Kestävin/"vähävikaisin" Fiat-moottori tai totaalinen fiasko?
Lähetetty: 22.03.2020 20:58
Tuollaista minulta monesti kysellään, mutta vaikea on tietenkin vastata tyhjentävästi; riippuu varsin monesta tekijästä. Melkeinpä merkistä riippumatta keskustelupalstat ovat pullollaan kauhutarinoita erityisesti nykymoottorien ongelmista, ja äkkiä jotenkin noista pystyy tekemään johtopäätöksen, että a)alhaisten päästöjen b)matalilta kierroksilta isojen vääntöjen ulosottamisen 3)noihin liittyvien vakavien karstoittumisongelmien 4)yhä pienemmistä polttomoottoreista suuremman hyötysuhteen ottaminen ahtamalla 5)em. liittyen materiaalien koville joutumisen 6)sähköanturivikojen yms. sähköisten laitteiden lisääntymisen vuoksi moottorit eivät yksinkertaisesti kestä. Joskus menneinä vuosina moottoritkin tehtiin mielessä useamman sadantuhannen kilometrin taival ja parin kolmenkymmenen vuoden käyttö, mutta tämä taitaa olla "nykypisniksissä" enää haave.
Käytetyn ajoneuvon ostajalle keskeisen tekniikan toimivuus on olennainen tieto valintavaiheessa; niin valitettavaa kuin se onkin, polttomoottoreissa äärimmilleen viety, sinänsä myönteinen vähäpäästöisyyden tavoittelu voi johtaa kehitysvaiheessa vielä olevalla teknologialla tekniseen epäluotettavuuteen ja pahaan pettymykseen käyttäjän asemassa. Pitkän linjan harrastajilla eri merkeillä on kyllä käsitys erilaisen tekniikan kestävyydestä, joten ajattelin viritellä tällaisen otsikon, josko tähän löytyisi meiltäkin näkemyksiä. Kuten totesin, käyttöperuste on usein taustalla, onhan kaupunkipyöritys eri asia kuin vaikkapa kilpakäyttö, joten olisi hyvä, jos taustalla olisi jokin "selkänoja" eli kuvaus käyttöperusteen ja moottorin yhteyksistä. Eikä varmaan ole kiellettyä, jos tähän samaan ketjuun saisi myös suuret pettymykset...
Aloitan itse, minulla pääasialliset tarpeet pieneen bensiinikäyttöiseen kaupunkiautoon ja pitkiä matkoja sekä raskasta kuormaa kuljettavaan diesel-minipakuun/tila-autoon; valitettavasti en ole juurikaan ajanut "nykykalustolla" eli n. vuodesta 2005 näihin päiviin, joten ei ole näistä kokemusta (no, vm -12 Nuova Ypsilonilla, jossa 1,2 69hv "evoluutioFIRE", n. 20 000km, ilman yhtään moottoriin liittyvää teknistä häiriötä):
1.vahvat kokemukset aina 1980-luvun lopulta tänne asti ovat litraisen (999 cm3) FIREn uskomattomasta yleiskestävyydestä (useampikin ollut, eniten ajettu nyt 311 000 km, jolloin kannentiivisteen vaihto). Kaasutinversio vieläpä pirteä, mutta ruisku eli esim. Uno 45 ie laiskahko, tosin auton painoakin 100kg enemmän. 1108 cm3:ssa ehkä hiukan aikaisemmin kansipahvivaivoja, mutta muuten sama kone, joskaan ei ihan niin nuuka ruiskuna kuin tuo "pikkufire". Normaalissa pikkupyörityksessä kone kestää pitempään kuin auton kori, ei myöskään jakohihnavaivoja. Virranjakajan sisäiset johdotukset ja alipainesäädin ainoat pikkuharmia aiheuttavat, mutta halvat ja nopeat korjata. Tiedossa on bensiinitankin ensiöpumppujumeja, mutta ei paha korjata. Puntomme (2b-sarjaa) 1,2-litrainen monipisteruiskuFIRE joutui moottorille tyypillisiin kansipahvihommiin jo 135 000 km kohdalla, mutta kuten pienemmissä sisaruksissaan, työ helppo ja osat naurettavan halpoja. Ei muita moottoriin liittyviä vikoja nyt jo reilun 150 000 km matkalla. Ja nimenomaan 2b-sarjassa luottamusta mm. elektroniikkaan, ei ECU-murheita. Tulppien kunto/kärkiväli sekä sytytysjohtimet kannattaa pitää hyvänä, muuten sytyttelee moottorin valoa Puntossa. Kaikissa FIREissä sytytysjohtimet tulevat tiensä päähän, jolloin mm. päästöt menevät pieleen; edullinen kuitenkin korjata. Puntossa myös ns. kaasuläppäkotelo alkaa pikeentyä, seuraa usein tyhjäkäynnin vaeltelua; tämä osa hankalahko huoltaa, mutta tehtävissä, eikä välttämättä johda ajoluotettavuuden heikkenemiseen ainakaan heti. Pikku-Unskeilla kulutus 4-4,5 l/100km, "isolohkolla" vajaa litra lisää, ja Puntolla 5-6l/100 km; siis matka-ajossa. Kaupungissa lähinnä rouvan Puntolla noteerauksia, sinne kahta puolta 7 l/100km korville hyvinkin talvikeleissä, mitenkään säästelemättä.
