FIAT 124 Special T

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
historic
Viestit: 35
Liittynyt: 28.12.2002 01:52
Paikkakunta: Jkl mlk
Viesti:

FIAT 124 Special T

Viesti Kirjoittaja historic »

Muistaakos teistä kukaan tällaista olleenkaan. Minua on "häirinnyt" pitkään juttu, että aina kun olen hakenut tietoa 124:sta, olen törmännyt vain Spyder-malliin. Cars from Italy- sivuilla olen kyllä nähnyt kuvan tuosta Ladan "esi-isästä", mutta enpä ole tainnut perehtyä tekstiin tarkemmin ennen tätä päivää (yötä). Henkilökohtaisesti auto on kiinnostava siksi, että ollessani kansakoulupoika kylällämme asui kaveri, joka omisti tuollaisen 124 Special T:n. Sitä ihailtiin harvase päivä ja haaveiltiin, että voi kun sais joskus tollasen. No aikaa on vierähtänyt 30- vuotta ja taitaa ne haaveet jäädä toteutumatta. Veikkaan kuitenkin, että aika harva muistaa/tietää(?), että maanteillämme on 70-luvulla liikkunut tuollainen susi lampaan vaatteissa. Vuonna -70 julkistettiin 1438cc ja -72 1592cc dohc 95hp viisi lovisella laatikolla. PS. tuolloin oltiin vielä onnellisen tietämättömiä jonkun Ladan tulevasta kansansuosiosta. Okei, ryssät sai Ladan, länsi-maailma 131:n! Käykää kurkkaamassa jos haluatte tietää lisää: http://www.carsfromitaly.com/fiat/index.html
Eetu
Viestit: 90
Liittynyt: 07.01.2003 17:15
Paikkakunta: Säkylä

Olis 2 konetta tiedos

Viesti Kirjoittaja Eetu »

Mää tiätäsin 2 1400 tc:tä kaverillani kumpiki lähes täydellisiä ja kopastakin vois olla tietoo. :?
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tuo berlina on tosiaankin kärsinyt aikamoisen inflaation ladan myötä, onneksi jokusia on säilynyt mutta tosiaan ovat harvinaisia. Sellainen kannataa ehdottomasti tallettaa mikäli pelastuskuntoinen yksilö sattuu kohdalle. Coupét ja Spiderit ovat säilyneet taas niiden erikoisuuden myötä ja niiden lukumäärä onkin tällähetkellä tällähetkellä suurempi kuin berlinoiden.

Juttua noista satakaksnelpoista löytyy Phil Wardin kirjasta Fiat/Lancia Twin Cams ja myös jossain vanhassa Fiat Storicossa on myös juttua noista erään Gruppolaisen kirjoittamana.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Lehteilin kaupassa kuukausi-pari sitten Mobilistia, siinä oli myös aika kattavaa juttua eri 124-malleista. En muista missä numerossa...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Niimpä olikin! En taas tuota muistanut mutta tosiaan tuo kannatta lukaista, oli joko viime vuoden vika tai tokavika numero.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
124 AC
Viestit: 570
Liittynyt: 07.01.2003 15:42
Paikkakunta: Tyrwää

124 AC

Viesti Kirjoittaja 124 AC »

se oli Moblan viimeinen numero 2002.
Ja sitä edellisessä oli komea juttu 124 Spiderista.

Cromastakin on Moblassa ollut kuvia vaikka ei kuulu oikein Youngtimer joukkoonkaan vielä. Ehkä sille ja vaikkapa 25 Rellulle pitäisikin perustaa oma antiarvostetut autot luokka.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Juu, KLB:n sydän sykkiin kummasti Cromalle. Mutta huolestuttavalla tavalla Cromat kyllä katoaa katukuvasta, itsekkin olen muutaman poistoon syyllistynyt (no näistä ei ollut mitään järkeä enää tehdä autoa). Pitääköhän tehdä ehdotus SAHKille tuollaisesta luokasta :D
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
historic
Viestit: 35
Liittynyt: 28.12.2002 01:52
Paikkakunta: Jkl mlk
Viesti:

Special T

Viesti Kirjoittaja historic »

:P No hitto! Vanha pieru ei ollutkaan sitten ainoa joka haikailee 124:n perään. Kiva juttu! Täytyypä tsekata se mobilisti (ei oo tullu tilattua pariin vuoteen) ja kysellä Eetulta vähän lisää sen frendin autoista...
Olisi toisaalta niin kiva näin aluksi vaikka käyttöentisöidä tuollainen auto. Vaimo tarvis kauppakassia, niin tulis siinä kaks kärpästä yhdellä iskulla. Toisaalta myös kilvanajo "vanhuksilla" on siintänyt jo sekin pitkään mielessä.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

No et... :D Kaikki missä sykkii kuumaverinen italialainen kone keulilla (no miksei takanakin :P ) niin kiinnostaa, ja varsinkin kun se on sijoitettu vielä mahdollisimman huomaamattomaan koppaan... Kannattaa varmaan tosiaan vaikka ekaksi vaan käyttöentisöidä tuollainen, senhänhän voi sitten tehdä uudelleen vaikka sitten kun kokonaan siitä museoauton tekee. Itsellekin tuollainen joskus vilkkui ajatuksissa Historic-G:hen mutta taisi olla niin että 1,6:sen luokitukset tuli vasta -72 joten pitää tehdä 1438:lla ja nelivaihteisella askilla.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
historic
Viestit: 35
Liittynyt: 28.12.2002 01:52
Paikkakunta: Jkl mlk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja historic »

