Halkeillut pakkeli

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
NesteHukka

Halkeillut pakkeli

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Moottoreista tiedän paljonkin, mutta korin laitosta aika harmittavan vähän, mutta sekin pitää opetella!

Mistäs kannattaa lähteä liikkeelle, jos on korissa haljennutta pakkelia? Abarth replikan levikkeiden paklaukset nimittäin muutamasta kohdasta on vähän huonossa hapessa.

Itse olen tässä jo ainakin joskus yön pimeinä tunteina elätellyt kauhuskenaarioita siitä, että olisi jopa helpompaa rakentaa kokonaan uusi abarth replika, mitä korjailla tätä tämänhetkistä... Toivottavasti en ole siinä oikeassa...

Lisäksi kaipaisin vähän neuvoja lasikuituosien käsittelyssä. Miten niitä korjataan, ja miten niitä oikeaoppisesti asennetaan peltiosiin ja toisinpäin?
Avatar
Fiiutón
Viestit: 267
Liittynyt: 09.02.2003 11:45
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Fiiutón »

Pakkelin pintahalkeamat ovat varsin "pieniä" kauneus virheitä, mutta mitä pakkelin alta löytyykään onpi aivan eri juttu.

Omasta kokemuksesta voin todeta että pakkelilla voi peittää väliaikaisesti vaikka mitä kivaa :D , mutta kunhan korroosio tekee omaa hiljaista työtään lopputulos on sen mukaista :cry:

Vanhassa Volvossani oli mm. katon oikea takanurkka (n. 0,5 m2 alue) pakkeloitu viiden millin siivulla... voit arvata oliko halkeamia.

Hio pakkeli pois peltiin saakka ja jos on tuuria alta ei löydy kökköä. Jos levikkeet on laitettu maalaamattomalle pellille voi sieltäkin kakkia löytyä.

Mutta älä heitä kirvestä kaivoon ennenkuin se on kaivettu 8)

TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Fiiutón kirjoitti:.

Mutta älä heitä kirvestä kaivoon ennenkuin se on kaivettu 8)

TA
Juu en. Nyt kun Abarth replican makuun pääsin, niin sehän sitten tehdään loppuun asti, vaikka menis talot ja muijat :lol:
Jostakin syystä vaan tuntuu että kyseinen auto on elämän keskipiste. Saa nauraa :lol:
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Kirjallisuutta voi lainata vaikka kirjastoista, ainakin tilaamalla saa.

Maalauksesta ja pohjista: Automaalaus, Tauno Halonen, ISBN951-97464-1-2

Peltitöistä: Autonkorikorjaus tai joku semmoinen löytyy aikahyvin ainakin Treelta, äijän nimeäkään en muista otin vaan olennaisista kopiot, kun on suht suolasen hintainen, olisko äijä ollut just Ylöjärveltä jos en väärin muista, jossain messuilla tuli juteltuakin sen kanssa.

Jos lasikuituosia haluaa välttämättä laittaa autoonsa (STEEL IS REAL)
niin liimaus on todennäköisesti suositeltavin vaihtoehto, koska jos sinne jää rakoa pelti happanee melko nopeasti. Liimaus maalatulle ja
ehjälle pinnalle, joko karhennettu alkuperäinen tai pohjamaali tai liimanvalmistajan pohjusteohjeen mukaan. Pohjan käsittely kuten maalattavalle pinnalle. Levikkeiden kiinnitysten lujuus ei edellytä välttämättä erityisiä pohjusteita vaan ehjä maalikin riittää karhennettuna.

Hirveän karkealla ei kannata hioa vaan siihen riittää noi Mirkan "karhunkielet" eli se punainen, harmaa pintahommiin. Mutta taitaa tulla turhan pitkä juttu jos kaikkea tänne yrittää kirjoittaa ja ei kaikkea oleellista ehkä aina muistakaan.

Lasikuituosien korjaukseen voi käyttää lasikuitua tai lasikuitukittiä ja jättää sille hienokitille vain pinnanviimeistelyn. Maalaukseen si vain kaksikomponentti eli kovetemaaleja :!: . Kuituosien maalauksessa erityishuomioitava sähköisyys.

Etpä niin kaukana asukaan joten voisit vaikka pistää viestiä. Voin kyllä valistaa oman tietämykseni pohjalta. Tosin kaikesta voi olla toistakin mieltä eli en väitä tietäväni kaikkea mutta kokeilemalla oppii ja muidenki virheistä.
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Kuituosien korjauksesta. Aja lamellilaikalla tms. reilusti pintarikki ennen korjausta, jos katkennus, aja reilu seevi taakse jotta laminointi pääsee "rakoon". Sitten vain mattoa ja hartsia mieleinen kerros, kuitenkin vähintään puolet rakenteen paksuudesta.

Osat pitää kiinnittää (mielestäni) sikaflex pop-niitti yhdistelmällä. Tämän kuivettua voi joissakin tapauksissa poistaa popparit. Pakkeloinnissa tulee välttää paksuja kerroksia. 5mm ja yli = ongelmia, ainakin jos alla oleva rakenne liikkuu....
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
Fiiutón
Viestit: 267
Liittynyt: 09.02.2003 11:45
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Fiiutón »

Olen nähny kerran lokasuojan kaaren liima-asennuksen, kysessä oli peltikaari. Pinnat oli hiottu peltipuhtaaksi ja karhennettu jne.
Jotain kakskomponenttiliimaa siinä käytettiin.
Väittivät silloin että on yhtä luja kuin yhtenäinen teräslevy...
Eipähän tarvi popniitin kantoja kittailla.

TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Kyllä ne 2-k peltiliimat on varmasti hyviä mutta myös sen hintaisia, ainakin kun ostaa pieniä määriä. Tosta kiinnityksestä vielä että kyllä ne peltiliimauksetkin täytyy liiman kovettumisen ajaksi puristaa yhteen, ja ne käyttääkin kaikenlaisia puristus pihtejä ja sellaisia prikkoja jotka hitsataan kevyesti siihen varsinaiseen ja lykätään niihin tankoja puristamaan sitä liitoskohtaa ym.

Ainakin noitten muoviliimojen kanssa tuli mieleen että uusi puskuri olisi loppuviimen tullut halvemmaksi vaikka olis laskenut pohjatyöt maalaamattomaan puskuriin, lisäksi sitten oli se varsinainen korjaustyö päälle. Tuli se kaverille maksamaan liki sen uuden (maalaamaton) puskurin hinnan, tosin varsinaisissa maalaamoissa se maalaus olis tullu maksamaan hiukan reilummin :roll:

Niitä on kyllä sellaisia aloituspaketteja "salkkuja"(3M), joissa on erilaisia liimoja noihin auton koritöihin eikä sen hinta muistaakseni niin älytön ollut, ongelma vaan vanheneminen, kun kaikkia hommia ei kuitenkaan tule vastaan eikä ainakaan omissa vehkeissä (BACK TO THE 70´s).

Ruuvejakin vois käyttää kiinnitykseen kun ne on helpompi poistaa, itteporautuviakin vois käyttää, mutta en ole vielä löytänyt pieniä joissa olis riittävän terävä pää peltihommiin, eli menee poraus - ruuvaus hommiksi mutta sama se on poppareissakin, lisäksi itteporautuvat korkkaa kierteen aika helposti kun se terä tekee liian ison reiän. Popparit sopii hyvin jos niitä ei tartte peittää eikä poistaa.

Liimoja on saatavana runsaasti ite en oo käyttäny kuin Wurthin liima tiivistemassaa ja sikaflexin vastaavaa. Erona on että wurthin kuivuu ja sika, no kuivuu sekin jos ei ole kiire. Liitoksen lujuudesta en osaa sanoa mutta veikkaisin sikaa hiukan paremmmaks ja jää hiukan joustavammaksi kuin wurthin. Wurthin ehkä parempi hioa ja maalata. Nämä vain arveluja en ole tehnyt kokeita, ainoastaan havainnoinut käytössä. Parempiakin liimoja saa mutta mielestäni nämä "jokapaikan liimat" sopivat kunhan tekee pohjatyöt hyvin eli ei mikään pysy paskan päällä. Suoraan pellille vedettäessä saattaa irrota ajan saatossa koska reunan ruostuessa ruoste leviää liiman alle :cry:
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Se korikorjauskirjan tekijän nimeksi muistui Yrjö Petriläinen mutta en ole ihan varma enkä pääse nyt tsekkaan sitä mistään, koittakaa kattoo jos käytte kirjastossa tai kirjakaupassa, jos ei ole hyllyssä näkevät kuitenkin koneelta.
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Onko noihin pakkelinhalkeamiin mitään ensiapua, eli sellaista pikaista korjausta? Näyttää siltä, että en pääse korin kimppuun vielä tänä kesänä. Täytyy varmaan rakentaa se autotalli ensin.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jos sulla on autoos tippa maalia, niin juota sitä siihen halkeamaan hammastikulla. Jos sulla ei ole maalia niin teetä maalikaupassa/maalaamossa samansävyistä, paikkamaalipulloissa harvoin ihan samansävyistä eli tulee melko näkyviä raitoja.

Maalikaupassa esim Ykkösväri Tre PPG DG eli pintamaali 290 mk litra ja sun ei tarvi sitä teettää kuin muutama desi (en ny muista mikä oli pienin kaava - mitataan grammoina :D ) ja saat samalla sen värikoodin jatkoa varten, jos teet osamaalauksen. Se auton varsinainen kun ei ole kuin suuntaa antava johtuen eri maalierien sävyeroista tehtaalla. Maalin lisäksi tarvitsee kovetteen ja ohenteen mutta jos paikkaat vain reikiä niin kyllä se jotenkuten kuivuu ilman kovetettakin haihtumalla, muttei tule niin kovaksi.

Jos haet jostain maalaamosta niin saat todennäköisesti halvemmalla mutta se riippuu viittiikö ne tehdä sitä lirua ja etenkin sitä oikean sävyn hakemista. Jos autos on maalattu jälkeenpäin niin olis hyvä tietää maalimerkki ja numero. Jos kuitenkin kokonaan maalattu on yleensä käytetty sitä peruskaavaa => helpompi hakea myöhemmin.

Jos väri on metallihohto niin hae pelkkää kirkaslakkaa ja juota se reikä sillä umpeen, se ei ainakaan paista sieltä silmään riippuen toki väristä. Olennaista on että saat kosteussulun siihen pintaan koska hienopakkeli on kuin sieni veden suhteen ja pellin päällä se ruostuttaa sen nopeasti.
Vastaa Viestiin