2.edelleen vahvat kokemukset n. 16v ajalta, melkein vielä vakuuttavammat kuin 45 FIRE:stä: Multiplan 105 JTD 8v diesel, jolla nyt avaamattomalla koneella takana 462 000km. Vaikka voimaa käytössä ihan eri tavalla kuin FIRE:ssä, lienee viritysaste sen verran maltillinen, että paikat kestävät loistavasti. Tässä on vielä alkusarjan EGR koneen etupuolella, jonka arvelen jopa jymähtäneen kiinni, koska imusarja ei ole karstassa ja päästöt olleet koko ajan kunnossa, eikä lisääntynyttä öljynkulutusta. Perushuolloilla 20 000 km välein edetty koko ajan, ei suurempaa heikkoutta, jollei ehkä karkeaa ja etenkin talvella kylmänä aluksi värisevää käyntiä lasketa (häviää, kun hydrauliset tukipuslat koneen kyljissä "sulavat"), ja kampianturin n.160 000 km vaihtotarvetta (ei ole vaikea eikä kallis) sekä laturin vaihtotyön aikaa vievyyttä. Myös apuhihnan värinänvaimenninpyörän jousto kuluu ja pyörä (Valeo) muuttuu äänekkääksi, mutta ei edelleenkään ole vaikea/kallis vaihtotyönä. CommonRail-ruiskutuslaitteisto on luotettava. Kulutus maantiellä 4,5 - 5,5l/100km, kaupungissa saa raskaalla varpaalla palamaan 7,5-8 l, sama trailerin kanssa pikkufiat/"lankinen" kyydissä maantiellä 4-vaihteella. Ottaisin tällä koneella varustetun toisen samanlaisen milloin tahansa; päästöt eivät ole kohtuuttomat ja tekniikka olisi valmis vaikka biodieselille!
Tuossa "pesämuna" seuraaville, joten kirjoitelkaahan kokemuksianne! Jatkan itsekin, jos vaikka "seiskan" koneesta saisin jotain irti, mutta kun muistot ovat joko 10v pikkupojalta 70-luvulta tai sitten vain parin kolmen vuoden ajalta harrastepelistä, niin saattavat "vääristyä"... ja "seiskasta" taatusti on kokemusta muillakin
Käytetyn ajoneuvon ostajalle keskeisen tekniikan toimivuus on olennainen tieto valintavaiheessa; niin valitettavaa kuin se onkin, polttomoottoreissa äärimmilleen viety, sinänsä myönteinen vähäpäästöisyyden tavoittelu voi johtaa kehitysvaiheessa vielä olevalla teknologialla tekniseen epäluotettavuuteen ja pahaan pettymykseen käyttäjän asemassa. Pitkän linjan harrastajilla eri merkeillä on kyllä käsitys erilaisen tekniikan kestävyydestä, joten ajattelin viritellä tällaisen otsikon, josko tähän löytyisi meiltäkin näkemyksiä. Kuten totesin, käyttöperuste on usein taustalla, onhan kaupunkipyöritys eri asia kuin vaikkapa kilpakäyttö, joten olisi hyvä, jos taustalla olisi jokin "selkänoja" eli kuvaus käyttöperusteen ja moottorin yhteyksistä. Eikä varmaan ole kiellettyä, jos tähän samaan ketjuun saisi myös suuret pettymykset...
Aloitan itse, minulla pääasialliset tarpeet pieneen bensiinikäyttöiseen kaupunkiautoon ja pitkiä matkoja sekä raskasta kuormaa kuljettavaan diesel-minipakuun/tila-autoon; valitettavasti en ole juurikaan ajanut "nykykalustolla" eli n. vuodesta 2005 näihin päiviin, joten ei ole näistä kokemusta (no, vm -12 Nuova Ypsilonilla, jossa 1,2 69hv "evoluutioFIRE", n. 20 000km, ilman yhtään moottoriin liittyvää teknistä häiriötä):
1.vahvat kokemukset aina 1980-luvun lopulta tänne asti ovat litraisen (999 cm3) FIREn uskomattomasta yleiskestävyydestä (useampikin ollut, eniten ajettu nyt 311 000 km, jolloin kannentiivisteen vaihto). Kaasutinversio vieläpä pirteä, mutta ruisku eli esim. Uno 45 ie laiskahko, tosin auton painoakin 100kg enemmän. 1108 cm3:ssa ehkä hiukan aikaisemmin kansipahvivaivoja, mutta muuten sama kone, joskaan ei ihan niin nuuka ruiskuna kuin tuo "pikkufire". Normaalissa pikkupyörityksessä kone kestää pitempään kuin auton kori, ei myöskään jakohihnavaivoja. Virranjakajan sisäiset johdotukset ja alipainesäädin ainoat pikkuharmia aiheuttavat, mutta halvat ja nopeat korjata. Tiedossa on bensiinitankin ensiöpumppujumeja, mutta ei paha korjata. Puntomme (2b-sarjaa) 1,2-litrainen monipisteruiskuFIRE joutui moottorille tyypillisiin kansipahvihommiin jo 135 000 km kohdalla, mutta kuten pienemmissä sisaruksissaan, työ helppo ja osat naurettavan halpoja. Ei muita moottoriin liittyviä vikoja nyt jo reilun 150 000 km matkalla. Ja nimenomaan 2b-sarjassa luottamusta mm. elektroniikkaan, ei ECU-murheita. Tulppien kunto/kärkiväli sekä sytytysjohtimet kannattaa pitää hyvänä, muuten sytyttelee moottorin valoa Puntossa. Kaikissa FIREissä sytytysjohtimet tulevat tiensä päähän, jolloin mm. päästöt menevät pieleen; edullinen kuitenkin korjata. Puntossa myös ns. kaasuläppäkotelo alkaa pikeentyä, seuraa usein tyhjäkäynnin vaeltelua; tämä osa hankalahko huoltaa, mutta tehtävissä, eikä välttämättä johda ajoluotettavuuden heikkenemiseen ainakaan heti. Pikku-Unskeilla kulutus 4-4,5 l/100km, "isolohkolla" vajaa litra lisää, ja Puntolla 5-6l/100 km; siis matka-ajossa. Kaupungissa lähinnä rouvan Puntolla noteerauksia, sinne kahta puolta 7 l/100km korville hyvinkin talvikeleissä, mitenkään säästelemättä.
2.edelleen vahvat kokemukset n. 16v ajalta, melkein vielä vakuuttavammat kuin 45 FIRE:stä: Multiplan 105 JTD 8v diesel, jolla nyt avaamattomalla koneella takana 462 000km. Vaikka voimaa käytössä ihan eri tavalla kuin FIRE:ssä, lienee viritysaste sen verran maltillinen, että paikat kestävät loistavasti. Tässä on vielä alkusarjan EGR koneen etupuolella, jonka arvelen jopa jymähtäneen kiinni, koska imusarja ei ole karstassa ja päästöt olleet koko ajan kunnossa, eikä lisääntynyttä öljynkulutusta. Perushuolloilla 20 000 km välein edetty koko ajan, ei suurempaa heikkoutta, jollei ehkä karkeaa ja etenkin talvella kylmänä aluksi värisevää käyntiä lasketa (häviää, kun hydrauliset tukipuslat koneen kyljissä "sulavat"), ja kampianturin n.160 000 km vaihtotarvetta (ei ole vaikea eikä kallis) sekä laturin vaihtotyön aikaa vievyyttä. Myös apuhihnan värinänvaimenninpyörän jousto kuluu ja pyörä (Valeo) muuttuu äänekkääksi, mutta ei edelleenkään ole vaikea/kallis vaihtotyönä. CommonRail-ruiskutuslaitteisto on luotettava. Kulutus maantiellä 4,5 - 5,5l/100km, kaupungissa saa raskaalla varpaalla palamaan 7,5-8 l, sama trailerin kanssa pikkufiat/"lankinen" kyydissä maantiellä 4-vaihteella. Ottaisin tällä koneella varustetun toisen samanlaisen milloin tahansa; päästöt eivät ole kohtuuttomat ja tekniikka olisi valmis vaikka biodieselille!
Tuossa "pesämuna" seuraaville, joten kirjoitelkaahan kokemuksianne! Jatkan itsekin, jos vaikka "seiskan" koneesta saisin jotain irti, mutta kun muistot ovat joko 10v pikkupojalta 70-luvulta tai sitten vain parin kolmen vuoden ajalta harrastepelistä, niin saattavat "vääristyä"... ja "seiskasta" taatusti on kokemusta muillakin