:twisted: Kaasujalka on ollut perinteisesti liian raskas ts. vauhti on hiipunut "näyttäviin" ajolinjoihin ja ylikierroksiin (pohojammaalla=reuhtomisehen), joten ei siinä koneessa tarvisi niin sairaasti sitä tehoa ollakkaan. Kunnon alusta ja sulavat ajolinjat on valttia. :wink:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mutta kun tuollainen pitää rakentaa G:n vakioluokkaan. :( Ei siitä niin kauheesti tehoa saa niillä palikoilla ja 125:lla joutuu jo yli 1600 luokkaan. :( Totta että linjoilla ja alustalla saa paljon anteeksi tehonpuutetta mutta siltikin pitää muistaa ettei tehoa voi olla koskaan liikaa... :wink:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
historic
Viestit: 35
Liittynyt: 28.12.2002 01:52
Paikkakunta: Jkl mlk
Viesti:

Alitehot...

Viesti Kirjoittaja historic »

:( No voi venäättä. Onhan se tietysti niinkin. Apropo, löytyykö verkosta muita historic-luokan sivustoja kuin, http://www.historicrace.fi/indexf.htm, kalustoesittely tai muita sivuja? Olisi kiva perehtyä asianharrastajien juttuihin ja projekteihin ettei tekisi itse samoja mokia, jos tässä nyt joskus alkaisi hommaa harrastamaan. Rallipuoli kiinnostaisi, miksei myös rata...

Hei!!! Kävin tuossa välissä noilla luokitussivuilla, nythän eletään vuotta 2003 ja Geehen menee nykyään -31.12.1972 valmistetut autot. Muuttaako se Harri tuota asiaa :?:

:arrow: PS. Ostin maitokaupasta sen Mobilistin nro:7/2002. Artikkeli 124:n historiasta kirkasti kummasti allekirjoittaneenkin muistikuvia aiheesta. Kiitti vinkeistä!
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Nuo vuosimallirajathan ei muutu historicissä, tulee vain uusia luokkia. Tälle vuodellehan tuli vissiin se H mutta oliko tuossa vakioluokkaa enää ollenkaan? Pitääkin katsoa, mun mielestä tuo oli enää vaan noille kilpailuhistorian omaaville peleille niin kuin kilpa-G:kin. Tuo HRF:n sivu on kyllä hyvä, tietty Googlella niitä voi etsiä lisääkin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
historic
Viestit: 35
Liittynyt: 28.12.2002 01:52
Paikkakunta: Jkl mlk
Viesti:

Sääntöviidakko...APUA!

Viesti Kirjoittaja historic »

:?: Akk:n sivuilta sääntökirjasta poimin seuraavat kohdat:
"H) Autot, jotka on valmistettu 1.1.1972- 31.12.1976, joilla on kilpailtu kansainvälisessä kilpailussa ikäkaudella, eivätkä ole hyväksyttyjä nykyaikaisiin kilpailuihin. Autojen on oltava valmistusajankohtansa jonkun ryhmien 1-9 määritelmien mukaisia (kts. Liite K:n art 8.1 - 8.8 )" Eikös tämä nyt käytännössä tarkoita sitä, että ko. autoyksilöllä ei tarvitse olla kilpailuhistoriaa...?

Ymmärtääkseni tämä seuraava teksti viittaa tuohon viimeiseen (Vakioauto on) kopioimaani kohtaan. Olenko hakoteillä?
"Vakio- ja GT-autoyksilöt, joilla ei ole hyväksyttyä kilpailuhistoriaa voivat osallistua vain vakioluokkiin."

"Vakioauto on:
- joko: auto, joka on luokiteltu ryhmään 1 aikakaudella 1.1.1947-31.12.1971. Autojen on oltava sellaista mallia, joilla on kilpailtu vakioautoluokissa kansainvälisesti tai kansallisesti, mikäli niiden omalla ikäkaudella ei järjestetty kansainvälisiä kilpailuja."
- tai: auto, joka ei ole FIA:n luokittelema, mutta on osallistunut kansainväliseen ralliin tai suureen kansalliseen ratatapahtumaan ennen 31.12.1960. Autojen on tällöin oltava valmistusmaan ASN:n ja FIA:n hyväksymiä."


http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Historic.htm

:( Asiaan vihkiytymättömälle sääntökirjan teksti on lähes hebreaa...!
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jess, näin näyttää asia olevan. Eli tuosta H-vakiosta löytyykin sitten mielenkiintoisia autoja. Mulla oli vaan muistikuva että tuossa H:sakaan ei saanut enää käyttää kilpailuhistoriattomia autoja mutta olin väärässä, se onkin vasta I:ssä.

No nuo sääntökirjat on vielä helppoja verrattuna lakitekstiin... :wink:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin