Punto 60 ja moottorin vikavalo + heikko veto
Punto 60 ja moottorin vikavalo + heikko veto
Fiat Punto 60 (vm. 2001) / Viime perjantaina kesken ajon moottorin keltainen merkkivalo (moottorin kuva) mittaristossa syttyi ja auton normaalisti hurjat tehot hävisivät lähes täysin. Moottori kuitenkin pysyi käynnissä ja vauhtia sai tasaisella maksimissaan 80 km/h ja ylämäessä 60 km/h. Auto käy kuin kolmella sylinterillä, mutta ottaa paikalla ollessaan ihan hyvin kierroksia. Lyhyellä vilkaisulla ulkona lumisateessa konepellin alla kaikki näytti normaalilta.
Vika iski kesken ajon täysin "laakista" ja mitään edeltäviä ongelmia ei ollut. Puntolle tehty iso huolto (jakohihna, tulpat, öljyt jne.) viime kesänä ja sen jälkeen ajettu noin 2000 km. Kaiken kaikkiaan kilometrejä 110 tkm. Onko hyviä arvauksia, että mikä vika Punton 1.2 8V bensamoottoriin iski?
Vika iski kesken ajon täysin "laakista" ja mitään edeltäviä ongelmia ei ollut. Puntolle tehty iso huolto (jakohihna, tulpat, öljyt jne.) viime kesänä ja sen jälkeen ajettu noin 2000 km. Kaiken kaikkiaan kilometrejä 110 tkm. Onko hyviä arvauksia, että mikä vika Punton 1.2 8V bensamoottoriin iski?
Fiat 500X 1.6 E-TorQ (2018) // Alfa Romeo 156 2.5 V6 sp3 (2001)
Re: Punto 60 ja moottorin vikavalo + heikko veto
Kuulostaa todella pahasti ECU vialta...mutta voi olla jotain muutakin. Esimerkiksi palanut venttiili aiheuttaa kolmella käymistä, mutta jaksaa kyllä mennä tuolloin jopa 120.155156 kirjoitti:Fiat Punto 60 (vm. 2001) / Viime perjantaina kesken ajon moottorin keltainen merkkivalo (moottorin kuva) mittaristossa syttyi ja auton normaalisti hurjat tehot hävisivät lähes täysin. Moottori kuitenkin pysyi käynnissä ja vauhtia sai tasaisella maksimissaan 80 km/h ja ylämäessä 60 km/h. Auto käy kuin kolmella sylinterillä, mutta ottaa paikalla ollessaan ihan hyvin kierroksia. Lyhyellä vilkaisulla ulkona lumisateessa konepellin alla kaikki näytti normaalilta.
Vika iski kesken ajon täysin "laakista" ja mitään edeltäviä ongelmia ei ollut. Puntolle tehty iso huolto (jakohihna, tulpat, öljyt jne.) viime kesänä ja sen jälkeen ajettu noin 2000 km. Kaiken kaikkiaan kilometrejä 110 tkm. Onko hyviä arvauksia, että mikä vika Punton 1.2 8V bensamoottoriin iski?
ECUvian tullessa pimenee kaksi sylinteriä ja meno hyytyy ihan totaalisesti.
Voit kokeilla näin:
Sylinterikannen päädyssä, ison ilmanpuhdistinpömpelin vieressä (akkukotelon ja puhdistimen välissä) on puolapaketit. Kaksi kaksoispuolaa, joihin molempiin menee kaksi tulpanjohtoa ja yksi "moninapaliitin" moottorin johtosarjasta.
- Nyppää toisesta puolapaketista tulpan johdot irti ja kokeile käynnistää. Käynnistyykö? Muuttuuko käynti?
- Laita johdot takaisin kiinni ja kokeile sama toiselle puolalle
Moottori kannattaa olla sammuksissa, lyö muuten todella kivasti näpeille.
Punto 60:ssä on ollut jonkinverran moottorinohjausyksikkö, eli ECU vikoja. Ilmeisesti tuo vika tulee "varkain" sytytyslaitteiston kuluessa. Eli kun ajoa jatketaan huonoilla tulpilla, tulpanjohdoilla ja/tai puolilla, niin lopulta ECU ottaa itseensä ja moottori alkaa käymään kahdella neljän sijasta. Tällöin ECU ei enään anna sytytyskäskyä toiselle näistä kahdesta puolapaketista = puoli moottoria on mykkänä.
Yleensä jos puntolla ajaessa tuntuu pientäkään "nypytystä" kevyellä kaasulla (tai on vikakoodi sytytys katkoksista), niin kannattaa systemaattisesti vaihtaa tulpat, johdot ja tarvittaessa puolat (parina, aina). Näin ehkäistään kyseisen vian ilmestymistä.
Starttaako moottori normaalisti? Normaalilla tarkoitan siis, että käynnistysääni on normaalin "rytmikäs" startin pyöriminen? Palaneen venttiilin kanssa startti kuulostaa epärytmiseltä - startti ikäänkuin kiihtyy välillä ja taas pari kertaa normaali "rytmi".
Todella vaikeasti selitetty, anteeksi.
Olet ilmeisesti Jyväskylästä? Mistä päin? Minulla saattaisi olla mahdollista käydä läppärin kanssa auton luona katsomassa, mikä häntä vaivaa (jos saan tuon vikakoodiläppärin henkiin vuosien tauon jälkeen).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Punto 60 ja moottorin vikavalo + heikko veto
Ei kannata starttailla tulpanjohdot irrallaan, voi rikkoa paikkoja, kun kipinä etsii uuden tien. Vikakoodien luku kannattaa tehdä, eikä arvailla mitään.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Punto 60 ja moottorin vikavalo + heikko veto
Paljonkohan jakohihna kärsii hypätä, ennen kuin kolahtaa? Pari hammasta pieleen, niin voimat katoaa.
En usko,että Punto 2 pytyllä (toinen puola pimeenä) kulkee 80 km/h. Puristuspainemittaus on myös aika simppeli
homma, että näkee venttilien kunnon.
En usko,että Punto 2 pytyllä (toinen puola pimeenä) kulkee 80 km/h. Puristuspainemittaus on myös aika simppeli
homma, että näkee venttilien kunnon.
Re: Punto 60 ja moottorin vikavalo + heikko veto
Punto oli vain käymässä Jyväskylässä ja on nyt takaisin pohjoisemmassa Keski-Suomessa. Vika menee tutkittavaksi viikon kuluttua. Toivottavasti ei ole ECU sökö..
Sikälikin harmi homma, että autolle tehtiin oikein merkkiliikkeessä iso huolto viime kesänä. Sen jälkeen ei ole paljon kilometrejä tullut, niin kuin ei muutenkaan tähän yksilöön. Taitaa olla ensimmäinen vika koskaan kohta 19 vuotiaassa Puntossa!
Näitä oli lähipiirissä toinenkin - Punto 60 LX - ja sillä tuli ongelmattomia kilometrejä 230+ tuhatta, kunnes kytkin petti. Punto 60 LX oli uudelle kytkimellä jonkin aikaa ja sen tilalle vaihtui Punto Evo 77 Torino, jolla 100 tkm ilman vikoja, kunnes Punto Evo vaihtui toiseen malliin.
Sikälikin harmi homma, että autolle tehtiin oikein merkkiliikkeessä iso huolto viime kesänä. Sen jälkeen ei ole paljon kilometrejä tullut, niin kuin ei muutenkaan tähän yksilöön. Taitaa olla ensimmäinen vika koskaan kohta 19 vuotiaassa Puntossa!
Näitä oli lähipiirissä toinenkin - Punto 60 LX - ja sillä tuli ongelmattomia kilometrejä 230+ tuhatta, kunnes kytkin petti. Punto 60 LX oli uudelle kytkimellä jonkin aikaa ja sen tilalle vaihtui Punto Evo 77 Torino, jolla 100 tkm ilman vikoja, kunnes Punto Evo vaihtui toiseen malliin.
Fiat 500X 1.6 E-TorQ (2018) // Alfa Romeo 156 2.5 V6 sp3 (2001)
Re: Punto 60 ja moottorin vikavalo + heikko veto
Jos ecu menee niin auto on käytännössä ajokelvoton eli en usko että siitä on kyse. Veikkaan että sieltä on vaan tulppa, tulpanjohto tai sytytyspuola entinen. Puolat pitää sitten vaihtaa molemmat kerralla jos on toisessa vikaa
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Punto 60 ja moottorin vikavalo + heikko veto
Punto 60 taitaa olla 8-venttiilinen, eli remmin hajoaminen ei riko mitään.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Punto 60 ja moottorin vikavalo + heikko veto
Vikakoodi ja anturitiedot kertovat enemmän. Tehottomuutta voi ilmetä jos esimerkiksi kun kampiakselin anturi alkaa pettämään ja toinen arvaus on map anturi tai tietenkin kannentiiviste. Mutta nyt kun vikakoodi on tallentunut niin sieltä niitä johtolankoja saa.
Re: Punto 60 ja moottorin vikavalo + heikko veto
Millätavalla?jonik kirjoitti:Jos ecu menee niin auto on käytännössä ajokelvoton eli en usko että siitä on kyse. Veikkaan että sieltä on vaan tulppa, tulpanjohto tai sytytyspuola entinen. Puolat pitää sitten vaihtaa molemmat kerralla jos on toisessa vikaa
Ecuvammasella puntolla ajettu lahdesta Jyväskylään. Marssivauhti kaasu pohjassa noin 80kmh mittarissa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Punto 60 ja moottorin vikavalo + heikko veto
ECU, puolat ja varmuuden vuoksi tulpat vaihdettiin uusiin. Tarkasti ottaen ECU vaihtui korjattuun boksiin. Asentajan mukaan simahtanut puola oli rikkonut ECU:n.
Fiat 500X 1.6 E-TorQ (2018) // Alfa Romeo 156 2.5 V6 sp3 (2001)