Lisälämmittimen asennus.
Lisälämmittimen asennus.
Eli fiat dugatoon 2,3jtd vm-03 pitäisi tommoinen asentaa. Letkut, t-haara ja lemmarit. Miten se asennus? Liitetäänkö t-haara sinne autoon ennen omaa kennoa? Vai voiko ne jostain muualta jäähdytysletkuista esim. heti sieltä jäähdyttäjänsäiliön läheltä VOIKO? laittaa t-haarat ja siitä lämmittimelle? Ja siitä letkut takamatkustamoon ja lisälämmittimelle? Entä kuskin penkin alla se pistoke? Saako siitä virran puhaltimelle? Miten ootte oman laittaneet ja ottaneet virran mistä. Vai onko joku muu lämmitin parempi?
Re: Lisälämmittimen asennus.
Mitä on tarkoitus ensisijaisesti lämmittää, koria vai moottoria? 5kw teholuokassa olevat lämmittimet laitetaan kaiketi niin, että kierrättävät veden etulämmittimen kautta moottorille. Tällöin myös moottori lämpiää ja lisälämmittimet tulevat peliin vasta moottorin käynnistyttyä. Joko omilla pumpuillaan tai moottorin vesipumpun avulla. Sähkökytkennät laitteen ohjeen mukaan. Yleensä oma sulake jatkuvasta virrasta ja ohjaus auton etulämmittimen puhaltimelle. Kellolle tai kaukoohjaimelle sitten ainakin oma sulake.
Linja-autoissa ratkaisu lienee erilainen.
Jos pelkän korin lämmittäminen on tavoitteena, niin pitäisin ilmalämmitintä varteen otettava vaihtoehtona pienemmän sähkönkulutuksen ansiosta.
Linja-autoissa ratkaisu lienee erilainen.
Jos pelkän korin lämmittäminen on tavoitteena, niin pitäisin ilmalämmitintä varteen otettava vaihtoehtona pienemmän sähkönkulutuksen ansiosta.
Re: Lisälämmittimen asennus.
Joissain Ducaton malleissa oli kuskin penkin alla lisäkenno, jolla lämmitettiin takaosastoa? Tätä versiotako tarkoitat?
Re: Lisälämmittimen asennus.
Juu siis tarkoitus lämmittää takaosastoa ajaessa. On olemassa kuitenkin webasto joka kohtuudella lämmittää etuosan matkustamosta. Eli tarvis lämpöä tuonne takamatkustamoon. Tässä minun dugatossa ei ainakaan ole mitään ylimääräisiä "lisäkennoja" ainoa että kuskin penkin alla on ylimääräinen pistoke, niin siitä kai virran saa? Ettå ajaessa saa lämpöä tuolla vesikennopuhaltimella takamatkustamoon. Eli onko ne vesiletkut PAKKO laittaa t-haaralla sieltä edestä ennen auton omaa kennoa VAI voiko ne laittaa esin. jäähdyttäjänsäiliöltä lähteviin letkuihin jo?
Re: Lisälämmittimen asennus.
En nyt absoluuttista totuutta osaa sanoa, mutta uskoisin että tuommone pitäisi liittää lämppärin letkun väliin. Ja vielä paluu puolelle, että lämpö riittää varmasti tuulilasille.
T-haaralla siellä ei välttämättä vesi hirveesti liikkuisi..
T-haaralla siellä ei välttämättä vesi hirveesti liikkuisi..
pessimisti ei pety.
Re: Lisälämmittimen asennus.
T haaralla toimii ihan hyvin , mulla on jatko ohjaamossa lisäpuhallin kennolla ja toinen tavaratilan katon rajassa. Molemmat toimii ja puhaltaa lämmintä. Väitän kuotenkin , ettei moottorin tuottama hukkalämpö riitä. Ainakin omassa täytyy pitää webastot päällä.matti kirjoitti:En nyt absoluuttista totuutta osaa sanoa, mutta uskoisin että tuommone pitäisi liittää lämppärin letkun väliin. Ja vielä paluu puolelle, että lämpö riittää varmasti tuulilasille.
T-haaralla siellä ei välttämättä vesi hirveesti liikkuisi..
Re: Lisälämmittimen asennus.
LÄMPÖ kuitenki riittää auton etuosaan tarpeeksi hyvin webaston ei ole ajaessa tarvinu olla päällä lämmö on silti riittäny etuosaan. Ainoastaan alku lämmöt ottanu webastosta. Sillä sitä lämmitintä laitamassa olenki ja sillä lisälämmittimellä se riittää tuonne takaosaan. Mut onko olemassa mitään muuta lämmitintä mikä sopisi tuohon?
Re: Lisälämmittimen asennus.
Tuossa on kuva siitä lisälämmityslaitteesta, niitä voi kytkeä peräti kaksi matkustamoon (jos lämpöä piisaa). Kuva taisi olla Ducato '91 mallista.
Re: Lisälämmittimen asennus.
Barc kirjoitti:Tuossa on kuva siitä lisälämmityslaitteesta, niitä voi kytkeä peräti kaksi matkustamoon (jos lämpöä piisaa). Kuva taisi olla Ducato '91 mallista.
ISO KIITOS KUVASTA! Kiitos myös muille vastanneille.
Re: Lisälämmittimen asennus.
Kuvassa lämmittimet on laiteeu ketjuun, ei siis T-haaralla. Näin olen itsekin tehnyt mutta terästänyt kiertoa omalla sähköpumpulla. Muuten on puhallus tyjäkäynnillä jäänyt melko viileäksi vaikka moottoriin olisi lämpöä saanutkin.
Teorian tasolla kummallakin ratkaisulla, T-haaralla tai ketjuun laittamalla, saadaan ulos sama lämpöteho, jos kiertoa ei muuteta. Webastossa itsessään on jo kiertovesipummpu, joten se pitää kiertoa yllä. Aiemmin mainittu ilmawebasto tms on myös helposti toteutettava vaihtoehto.
Teorian tasolla kummallakin ratkaisulla, T-haaralla tai ketjuun laittamalla, saadaan ulos sama lämpöteho, jos kiertoa ei muuteta. Webastossa itsessään on jo kiertovesipummpu, joten se pitää kiertoa yllä. Aiemmin mainittu ilmawebasto tms on myös helposti toteutettava vaihtoehto.
Re: Lisälämmittimen asennus.
Barc kirjoitti:Tuossa on kuva siitä lisälämmityslaitteesta, niitä voi kytkeä peräti kaksi matkustamoon (jos lämpöä piisaa). Kuva taisi olla Ducato '91 mallista.
Webastohan ei nyt lämmitä kun etuosaa eikä sillä tarvi webastolla lämmittääkkään takamatkustamoa. Vaan nuilla lisälämmittimillä sitä tarkoitus lämmittää. Jos laittaa kaksi nuita lisälämmitintä peräkkäin takamatkustamoon niin riittääkö vesipumpun teho kahdelle? Vai tarviiko asentaa toista VP:tä? Sitten kysytäänpä tämmöistäkin. Autohan on rekattu 7hlö:n k-a:ksi niin miten jos siitä tekee matkailu/retkeilyauton niin saako sen nopeudenrajoittimen poistettua minkäänlaisilla toimenpiteillä?