Fiat 500 diesel pikkupakettiautoksi?

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Fiat 500 diesel pikkupakettiautoksi?

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Törmäsin tuollaiseen "sisarautoon" eli Ford Ka 1,3 dieseliin (tämähän muistaakseni tuli Puolasta Tychyn tehtaalta samalta linjalta viissatasen kanssa), kaksipaikkaiseksi pakettiautoksi rekisteröitynä. Ns. dieselvero ei noilla kokonaispainoilla liene kuin reilu 50€/v ja kokonaismassan keveyden vuoksi (taatusti alle 2000 kg) jää vakuutuksissakin halvimpaan pakettiautoluokkaan; henkilömalliin verrattuna käyttövoimaverossa on edelleen merkittävä ero, ilmeisesti vajaa kolmisensataa euroa. Samassa kokoluokassa tiedän pakettiautoiksi rekistöidyn mm. Citroën C2 dieseleitä, tuikun verran isommista ainakin Fordin Fiestaa, Opel Corsaa ja Renault Clioa. Maailmalla näitä on siis ollut ihan valmiina tehdasmalleina, myös Punto dieseliä sekä kakkossarjassa että Grandena.

Sattuisikohan kukaan tietämään, onko viissatasia dieseleitä muutoskatsastettu kaksipaikkaisiksi pakettiautoiksi Suomessa? Henkilöautoversioiden hinnat käytettyinä ovat alkaneet vajota, ja 1,25-litrainen diesel on pihi. Toisaalta näitä ei nyt ihan mahdottomasti varmaan ole kaupan, kun pikkudieseleiden menekki Suomessa ei koskaan ole ollut kummoinen, mutta nyt suorastaan dieseleitten pannaan joutuminen päästöjen ja erittäin kalliin polttoaineen puolesta (=markkina-arvo heikentynyt, ainakin hetkellisesti?) voisi tuollainen pakuksi rekisteröity ollakin kokonaisuudessaan houkutteleva ostos vaikka kaupunkipyöritykseen........

nimim. Multipla JTD:llä kohta 450 000 km
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
croma_ies
GFF
Viestit: 328
Liittynyt: 10.07.2003 19:02
Paikkakunta: Akaa

Re: Fiat 500 diesel pikkupakettiautoksi?

Viesti Kirjoittaja croma_ies »

Tanskassa ainakin joku vuosi takaperin Grande Puntoa myytiin Fiat-diilereillä pakuna. Oli muistaakseni kolmiovisesta muutettu ja pikimustilla takalaseilla, kun kävin joskus reissussa ollessa ohimennen vilkaisemassa sikäläistä Fiat-tarjontaa.
GFF jäsen 1579
GFF:n tapahtumia
Muita italo-auto tapahtumia

Croma 2.0 i.e.S 1990

Exät:
Croma 1.9 Multijet 120 Business 2008
Stilo MW 115 JTD Active 2004
Marea 100 ELX Weekend 1999
Marea 155 HLX 2000
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat 500 diesel pikkupakettiautoksi?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Eipä taida onnistua.

Tai onnisttuu jos rekisteröintitodistuksessa lukee monikäyttöajoneuvo.
Joskus kun pikkupakua etsin niin 500 kävi mielessä , mutta muistelisin ettei ollut monikäyttöajoneuvo, joten päädyin foordin fiesta vaniin .
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat 500 diesel pikkupakettiautoksi?

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Löysinkin TraFIlta vain pari kuukautta vanhan listan niistä henkilöautoista, jotka voi uusimpien säännösten mukaan muuttaa pakettiautoiksi (siis 1+1 eli kuljettaja ja matkustaja vieressä):

https://www.trafi.fi/filebank/a/1538127 ... 9_2018.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

TraFInkaan mukaan lista ei toki ole täydellinen; tässä lainaus sivuilta:

Lista automalleista, jotka voidaan katsastuksessa hyväksyä pakettiautoksi (N1). Lista ei ole kattava (ks. tarkemmin Katsastuksen ohjeet -> Edellytykset pakettiauton luokitteluun).

Takaistuinten poistaminen on nyt tehtävä entistä paljon perusteellisemmin, esim. kiinnikkeitä hitsaamalla/poistamalla, ja silti katsastustoimipaikoilla voi olla eroja tulkinnassa. Toimeen ryhtyvälle suositellaan keskustelua etukäteen katsastustoimipaikan kanssa. Tuossa listassa vain vanhat Huyndai Getz, Peugeot 106 sekä uudemmista Citroen C1/C2 taitavat olla näitä peräänkuuluttamiani ihan pienimpiä dieseleitä, joista saa kätevästi pakettiauton takapenkit poistamalla.

Eli näyttää siltä, että enää kaikille aivan pienimmille ajopeleille tämä ei ilman tätä tyypityslistaa onnistu; tuosta listasta on tulkittava, että Punto-luokankin italoautoista se ei onnistu, sinne kohdalle valinnanvaraksi jää mm. Fiesta, Ibiza ja Polo. Tähän jää toki pieni tulkinnanvaraisuus:tuolla lopussa olevassa TraFIn määräyksessä sanotaan, että AF- eli monikäyttöajoneuvo-korityyppiin rekisteröidyt voi edelleenkin muuttaa pakettiautoksi; tuo saattaa näkyä jopa rekisteriotteessa? Eli kuten Wesulius tuossa edellä jo tuumasikin edellisessä viestissä.

HUOM! Kuitenkin vielä jäi epäselväksi, onnistuuko muuttaminen edelleenkin listasta huolimatta isommista dieselfarmarimalleista, joiden muuttaminen oli vielä viime vuonnakin hyvin yleistä: käyttövoimaveron osuus henkilöautoon putosi noin kuudennekseen henkilöautosta, käytännössä ainoa rajoite max 100 km/h ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus, kuten muillakin pakettiautoilla. Ajoneuvoveron suuruus taas vuotta 2008 vanhemmissa pakuissa määräytyy kokonaispainon perusteella, joka saattaa joissakin tapauksissa olla jopa henkilömallin co2-päästöperustaan nähden hieman isompikin, mutta ei mitenkään merkittävästi. Jos joku tietäisi, miten vaikka edullisen tai jopa halvan Fiat Stilo JTD-farmarin, Alfa 156 JTD-farmarin tai minkä tahansa muunkin merkkisen dieselfarmarin kanssa on käynyt kaksipaikkaiseksi pakuksi muutoskatsastuspuuhissa aivan viime viikkoina, niin tuokoon tietonsa mieluusti tänne muillekin! (Jos näissä kyykkää, niin sitten alkaa olla vaikkapa jonkin pikku Fiorino dieselin valmiina ostaminen ehdottomasti helppo ja hyvä valinta, joskin pääomaa tarvitaan perushankintaan jo selvästi enemmän.) Tästä muutoskatsastuksesta pakettiautoksi on TraFIlla edelleen voimassa noin 10 v. vanha ohjeistus, jonka mukaan näitä farmareita on pakuiksi muutettu:

https://www.trafi.fi/filebank/a/1414581 ... teluun.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat 500 diesel pikkupakettiautoksi?

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Teinkin pienen kokeilun TraFIn ilmaisesta ajoneuvopalvelusta, ja tosiaan, autojen tiedoissa on Koritiedot-osio, jossa tuo korityypitys näkyy. TraFIn muutosohjetta tulkitsemalla näytti mm. Grande Punto diesel ja omanikin Lancia Ypsilon (tosin tietenkin bensiinivehje) sekä tämä Ford Ka diesel kuuluvan AF- eli monikäyttöluokkaan, jotka voisi siis periaatteessa rekisteröidä pakettiautoina. Tämä saattaa huomattavasti lisätä mahdollisuuksia, joskin tuli myös varmistettua, että valitettavasti "viissatanen" ei kuulu AF-luokkaan, vaan on "vain" AB-luokkaa eli kuuluu viistoperiin, jolloin asian kehittely katkeaa tähän. Näitähän voisi joutessa kätevästi haeskella, rekisteritunnus vaan ajoneuvoilmoituksista, niin alle minuutissa on tieto olemassa. Jännittävä tämäkin jako, mistähän tuo luokitus kumpuaa?

Ehkä tämän päälle on hyvä ottaa pienet unoset.........
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 500 diesel pikkupakettiautoksi?

Viesti Kirjoittaja wellu »

MultiplaJTDmies kirjoitti:
Ehkä tämän päälle on hyvä ottaa pienet unoset.........
Diesel-uno-paku? :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Fletch
GFF
Viestit: 86
Liittynyt: 12.07.2010 12:18
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiat 500 diesel pikkupakettiautoksi?

Viesti Kirjoittaja Fletch »

^Hmm, uudempikoppasta Unoa on saanut 1.4 70hp td:nä. Menis varmaan ihan kivasti jos sais lusikoitua 1.3Mjetin sinne keulalle :twisted:
Norppa
Viestit: 23
Liittynyt: 29.11.2018 15:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 500 diesel pikkupakettiautoksi?

Viesti Kirjoittaja Norppa »

Grande Punto 2008 MultiJet-diesel rekisteröityi viime viikolla pakuksi. Autovero+käyttövoimavero n. 240€/vuosi. Halpoja kilometrejä. :)
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat 500 diesel pikkupakettiautoksi?

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Osuipas silmiin tähän jo runsas neljä vuotta vanhaan viestiketjuun liittyvä yllättävä löytö: Fiat 500 N1 eli kaksipaikkainen paku!! Kuvistakin näkee, että tuo on kaksipaikkainen pakettiauto, myyntikuvauksen otsikossa on tyyppi N1, joka tarkoittaa pakettiautoa, ja on tyyppilyhenteenä koko EU:ssa käytössä. Kuvan perusteella myös näyttää tavaratila varsin siististi varustetulta, jopa tehdastekoiselta eikä miltään "laikka ja niitti"- tee se itse-viritykseltä.

https://www.njuskalo.hr/auti/fiat-500-1 ... s-11067572

Eikös tuo maakoodi .hr ole Kroatia tuossa osoitteessa, ja Kroatiahan tuli EU:n jäseneksi n. 10v sitten? Tuo yksilö näyttää kuitenkin ilmeisesti olevan bensiiniversio, mutta pitäisiköhän se vanha tulkinta paikkansa, että jos toisessa EU-maassa on todistettavasti rekisterissä ja rekisteröitävissä jonkin automallin erikoisversio (kuten pakettiauto), se onnistuisi myös Suomessa?! Tiedossa on myös, että Fiat 500:n Abarth-versioon on saatavilla ihan tehtaan varusteena ns. "back seat delete kit"-varustetta, jolloin autosta tulee kaksipaikkainen. Tämähän tekisi mieli "koeponnistaa" Suomessa; pikkuinen 500 jtd olisi tosi näppärä kaupunkikulkine pakettiautona, kuten läheinen serkkunsa Ford Ka samalla tekniikalla (joka siis Suomessa on rekisteröitävissä N1-luokkaan)..........
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 500 diesel pikkupakettiautoksi?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Hyvin muuten näkyy 500 pitävän hintansa Kroatiassakin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Fiat 500 diesel pikkupakettiautoksi?

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Mites Panda Van?
1. Italiasta käytetty 1,3 DSL (euro 6) VAN vm. 09.2016 71.000 km 7500 euroa.
2. 1,3 dsl rekisteröity 04.2009 219.000 km 2490 e.
3. Van 1,3 mjt 80 hv 4x4 rek. 08.2016 117.000 km 6990 e.

tässä vain muutama.

t. Kari P+
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Vastaa Viestiin