja paikalliskahvitteluita. Muiden kerhojen tapahtumien ilmoitukset ilman ennakkoon kysyttyä lupaa on kielletty.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Norsk Fiat Register treff i Stavern 27-29.6.2014

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Det är alltid klok, att man tar ihop tillräckligt med reservdelar.
Kuva
"
Det är mopedbilar och "mopedbilar", men ett gammalt svensk "apo traktoren" ses ut ganska snygg, moderna versionen i Finland... måste jag skriva mer?
Kuva
Kuva

Om du kör på södra sidan av Vänern, kan du besöka "Killekulla" klassisk motorbanan, mycket vackert och njutande "Vintage Race track"
Och sen kan du köra till Trollhättan, som nästan skrivs som "SAAB". Och andra sidan av E20 finns det Saab Museet.

Där finns Saab Safari, ingen riktigt produktionsmodell men nogra var byggad i ett karosseri.
Kuva

Och 1959 "bimotor" som kunde inte avmelda i tävlingarna men det måste ha varit jättekul att köra rund fabriken och kanske staden i kaffepaussen.
Kuva

Vad är den här motoren? Ses ut som diesel, men vad gör injektorna??
Kuva

dyrkar de norska kaniner??
Kuva

Efter Saab Museet kan du ta E6 vid nordsjön, köra under Oslofjord i 7km tunnel och fortsätta söderut mot Stavern. Norrmännen bygger sitt hus i en sluttning.
Kuva

I Stavern var det 59 äkta bilar. Entusiaster fördes sitt hela familjen mitt dem, och det var ett stort grill party på väg, när vi kom kl.23,15 fredag.
Kuva


Kuva

Snyggt stil och färjen, inte över men just bra "vintage look".
Kuva

Bianchina export modell, ses ut lite annorlunda än det vanliga i vänstersidan. Importerad i Norge från Danmark
Kuva

Lilla Fiat behövde lite elektric att starta. Det fanns pedalbiltävling för ungdomar.
Kuva

Enkelt är vackert.
Kuva

Måste jag säga något?
Kuva
Kuva

Inte större speglarna i USA?
Kuva

510 S med kort karosseriet.
Kuva

520, oerhört ursprunglig
Kuva
Kuva
Kuva

Zero (!), vi var lyckliga att få starta den här bilen. Menar, vi tryckte..
Kuva
Kuva
Kuva

124 AC och Cromodora fälgar, men från vilka modell? FWD?
Kuva

Inte Blaupunkt men Grynpunkt?
Kuva
Kuva

5+500+500
Kuva

Det är Simca 5!
Kuva
Kuva

Smile!
Kuva
Kuva

Stance ok?!
Kuva
Kuva

1961, 903 motor, ytterligare kylare för öl och vatten. Fint gyllene rand mellan vit och rot. Perfekt!
Kuva

Försammelseplatsen ligger i 1700 talets militärskolan omrode, i VV2 var det tyska koncentrationsläger. Nu är det polisskolan och anders
Kuva
Kuva
Kuva

Och när turne i omrode var slutt, kör alla bilar 5 mil (=50km) rund nära byn och havor, var människorna allrund fotografier och apploder till våra bilar.
Sen komm det kvällen och dags för rekerfesten, party all night long!

I morgon är det brunsj utsättat igen, och därefter mer rundfarten. Det är värkligen helt veckoslute Händelse för hela familjen!

Men om du vill se Oslo och kanse stort bilförsamling i Mangor, måste du börja köra i morgonen.

I Oslo är det konstiga byggnader nära gamlastaden
Kuva
Kuva

Rent-a-wreck??
Kuva

I Norge finns det Esso bensinstationer. Men där finns et problem!! i nästan alla stationer i Sverige och Norge, sälls det bara 95 och E85 bensin, ikke högoctan!

Det finns några Shell stationer i Sverige som säller V-power och i Norge är Shell mycket Vanlig. i några stationer och butiker säljes det octane booster, men inte i alla.
Kuva

i Mangor organiserar lions clubben stort klassikerförsamlingen, som i Forssa, från fre-sö. V Här et mycket originellt Plymouth. Det är redan sönntag kväll.
Kuva

Originala mossor i M-forden
Kuva
Kuva
Kuva

Här kan du ha politi-märker i bilen. Bara "ikke tjenest" plakater över. I Finland...?
Kuva

Norsk Tempo Motorcyckel.
Kuva

Vi alla vet, att Volkswagen bara har underhåll, so kanske är det bara stort partikelfilterns saneringbränsning?
Kuva

Med lite sökelse, kan du finna plats för 70-tals campingmiljö
Kuva

Om du vet inte vad Guden ses ut, här kan du finnas det!
Kuva

I Köping finns det gammalt Volvo Växellåda fabrik som bilmuseet.
Kuva
Kuva

Och om du kan finna dit väg tillbaka Till Stockholms portet, och missar inte båten, kan du vara snabbt i hemma bara 200mil mer i vägmätare.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Norsk Fiat Register treff i Stavern 27-29.6.2014

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Vad är den här motoren? Ses ut som diesel, men vad gör injektorna??
Ööö... nyt en ihan ymmärtänyt. Näyttää kovasti bensaturbolta jossa trionic-sytkäkasetti tulppain päällä.

Pakkoko noi tekstit oli kryptata, olis ollut hauska muuten lueskella. :mrgreen:

Hienoja kuvia! Oli varmasti mahtava reissu.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Norsk Fiat Register treff i Stavern 27-29.6.2014

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Juu tänding kassette på toppet ses normal ut, men det är inte normal "spark plug" men ses ut undersidan som diesel direkt injektor, och kolven är som i en diesel med spiken i mittel?? Kanske det är något spesiellt tändningsystem nuförtiden och det är vanlig turbomotor. I v6 motoren var det normalt direkttändning.

Det här menar jag, lite speciellt "spark plug??"
Kuva
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Norsk Fiat Register treff i Stavern 27-29.6.2014

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jaa, se näyttää lähempää noin erikoiselta toi 'tulppa'. Enpä osaa nyt tarkemmin sanoa, trionic-kasetteja lojuu nurkissa pari kappaletta mutta muuta osaa kyseisestä moottorista ei niinkään.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin