Tuollainen viesti tuli "viidakkorummun" matkassa juuri, alla linkki. 35-vuotinen tuotantohistoria noin suurin piirtein, ja joskus jo 90-luvun alussa pääsin jopa mukaan silloisen maahantuojan eli VEHO:n asiakaslehteen toivomuksenani saada kuulla FIRE:n historiasta lisää; jäi kumminkin haaveeksi, kun taas maahantuoja vaihtui. Tuossa olisi kyllä artikkelin paikka vaikka kerholehteemme? Alkuunhan mukana kehittelyssä oli myös Peugeot ja Citroën, koneen piti tulla 205:n ja AX:n keulaan, mutta jäi erinäisistä syistä ns. vaiheeseen, ja PSA vei omiin pikkuautoihinsa oman TU-moottorin. Syitä en ole koskaan täysin onnistunut penkomaan, miksi yhteistyö keskeytyi. "Citroën Suomessa"-kirja mainitsee asian, siellä syyksi todetaan "tehovaihtoehtojen" puute (no, olihan alkuun 80-luvun puolivälissä vain 999-kuutioinen kaasarimalli, sitten tuli "isolohko" 1108; näitä oli ainakin Pandassa, Unossa, Y10:ssä ja Tipossakin). Olisi mielenkiintoista kuulla, mitkä mahtoivat olla todelliset perimmäiset syyt, mutta en ole onnistunut selvittämään mistään syvemmälti. FIRE:n ilmeisen toimivan konstruktion korvannee "FireFly"-moottoriperhe, litrainen ja 1,3-kuutioinen (ahtamattomat ja ahdetut), joiden juuret taisivat olla Etelä-Amerikan Fiatilta. Tuosta voisivat paremmin tietävät vaikka tänne kertoilla taustaa.
Sitten se lupaamani linkki, joskin menee italian opiskeluksi:
https://www.clubalfa.it/155734-e-stato- ... otore-fire" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeinen FIRE-moottori ulos tehtaalta
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Viimeinen FIRE-moottori ulos tehtaalta
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Viimeinen FIRE-moottori ulos tehtaalta
Google kääntäjällä:
Olisi mielenkiintoista kyllä tietää miten tuossa on tapahtunut.
Eli tuon mukaan olisi rahoituspuolen murheet ollu syynä ja sitten FIAT jatkanut itse FIREn kehittelyä.Definitely curious the fact that the stop occurs now that FCA is dealing with the merger with PSA which at the time was supposed to develop the engine together with Fiat: but things did not go well, with the French who abandoned the development project due to Financial problems. Therefore the development was continued by Fiat independently until the presentation of March 30, 1985 when Gianni Agnelli inaugurated the new production area of Fiat's Termoli 3 plant.
Olisi mielenkiintoista kyllä tietää miten tuossa on tapahtunut.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Viimeinen FIRE-moottori ulos tehtaalta
Ciao
Varaston hyllyllä on kirja FIRE moottorin kehityksestä. Olen sen saannut jollain lehdistömatkalla. Lahjoitan kyllä kerhon kirjastoon monen muun kirjan - lehdistökansion kera.
t. Kari P+
Varaston hyllyllä on kirja FIRE moottorin kehityksestä. Olen sen saannut jollain lehdistömatkalla. Lahjoitan kyllä kerhon kirjastoon monen muun kirjan - lehdistökansion kera.
t. Kari P+
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi